4 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

© nun olduğunu söyledi © rak — Bulgar kralı Bir Faşist kıyamın- dan korkuluyor (Baş tarafı 1 incide) şekkülün yapacağı nümayişten kanlı| neticeler çıkacağı zannediliyor. Faşistierin reisi aleyhinde takibat Paris 4 (A.A.) — Sosyalistler tara- fından hazırlanmış bir mukabil teza- hürün doğuracağı hadiselerin önüne geçmek maksadile dün hükümet, al- bay La Rokun Fransız sosyalist par- tisini içtimadan meneylediğinden par- ti toplanamamıştır, Lâkin, Fransız sosyalist partisi di- ğer halkçı cephe partilerine karşı ay- nı tabiyeyi kullanmağa karar vermiş olduğundan albay La Rok bugün ko- münist partisinin toplanmak tasavvu- rTunda bulunduğu Prensler parkında bütün dostlarını nümayiş yapmağa davet etmiştir. | Bu toplantıya müsaade edilmediyse de, vahim hadiselerin meni vukuu için zalmtaca tedbirler alınmıştır. Fransız sosyalist partisi mensupla- Tinı bugünkü nümayişlere davet için duvarlara ilân yapıştırdığından halkı bir noktada toplanmağa teşvik suçun dan dolayı aleyhinde adli takibata “aşlanmıştır. Londrada Faşist hareketi ve yahudiler Londra 4 (A.A.) — Sir Esvald Mos “ Jeyin (kara gömlekliler) (o tarafından .şehrin bilhassa Yahudilerle meskün ma hallerinde tertip ödilen nümayiş alayı münasebetile bugün öğleden sonra Fransız Başvekili i Hariciye Vekilimizle y mülâkatından mem- Cenevre, 4(A.A.) —Din akşam Fransız Başvekili Blum gazetecilere çu beyanatta bulunmuştur; “— Buradan tamamile nikbin ola- üyorum. İngilterenin Sovyet- Jer ittihadmın, küçük antantım, Tür. kiyenin, Polonyanm, Belçikanm ve İs. veçin mümessillerile görüştüm. Fran- sanm dostluklarının tamamiyle sağ- lam ve her türlü endişeden uzak oldu- ğu kanaatini hâsıl ettim. Lokarno konferansının muvaffak olmasına bü. tün gayretimizle çalışacağız.,, Ateşli bir nutuk söyledi Sofya, 3 (A. A.) — Bulgaristanm! istiklâl ve kralm tahta çıkışmın yü dönümü bugün aynı zamanda ve par- lak bir tarzda tes'it olunmuştur. Bu münasebetle ordu büyük bir geçit res-| mi yapmış ve kral harbiye mektebinin | son Sınıf talebesine diplomalarını tev- © zi ederek ateşli bir nutuk söylemiştir. Metaksasın nutku Yunanistan Balkar misakına sadık kalacaktır Atina, 3 — Dilin burada Sindağma meydanında yapılmış olan büyük mi- ting dolayısiyle mühim bir nutuk söy liyen başvekil general Metaksas eski rejimin ve komünizmin fenalığından müstakbel programı anlatmıştır. Ge- © Ç hetal Metaksas bu programı şu söz- Jerle hulâsa etmiştir: “e Milli hislerin yükselmesi, genç- “liğin milli teribye içersinde yetiştaril- mesi, aile bağlılığının kuvvetlendiri!- mesi, milli iktisat ve istihsalâtm ve turizmin çoğalması.,, Başvekil bundan sonra işçilerin hi- mayesi için hükümetin mühim ted birler alacağımı ve müdafaanm kuvvetlendirileceğini söyliyerek hari- cİ siyasete geçmiş ve söyle demiştir: © — Yunan'stan harp istemiyor. Bu- icin de Balkan devletleriyle bir yüpmuştur ve Balkan misakı- East - Endde karışıklıklar çıkmasından korkuluyor. Londranın bu kısmındaki beş belediye reisinin protesto ve İstirhamlarma rağ men dahiliye nazırı ne bu nümayişi me de İngiliz faşistlerinin, alay dağıldıktan sonra ayrı ayrı dört yerde yapacakları mitingleri yasak etmek cihetine gitme- miştir. Diğer taraftan komünistlerle müşta - kil işçi partisi de kendi taraftar ve men suplarını karagömleklilerinkinden yarım saat önce başlayacak olan mukabil bir nümayişe davet etmişlerdir. 3000 polis, asayişi muhafazaya me- mur edilmiştir, ) Alayın geçeceği sokakların duvar ve kaldırımları katran ve tebeşirlerle ya - zılmış? “faşizme geçit © vermeyiniz, “geçemiyeceklerdir., ve daha buna ben zer ibarelerle kapalıdır. Yahudiler endişe içerisindedirler . Kahvehaneleri Işgal eden müstahdemler Paris 3 (A.A.) — Zabıta müstahdem ler tarafından işgal edilmiş olan kahve,| lokanta ve otellerden grevcileri (o zorla çıkartmaktadır. Tahliyeye (Şanzelize taraftarlarından başlanmış ve hiçbir hâ dise olmamıştır. Ayni tedbi? diğer ma- ailelerde de tatbik olunacaktır. 800 kişi daha grev yaptı Marsilya 3 (A.A.) — Demiryolu mal zemesi fabrikasma mensup 800 amele, bir arkadaşlarının işten © çıkarılmasını protesto etmek maksadile grev ilân et- miştir. Çocuk kaçıran idam mı edilecek ? Suçlu cesedin bulunmuş olduğu yerde — Püristen bildiriliyor: Çocuk kaçırma suçundan ağmceza mahkemesinde bir genç !dam mahkü- miyeti beklemektedir. Bu Fransada birinci defa vukubulmaktadır. Şimdi hapishanede olan Gabriyel Soclay geçen sene şarki Fransanın Şomont havalisinde Nikol Nareskot &dir beş yaşmdaki bir kızı dağa kal dırmakla suçludur. Bu vakadan sonradır ki geçen hazi- ran ayında dağa kaldırmak ve sinni rüşte gelmemiş çocukları öldürmekle suçlu olanlarım'idama mahküm edile. ceklerine dair ceza kamununa bir mad de ilâve edilmişti. Küçük Nikol 1935 nisanında evinin önündeki bahçede oynarken kaybol- muştu. Günleree süren araştırmalar. dan sonra bütün ümitler kesilmiş ve ancak cesedi, altı ay sonra, evine ci- var olan ormanda bulunmuştu. dan kayboluşunun Kendisi inkâr etmektedir. et heyecanlı olacâ- edim #uçunü Müuhakemenin & ğı söylenmektedir. mimar Nejat, zirai bir iş için Genceli HABER — Akşam postası i Haydarpaşada bir kavga Iki kişi yaralandı İçerenköyünde oturan (o İbrahim ile Mustafa dün akşam (Haydarpaşada vagondan eşya çıkarmak (o yüznüden- kavgaya tutuşmuşlardır. Kavga şiddetlenmiş, Mustafa bıçağı” nı çekerek İbrahimi başından yaralamış tır. Kavgayı haber alıp gelen İbrahimin kardeşi Ali Rıza da İbrahimi yerde kan lar içinde görünce Mustafanın Üzerine atılmış, elinden bıçağını alarak Musta- fanm birkaç yerine sokup çıkarmıştır. Vaka yerine yetişen zabıta memurları iki yaralıyı Haydarpaşa (hastanesine kaldırmışlardır. Ali Rıza yakalanmıştır. Bartında bir mi- mar öldürüldü Bartın gazetesi yanyor: Kazamızın Gencali köyünde feci bir cinayet İşlenmiştir: Bartınm orta mahallesinde oturan köyüne giderek Mehmet Karaçavu- gun evine İnmiştir. Bu ev sahipleri clizamdan vücudu dökülmüş 50 yaşla- rmda bir adâm olan Mehmetle karısı, 45 yaşlarında Sajme ve oğulları 23 ya gındaki Ahemtten ibarettir. Mimar Nejatla bu aile arasmda bir tarla meselesi yüzünden on beş sen&- dir süren bir ihtilâf vardır. Son za- manlarda pek uzun süren bu karışık iş sulhen halledilmiş ve Nejat da bu- nun Üzerine köye giderek yeni dostu Mehmetten mahsulün hissesini iste- müşlir. Gayet dostane geçen ilk geceden #onra, yatağında rahat bir uykuya dalmış olan mimar ansızn hücuma uğrıyarak balta ile vahşiyane bir su- rette parçalanmıştır. Ertesi günü vakadan haberdar olan İnüddelumumi, jandarma komutanı ve hükümet tabibi derhal vaka mahal line geldikleri zaman mimar Nejaâr evin küçük bir odasında yatakta ka- rası; boğmu; göğü, arkâst ve bir kolu balta ile parça parça-olmuş, kan yığı- nı içinde bulmuşlardır. Yapılan mus- yene neticesinde zavallı adamım on ye di yerinden vurluduğu anlaşılmıştır. Evde yapılan araştırmada cinayet â- eti olan ve yıkanmasına rağmen Üze- rindeki kan lekeleri çıkmıyan balta meydana çıkarılmış, bundan sonra da evdekilerin isticvabma başlanmıştır. Vahşi tavırlı bir kadm olan Saime, Almanyanın yeni harp gemileri Dün 26.000 tonluk bir saffıharp gemisi den Berlin 4 — İngilizlerle Almanya arasında yapılmış olan deniz anlaş- masından sonra İnşasına başlanan safı harp kruvazörlerinden birincisi dün Yilhelmhafen de denize indiril- miştir, 26000 ton hacminde olan gemi- nin indirme merasiminde Hitlerle be raber yüz bin kişi hazır bulunmuştur. Bu gemiye 1915 de Falkland deniz muharebesinde batmış olan Şarnhorst kruvazörünln ismi vezilmiştir. Aynı ize indirildi | büyüklükte yapılmakta olan Gnay# nav zırhlısı da yakında denize indir | lecektir. Alman askeri mıntakaları Paris 3 (A.A.) — Berlinden resmef teyit olunduğuna göre, Almanya yi askeri mıntakaya ayrılmıştır. Bu mif takalar şunlardır: Königsberk, Stetting, Berlin, Lay zig, Ulm, Minster, Münih, Breslai Kassel, Altona, Hanover, ve Coblene& Ispanya isyanı Kadiz, 4 (A. A.) — - İspanya- | Madritteki bomba imalâthanesi İle| civarmda bulunan bütün evler berha- va olmuştur. Yüz kadar ölü vardır. 'Toledonun işgalinden önce, bükü- metçiler burada 600 esiri idam etmiş- lerdir. Hükümetçilerin terketmiş ol dukları silâhlar arasında birçok Mek- sika tifekleri bulunmuştur. Gundar- rama cephesinde General Mola kuv.| vetleri mevzilerini tehkim ve asker mevcutlarını bir noktada temerküz ettirdikten sonra Madrit üzerine yü- rümeğe başlamışlardır. Madrid, 4 — Maliye nazırı bütün İs- panyollarm, elelrinde bulundurdukla- rı altm ve yabancı dövizleri yedi gün zarfında İspanya devlet bankasına ya tırmalarını emretmiştir. Avrupanın en küçük cumhuri- yeti imdat istiyor Pariste çıkan Le Temps gazetesi, İspanya - Fransa hududu üzerinde bu- lunan Andore cumhuriyetinin İpar yol anarşistleri tarafından tehdit edil mesi Üzerine bu hükümet adamlarının Fransadan yardım istediklerini yaz- maktadır. Fransız hükümeti bu müra- caati nazarı dikkate alarak Andorenin Iupasya hudadımu kapatmak Üzere askeri kuvvetler göndermiştir, Andore Pirene dağları üzerinde, İs- panya ve Fransanm arasına gıkışmış 450 kilometre murabbamda ufak bir yerdir. Mevcudiyetini her sene Fran- en ve İspanyaya verdiği bir miktar para İle muhafaza eder. Nüfüsu 4500 kişi olup, 24 kişilik bir meclis ve 6 ki- şilik de zabıta kuvveti vardır. ... Asiler Madrit civarındaki mevrile- cinayeti kocasmm (yaptığımı, hattâ vak'adan sonra, balta ile kendisini de kovsladığını söylemektedir. Etleri dö- külmüş, iğrenç bir adam olan kocası Mehmet ise vak'adan haberi olmadı- ğını Iddia etmiş ve oğulları Ahmet de o gece evde olmadığı yolunda bir ifa- de vermiştir. İlk tahkikatn ve müşahedelerin wer diği kanaate göre cinayet Salme tara- fından hazırlanmış olup, kadın bu su- retle hem borçlu oldukları mimardan ve hem de iğrenç kocasmdan kurtul- mayı düşünmüştür. Maktulün üzerindeki yaralarm çok- luğu iki balta kullanıldığı zanımı uyandırmışsa da diğer balta buluna- mamıştır. Tahkikat devam etmektedir. Belediye sanayi i şubesine dokuz meniur aliniyor Belediye sanayi ve makine şubesin» de son zamanlarda kadro noksanlaşmış! bu sebeple işler gecikmeğe başlamıştı. Buyüzden sanayi ve makine şubesine 300 İlra ücretle üç, 150 lira ücretle bir, 40 Jira asli maaşla iki ve 100 lira üc- retle üç mühendis ve fen memuru alın- ması kararlaştırılmıştır. Ayrıca ayni şube müdürlüğü tarafın dan idare edilen temizlik işleri kadrosu na da 30 Jira asli maaşla iki memur da- ha almacaktır. Italya on iki adadan askerini çekiyormuş Son gelen bazı hususi haberlere göre İtalyanlar Habeş harbi esnasında 12 â&- daya getirmiş oldukları askerlerden bir kısmını geri çekmeğe başlamıştır. rini kavvetlendirmekle meşguldürler, Asi harp gemileri Cebelüttarık boğa- zını tarassut altında bulundurdukla- rından Fas tarafından İspanyaya ko- laylıkla nakliyat yapılabilmektedir. Vittoriodan gelen üç tayyare hükü- met kuvvetlerinin bulunduğu Liban üzerine 25 bomba atarak bir halk evi- ni, bir mektebi yıkmış ve birkaç kişiyi de öldürmüş veya yaralamıştır. Dola- şan rivayetlere göre Liban Üzerine hücum eden asler püskürtülmüşlerdir. Madrit hükümeti harbiye nazırı, hükümet kuvvetlerinin Viguenra mın-| takasında muvaffakiyetli bir hücum- dan sonra asileri, ricata mecbur etti- ğini bildirmiştir. Cordone cephesinde- ki hükümet kuvvetleri de üç kilo met- re ilerlemişlerdir. Zuipuzeonda asiler ağrr zaylat vererek Tihar mmtaka- sındaki sevkülceyş mevzilerini terk etmişlerdir. Asflerin reisi olan general Franko takip edeceği rejim hakkında vermiş olduğu nutukta, hükümetin tamami yelçi olacağımı ve en yüksek memuri- yetlerin askerlere verileceğini söyle- dikten sonra : “İspanyol milleti krallı- ğı kabul edip etmemek hususundaki kârarını bilâhare verecektir, demiştir, Nutkun birinci kısmı Karlistlerin. ikin ci kısmı ise faşistlerin lehindedir, Ge- neral ikinci kısımda faşistlerin istedi. ğini yapacağını, işçilere geniş ölçüde tediyatta bulunulacağımı, fakat tüfey- M yurddaşlara vatanda yer verilmiye. ceğini söylemiştir. Nutukta Karlistle- tin arzuları veçhile katolik dininin resmi din ittihaz edilip edilmiyecekle- rine dair hiçbir şey söylenmemiştir. İsveç işçileri sendikası İsvanyol Maristleri iğin açtığı bir ianede 80000 kuron toplamıştır. Aynı sendika bun- dan olr müddet evvel 50000 kuron d# ha yollamıştı. Cenevredeki İspanyol murahhaslaff tarafından, ecnebi devletlerin asilert yaptıkları yardımı gösteren vesika! da muhtelif İtalyan ve Alman vap: larının, tayyare, zehirli gaz bomba mühimmat naklettikleri tarih ve pur isimlerile bildirilmektedir. Asi tayyareler dün tekrar Madrii bombardıman etmişlerdir. Son üç gi içinde İlspanyol Fasmdan İspan; geçirilen asi kuvvetlerin yekünu kişiyi hulmuştur. . Gümrük resim leri indiriimeğ başlandı (Baştarafı 1 incide) ğında fiyatların mürakabesi için teşkil GSZA gümrük Komisyonu hakkında kanun bugün resmi gazetede çıkmıştf Bu komisyon eşya fiyatlarınm yöğ selmesine mani olmak için mümasil nebi mallarını mebzül miktarda ya dökecektir. Keza © komisyon 1(9“* ve ruhsatiye resimlerinin indirilmesi”. Ye enntandanların Anka (sarhasitaştı fi mesini ve hattâ büsbütün kaldırılması nı bakanlığa teklif edecektir. Mezkür kamın gümrük © resimleri 10 teşrinievvelden itibaren kontenjan” na tabi olmayan eşya için ham maddf lerden yüzde 20, yarı mamul eşya * mahsulâttan yüzde 17 ve mamul €ş7f dan da yüzde 15 indirmektedir. Gene kanunda tasrih olunduğu göre, 10 teşrinievvelden itibaren kof tenjana tabi eşya ihaldtçılarından #f nan resim de ylizde 20 indirilecektif İsviçre de gümrüx resimlerini indirdi Berne: 4 (A.A.) — İsviçre bükümü & bugün verdiği bir © kararla bir çöl eşyaya ait gümrük resimlerini tama ve diğerlerini de yüzde 50 ilâ 75 araf da azaltmıştır. Çekosluvakya cövz kiyemetli düşürüyor Prag, 3 (A. A.) — Havas ajansff dan: İyi haber alan mahafil, hüküğü tin Çkoslovakya dövizini yüzde 16 betinde kıymetten düşürmek tasavif runda bulunduğunu zannetm. ler. Malya da düşürecek mi? Roma, 3 (A. A.) — İtalya mübsöl le serbestisine avdet meselesini taraf etmiştir. İtalyanm itidalle lir kıymetten düşürmeğe veya ibre himaye tedbirlerine tevessül etme temayül gösterdiği söylenmektedir. Bartında Beş domuz | kuyruğu Getirmiyen köy muhtarları ceza verecekler Bartın vilâyeti muzır hayvanlarla cağâle komisyonu 1936 © eyiğiünği 1937 nisanına kadar olan müddet fında Bartm köylülerini 500 domuf dürmekle mükellef kılmıştır. Zirast daresi de ve miktarı muntakalara g taksim ederek her köy muhtarının # domuz kuyruğu getirmesini mec kılmıştır. Bu miktardan aşağı kuyft getirenlerden para cezası alınacı!