7 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

7 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Hatayda Türklere sal- dırışlar dev | (Baş tarafı 1 incidej)| hasıl olan heyecan Sancak dahilinde devam etmektedir. “Çıkan karısık- lıklarda biri ağır olmak üzere 4 kişi yaralanmıştır. Birçok Türk memur hakaret görmüş ve dövülmüştür. Türkiyeyi istiyorlarmış ! Son günlerde hududun öte tara” fındah, Suriyeden bir takım garip sesler işitilmeğe başlamıştır. Bunla- rın içinde haddini bilmiyecek kadar küstahlasanlar vardır. Ezcümle “Nida bir yazı neşrediy. den gazetesi şöyle “İskenderun el itti! İşte bütün Suriyede işiti- len istimdat ve ıstırap avazesi bu- dur. Ne heyeti murahhaslar, ne s€- yahatler, ne muahedeler işe yaradı. Şimdi, bütün dünyaya ve Türkiyeye şöyle hitap etmeliyiz: Artık bize İs- kenderun kâfi değildir. Biz İskende- rundan ötesini, sizin Türkiye adını verdiğiniz, fakat hakikatte arap olan yerleri istiyoruz. Orası Türklerin de olsa gene istiyoruz, orası bize lâ” zımdır.,, Hakikati görenler ise, Suriye ricalinden birisi, verdiği bir beyanatta şu sözleri söylemiştir: — Cenevreden gelen haberle- rin bizde uyandırdığı teessür ve acı- ya rağmen siyasi hakikatleri göz ö- nüne getirmek ve bilhassa hissiyat mıza mağlüp olmamak mecburiye- tinde bulunuyoruz. Türkiye ile doğrudan doğruya bir anlaşma Ya- prp bu kuvvetli komşumuzla aramız daki münasebatı kati bir hal tarzına bağlamaktan başka çare göremiyo- rum. Türk kuvvetine karşı koyma» ğı düşünmek ciddiyetten uzaklaş- mak olur. Arap dünyasının müza- heretine de güvenemeyiz. Irak, dahili işleriyle meşgul, Ku: | düs müftisi dahili siyasete müstenit mülâhazalarla mütemadiyen Türki yeyi methediyor. Yemenle zın, İskenderun meselesi yüzünden Türkiye ile kavga çıkarmağa katiyen niyetleri yoktur. Binaenaleyh si- aset realizmi bizi, Türkiye ile bir anlaşma yapmağa sevkediyor. Bu sayede, Suriye, dahili ıslahat işleriy- le meşgul olmak imkânmi bulacak” tır.,, Ali Arak şürasının kararı Kudüste toplanan âli arap şüra- ar, son içtimalnda İskenderun mese- lesini görüşmüştür. Bu müzakere siddetli münakaşalara yol açmıştır. Komitenin istiklalei azasından biri, Suriyelilerin uğradığı sukutu hayal. den bahsederek, Suriyenin, Filistin meselesinde arap davasına büyü Yardımlar etmiş olması itibariyle A- rapların o lâkayğisinden iyeni haklı olarak teessüre düş ve etmiş ve âli komitenin arap his- siyatmı Sancak meselesinde ciddi bir hattı hareket ittihaz etmek sure- tiyle göstermenin lüzumunu ileri sürmüştür. : Müftü, bu sözlere, kısaca muka- belede bulunmuş ve ezcümle, Filiş- tin arablarının Suriyeye faydalı bir yardımda bulunamıyacak kadar za. yıf olduklarmı, bu sebeple, kuvvetli Türkiyenin adavetini celbetmemek için ihtiyatkâr bir siyaset takip et. mek zarüretinde olduklarını söyle- miştir. Komite, müftinin noktai nazarı- nı tasvib etmiş ve Türkiye aleyhin- de her türlü neşriyattan tevakki © dilmesini matbuattan rica etmeğe karar vermiştir. Hatay anlaşması Büyük Miket Meclisinde Hatay anlaşması'ye Fransa ile aramızda yapılan anlaşmalar çar şamba günü Meclise verilecek ve cuma günü müzakere olunacaktır. Payasta tetkikat Mersin, 6 (A-A.) — İktmat ve. kâleti deniz müsteşarı Sadullah Gü. ney dün buraya gelmiştir. Sadullah Güney limanımız hakkında tetkik. lerde bulunduktan sonra Payasa gi- decektir. : Araplarla dostluk ve ingiltere Londrada çıkan Great and the Fast mecmiuasi Yakın şark- tan bahisle yazdığı bir makalede di- york | dullahın hareketini kendilerine Hica- | | muşlaridır. Alman Nazırı Mareşal i resmen hal ve tesviye & dilen İskenderun meselesinin bais olduğu eerinliğe rağmen Türkler- *s Araplar'arasında samimiyetin art makta olduyuna delâlet eden alâ- metlerin peyda olduğunu memnuni- yetle müsahede ediyoruz. Artık bir gizli sir değildir ki bu iyi cereyanın meydana gelmesine Londra yardım etmiştir. İngiltere kralının taç giy- me merasimine istirak için Türklerin ları Londrada toplanmıştı. Ingiltere ise eski Osmanlı imparatorluğunda. ki hem hâkim milletin, hem de buna vaktiyle tâbi bulunmuş ve şimdi ay- rılmış olan halkların dostudur. Maverayi Erdünün başımda bulu- nan Emir Aptullahın, memleketine Türkiye tarikiyle avdet etmeğe ka- rar vermiş olması Arapların Türk- lerle çok sıkı temasta bulunmak ar- zusunu ispat eden bir delil teşkil edi- yor. : Emir Abdulahın bu hareketi gü- zel bir misal teşkil ediyor. Ümit ede- Piz ki İngilterede © bulunan diğer mümtaz Arap şefleri dahi Emir Ab. | a örs | nek ittihaz edeceklerdir. Donanma Limanımızdan ayrıldı Hatayın İstiklâlini tes'it ve onun kur tarıcıs: Büyük Önderi istikbal için Şşen- lik yapan İstanbulun bayramına iştirak etmek üzere limanımıza gelmiş olan do- nahmamız bügün limanımızdan ayrıl. miştir, Filoyu teşkil eden Torpido muhriple- rinden dördü saat 9,30 da Marmaraya doğru hareket etmişler, Peyk torpidosi- le Yavuz da biribirlerini takiben Göl cüğe gitmişlerdir. Sovyet kamusu ihtilâl aleytarı Moskova, 7 (A.A.) — Ulüm akade- misi bürosu, akademi o azasından dr. TJalvin ile muhabir azadan Obnorski; mesuliyetlerini tayin etmek üzere bir komisyon tesis etmiştir. Bu iki zat, Rus lisan kamusunu tanzime (o memur edil- mişler'di. Bunlar, milletin düşmanlarını kamusun tanzimine iştirak ettirmişler ve kamusu ihtilâl aleyhtarı bir vesika haline getirmişlerdir. İntişar etmiş olan ilk cildi, Troçkiden Buharinden alınma birçok sözleri ihtiva etmektedir. i Pravada gazetesi diyor ki: “Kamusun “akaid,, kelimesine sayfa- lar tahsis edilmiş olduğu halde “sanat- kâranc,, tabirinin bir iki satırla izah €- dilmiş diması dikkate şayandır. Halk komiserleri nezdindeki güzel sa: hatlar komitesi, repertuvar komitesi şe- fi Litovski ile Moskova tiyatrosu müdü rü Arkadievi memuriyetlerinden azlet- miştir. Bunlardan birincisi repertuvar hakkında yanlış malümat vermiş olmak Ja ikincisi de Parise gidecek sanatlar ti- yatrosu grupunu teşkildeki yolsuzluğu dolayısile itham edilmektedirler, Italyan donanması» nın manevraları Roma 6 (A.A.) — 70 i denizaltı ge- misi olmak üzere 120 parça İtalyan harp donanması Napoli körfezile Gaete harp limanı arasında tatbikat talimleri yap Von Blomberg bu talimleri Amiral gemisi 0- lan “Duc d'Aoste,, zrıhlısından (o takip etmiştir. Bu talimler, Mareşalin italyan ordusuna ve bahriyesine yaptığı ziyaret leri tamamlamıştır. İ Bir haftada 25 | tayyareci öldü Londza, 7 (A.A.) — Son hafta tatili İngiliz tayyare âlemi için felâketli ol muştur, İki askeri tayyare Cumberland kontlağunda düşerek 4 kişinin ölümüne sebebiyet vermiştir, Diğer iki askeri tayyarenin düşmesi Britain | yüzünden 3 kişi telef olmuştur. am ediyor ve Arapların mümtaz devlet adam- | Zayi — “3364,, liva ve “1472, Bir sivil tayyareci de tayyaresinin Bromley Kent mezarlığına düşmesi yü- zünden telef olmuştur. Son on gün zar. fından 25 tayyareci ölmüştür. HABER — Akşam Biimiğe, ağlı, — Yugoslavya Belçika Berabere kaldılar Belgrat ö — Bügün burada karşıla - şan Yugoslavya — Belçika milli fu:bo' takımları çetin ve Yugoslavlar namına | talihsiz bir müsabakadan sonra 1—! beraberlikle bitmiş Davis kupası Tekis maçları Prag: 6 (A.A.) — Çek ajansı bildiri yor: Davis kupası tenis turnuvasına | Çekoslovakya Fransayı bire karşı dört | galibiyetle yenmiştir, Filbakika son gün olan bugün Çekos- | lovak Menzel Fransız o Derstemeauyu | 6—0, 5-3, ve 6—4 İle ve gene Çekos- | lovak Hecht Fransız Boussusu 2—-6,! 6—1, 7—35, ve 6—0 ile yenmişlerdir. | Hava fevkalâde güzeldi. Altı bin »€- yirci maçı, Çekoslovakyanm galibiyeti ni temenni ederek derin ( bir alâka ile takip etmiştir. Rakibinden daha iyi formda ve daha | kuvvetli olan Menzel, Fransız rakibini kolayca yenmiştir. Hecht ise, başlangıçta fena oynamış- | tır, Fakat rakibi Fransız Boussus son- | raları zayıflamış ve son kısmı pek sönük bir tarzda bitirmiştir. Halk Çek muvaf- | fakiyetini fevkalâde tezahüratla alkışla” mıştır. Çekoslovak tenisçileri önümüz- deki hafta gene Prag'da Yugoslavlar ile karşılaşacaklardır. Haliç idaresi ücretli memurlara neden müşkülüt çıkarıyor ? Akay, Şirketi Hayriye ve Haliç vapurlarında devlet memurlarma tenzilâtlı biletler verildiği o malüm- dur. Fakat, bu tenzilâttan, devlet da- irelerinde ücretle çalışanlar istifade edemiyordu. Son günlerde bu 80- nunculara da tenzilâtlı karneler ve bilet verilmesi kararlaştırılmış ve icap eden makamlara bu karar bil dirilmiştir. Akay ve Şirketi Hayri- ye bu karara istinaden devlet daire- lerinde ücretle çalışanlara da tenzi- lâtlı karne vermiştir. e Lâkin Haliç idaresi yapılan müteaddit müracaat- lere rağmen, diğer iki idare gibi ha- reket etmemekte ücretle çalısan me- murlara tenzilâtlı karne vermemekte dir. Bu yüzden de birçok kimseler | kendilerine verilmiş bir haktan isti. | fade edemiyorlar. Bu hususta naza. | rı dikkati çekiyoruz. Misafir Emir Abdullah Bu sabah Yalovaya gitti İstanbulun misafiri bulunan Mavera» yı Erdün hükümdarı Emir Abdullah bu sabah Yalovaya gitmiştir. Öğle yemeği- ni orada yiyecek, akşama Bursaya gide cek ve yarın sabah şehrimize dönmüş olacaktır. Emir Cumhurreirisimizin teşyilerinde bulunduktan sonra Daçya vapurile Hay faya hareket edecektir. Maverayı Erdün Emiri dün İstanbu- lun görülmeğe değer yerlerini gezmiş- tir. Dün Göksu kasrına giden (misafir öğle yemeğini orada yemiştir. Bundan sonra Göksü deresinde sandalla bir ge- zinti yapan misafirimiz oradan otomo- bille Çamlıcaya ve akşam üzeri de Sua- | diyeye gitmiştir. kaza sıra numarasile Kadıköy Malmüdürlü. günden almakta olduğum maaşıma ait resimi senedimi zayi ettim, yenisini ala- cağımdan hükmü olmadığı ilân olunur. | ! İ l H—>» İ vençspor tekerlek farkiyle: 3 — Yakup SE RES Sekiz klüp turnuvasını Beykozlular Hiç mağlüp olmadan kazandılar Sekizler turnuvası finalinde takımların galibiyetini temin eden Beyko, kozun üç mwharimi Milli küme haricindeki birinci sınıf | sekiz klübümüz arasında yapılmakta o. | lan sekizler turnuvasının final maçı dün | Taksim stadında Nihadın hâkemliği ile Beykoz ve Süleymaniye k)ipleri ara . | s#mda yapıldı . ğ Beykoz: Safa, Bahadır, Halit — Sa» dettin, Kemal, Mehmet — Turhan, Fa- tuk, Şehap, Ali, Kâzım Süleymaniyede: Nuri — Recep, Sab. ri — İbrahim, Orhan, Daniş — Rauf, Süreyya, Ali, Ali Rıza, Raiften mürez- kepti. İ Oyunun beşince dakikasında Beykoz- Iu Şehap rakip taraf beklerini atlatâ rak takımının ilk golünü attı Bundan sonra © mütevazin ge * çerken Beykozlu Kâzım, Süleymaniye kalesi önündeki kargaşalıktan ği ederek klübüne ikinci sayıyı da kazan- Girdi, Devre sonlarda Beykorlu Faruk Ankarada Bisiklet yarışı Ankara, 6 (A.A.) — Seri bisiklet ya, rışının altıncısı bugün 78 kilometre mesafede Akköprü — Çiftlik asfalt yo - lu üzerinde altı defa gidip gelme sure - tiyle ve dokuz koşucunun iştirakile ya. pıldı . Yarışa saat dokuzu beş geçe barlan- dı, Kuvvetçe biribirlerinden hiç Keri olmıyan bu koşucular yarışı başladık « i lar: gibi sonuna kadar beraberce gele - rek bitirmişlerdir. Bugünkü yarışta, evvelâ, Yakubun bisikletinin bozulması, Nuri Kuşun !âs- tiğinin patlaması ve nihayet Mustafa - nm ön tekerleğinin kırılmasına tağmen takip otomobillerinde yedek bisiklet ve lâstik bulunması neticesi olarak bu arı. zalar çabukça bertaraf edilmiş ve bu yüzden arada hasıl olan aralıklar yapı - lan Sik: ataklar neticesi olarak kapatıl. mış ve yarışın neticesine hiçbir tesir yapmamıştır. Teknik netice: 1 — Erdoğan, Ankarag'cü. 2 saat 22 dakika 14 saniye; 2 — Nuri Kuş. Gü. Demirspor, Alu yarışın neticelerine gör€ Puvan vaziyeti şudur: 1 — Nuri Kuş 13 puvan, 2 — İsmail 20 puvan, 3 — Erdoğan 21 puvan, * — Kayseride At yarışları Kayseri, 6 (Hususi) — İlkbahar at koşuları büyük bir kalabalık önünde ya pıldı. Çok muntazam ve güzel olan ya larda Atlıspor klübünün O beygirleri büyük bir muvaffakıyet kazandılar. —— m Şehap, Kâzım ve Turhan 4 sakatlanarak oyundan * çıktı. İkinci devre başlarında top Sarı . siyah kalesi önünde dolaşırken Bahadırın uzun bir vuraşiyle sağ açığa kadar uzanan top Turhanın ayağiyle üçüncü Beykoz go- | ünün de kaydına sebe poldu. Beykozlular sağ içlerinin de yara » lanmasiyle dokuz kişi kaldılar, eksik W kadro İle oynamalarına rağmen bökimi yeti hasımlarına bırakmıyan Sarı « si « r.2i inci dak'kada Süleymaniye müdafilerinin ayaklarından topu ka pan Şehabın yaptığı golle maçın üeti » cesini tamamen tayin etmiş oldular, Oyunun bitmesine az kalâ Süly » man'yeli Daniş de penaltıdan takımının yegâne golünü yaptı. Bu öüretle sekiz klüp turnuvası şampiyonluğunu Bey, kozun genç ve faal o: den kazanmış oldula ri hiç yenilme» A ad .. ez Yağlı güreşler Dünkü Karşılaşmalar çok heyecanlı oldu Beşiktaş jimnastik klübünün O yeni açtığı güreş yerinde, milli güreş müsa- bakalarına dün de devam kalabalık bir meraklı kütlesi güreşleri edilmiş ve ik bir alâka ile takip ssa memleketimizin maruf çilerinden Mülâyim ve Cemal pehli ların bu müsabakalara iştirakleri mü- sabakalara heyesan vermiştir. Bulgar pehlivanlarından Görgi Blens ki ve Girme Deliormanski de kaları takibe gelmişler, Molla Mehmet ve Arif pehlivan gibi kıymetli güreşçi- lere defi etmiştir. Güreşlere gene otuz pehlivan iştirak etmiştir. Başta Mülâyim ve Cemal peh- lvanlar sıkı bir güreşten sonra berabere bıraktırılmış ve halkın sürekli alkışları müsaba- arasında güreşlere nihayet verilmiştir. Cemal pehlivanın bir gün evvel Ku . mar ile yaptığı müsabakada eli incilmiş olmasma rağmen Mülâyimle berabere kalması şayanı takdirdir. | Fener Yılmaz klübü” nün yeni idare heyeti Feneryılmaz spor klübünün yelek kön gresi dün yapılmış ve yeni idare heyeti» ne şunlar seçilmiştir: Başkan: Server Üstünba Hasan Güner, genel sekreter kiner, mühasebeciliğe: Ceral Sunbat, elçi: Fahri Somer, genel kaptan: Mü- kadder Bele, yurd direktörü: Mustafa Alanko, üyeliklere: Nadir o Yanardağ, Rifat Ayren, Talât Özışık, Ömer Yalçın Niyazi Reskin, Lâtif Sonay, Sinan Sert. Yeni idare heyetine muvaffakiyetler dileriz.