6 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

6 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

HABER — Akşam Ismet Inönü Dün akşam Londra- ya hareket etti Başvekli giderken: “ — Londraya ilk defa vahi olan bu seyahatimi falihayır addediyorum,, dedi Dün şehrimize geldiğini yazdığımız Başvekilimiz İsmet İnönü öğleden son ra saat on beş buçuğa kadar Perapalas otelinde istirahat etmiş ve saat on al, tıda otelden çıkarak ve yaya (olarak Beyoğlunda bir gezinti yaptıktan son- ra otele dönmüştür. Akşam üzeri Başvekilimiz otelde İp» giliz büyük elçisini o kabul etmiş ve bir saat görüşmüştür. o Bundan sonra akşam yemeğini refakatinde Londraya gidecek heyet azasile yemiş ve otelden ayrılmıştır. Başvekil Sirkeci gara sâat 9,30 da gelmiş ve gar haricinde toplanan halk Kalabalığı tarafından alkışlarla ve: “ Güle güle git! Güle güle geli, sadalarile karşılaşmıştır. İsmet İnönü garın merasim salonunda resmi zevat, bu arada İngiliz sefiri ve refikasi, İn. giltere ataşemiliteri, Romanya başkon- solosu tarafından karşılarimıştır. İngiliz sefiri, başta Beşvekil olmak üzere tac giyme merasiminde hükümes timiz namma hazır obulunacak olan heyetimiz azasına bir hatıra olmak &- zere hazırladığı defteri imzalatmıştır. Burada Başvekilimiz İngilir sefirile bir müddet görüşmüş ve hazır bulunan ların İyi seyahat temennilerine teşekkür ederek gara çıkmıştır. o Başvekilimizi garda bir polis kıtası selâmlamıştır. Gar büyük o bir kalabalıkla doluydu. Teşiye gelen zevat arasında Vali ve Be lediye Reisi Muhiddin Üstündağ, Trak ya Umum Müfettişi Kâzım Dirik, Baş. vekilin biraderi, Harp Akademisi ku- mandanı Korgeneral Ali Fuat, Korge- neral Salih, Edirne Valisi, (o İnhisarlar Umum Müdürü Mitat Yenel, İstanbul , Möddeinmumsi,Parti vilâyet ve beledi. ye örkânt Ve askeri ümera hazır bu. lunuyordu. Başvekil kendisini selimetlemeğe gelenler ayrı ayrı teşekklir ettikten ve hepsinin ellerini sıktıktan sonra trene Bbinmiştir, Bu sırada Başvekilimizin re- fikasına müteaddit buketler takdim e dilmiştir. İsmet İnönü ( hareketinden evvel Röyter ajansına fransızca olarak şu kı. sa beyanatta bulunmuştur! “— Sa Majeste kralın taç giyme me rasimi dolayısile Londraya ilk defa vâ- ki olan bu seyahatimi bir falihayır te lâkki ediyor ve bundan çok memnun bulunuyorum. İsmet İnönünün riyasetinde Orgene ral Kâzım, Amiral Şükrü Okan ve İs. tanbul İtfaiye #umandanı İhsandan mü | rekkep olan heyetimiz trene bi indikten | biraz sonra tren garda o bulunanların alkışları arasında hareket etmiştir. Korgeneral Salih Başvekilimize hu- duda kadar refakat etmiştir . Atatürk Ankarada Başvekili bizzat uğurladı Ankara (Hususi) Reisicumhur Atatürk, İngiltere kralt Majeste Altıncı Corcun tac giyme mes rasiminde hükümetimizi temsil etmek üzere Londraya gitmekte olan Başba. kan İsmet İnönü, şehrimizden müfa- rakati esnâsında istasyona kadar gele» rek uğurlamışlardır. Siyasi konuşmalar yapılacağı haberi yersiz İstanbul 5 (A.A.) — Başvekilin Lon drada mali ve iktisadi müzakereler yas pacağı hâkkındaki havadis: asilsiz ve yersizdir. Malüm olduğu Üzere Başve. kil İsmet İnönü, yalnız Büyük Britan- ya hükümdarının tac giyme merâasimin de Türkiye cumhuriyetini tesmen tem- sil etmek üzere hareket etmektedir. Denemeler yapılyor Londra, 6 (A.A.) — İngltere tarihinde ilk defa olmak üzere Buc- kingham sarayınm muhafazası ünü- müzdeki hafta içinde, kralın taç giys me merasiminde hazır bulunmak ü- zere Londraya gelmiş olan domin- yonlar kıtaatı tarafmdan temin edi- lecektir. Dün Westminster o kilisesinde kraliçenin takdis merasiminin bir provası yapılmıştır. Kraliçeyi Leydi Rachel Haward temsil ismet İnönü o hareketinden evvel | Rachel Havward temsil ediyordu. © Dün Akşam Kumkapıda — Akşam Kumkapıda ekeni emk mimik Birsevgili yüzünden Iki genç ağır surette yaralandılar Bir yaralama vakası da Beşiktaşta geçti Dün akşam Kumkapıda kadın yüzün. den bir kavga olmuş, iki kişi ağır su- rette yaralanarak hastahaneye kaldırı!. muştur, Kumkapıda oturan Karabet oğlu Mi- sak bir kızı sevmektedir. Komşuların- dan Filyopus da son günlerde bu kıza gönül vermiş, bir gün yolunu kescrek aşkından bahsetmiştir. Kız Filyopusa Ted cevabı verdiği gibi yolunun kesil, Miğini de Misaka anlatmıtşr. Dün âkşam üzeri işten çıkan Misak mahalleye girerken Filyopüsun evin- ,den çıktığını görmüş, yanına yaklaşa- rak sevdiği kıza neden İN sor. muştur. i Diem Gi inin kine seçme iie Bugün Hıdırellezdir Bugün *Hidrellez. (Eskilerin ka- naatine göre kış bugün bitmiş ve ha» kiki yazın bugün başlamış olması lâ- zımdır, Artık 179 günlük kasım devre sinden sonra Hızırilyas günleri başla. maktadır, Fakat dün akşamdan itibaren fırtına ile başlayan ve yağmurlu bir şe kilde devam eden hava bunu ne garip şekilde tekzip ediyor. Havanm yağışlı olması, ( hidrellez yapmağa kalkışanları hiç de memnun etmiyecektir. Temenni ederiz ki asıl eğ Tence yapılması mutat olan şu hidrel. lezi takip eden pazar günü hava gür 9 lan zi A PPT çıkmış, sokak ortasında döğüşmeye ba; lamışlardır. iş Nr Misak eline kalın bir odun geçirince Filyopus da yanmda taşıdığı çakısını çekmiş, Misakın omuzuna karnına sap» lamıştır, Bu sirada vaka yerine Filyo. Pusun arkadaşlarından Ohanes de ko- | şup gelmiştir. Ohanes alta düşen Misa- | kın elinden odunu almaya çalışmış, fa. kat Misak iki'yerinden ağır surette ya» ralanmasına rağmen yerden hızla Kalk- mış, elinden kaptırdığı sopasını Ohanc. sin kafasma şiddetle vurmuştur. Ohanes kanlar içinde yere yuvarla- nınca kendisi de bir duvar dibine doğ- ru çekilmiş düşmüştür. Vaka yerine zabıta memurları yetiş. miş, sıhhi imdat otomobili ile iki yaralı Cerrahpaşa hastahanesine kaldırılmış- tır. İkisinin de yaraları ağırdır. Filyo- pus çakısı ile birlikte yakaalamıştır. Bu da başkası İkinci bir yaralama vakası da Beşik. İ taşta geçmiştir. Beşiktaşta Has Mırın caddesinde Hil- minin kahvesinde Mehmet Ali ile Naşit oyun yüzünden kavga etmişlerdir. Bu arada Naşit kafasını Mehmet Alinin yü- #üne »vurmuş, arka üstü yere düşen Naşit derhal bayılmış, burnundan kan. lar boşanmaya başlamıştır. İ Eczahaneye kaldırılan Naşit ayılma. yınca Beyoğlu hastahanesine kaldın!- mıştır. Burnu kırılan Naşit ifade vere. memektedir. Mehmet Ali tutulmuştur. İon Bergama müzesi Nasıl bir müzedir Tetkik seyahatinden dönen Müzeler müdürü izahat veriyor İzmir, 6 (Husus?) — Selçuk — Belerin mmntakası Antikite işlerini tetkik eden ve ondan sonra Berga- ma eski eserlerinde tetkikat yapan müzeler müdürü Salâhattin Kantar İzmire gelmiştir. Salâhattin Kantar yaptığı tet. kiklere ait şu malümatı vermiştir: Bergama müzesi “— Her şeyden evvel bu güzel ve manalı müzeden bahsetmeliyiz. Bergama müzesi, mazrufuna göre yapılmış bir zarftır. Tarih ve âtikr- yat bakımından Şarkta ve İyonya: dayız. Bergama müzesi buna göre düşünülüp yapılmış ve ona, nevi şahsına münhasır, orrijinal bir vasif ve şekil verilmiştir. Bundan dolayı Bergama müzenin mimeri tarzı Şark — İyon istili gösterir. Gerek avlusu gerek salonları için güneş, ziya, renk ve şua tertiba- tı da ona göre düşünülmüştür. İçe- riye girince insan kendini çiğlikten ve bağırganlıktan ari, gözü ve dıma- gı yormaz Ve şaşırtmaz süzgün, du- ru bir aydmlık içinde bulur. Gözleri ürkmeden, beyni yorulmadan eser- leri, binanın bu tarzda yapılmasın. dan aldığı ruh sükünu ve kalp fe rahı ile ziyaret, tetkik eder. Orijinal eserler Bermaganm bütün eserlerine kendine mahsus bir orijinaltededir. Ar ve felsefe Bergamada başka bir hususiyet almıştır. o Ayni devir mahsulü, ayni şekilde eserleri bir a- raya konsa içlerinde Bergamaya ait olanları derhal kendilerini belli eder ler. Vakıa Efez ve Milet Bergama- dan büyük ve âsarca daha zengin iseler de — Bergama 80.000, Efez ve Milet 23 100.000 nüfuslu idi- ler — Bergama eserlerindeki tik ve dürütek inim ir Klâsik ve Elenistik eserler itibariyle de Bergama zengindir. Hülâsa hem zarfı hem mazrufu bir cevahir olan Bergama müzesi ile iftihar ve onun çok çalışkan, mesleğinin âşıkı, hüs- nü tabiat ve zevk sahibi direktörü Osman Bayat Tekin'i ne kadar tak- dir etsek yerindedir. Yeni eserler Bergamanın Tekke boğazındaki bir tepe üzerinde sondaj yapıldı. Bu tepe eski bir kabristandır. Bura- da bir mezar bulduk. İçinde çok gü zel âvani çıktı, Daha evvel burada bulunmüuş diğer bir mezarda toprak- tan mamul iki tane tiyatro maskesi elde edilmiştir. Her ikiside çok kıy metli şeylerdir. Hele birinin “dişleri olması kıymet Ve nedritini arttırı- yor. Havaların müsaadesizliğinden Poyracık köyünde sondaj yapılamı- yarak sonraya bıtakıldı. Bergama Akrapolunda kermes Şimdi çok güzel ve çok, orijinal bir şey daha var ki bizde ilk defa o- luyor. Bunu da düşünen, bu yük- sek buluşu bulan valimiz Fazlı Gü- leç'tir. Mayısın * 22 sinden 28 ine kadar sürmek üzere bir müddetten- beri Bergamada Kermes eğlenceleri hazırlanıyor. At koşuları, Lobut, Cirit, Kalkan, Zeybek, Benk oyun- ları ve bahusus Akropol tiyatrosun da temsiller... İstanbul şehir tiyatrosu Bergama Akropolundaki o kadim tiyatroda üç temsil verecektir. İşte bizde ilk defa yapılan bir şeydir. zannediyo. rum, Bergamanın bu Kermes eylence lerine gidecekler için her türlü kon- for, kolaylık ve ucuzluk hazırlanı- yor. Otellerden başka evlerde de ra hat yataklar ihzar edilmektedir. Ak Yopol yolu da tesviye ediliyor. Ora- ya bir de telefon çekiliyor, Selçuk minaresi Bergamada Arap camii denilen eski ve çok kıymetli bir Selçuk eseri vardır ki camisi yıkılmış, yalnız mi- naresi kalmış, etrafı bir harabezara dönmüştür. Bergamanın çok fanl ve ateşli yeni evkaf memuru Faiz Bask milisleri | ilerliyorlar Bilbaonun bii sırasınf müthiş bir hâdise geçti , Anarşistler telefon santralındân tam mi saatte teminatla çıkarılabildiler | Londra $ A.A.) — İngiliz tebaası. nın menafiini muhafaza etmek üzere Barselonaya İngiliz muhripleri gönde. rilmiştir, Hakiki bir muhasara Perpignan 6.(A.A,) — Dün Barselo- nadan gelen kimselerin beyanatına gö- re, Katalonyalı anarşistlerin işgal et. mekte oldukları telefon santralına karşı evvelki gün yapılmış olan taarrüz, haki- ! Ki bir muhasara olmuş ve sâat 13 den 20 ye kadar devam etmiştir. Taarruz, Generâlite polis müdürü Rodriguez Salanın idaresi altmda hü. cum kitaatı tarafından yapılmıştır, Bu kuvvetler, kat kat ilerlemek mec. buriyetinde kalmıştır. Anarşistler, pen. cerelertden mitralyözlerini çevirmişler, mütemadiyen ateş ediyorlardı. Anarşist ler, birçok seyircileri öldürmüşler ve yaralâmişlardır. Nihayet anarşistler, hiç bi tenkil müamecisi yapılmayacağı hak. kında teminat aldıktan sortra binayı ter. ketmişlerdir. Italyan müfrezesi müşkül vaziyette Bilbao 6 (A.A.) — Havaş ajansı mu. habirinden ; Bilbaonun şimali şarkisinde kâin bir liman olan Bermeo mıntakasında ihata edilmiş bulunan İtalyan müfrezesi, al, mış olduğu takviye kıtaatına rağmen müşkül bir vaziyette bulunmakta berde vamdir. İtalyanlar, asilerin diğer kıtaatı ile iltisak peyda etmek maksadile bir huruç hareketi yapmak ve Bermeo - Guernica yoluna kadar ilerlemek teşebbüsüne kal kışmışlarsa da muvaffak olamamışlar; di sia ri, Ti etli bir selribedei sonra asi- leri iki tepeden çıkarmışlardır. Asiler bu muharebe esnasında mühim miktarda harp malzemesi elde etmişler dir, Sivil halkın tahliyesi Bilbao 6 (A.A.) — Sivil halkın tahli. yesi için pek yakında yeniden bir takım İngiliz gemilerinin gelmesi beklenilmek tedir. Ingiliz konsolosunun teklifi üze- rine tahliye işi ile meşgul olan gemiler. de Kızılhaç işareti bulunacaktır, Bu İşaret, gemilerin tekneleri üzerin. de, yapılacaktır. Bask ordusunun yeniden tensikine, siyasi Orkaalrın ve amele teşkilâtlarının. iştirakile devam olünmaktadır. Bilbao hükümeti, milislerin merkezi komitesini feshetmek kararını vermiş. tir. Komitenin salâhiyetleri, erkânıhar. biyeye intikal etmektedir. Bilbao 6 (A.A.) — Havas ajansı mu, habirinden : Şehirden tahliye edilenlerin ilk kafi İesini teşkil eden, 2,300 çocuktan mü. rekkep olan kafile, Habana vapruna binmiştir. Vapur bu sabah hareket ede, cektir. 800 çocuk Oleron adasma, 1500 göcuk da Biarritze götürülecektir. Tesbit edilmiş olan saatten hayli müddet evvel, yüzlerce çocuk Bilbao is- tasyonunda bulunuyor. anaları, babaları ise heyecan uyandıracak bir süküt için- de trenlerin hareket saatlerini bekliyor» lardı. Muayyen saatte kafileler hareket et- miştir, Fakat tam bu esnada tehlike dü- dükleri çalmağa başlamıştır. Çünkü asi. lerin tayyareleri şehrin üzerinde uçma- a başlamışlardır. ş Çocukarın duçar oldukları, panik, tasviri gayri kabil derecede; olmuştur. Nihayet sükün iade edilmiş ve hükümet memurlarının herbirine paket bonbon Aytüncenin himmet ve geyretiyle bu şimdi âdeta bir gülista- na döndü. Etrafı duvarlarla ve par maklıklarla çevrildi. Ortasına hoş fıskıyeli bir havuz yapıldı. Ve geçen gün töreni oldu. İşte şimdi bu kıy- metli ve eski Türk âbidesi orada, yeni güzel yerinde elmas gibi parlı- ye ; “. vermiş oldukları çocuklar, başka bir çan'anesidir, Adeta insanın, Nİ ykm kl m ME ak Kale ee e İl a a gayeleri ha & ” BG MAYIS — 1993) hadise zuhur etmeksizin 02 lerdir. Bask milisleri ile Bilbao 6 (A.A.) — Havas habirinden : Bask milisleri, Biskaya © şiddetli bir mukabil taarruz jcri” lerdir. Milisler, Espinoza kasi” öte tarafına kadar ilerlemişlet lerden 59 asker teslim olmuşt! Milisler, mühim miktarda höff€ zemesi de ele geçirmişlerdir. Madrit 6 (A.A.) — Biskaye * sinde Bask milisleri, Aneton etrafındaki mevzileri zaptetmişiğ asileri ağır zayiata uğratmışlarö Aragan ve Asturie cepheleri çu düellosu olmtuştur, Santander cephesinde milislet bir hareketle asilerin Bricias sındaki bir siper hattını ele geti dir. Tago cephesinde: Toledo P€ rındaki kasabaların tenviratımi © eden elektrik fabrikasmı tahrip Alman gazeteleri Ingilti hücum ediyorlar Berlin, 6 (A. A.) — Bilbaod halkın tahliyesi meselesi z Alman gazeteleri, İngiltereye #' hücum etmektedir. Berliner Boersen Zeitung di? “Bu tahliyeyi yapmak için bir takım mülâhazaları vesile etmek, riyakârlıktır. İngili , niyeti, kendilerinin muahedele” 8 dakatleri zararina eseri a yor. Hinihacette insaniye dem vurmak İngiliz siyaseti olmadığını düşünmeğe vakıt! yan birtakım insaniyet muhij başka kimse bulunmamakta old” söyliyeceği geliyor. 4 Kasapların asır” kararları Ortadan kalktı İstanbul kasaplarınım uzun” denberi garip bir istismar ve lan bir usulü bugün tarihe K## tadır. Bu suretle , İstanbul bir © betten de kurtulacaktır. Başlangıcı malüm olmıyan i dehberi İstanbul kasapların bir usulü vardır. Kasaptan kü lan müşteri bu etin miktarı ediyorsa bir kuzu başının dil yin kısmını da, yok eğer böğründen alıyorsa karat bir kisminı da beraber alm burdur. Bu mecburiyet adeti mun gibi yıllardır takip ediimif bir istisna kabul edilmemistir” İstanbul kasapları bu şekil eti almak istemiyen müşteriy? memek suretiyle bünu kanuni! lardır. Fakat bir taraftan pü razlarmın son haddini bi taraftan kasapların da saçmayı anlamış bulunmala”! lün ortadan kaldırılmasını * miştir. İstanbul kasapları “ğ ig nihs? Trenin ampul!€ Galıyyed Kumkapıda oturan kundura” dün Filoryaya gezmey& giti 0 hatini bedavaya getirmek » trendeki ampulleri çalmay# etmiştir. Koçonun halinden” memurları kendisini göz lar, bir ampulü sökerken tW” Koço cürmümeşhut mahe” 0