1 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

1 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Evlenme rekorunu kırmaya çalışan kadınlar var Kendisini kocala- rının adlarile ça- ğırtan kadının kartviziti şudur V.S.P.L.G.G.C.L. Geçenlerde Sofi Niçeviç adlı bir İslâv kadınım on sekiz kocaya var dığr için bu işte rekorun kendisin. de olduğunu iddia ettiğini yazmış- tık, Ancak bu kadın Afrikada ol saydı kendisine adeta henüz “be kör,, denirdi. “Garbi Afrika kabilelerinin ba. zıları arasında bir kadının yüz hat ta yüz elli kocalı olması hiç de fev. kalâdelik sayılmaz. Hem de koca- ları kadın bizzat kendisi seçer. Baradezi kabilesinde bakire kı. zı bir takım muhariplerle bir ara” ya kapayarak gözlerini bağlarlar. Kız elindeki sopayı uzatır ve kime dokunursa o adama varır; ekseri. ya da bu kapalı odadan resmen kocası olmak üzere on iki hatta on beş kişi ile birlikte çıkar. Markezas adalarında bir erkek ancak bir tek kadınla evlenebilir, Fakat : bir kadın yirmi hatta otuz kocaya birden varabilir. Tibet de bir kadın evlenince aynı zamanda kocasının erkek kardeşterile de ev. lenmiş olur. Sofi herhalde bu hakikatları bil. miyordu. Bilseydi Yugoslavyada bu kadar geri bir vaziyette kal. mazdı. Bununla beraber Sofi Amerika. nm Kaliforniya şehrinden madam Letoyu bir hayli geride bırakmış sayılabilir. Aralarmda bir Rus kontu, bir cevahirci, bir hara işle- tici ve bir de seyyar tüccar bulu- nan hayatın her şubesinden on ki- şiye varmış ve boşanmış olan ma- dam Leo bu kocaların en fakirile en mesut zamanlar geçirdiğini söy- lemiştir, Amerikada rekoru elde etmek için çalışan bir rakip daha vardır ki bu şimdiye kadar ancak sekiz kocaya varabilmiştir. Bu henüz gençtir ve birçoklarına daba vara- bilir. Ancak kadınm bir tuhaflığı her yeni vardığı kocanın ismini de boşandığı kocanm adına ilâve ede. rek kendini öyle çağırtmaktadır. Mari Jonsonun bu yüzden adı o kadar uzamıştır ki isimlerin ancak birinci harflerini kullanmaktadır. Kartviziti şudur: Madam V.S.P,L.G.G.C.L. Yeni bir itiraf ettirme usulü Cenubi Amerika zabıtası, suçlu. ga suçunu itiraf ettirmek için pek yeni bir usul bulmuşlardır. Suçlu bir tayyareye bindirildik. ten sonra gayet mahir bir pilotun idaresinde havalandırılmaktadır. "Tayyarenin hava boşlukları içinde sıçramalar, türlü takla atmalar, te. pesi aşağı durmalar ve muhtelif manevralar yapmasile suçlunun asabı dehşetli surette gerilmekte- dir. Bu asap bozukluğunun arkasın. 'dan da muhakkak surette suçlu suçunu itiraf etmektedir. Bundan bir sene evvel Cruz da iki adamı öldürmekten maznun biri bu şekilde suçunu itirafa mec- bur olmuş, ve neticede cinayete sebep olan mühim miktarda bir) 'paranm 6300 sterlini de ele geçi- rilmiştir. | Fakat, çrplaklığa Bu kadının her resmi müthiş bir paradır silâh fabrikatörünün karısı Hedy'nin evvelce baş rolü oynadığı bir fiimin kopyaları satın alınıyor Avusturya “Geçen seneki bir film, afiş gibi beş para etmez,, sözü sinema sanayiinin pek sık kullandığı bir tabirdir. evvelki bir filme ait bir afiş var- dır ki, bunun kopyalarını topla- mak için tutulmuş memurlar dü yayı dört dolaşmaktadırlar. Me- murlar bu afişlere istenilen para- yı hemen vermeğe hazırdırlar. Çünkü ber kopyasını her hangi bir fiyata olursa olsun satın almak için kendilerine emir verilmiştir. EŞ Hayat ve aşk Sinema âmillerinden Maçati adli genç bir Çek bundan beş se- ne evvel tam manasiyle kendi işi olan bir film yapmağa karar ver- di. Tamamiyle mihaniki olan ent- rikalardan, büyük Avrupa ve A- merika kumpanyalarının Slav â- det ve an'anelerine dair yaptıkla- rı yalan yanlış filmlerden artık! bıkıp usanmıştı. O, hakikati oldu-! ğu gibi gösteren, açık, samimi stüdyo âdet ve an'aneleriyle san- sör dairesinin basma kalıp göre-| neklerini altüst edecek bir aşk ve hayat filmi yapacaktı. Bizzat ken- di kaleminden çıkan senaryonun hikâyesinde yeni bir şey yoktu. Hikâye, genç ve güzel bir ka- dının sevilmiyen bir kocaya var- dıktan sonra yakışıklı ve güzel bir delikanlıya âşık olduğunu an- latryordu. Fakat Maçatinin bu i- ki âşığı tabiatin en şiddetli ifade- leri, maddi ve hissi en kuvvetli te- zahürleriyle göstermek istemesi büyük bir heyecan dalgası yara- tacaktı, ... Aktris seçimi Ve hakikat genç kadının bir yerde çırçıplak filme alınmasını i- cap ettiriyordu. Maçatinin parası az olmakla beraber işe koyuldu. Kadın rolü için Hedy Kiesler adında genç bir aktrisi seçti. Hedy büyük bir) filmde hiç oynamamıştı; fakat bu- nun ne ehemmiyeti vardı? Az bir aylık istedi ve beyaz perdede çır- çıplak gözükmek işine hiç ehem-! miyet vermedi. Maçati talim ve terbiye ederek onu yetiştirdi ve kadının tabii ka- biliyetiyle sürükleyici ihtirası kâ- fiydi. ,. * . Kötü Film bitti, her yerde bu bir sa- nat şaheseri olarak karşılandı, ay- ni zamanda filme kötü ve şöhvet- amiz dendi. Aleyhine koparılan fırtına, film için en iyi ticaret reklâmla- rmdan daha faydalı oldu ve teşeb büs sahibi bir iş adamı bu filmi 4i-| nemalara dağıtmak işlerini kendi üstüne aldı. Filmi ilân etmek için büyük a-| fişler yaptırmağa başladı. Orta-| daki düşünce ihtilâfları ve müna. kaşalar dolayısiyle kadını çıplak gösteren sahnenin en müessir afiş olacağına karar verdi. Sinema âmili Maçati buna kar- şı şiddetli protestolar yağdırdı. Sahne film için esaslı olabilirdi. lüzumsuz bir HABER — Akşam Postas, Avusturya silâh kralının aktris karı st Hedi Kiesler Fakat bundan beş sene 5 celbetmek onün sanat işi olması bakımından| değerinin küçültüleceğini ileriye sürdi, Maçati ancak bi, artistti. Hal- buki iş adamı ise bir tüccardı ve kadını çırçıplak gösteren sahne bunların üstüne kondu. Film fır- tınalar yaratan yoluna çıkarıldı ve tabiidir ki ticaretin icap ettirdiği gibi yaptı. Muazzam afişler yapıldı ve Hedy Kiesler derhal meşhur olu- verdi. surette nazarı dikkati Kadın bir milyardere vardı Filmi daha ilk günlerinde gö: renler arasında Avusturyanm en büyük silâh fabrikatörlerinden ve Orta Avrupanın en nüfuzlu ve kudretli (oOadamlarından Fritz Mandi da vardı. Henüz otuz yaşlarmda ve be- kâr olan Fritz Mandl o genç ka- rı ile âşığını hikâye eden filmi gördü. Sinemaya tekrar gitti, Kendisine muazzam bir servet temin etmiş olan irade kuvvetiyle bu çıplak kadını elde etmeye ka- rar verdi. Hedy Kiesler ile tanış- tr ve evlendi. Evlendikten sonra milyonerin rahat ve huzurunu garip bir dü- şünce altüst etti, dünyaya çırçıplak gösteren resim, onda müthiş bir üzüntü (yarattı. Yalnız sinemanm beyaz'perdele- rinde değil, ve fakat sokaklarda” ki o muazzam afiş levhalarında çırçıplak görünen kadın; kendi karısıydı! Mandi hudutsuz nüfuzunu, zen: | İ ginliğini, Avusturyanm liderleri olan şahsiyetler ve Prens Star- hemberg ile arasındaki arkadaş- lık bağlarını bu uğurda kullan- mağa karar verdi. Filmi satın aldı. Mevcut bütün kopyalarını da satın aldı. Başka yerlerde olan kopyaları da satın almak üzere ajanlarını her tarafa saldırdı. Karısını gösteren afiş- leri satın alarak yaktırdı Film âmili Maçati kızgılıktan küplere binerek sövüp saydı. Afiş- ler onun umurunda değildi. Fakat filmi, hayatının yegâne şaheseri, unutulma çukuruna atılmak üze- reydi. Filmini Mandl'in elinden al - mak için güçlü bir mücadeleye gi rişti. Daha çok kopyalar çıkarılarak yabancı ülkelere gönderildi. Karısını bütün| Mandlin ajanları bunları adım adım takip ederek filmleri ve a- fişleri satın aldılar, Sinema salonlarının sahipleri, filmin çekeceği (o müşterileriyle Mandlin ajanları tarafından tek- lif edilen para arasında bocalayıp durdular. Nibayet Mandlin tek lifelrini kabul ettiler. » Heyecan artık söndü Bu takip yavaş yavaş hızını kaybediyordu. Filmin kopyaları gittikçe azalıyordu. Afişler orta- dan yek oluyordu. Artist Maçati, mücadele kuvvetini kaybediyor ve silâh fabrikatörü Mandlin kuvvet li elleri kazanıyordu. .» Birinci mükâfat Filmin yalnız bir kopyası kal. mıştı. Maçati buna müthiş bir kıy-! met veriyor ve artist intikamını bununla almak istiyordu. Fakat o bile bu filmin sebep olabilzceği| diplomaik gürültüyü hayalinden geçirmiyordu. Venedikte o yıl filmlerinin en güzelini seçmek için beynelmilel bir elimpiyat teşkil edilince Ma- çalinin “istifrak,, adlı filmi de ha-| kem heyetine arzedildi Film gös.! terildi. Müthiş bir alkış ve neşri | yat tufanı içinde birinci mükâfatı! kazandı. :. » # Kızgınlık Mandlin hiddetine payan yok- tu. Kendi karısının bulunduğu bir filme artistik şaheser ünvanı ve- rilmesi ondan dindirilmez bir dert yaratmıştı. Sanat eseri ona vız ge lirdi. Karısının umumi yerlerde çırçıplak teşhir edilmesine daya- namıyordu. Mandi bağırıp çağırırken, si- nema salonları sahiplerinin bey- nelmilel mükâfat kazınmış bir fil me karşı olan taleplerini gider - mek için durmadan kopyalar çe - kildi. Artist, silâh fabrikatörünü yen. mişti, Sinema âmili galebe çalmış, işadamı da boş yere servetler har- camıştı. Mağlübiyetini kabul edip de, filmin de kendiliğinden tabii bir surette tarihin sisleri arasına göç- mesine müsaade edeceği yerde Mandi yeniden bir servet daha harcamağa başladı. Musolini'nin Prens Starhem- berg'in şahsi dostu sıfatiyle Or- ta Avrupada en büyük silâh fab-| rikatörlüğünün verdiği nüfuzla Amerikanın ideal | karı kocası En büyük mükâfatı Makdoneller kazandı Büyük bir seçimde 45.000 reyle ideal karı koca olarak seçilen Ame rikanın Florida şehrinden mösyö ve madam Hubert F. Makdonnel Avrupayı ziyaret için yola çıkmış- lardır. İdeal izdivaç şartlarının neler- den ibaret olduğunu tesbit etmek hususunda halkın reyini almak için bütün Amerikan milletini şâ- mil bu anket neticesinde rey alacak çifte birer mükâfat ve- rilecekti. Seçim bir mecmuanın açtığı an- ketle idare edilmişti. 45.000 kişi buna cevap vermişti. Verilen ce- vapların hemen ekserisi meswt bir en çok aile hayatının şu şartlara bağli ol- duğunu göstermiştir: 1 — Erkek için evlenme yaşı 25 kadm için 21 2 — Mali emniyet (senede as- gari 1795 Jira irat) 3 — Iki yahut üç çocuk 4 — Çocuklar için dini terbiye $ — Karı koca için din birliği 6 — Gürültü patırdıdan ve ka- nunun müdahalesinden masun bir ev 7 — Kocasmın işlerine burnunu sokmıyan ve dışarıda İş yapmıyan bir karı 8 — İyi yemek ve cazip bir ev 9 — Gerek karı gerek kocanın görünüşlü ve yakışıklı olmaları. 10 — Kocasının tuluemel, sada kat, merbutiyet ve muhabbet sahi- bi olması 11 — Aile hayatı dışarıdaki içti. mai faaliyetlerle alâkadar olmalı. Mösyö ve mad Makdonelle- rin izdivaç hayatları kaidelere uygun görülmüş ve büyük para İ mükâfatı kendilerine verilmiştir, Japonyada polis köpekleri Sabık harbiye nazirı general Baron Sado Arakinin köpeği başta olmak üzere 4000 hususi köpek Tokyo polisi emrine verilmek için talim ve terbiye edilmektedirler. Gece devriye ve karakolları bu köpeklere yaptırılacaktır. Köpek- ler hırsızlık ve soygunculuğun bil. hassa çok olduğu Ogikubo gibi şe- hirlerde kullanılacaktır. hükümetler üstünde tesir yapma- ğa başladı. © Bir memlekette filmin gösteril. mesi menedildi. Başka bir ülkede de sansörün makası filmi baştan- başa kesti. Üçüncü bir memleket. te de film bilâmüddet tatil edil. di. Mandlin ajanları tekrar Avru- pa kıtasına saldırdılar. Binlerce afiş satın almaktadırlar. Hâlâ da afiş peşinde koşuyorlar. » * # Maçati bu işe artık ehemmiyet vermiyor Acaba Hedy Kiesler ekemmi- yet veriyor mu? O, şimdi AVustur. ya sosyetesinin en parlak Yıldızı ve çok zengin bir adamri karısı- dır. Gerçi şan ve şöhretiri çıplak- lık temin etmiş ise de, imdi çok kapalı tuvaletler giymekedir, Fakat Fritz Mand| üfüntü için- dedir. Bir artist onun Sırtını ye- re geirmişir. Afişler &in hâlâ e- tek dolusu para harâmaktadır. Gene her hangi bir dikikada ka- rısının çıplak resmi Tütün dünya sinema perdelerinin üstünde gö- rünebilir. al