13 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

13 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

dü j İ Türkler ve Ermeniler Hınçak Ermenilerinin Suriyede pek isabetli bir karar verdiklerini bu sabahki İİ Kurun tetikimizin İskenderun husus İİ luk: Muhtariyet idealinde Türklerle elbirliği ediyorlarmış... #Srmeni milliyetçileri ise, Hınçaklar da meni sosyal demokratlarıdır. Bunlardan Taşnaklıktan daha ileridir. Milletimiz, nazik zamanlarda kendi unutmıyacak kadar civan İm bize dostluk göstermelerile asırlık Me Ser çekilmiştir. Fakat, bir de meşhur Gk İİ huharebe olurken: “Yaşasın!,, diye ba sırada: “Daha belli olmadı!,, cevabr üllet tarafından hazmedilemez. © Ermenilerin Türklerle tariht müna oria asırlarca beraber, hem de ayni har İiyetroda, küçük ve artistik 6) sanatların İl ğunu son zamanda büsbütün | il anladık) ya sonradan siyasi münaferetler 80 m e taraftar olmakta Türklerle elbirliği ıracak bir hâdisedir. vüfuz etmişlerdir. Bu, Yranmasını intaç edecektir. Dostlukla olduğunu, yalnız Ruslara değil, Yu muhabirinden aldığı bir telgrafta o©ku- Taşnaklar nasıl onlardan daha eski bir fırkadırlar ve Er- bir kısmı Bolşeviklere iltihak ettiyse de, edekiler eski karakterlerini muhafaza etmişlerdir. Esasen orada, Hınçaklık sine gösterilen büyük küçük herhangi merttir. Milli mücadele esnasında Rusla- Türk — Moskof düşmanlığı Üzerine sün ra vardır: Bazı kozmopolitler İzmirde ğirmışlar, “Kim yaşasın!,, diye sorüldu- nı vermişler, Bu gibi allaklıklar da bu- sebetleri Ruslarınki gibi de değildir. On- sı beraber ilerleterek yaşadık. Musikide, da (ki bunların ne büyük krymette oldu- Ermenilerin bizimle ikizliği malümdur. kuldu. Ermenilerin Hatay'daki mubtari- etmeleri, onları milletimize cidden ya- Hınçaklar ince ve hassas tarafımızdan hissiyatımıza üstakbel Türk idaresinin onlara karşı ilerde çok şefik rı daha büyük dostlukla ödemek âdeti- nanlılara da isbat etmişizdir. Hüseyin Faruk TANUR k mümessili “Geldi, filomuzun Malta ziyareti © Dün şehrimize “Brayori,, isimli İn- giliz karakol gemisi ile İngilterenin © Akdeniz fiolsu kumandanı Amiral Sir Dudiy Pourd'un mümessili Yüzbaşı Scott gelmiştir. Kendileri itiraf ediyorlar | Habeşistanı Askerle değil Para ile zaptettik ! 200000 Habeşliyi “rüşvetle elde etmişler © İtalyan - Habeş harbinin ilk dev lerinde Habeşistandaki İtalyan ordu- 6 ları başkumandanıyken yavaş dav- tir randığı için değiştirilen general Di “Bono, harp hatıralarını neşretmiştir. Bu kitaptan © anlaşıldığına göre, İtalya, harbi askeri muvaffakıyetle MW değil, geniş ölçüde rüşvet vermekle © kazanmıştır. Bu rüşvet, harbin başla- MW masından önceki aylar içinde Veril- 5 miştir. Bu kitap, İtalyanm mütecaviz ol- madığı iddinsmı cerhedecek mahiyet M tedir. Mareşal Di Bono “Mussolini- $$ den harp emrini alarak harekete geç- © tim, demektedir. N Mâreşal Di Bono, Habeşistanda ha- © kiki İtalyan faaliyetinin 1933 te baş- ladığını ve Mussolini tarafmdan idare Olunan bir büronun Adisababada te- 8is edilmiş olduğunu yazmakla ve rüşvet bahsini izah ederekn İtalyan “davasma hak kazanmak için 200.000 > den fazla Habeşliyi para ile kendi ta- Faflarına çektiklerini söylemektedir. Muhayyel düşmana saldıran Faşist delikanlıları Roma 12 (A.A.) — M. Musolini dün * öğleden sonra büyük bir ( tezahürde hazır bulunmuştur. Bu esnada, herbiri üçer taburdan müteşekkil üç alay halin de toplu genç faşistler, süvarilerin ve tankların da yardımile, (o muhayyel bir düşmana karşı hücum taklitleri yapmış lardır. 18 ilâ 21 yaşlarına kadar olan genç faşistler teşkilâtı 1930 teşrinicvvelinde vücude getirilmiştir. Bu teşkilâta hali- © hazırda, 15.800 sabitler, asker terbiyesi! görmüş, müsellâh, bir milyondan fazla it dahildir. Matbuat bunlara “yar yan ihtiyarları,, adını vermektedir. programile meşgul olacak Yüzbaşı Scott din geminin süvarisi ile birlikte, öğle yemeğini Perapalas- | ta yemiş ve yemekte Mili Müdafaa Vekâleti yaveri Nejat, Hariciye Ve-| kâleti Protokol direktörü Şevket Fu- at, hususi kalem direktörü Hasan Ri- fat, Yavuz kumandanı ve maiyyeti, İngiliz sefareti müsteşarı ve sekreteri! bulunmuşlardır, h İngiliz bahriyelilerinin ziyareti res- mi mahiyette değildir. Burada alâks- dar makamlarla hususi (Otemaslarda bulunarak gelecek ay Maltaya gide- cek olan Türk filosunun ziyaret ptoğ- rammı tesbit edeceklerdir. İngiliz karakol gemisinde, İngiltere Akdeniz filosu kümandanınm refika- sı Lady Pound da bulunmaktadır. Yol vergisi (Baş tarafı I incide) kullanılmasından başka çare görüle - memektedir, En mühim iş yapılan yollarm müte - maği tamiratla iyi bir surette bakılması dır. Bu iş için de maaşlı bir çavuşun i- dâresi altında beşer altışar (o ameleden mürekkep gruplar vücuda getirilmek - te ve burlar kendilerine verilen muay - yen bir yoldaki bozuklukları hemen ta « mir etmektedirler. Bu gtuplar ayni za- manda kardan kapanan yolları da te - mizliyeceklerdir. Yolları taahhlit ettikleri şekilde ya “| pan ve hiç bir kaçamak yolu aramıyan mütcahhit ve mühendislere vekâlet ta- rafından birer ehliyetname verilmekte ve taahhütlerine riayet etmiyenler sicil alamamaktadırlar. Vekâletin yeni hazırladığı işler ara - smda Ankarada yapılacak yeni radyo istasyonu vardır. İnşaat için 700 bin -İi- ra kadar bir tahsisat ayrılmıştır. Yeni istasyon uzun dalgalarla bin kilomette- ye kadar ve kına dalgalarla da bütün dünyaya neşriyatmı dağıtacaktır. İzmir elektrik şirketi mukavelesi mü- cibince rıhtım boyünda yapmağa mec- bur olduğu tramvay hattı inşası için ağır şartlar dermeyan etmiştir. Eğer bundan vazgeçmiyecek olursa hat De- miryolları inşaat heyeti vasıtasile yap - tırılacatkır, HABER — AXşüm pozlant Yeni zenginler | ” Y8 Birincileşrin — 1936 Doğru ml Peynirci çırağı Marko 20 bin | (o deği/ mi lira sahibi oldu Beykozda Akbabada bahçıvan Kâzım, işlerimizden ıs Yirmi birinci tertip tayyare piyango- sunda kazananlar belli olmaktadır. En büyük ikramiye olan 200.000 li- ranın talililerinden dördü şehrimizde dir. Bunlardan biri Beyoğlunda Bursa sokağında kahveci İsmail, diğeri Be » yazıtta Bakırcılarda 62 numarada Hu- riye, üçüncüsü Beşiktaşta Şenlikdede de lise mezunu Talât, Dördüncüsü de Yemişte Zindankapıda peynirci çıtağı Markodur. Marko dün hissesine düşen yirmi bin lirayı bayiinden almış, doğruca banka- ya götürüp yatırmıştır. Marko bankaya giderken peşine bir sürü dilenci ve bir hayli meraklı takıl- mış, paraları yatırıp çıkıncaya kadar bankanın kapısı önünde beklemişlerdir. Marko bankadan çıkarken (o şunları söylemiştir: “.- Piyangodan kazanacağıma emin- dim. Şimdi çok seviniyorum tabii. On senedenberi peynirci Tomanın yanımda çalışıyorum. Annem, babam yok, Yal - nız bir dayım var. Kazandığım para ile yapacığım hakkında henüz bir (karar vermiş değilim. Bir ay düşünüp bir ka- rar vercceğim.,. Bursada ziraatle meşgul Recep, İz- mirde çorapçı Sabri, Manisa maliye me murları.da büyük ikramiyeyi kazanan- lar arasındadır. Kadıköyde Moda caddesinde 25 nu- marada Cemal, Üsküdarda Sleâmszda Celâl, Maçkada Bayır sokağında Şev- ket otuzar bin lira, Hendekte belediye lâmbacısı Ahmet, İzmirde binbaşı Ke- rimin kızı Atifet, Kuledibinde Medrese sokağında Ballı, İzmitte Herekeli Ya- kup Yirmişer bin Jira, Konyada askeri bastanede hesap memuru Nuri ve iaş* zabiti Tevfik, Bilecikte o bakkal Riza, Zonguldak şirketinde amele İsmail, içeride * Kaçtkçıdığa karşı alınacak (tedbirleri tesbit edesek olan Komisyon dün veli mut. vininin reisliğinde toplanmıştır. * Büyük Mület Meclisi karârt mucibince Montrö boğazlar mukavetesinin metnile mec Mete müzakere tafalâtı bastırılarak dağıtıt. mıgtır. * Şark şimendiferterinin satm © almması müzakerelerine bu Ayın 19 sunda Ankarada başlanacaktır. Kumpanyamn (irümessiileri perşembe günl geleceklerdir. * İnbisârlar müdürü Mithat Yenel ve Şa. fap fabrikası tetkik için Tekirdağma git. miştir. #-İstanbul kambiyo mürakube heyeti JAğ vedilerek yerine Istanbul kambiyö müdür. Yüğü İhdas edilmiştir. Döviz işlerle bu mü. dürlük mağgul olacaktır. * Bahriye isimli bir kadın yanında arka, daşiarile, otomobille giderken Sipahi ocağı önünde otomöbilin kapısı birdenbire açılın. 6 düşerek ağır surette yarnlanmığ, bir müd det sonra ölnliştür. * Yol parâsınm ilk taksitini vermiyenlerin çokluğu belediye müfettişlerinin dikkatini çekmiştir. Alâkadarlara emir verileri yol parasının vermiyenlerden tahsili emval yo luyla almması bildirilmiştir. * Dün gelirimize bir Alman vapurüe 109 kadar Alman ve İngiliz seyyali gelmiştir. Vapur bugün gidecektir. * Dahiliye vekili Şükrü Kaya Cenevre dönlüşünde tedavi için Viyanaya uğramıştır. Bir hafta kadar kalacaktır. * Bu sene Bulgaristan © ve Römanyadan dokuz bin muhacir gelmiştir. Beş bin mu. hacir daha gelerek İzinire yerleştirilecektir. * Bursada bulunan Vali Muhiddin Üstün. dağ, İstanbul vilâyetirin yardımile Uludağ. da yaptırdacak otel hakkında tetkikat yap. maktadır. Vilâyetimiz bütçesine bu iş için 14 bin lira konulmuştur. Gelecek Sene de 6 bin lira verilecektir. # Mudanya köylerinden birinde yetmişlik bir kadının evinde 29 çaya) esrar bulunmuş. tur. Dışarda: * Yuğodavya hükümeti Dinarm kıymet. ten düşürülmemenine karar vermiştir. * Kutup kâşili Şarko ile birlikte kazaya uğrayanların cesetleri dün Parise getirilmiş tir. * Yeni Macar kabinesi kurulmuştur. Baş. vekil ve Ziraat nazırı Daranyidir. Hariciye mari gene dö Kanyadır. * Perşembe günü Yunanistanın Faler Hi. | manma gelecek olan İngiliz filosu beş büyük sirhirdan mürekkeptir. Bunların (arasnda Kulin Elizabet de vardır. 8. Verilen bir habere göre İngiltere hari. elye nazım Edenin çekilmesi ve yerine Şir Samuel Horun gelmesi muhtemeldir. Aksarayda mektep sökâğında 35 numa rada Fikret, Yeniköyde fırıncı Tedori on beşer bin lira kazanmışlardır Bilecikte merkez doktoru Şerafeddin, İzmir inhisarlar idaresinde Sermet, Göz l Yirmi bin lira kazanan Marko tepede Karanlık sokakta muallim Mak- bule, Seferihisarda piyade alayında ye- dinci bölük başçavuşu İbrahim, Cizrede tahrirat kâtibi Halil, Galatada Kuledi - binde Yuda on biner lira kazanmışlar - dır, 'Mecidiyeköyün- deki sinekler Bu sabahki “Cumhuriyet,, relikimiz* de şu haberi okuduk: “ — İstanbul vilâyeti Hıfzıssıhha komisyonu dün toplanmıştır. Bu top- lantıda şehrin whhi vaziyeti tetkik e- dilmiş ve mevsim dolayısile bazı mevzii hastalıklar olmasına rağmen bunların yekününan korkulacak dercötde olma- dığı görülmüştür. Mecidiyeköyü ve civarmdaki | sinek istilâsı hakkındaki iddiaları alâkadar - lar doğru telâkki etmemektedirler, Mev | | İ İ Mektep safha Mektepler açıldı. Uç aydır Tariyle uğraşan. anne ve babalef hayel, biraz olsun başlarını Gi dirmek çaresini bulabildiler, F | na mukabil her akşam yeni bir sim dolayısile üzüm, kavun ve karpuz çokluğu yüzünden &inek ve ler çoğulmışsa da bu söylendiği kadar fazla değildir.,, Mecidiyeköyünü istilâ edip oradan di- ğer semtlere yayılmağa başlıyan sinekler canlı birer tekzip vesikası gibi kara bu- lutlar halinde dolâşmasaydı Mecidiye - köylülerin yüreklerine ferahlık verecek olan bu şaheser kararı (overmek için sıhhat komisyonunun muhtrem azaları nerede “tetkikat,, yaptılar bilmiyoruz, fakat herhalde Mecidiyeköyünde değil! Çünkü eğer Mecidiyeköytne şöyle bir uğrayıvermiş olsalardı “söylendiği ka- dar fazla olmadığını,. bildirdikleri si - neklerin hücumu karşısında kalacakla- rı için kanaatleri muhakkak şimdikinin aksi olacaktı. Meselâ dün Mecidiyeköyüne giden foto muhabirimizin (o makinesinin öb - jektifi komisyon azalarile ayni fikirde değildir, sadete bir pencere pervazının otuz kırk santimetrelik sathında yüz - İerle sinek görmüştür. Acaba yanlışlık öbjektifte mi, yoksa... Ordumuzun Izmir manevraları Mavi kuvvetler, taarruz, kırmızılar müdafaa vaziyetinde Izmirde başlamış olan büyük aske- Tİ manevra devam etmektedir. Bu ma- nevrada kuvvetler mavi ve kırmızı ol- mak üzere iki kısma ayrılmıştır. Ma- viler taarruz ve kırmızılar da müda- İna Vaziyetindedir. Şimdiki halde kirmizıler gerilerden yeni takviye kıt'aları bekliyerek şid- | detle müdafaa ediyorlar. Vaziyetin ne yolda inikşaf edeceği henüz kestirile- memektedir. Harekât, diğer Kırmandanlar ve asl keri şefler tarafından takip edilmek- tedir. Manevralar dört gün sürecek- İ tir. | raf kapısı açan isteklerle kar: yorlar. — Baba öğretmen yöğüslük yor! j — Geçen sene yaptırdığımız ni duruyor, onu giysene? — Bu senekinin rengi cakmaış. Başka bir çocuk ağkyarak: — Arne muallim, yırtık ayd ile mektebe gelmeye utanmıyor sun, diye beni herkesin içinde as dı, ben yarın bunlarla mektebe mem, — Çocuğum, babam yok diye leseydin. Bakahm birkaç gün alaliliriz. Bütün bu ve bundan çok de vaziyetlere maalesef sık sık yoruz. Muallimlerden bir ki — çok gükür hepsi değil — “4 san veya Yyapmassan mektebe me!,, öümlesini her isteğin ilâve etmeleri çocuk velilerinin limlere karşı gittikçe kök (salat antipati beslemelerine ve bu küçük beyinlerde mekteple ev & da meydana gelen sidehyetten KEN fırtınalar ve onun muallimine beveynine karşı isyan etmesiyle © öelenmektedir. Ortamcktep ve liselerde bu meselelere rasgelinmiyor. Fakat larda da âsağıdaki vasiyetlerin #8 rür ettiğini işitiyorüz. İşte sise misal; Kartal Maltepesinde öturan D muhadirlerinden Nuri isimli hi bir çocuk Kadiköy orta meki baydolmali Mere edirne Tİ siyah İ Mektep müdürü yaşının büyük”ö sından bahisle kabul etmiyor. ÇO çağız Üsküdar Asliye mahkı müraodat ederek yaşını kügültü tekrar mektebe giderek ( kâğdin veriyor. Müdür artık mektep tâ olduğunu ve 1 Teşrinievvelde başlamasını söylüyor. Bundan sonrasını çocuğun dan dinliyelim: — Teşrinievvelin birinci günü Ie mektebe gittim. Mektep müdü ni görünce: “— Sen şimdi git, biR nüz eski talebeleri yerleşti Pazartesi günü devama başld dedi. Pazartesini sabırsızlıkla dim, nihayet o gün yemeğimi W ma koyarak mektebe gittim. bu sefer de: “Mektebin kadrosf muştur, kendine başka mektep dedi. Ağlıya ağlıya geri döndi ta Maltepe gibi yerden sirf adam olmak için bin türlü i katlanarak geliyorum. Benimi | iy kimsesiz ve fdkir bir çocuk dahi yerlere nasıl gidebilir? Çocuk acaba yalan mektep o müdürünün sövledi yanlış mı anladı dersiniz? Halkm P97 silah kralı © Zaharof © ağır hasta. Fakal dünya borsalar!” *' altist etmemek Içi” ir Hastalığı gizli tutaluyor Bu sabahki posta ile gelen Herald” gazetesinin Viyana yasıyar;: Öldüğü zaman, dünya borsÜj altüst elmemek endişesiyle Ö berinin ilân edilmemesini söylenen, beynelmilel silâh tic! “Gizli el” i Sir Bazil Zahare vi surette hasta olduğu bildirilMm” Viyana gazetelerinden “Eh yazdığına göre Monako cİve! villâda oturan Zaharofa, Vi mütehassıs doktor getirtilecei”