9 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

9 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

| Başvekil İngilterede (Baş tarafı 1 incide) kısa müddet zarfında Türk - Fransız dostluğunun yepyeni ve sağlam esas. lar üzerinde, her iki taraf için daha çok faydalı bir şekilde ihya edildiği muhakkaktır. « Her iki hükümet reisi arasmda ge. çen uzun milâkat neticesinde, Hatay üzerindeki Türk haklarının Fransa tarafından tam ve eksiksiz bir şekilde kabul edilmekte olduğu anlaşılmakta. dır, Blüm hükümeti müstemleke me. murlarının kâmilen değiştirilecekleri- ni vaadetmiş ve Türkiyenin cenup hu- dutlarında asayişi ihlâl etmekte Fran. sanin en ufak menfanti olamıyacağını ve bunun ne derece imkânsiz Ve mana, 8iz bir hareket olduğunu Fransanın pek âlâ bildiğini söylemiş olsü gerek. tir. Pârlümentodan aldığı son ilimat ile bir kat daha kuvvetli olarak, de. ruhte ettiği vazifelere devam eden Blüm kabinesinin garbi Asyadaki ye. ni sıyasasinı Türk dostluğuna azami kıynlet vererek ve Türkiyenin kudre- tine lâzımgelen bütün saygıları göste- Terek tanzim edeceği anlaşılmaktadır. Türkiye ile garbi Asyadaki dostları arasındaki dürüst münasebetleri ih. lâl etmeye çalışmış ve Suriyedeki müs temleks zorbalarının temayüllerine fena bir âlet olmuş olan Suriye yük. sek komiseri kont dö Martelin pek ya. kında değiştirileceği söylenmektedir. İnönünün Pariste bulunduğu sırada Menemencioğlunun Pariste bulunması her iki devlet arasındaki bazı teknik pürüzlerin kolaylıkla halledilebilmesi- ni mümkün kılmıştır. Hatay mesele- sinin bütün hurda taraflarmı Fransa. da en iyi bilen ve hâdisenin başından. beri şahsan meşgul olna Delbos ile Türkiyenin Hatay işine memur ettiği kıymetli diplomat arasında iki başve. kilin dostane nezaretleri ve irşadları altında çereyan eden müzakereler Ha- tay İsinin nihat safhasmi kolaylıkla tekemmili ettirebilmiştir, İnönünün Londradan avdetinde Pa- riste yapılacak temasların Hatay işi. ns son Tetüşları vurması ve mayısın gorlarma doğru biri Türkiye ile Fran. sa arasmda ve diğeri Türkiye . Su. riya - Fransa arasında iki imuahede. nin imzalanması küvvetli bir ihtimal, dir, Binaenaleyh Doktor Arasın Ce. ncvre seyahati, Milletler “cemiyetine gibi Asyada iki büyük Avrupa dev. Jeti arasındaki münakâşanm nihayet bulduğunu bildirmek manasma alına. bilir Şekip GUNDUZ Başvekilimizin Fransadaki ikameti nasıl geçti ? , Başvekil İnönünün Parise geli şi ve Paristeki siyasi. temasları ve — .. alınan malâmatı sırasiyle aşağıda neşrediyoruz: İsmet İnönü bugün öğleyin Eli- ze sarayında cumhurreisi M. Lebrun tarafından kabul edilmiştir. Saat 13 te, Fransız başvekili M. Leon Blum misafir Başvekil şerefi. ne bir öğle ziyafeti vermiştir. Tür- kiyenin Paris büyük elçisi Suat Da- vaz, Fransa hariciye naztrı M; Del. bosla başvekâlet ve hariciye erkânr ziyafette hâzır bulunmuşlardır. Zi. yafetin sonunda Fransız ve Türk Başvekilleri dostane nutuklar teati etmişlerdir. Öğle yemeğinden sonra Türk ve Fransız Başvekilleri bir saat kadar hususi mülâkatta bulunmuşlardır. Hariciye nazırı Delbos da bu- gün öğleden sonra, Türkiye Başve- kili İsmet İnönü ile mülâkatta bulun muştur. Ziyafetten sonra Fransız mebu- san meclisi reisi M. Herriot Türk #cfaretine giderek İsmet İnönüyü ziyaret etmiş ve Türk Bâşvekiliyle mühim bir mülâkat yapmıştır. Hariciye nazırı M. Delbos da ge ce Türkiye Başvekili şerefine bir zi- yafet vermiştir. Bu ziyafet te çok samimi olmuştur. Siyasi mahafilde, Hatay mesele. si münasebetiyle doğan yeni vaziye- tin bugünlerde bir Türk — Fransız — Suriye anlaşmasiyle halledilecesi. Zanaati vardır. Türkiye Başvekili- nin şahsi temaslarının bu neticeyi tesri edeceğine muhakkak nazariyle bakılmaktadır. inn e a em sında hariciye siyasi müsteşarı Nu- man Menemencioğlu iki defa Fran- sız hariciyesine gitmiştir. Bundan da Hatay meselesi üzerinde ehemmi yetli müzakereler olduğu anlaşılmak tadır. Meçhul asker abidesine çelenk Paris, 9 (A.A.) — İLondraya gitmek üzere Parise uğramış olan Türkiye Başvekili İsmet İnönü, ke- sif bir halk kütlesi hazır olduğu hal- de meçhul askerin mözarma defne dalları ve Türk bayrağının rengin- de kordelâlarla süslenmiş leylâklar. dan vücuda — getirilmiş bir çelenk koymuştur. Sabik Çanakkale kuvveiseferiye si kumandanı ve Paris askeri valisi general Gouraud ile eski Çanakkale muhariplerinden birçoğu bu rasime- de de hazır bulunmuşlardır. Merasimden sonra Başvekilimiz general Guro ile görüşmüştür. Başvekilimiz Londraya hareket etti Paris, 9 (Hususi) — Türkiye Başvekili İsmet İnönü bu sabah saat 10,30 da İngiliz kralının taç giyme merasiminde bulunmak üzere şimal demiryolu ekspresiyle Parisi terket- ti. İstasyonda başta Fransız başve- kili olmak üzere dost ve. müttefik memleketler elçileri, Numan Mene- mencioğlu, subaylarımız, talebele- rimiz ve Türk kolonisi Başvekilimizi uğurlamıştır. İsmet İnönü taç giyme merasi- “İtalya - Ingiltere münasebatı İtalya ile İngilterenin o münasebatı birdenbire çok naz'k bir safhaya girmiş tir. Bunun ilk alâmet! (o İtalyanm tac giyme münasebetile Londrada yapıla” çak mçrasime heyet göndermemesi idi, dün verilen bir okararbu vazi yeti daha karışık bir hale getirmiştir. Bu hususta gelen telgraflar şunlardır: Roma: 8 (A.A.) — İngilterede bu. lanmakta olan bütün İtalyan gazete- leri muhabirleri İtalyaya geri çağrıl. mışlardır. İtalyan ve İngiliz matbuatı münascbatı hakkında âsağıdaki resmi tebliğ neşrolunmuştur: “Hemen hemen bütün İngiliz mat- buatının müttefikan © İtalya ve onun müsellâh kuvvetleri aleyhine ittihaz &ttikleri hattı hareket üzerine, “Deyli Meyil, “Evening News, ve “Obser- ver,, gazeteleri müstesna olmak üzere bilcümle İngiliz gazetelerinin İtalyaya girmesi yasak edilmiştir. İngilterede ki bütün İtalyan gazeteleri muhabirle. ri geri çağrılmıştır., HABER — İtaiyaya girmesine mü. saade edilen gazetelerden birincisi, İ- talya taraftarı olup muharr'rleri Mu. solini tarafından daima ve kolaylıkla kabul (edilmektedir. o İkinci gazete, ayni gazetenin akşam nüshasıdır. Üçüncü gazete uzun zamandanberi İtalyayı ber harekâtında bakir gören ve bilhassa Habeş seferini o müdafaa edip İngilterenin zecri © tedbirlere iştirakini tenkit etmiş olan maşmular. rirlere sahiptir. Diğer gazeteler ise, son zamanlarda | müttefikan İtalya ve onun müsel'âh kuvvetleri aleyhine şiddetli bir tavır takınmışlardı. Bilhassa İspanyada İ- talyan askerlerinin o mağlübiyetini en yüksek sesle bağırıyor © ve İtalya ile Almanyayı İspanya ketalinin mes'ulü olarak teşhir ediyordu. Emsali görülmemiş hâdise Londra, 8 (A.A;) — Akşım gazete, leri Londradaki İtalyan gâzete mühe- birlerinin geri çağrıldığı haberini bü- yük başlıklarla neşretmişlerdir. Röyte. rin Româdan öğrendiğine göre, İtat. yan hükümetinin İngiliz gazetelerini İtalyada yasak etmesi, İtalyan — İn- giliz münasebatında emsali görülme. İmiş bir hâdise teşkil etmektedir. Hat. | tâ Habeş harbi yapılırken bile İtalya hükümeti böyle bir tedbire | tevessül etmemişti. Muhabirler Londradan ayrıldı Londra: 8 (A.A.) — Giornale d'lta- Wa ve Popolo dİtala © gazetelerinin HABER — tir, Burada bazı müzakereler ola- caktır. Bunu müteakip Hatay sta- tükosu ve ana yasa projesi üzerinde anlaşma imza edilecektir. Türkiye Başvekilini İngiltereye geçirecek Kocatepe muhribi “Kale limanındadır. Üç taraflı anlaşma Dün akşam Paris “radyosu şu haberi verdi: Maten kazetesinin istihbaratına nazaran, Türkiye Başvekili İsmet İnönünün Fransiz ricaliyle yaptığı konuşmalar esnasmda, Türkiye — Fransa — Suriye arasmda akdi mu- karrer olan müahedenin son şekli görüşülmüş ve Hataya taallük eden bazı meseleler tetkik edilmiştir. Başvekil Kocatepede Paris, 9 (Radyo) — Türkiye Başve- kili genersl İsmet İnönü, Paris . Kale sürat katarı İle Kale'ye vâsıl olmuş ve civarda ufak bir gezinti yaptık. tan sonra limanda duran 'Türk donan. masına mensup Kocatepe açık deniz muhribine binmiştir. Muhripte Türk başvekiline askeri merasim yapılmış ve gemi ayrılırken sahilden #elâmlan. mıştır. Türk Başvekili muhripten Duvr'da ayrılacak ve Londraya bu akşam hu- susi bir trenle ulaşacaktır. Yapılacak büyük geçit resminde 'Türk deniz kuv vetlerini temsil edecek olan Kocatepe muhribi İngiliz donanması tarafından selimlanacak ve efradile zabitler İngiliz Amirallığının misafiri olacak. lardır. muhabirleri müstesna olmak üzere bü. tün İtalyan gazetecileri bügün Löndra dan ayrılmışlardır. Bu iki gazete mu- habiri de iki güne kadar hareket ede- ceklerdir. Resmi Ingiliz mehalilinin kanaati Londra: 8 (A.A.) — Resmi maha. fil, İtalyan gâzetecilerinin Londradan İtalyaya geri çağrılması hâdisesi etre» fında her türlü mütaleadan içtinap ey- lemektedir. Maamafih bu karar, lâkay. diyle karşılanmıştır. İngiltere tarafın. dan da İrahat İstenmiyecektir. Almanya da hücuma geçti Berlin, 8 (A.A.) — İtalyan gazete- cilerinin İngiltereden geri alınması münasebetiyle Alman matbuatı, İngil. tere aleyhindeki şiddetli o hücumlarını tekrar ele almıştır. Gazeteler, İtalyan kararının Almanyada hararetle kaş. lanacağını yazıyolar. Karar ne zaman verildi Haber verildiğine göre İngiliz ga- getelerinin İtalyaya sokulmaması ka. tarı, Alman hariciye nazırı Von Nöy- raten Roma seyahati esnasında göri- şülmüştür. Almanlar da Ingiliz gazetelerini yasak edecek mi ? Alman Kariciye nazırıtın Roma mü. lâkatı neticesinde İngiliz gazetelerinin İtalyaya girmesine ( benzer bir ted. birin Almanyada da almacağna, Alman taraftar; birkaç (ogazeteden başka hiç bir gazetenin Almanyaya sokulmıyaca ğına dair dolaşan şayiaları henüz teyit eden hir vaziyet yoktur. Mmgiltereye gelince... Silâhlanıyor Londra, 8 (A.A.) — Armstrong si. Yâh fabrikaları direktörü Cfaven Bar. Tovnda söylediği bir nutukta müessese. nin şimdi 16 bin amele (kullanmakta olduğunu söylemiş ve bunun umümi barptenberi bir rekor olduğunu ilâve etmiştir. j Avusturyayı taksim Paris, 8 (A.A.) — Le Jöur gazetesi diyor ki: “Siyasi mahfillerdö dolaşan şayiala- ra göre Almariya İtalyaya (o Tiroldeki Alman kantonlarını terkederse Roma da Avusturyayı terkedecektir.,, Göbels Danzig'te Danzig, 9 (A.A.) — Göbbels, dün akşam tayyare “ile bureya gelmiştir. Kendisine, fevkalâde bir istükbal mera, miğleği > Her yıl oduğu gibi Kuleli, dün de harp okuluna (o 500 genç mezun vermiştir, Bu münasebetle dün mek tepte merasim yapılmış mezunlara diplomalar tevdi edilmiştir. -Merasimde Tümgeneral Cemal, general Eyüp, ve general Osman Tufan, yedek subay okulu kuman- danı, deniz lisesi kumandanı, Malte- pe askeri lisesi kumandanı, yüksek rütbeli subaylar ve talebelerin veli- leri hazir bulunmuşlardır. Davetliler mektebin - bahçesine alınmış, bir müddet istirahat ettiril- mişlerdir. “On dört buçukta mektep erir teşkil ya bando- nun çaldığı İstiklâl marşı ile mera- sime başlanmıştır. Beş yüz talebe hep bir ağızdan marşf söylemişler- dir. Marştan sonra mektep müdürü yarbay Ragıp Altan hazırlanan kür- süye çıkarak, yüz senelik bir maziye malik bulunan Kuleli lisesinin cum- huriyet devrinde on dördüncü sene mezunlarmı verdiğini (o söylemiş, gençlere Atatürk devrinin yavruları olduklarını hatırlatmış, Büyük Ön- derin açtığı nurlu yolda yürümeleri» ni, vatan ve millet sevgisini her $€y- 9 MAYIS — 1987. Kulelide dünkü merasim | den üstün tutarak icabında kat manca ölmenin bir şeref olduğu”! işaret etmiştir. j Mektep kumandanından talebeden Cemal Sabri kürsüye 9 mış, arkadaslarmın bu ayrılık & nündeki tahassüslerine tercüman © muştur, gi Bundan sonra mektebi en derece ile bitirenlere mükâfatları © rilmiştir. a Nuh oğlu Ali Ergüven biri p Osman oğlu Selâhattin Sorkun i&* ci, Ahmet oğlu Şahin Sümer üçü” cü, Mustafa oğlu Mehmet Akgüner dördüncü, Vehbi oğlu mal Olçay beşinci olarak mezun © muşlardır. Birinciye bir saat, &i lerine birer kalem verilmiştir. Gençlerin hep bir ağızdan sö)” dikleri Kuleli marşmdan sonra sp“ hareketlerine başlanmıştır. İlk ot yak bir koşu yapılmış, bunu i topu ile bir müsabaka, muzik ile © but hareketleri, manialart aşma gö terileri, yer jimnastiği, güreş terileri, muzik ile boks talimlef cesaret gösterileri, Japon güreşi © kip etmiştir. Bunlardan, sonra davetliler ve pastalarla izaz edilmişlerdir. Istanbulda bugün reyiâm yapılıyor Eyüpte yarın Belediye resmel kurulmuş olacak Eyüpte yeni teşkil edilen kaza do. Jayısile bir de belediye dairesinin ku- tulabilmesi için (obelediye (teşkilât kanunu mucibince İstanbul belediye hu dutları dahilindeki bütün halkın rey» lerine müracaat edilecektir. Reyiam, evvelce tayin ve ilân (edilen sandık mahallerinde sabahtan akşama kadar devam edecektir. Bütün şehirde reyi. am bugün yapılmakla beraber Eyüp kazasında dün başlanmıştır. Fakat dün yalnız Eyüpte kesif olan fabtikalara sandık gezdirilmiş ve ertesi günü pazar olması münasebetile istirahat edecek olan işçilerin reyleri alınmıştır. Halkın Eyüpte bir belediye dairesi Bahar gezintisi (Baş tarafı 1 incide) dızları tetkik ederek (o havaran (Açık olacağını kestirenler sabah (Karanlığı yola düşmüşlerdi. Bu sabah o Eminönü — Eyüp Yolu ve Hürriyet tepesinden Kâğıthaneye giden yolda arabalar, otomobiller, kam yonlar, merkep ve çek çek (arabaları ve daha her türlü tenteli, tentesiz Ü. zerine yatak çarşafı gerilmiş vasıtalar yol alıyordu. Haliç vapurları sabahtanberi Kâğrt- haneye seferler yapmaktadır. Ayrca taka, sandal, kayık, motör (velhasıl deniz üzerinde gidebilecek her nesne dallarla süslenmiş olduklar: halde Ha. ici kaplamıştır. Kâğrthaneye yaya gidenler de az de ğildir. Kollarının altında kemanları, utları, defleri ile “tajfei (o kıpti,, başta olmak üzere seyyar satıcılar, ve par?» sıf bir pazar geçirmek sevdasında olan lar da bu uzun yolu göze almışlardır. Hava açık olduğuna göre Hidrellez bu ilk pazarınm bu kadar külfete gi- renleri memnun edeceği umulabilir. Tayyare ile yüselme| U rekoru Röma, 9 (A.A.) — Köymakam Mario Pezzi, bir kişilik iki satıhlı bir tayyare ile 15.655 metre yükselme- ğe müvaffak olarak dünya yüksek- lik rekorunu kırmıştır. Bundan evvelki 15.223 metre- lik rekor, İngilterede idi. Üsimi yapılmıştır. Şehir, © bayraklarla donatılmıştır. Norposten gazetesi, diyor ki: *Göbbels, bize Danzigin “sermenl'- ğin ileri mevzii olmak itibarile oynıya- cağr rolü pek iyi bilmekte olan Hitle. rin elçisi olarak geliyor, kurulmasına taraftar olduğu ve bug”” i kü reyiam sonunda bu işe müm edecek bir tek reyin bile çıkmıyadı. muhakkak görülmektedir. 1 vam sonu bu gece malüm olacak v. , 2015 dan itibaren Eyüpte belediye daire* resmen tecessüs etmiş olacaktır. Taç giyme şenl .ieri (Baş tarafı 1 incide) | Anavatan filosuna mensup 30 göl South-endde ve Londra limanındâ © mirlemişlerdir. Mill gururu ok$ş1) bu gemileri seyretmek için büyük halk kütlesi sahilde birikmiştir. Soutbend'de ikinei harb filosu mirlemiştir. Vâsi güvertesinin üstünde taretlerile mehib bir manzara arge” “Nelson” başkumandanlık bayraği çekmiştir. Onun yanımda “R >. “Resolution, “Roayal Soverein” *H& venge" ve “Royal Oak,, gemileri Ö maktadır, Biraz ilerde “urious” ti Te gemisinin büyük sathı göze çafii maktadır, ii Nehrin mansabına doğru “Bosdi 4” ve “Bulldog” muhribleri dem mişlerdir. “Electra, ve “Escort, riblerile “Narval" “Toroise,, ve “ TOS,, denizaltı gemileri Tilbury do rına bağalnmışlardır. ğ Fakat en çok nazarı dikkati ce" den gemiler, yeni yapılan 9.000 ton! “Newcastle” ve “Southampton” vazörleridir. Bunların mancmıklari ' hava müdafaa tertibatları seyirci” | Tin takdirini celbetmektedir. Grâvesend İle East . Woolwich 8 | sında iki ağ atma gemisile 6 to | demirlemiştir. Bu gemilerin ilersinde birçok d€” zaltı gemisile filotilla kılavuzlar! ” bunların ilersinde de Hindistan bah Ye sancağını taşıyan “İndus” gilebi F rülmektedip, © b Zeebrugge faciasından sonra el halinde İngiltereye dönmeğe muvi fak olan “Royal Datfodii” gem halk, alâka ile seyretmektedir. Gi nin güvertesinde şimdi imperstof renklerile süslenmiş olan tribü” konmuştur. Bu tribünler, alayı» &* ceği Victorla rıhtımına nazırdır. Yarın akşam Soythend'de demirli lunan bütün gemiler bir “projektöf Pi lası,, yapacaklardır. za Salı ve'çarşamba günleri bütü! 1o. sabaha kadar tenvir edileci