March 21, 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

March 21, 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Fabrikalara müte- hassıs işçi temini Sümer Bank kurslarına ikişer lira yevmiye ile talebe alınıyor Sümerbank, senayi mekteplerinde yetişmiş gençlerin ihtisaslarını arttır : mak ve her gün başka birinin çatısı yükselen banka fabrikalarına mütebas- 18 elemanlar yetiştirmek için çok mü- him bir teşebbüse girişmiştir. Benkâ- nım diğer fabrikalarından bazılarında mevcut bulunan ve mubtelif iş şubeleri- ne mütehasars işçi yetiştiren kurslar gi- bi Nazilli basma fabrikasında da hu susi İki kurs kurularak mensucat ve elektrik ustabaşısı yetiştirilmesine ka- rar verilmiştir. © Bu kurslara ilk olarak İstanbul, İz- mir ve Bursa san'at mekteplerinden mezun olan otuz genç almacaktır. Sümerbank bu gençlere, kursun ve staj müddetinin devamı müdetince gün- de Iki lira yevmiye verecek, ayrıca ken- dilerini ayda bir lira yatak kirası mu- kabilinde misafir edeceği gibi maliyet fiyatı üzerinden de yemek verecektir. Bunlardan yalnız Nazilli fabrikasın- da veya Sümerbenkın diğer fabrikala- rında iki sene hizmet etmek üzere bir taahütname almacaktır. Sümerbank, diğer fabrikalarda da böyle kurslar açacak, bir taraftan mev- cut elemanlarının ihtisasını arttıracak ve diğer taraften da hariçten yeni ele- manlar alıp yetiştirecektir. Haliç Şirketi anlaşma taraftarı Belediyeye eski borçlarını ödeyecek, buna mukabil vapurlarını ve diğer vasıtaları geri istiyor Geçen hafta, Haliç Şirketi heyeti u- (mumiyesi fevkalâde bir toplantı yapa- ak şirket idare meclisine belediye ile te- sas ve hattâ icap ederse şirketin feshi ile tasfiyesi cihetine gidilmek Üzere geniş salâhiyet vermişti, Şirket idare meclisi zaman geçirmeden bu teşebbü- sü yapabilmek için belediye reisliğine bir mürecaatname hazırlamıştır, Öğrenliğimize göre, Haliç Şirketi yıllarca belediyeye vermediğinden do- lay: 108 bin liralık bir yeküine baliğ ö- Jan belediye hissesi ile, belediyenin va- purlara haciz koyduğu günden bugüne kadar geçen zaman zarlmdaki belediye hissesi ve vapurları nişletme masrafını belediyeye ödemeğe riza göstermekte « Fakat buna mukabil işletme vesaiti- le artması lâztm gelen hasılatı geri İs temektedir. Gene bu şekil kabil olma- dığı takdirde şirketin borcuna nazaran hâlen belediyenin elinde bulunan işlet. me veşsitinin kıymeti çok yüksek bü- lunduğu için bu vesaiti belediyenin ta- mamen sâtn alarak tutarım şirkete iadesi talep edilmektedir. Bu takdirde bugün kuru bir ünvendan ibaret kalan şirket tasfiye edilecektir. Avusturyada intihar map“ Baştaratı 3 incide adedi böylece Ti 1.700 ü& bulmuştur. Bu fevkalâde hâdise karşınnda (nazi matbuat şöyle yazmaktadır. “Düş manlarımızın korkusu o kadar bü. yüktür ki, kendi kenfilerin! yok oği- yorlar.,, Viyanada saf ariyen soydan oldu- gunu isbat edemiyen bütün doktor. lar, rusatnameli doktorlar İlstesin den silinmişlerdir. Şüşniği ne yabacaklar ? Viyana, 20 (A.A.) — Royter A- Jansı bildiriyor: Dolfusun katilinden dolayı açılmış Dilan nazi davasına tekrar bakılaca- ği için Şuşniğin bu davaya (İdhal edileceği haber verilmektedir. Mu- hakeme esnasında, Feyin Dolfusun katlinde methaldar bulunduğunu ve evvelki hükmün fahiş bir adli hata ve bundada uşnişin büyük bir mesuliyeti mevcut olduğunun İsba- ına çalışılacağı zannedilmektedir. Makamat, B. Şuşniği na yapacak- salgını larını tayinde çok zorluk çekmekte- dirler, Evvelâ kendisini yabancı bir memlekete göndermeyi düşünmüş- lerse de, zannedildiğine göre; eski başvekil buna muhalefet ve her tür- lü politik faaliyetten istinkâf ede- ceği hakkında teminat vermekten imtina etmiştir. Postalar birleştiriliyor Berlin: 20 (A.A.) — Avusturya posta Idaresi, Hitlerin bir kararna. me İle Alman postalarına flhak edil miş ve ve posta bakanlığına bağlan. mıştır. Posta tasarruf sandıklarının mal ve mülkleri Alman devletinin husuf malt olarak ilân edilmiştir. Yeni nutuklar Hitler, dün Krol operasında Al. manya ve Avusturya nasyonal - 04. yalist şeflerine 10 nisan plebisitile yeni Rayiştağ seçimi hakkında di. rektifler vermiştir, Göbels, Hitlerin Almanya ve A- vusturyaya hitaben muazzam teza - hürat esnasında nutuklar #öyllyece- Zini bildirmiştir . Mütearrız devletlere iktisadi karantina Amerikanın böyle bir siyaset takip etmesi bekleniyor Vaşington, 20 (A.A.) — Nevyork Tay- | mis gazetesi hükümetten mülhem olduğu görülen bir makalesinde enlernasyonal hukuku ihlâl eden devletlerle bunu müda- faa edenler arasında hiçbir fark gözet. miyen bitaraflık kanununun gayritabillik lerini tebarüz ettirerek, bu kanunun Fran- sa ve İngiltereye Amerikâdan borç almak imkânmı selbettiği halde hareket ve İc. raatları Amerika hükümeti ve efkârı w mümiyesi tarafından takbih edilmekte bu. lunan Almanya ve Japonya için buna im. kün vermesindeki fâhiş halayı o bilhassa kaydetmektedir. Gazete “Amerika, mütearrızları o ceza. landırmaya amade olmasa bile, barışı mu. hafaza eden devletleri mükâfatlandırabi. lir, diyor ve Amerika dış politikasının prensipi olarak şu fikri ortaya (o atıyor: Amerika öyle geniş bir ticaret ve ekonomi bölgesi olacaktır ki, dahilde daha evvel 17 devlet tarafından tasvip edilen Hull prensipleri tatbik edilecek ve fakat enler. nasyonal hukuk ve nizama riayet elimi. yen millellere kapalı bulunacaktır. Gazete bu suretle, Ruzvelt o tarafından Şikago nutkunda zikredilen harbcu mil Tetler hakkında karantine fikri için bir tat bik şekli teklif etmektedir. Bundan başka bu makalenin, hükümetin dış politikası sahasındaki hareket serbesti nin genişletilmesi İçin başlanan mücade. Tede ancak bir unsur olduğu görülmekle. dir. Bu genişlelilmeye taraflar olanlar, son Avrupa hâdiselerinin ve bilhassa Kordel Hullün nutkunun efkârı umumiyede busu- ide İsmin iii HABER — Aksam postası Hatay seçimi nizamnamesi Talebimize uygun bir şekilde hazırlandı Cenevre, 20 (A.A.) — Anadolu A- Jansının hususi muhabiri bildiriyor: Hatay intihabat komitesi mesaisi pi bitirmiştir. Milletler Cemiyeti tarafından evvelce gönderilen ko- misyonun hazırladığı intihebat ni- zamnamesi baştanbaşa tadil edile- rek Türkiyenin ötedenberi müdafaa ettiği noktal nazara muvafık bir şekle sokulmuştur. Hazırlanan yeni Intihabat nizam- namesi 94 maddedir, Bunda değiş- tirilen mühim noktalar dünkü tel- grafımda yazdığım gibi intihabatı a- İâkadar eden cürümler için mahalli mahkemelerden ayrı bususi bitaraf bir mahkeme teşkilinden başka bil- hassa her müntehibin hangi cemaa- ta mensup olduğunu söyleterek sa- dece bu ifadesi 1le bu cemaat llstesi- sı kararıdır. Bu suretle mebus intir esas olacak bir nevi serbest reyiâm yapılmış ola- caktır, Diğor tarftan, Intihabat esnasın- dn vuku bulacak cürümlere ait ola- rak eski tallmatnamede mevcut ©6- zail hükümlerin gösterdiği tethiş manzarası tamamen ortadan kaldı- rılmıştır. İntihabata 15 nivanda başlanarak bazıran sonunda nihayet verilecek- tir. Bu intihabatı komisyon rofaka- tinde kontrol etmek üzere Milletler Cemiyeti tarafından 20 kadar müra- kip yakında Hataya yollanacaktır. Bunlar meyanında heyetimizin tale- biüzerine Yugoslavya ve Yunanistan tebeasından mürakipler de buluna- caktır. Köz alrlar * Bulgeristanda birkaç kere başvekii, bariciye nazırı ve meclis reisi olan demok rat partisi reisi Aleksandr Malinof.bir se. çim toplantısında nutuk söylerken kalb durmasından ölmüştür. Bulgaristan istiklâ Ti kendi hükümeti zamanında ilân edilmiş olan Malinol uzun zamandanberi kalb has talığından murfaripti, * Mareşal Pilsudskinin isin günü dün bütün Lehislanda merasimle tesit edilmiş ve cumhurbaşkanı radyoda bir mutuk ve. rerek mareşalın Lebistanın hürriyeti için yaptığı hizmetleri tazimle anmıştır. # Tayyareci Kluston ve Rikets Yeni Ze. landada karaya inmişlerdir. Tayyareciler İngiltere - Yeni Zelanda rekorunu 4 gün, 8 saat ve 7 dakika ile kırmışlardır. Eski rekor 11 gün, İ saat 25 dakika İle Jan tende idi. Tayyareciler buyün gene layya. re ile İngiltereye hareket edeceklerdir. * Fransız başvekili Blum ile Vensan Oriol, Daladler ve Pol Bonkur dün başve- kâlet binasında mühim bir Içiima aktede. rek halihazırdaki barici meseleler hakkın. da görüşmüşlerdir. Blum, bundan sonra Dörmur, daha sonra da Fransız bankası müdürü Pier Furniye ile görüşmüştür. * Meksika, devlet bonkası her türlü a. tın ve yabancı dövizi alım ve satım rmua- melelerini yasak etmiştir. Neşredilen bir tebiligde bunun muvakkat olduğu ve mü. nasip vakitte yasağın kaldırılacağı bildi. rilmektedir. * Japon bandıralı Jinzenmara vapuru Korenin cenub sahilinde dün batmıştır. | İçindeki 50 yolcudan yalnız yedisi kör. tarılabilmiştir. melerebunda Satılık Marangoz makinesi aranıyor Marangozlukta kullanılan Pulanya, Fırıldak ve Tepsi delik makineleri ayrı ayrı veya kombine olarak satın alına- caktır. Satmak istiyenlerin Vezneciler- de Üniversite berberi Yusuf Gülere müracaatları . le getirdiği heyecandan İstifade elmek Is. tiyorlar. Hattâ kongrede demokratları ve cumhuriyetçileri temsil eden bir grup 0 dina Minesta mebüsi Massan bir kanun teklifi yaparak bilaraflık ibtalini istiyece. Bi bildirilmektedir. İyi malâmat alan mahafilden verilen | malâmata göre bu istikamette (o yapılacak | bütün gayretlere hükümet müzaheret ede. cek ve fakat hükümetin resmi mümessil. leri bu meselede açıklan açığa vaziyel al. mıyacaklardır. 4 Zi MART — 1938 ğ Lehistanda Litvanyayi tazyik siyaseti takbih Varşova, 21 (A.A.) — Litvanya hu- dudundan dönen Vilno kıtaatı gâmi- zonlarnda yerlerine yerleşmişlerdir. Kıtaat halk tarafından heyecanla alkış- Tanmışlardır. Sosyalist partisinin meclisi ittifakla Polonya - Litvanya hâdisesinin sulh ile halledilmesinden dolayı partinin mem- muniyetini beyan eden fakat Kanrnas'a karşı kullanılan tazyik metodlarını tak- bih eden bi? karar sureti kabul etmiş- tr. Karar suretinde ezciimle şöyle denli. mektedir; “Hitlerizmin Avusturyadaki muzaf- feriyeti karşısında Polonya faşizme karşı demokrat devletlerle birleşmeli - dir.,, Dahil siyaset hakkında karar süre - tinde, dahili hayatm demokratlaşmasını teminen Popülist parti ile sıkı bir teşri- ki mesaj tavsiye edilmektedir... Itilâltan sonra... Varşova 20 (A.A.) — Pek yakında birkaç Polonya - Litvanya muhtelit komisyonu teşkil edilerek şimendiler, gümrük, konsolosluk ve ticaret itilâfla- rı hazırlamak üzere derhal faaliyete ge. gilecektir. Şimendifer münasebetlerinin süratle teesalsüne büyük bir ehemmi- yet verilmektedir. Sanayi mahfellerinde söylendiğine göre Litvanya demir, kömür tuz ve petrol hususunda polonya için iyi bir mahreç olacaktır. Her iki memlekette sefaretler kuru- Tuncaya kadar Litvanya bhududunda Zavlascy'de ve Kovno - Vilno şimendi- fer battı üstünde 60,000 kişilik bir Po- Jonya askeri kuvveti bulundurulmakta- dır. Bundan mada, hudut civarmdaki bava manevralarında bulundurulan 100 kadar tayyare her gün keşif uçuşları yapmak- tadırlar, Litvanya, Vilnayı istemekten vazgeçmedi Kaunas 20 (A.A.) — Röyter ajanın Leh ultimatomunu kabul için -avsiyede bulunulduğu, bu fedakârlığın yabancı memleketlerde takdirle karşılandığını ve komünistlerden milliyetperverlere kadar bütün milletin müttehit olduğu- nu Vilnaya karşı olan hattı hareketi istikbalde başka şekilde ifade edeceği- ni miştir, İçme malümata göre Litvanya hü- kümeti Milletler Cemiyetine ve büyük devletlere müracaat ederek Lehistan He diplomatik münasebetlerin iadesinin Vilnadan hukukan vazgeçmek mânasını tazammun etmediğini bildirecektir. Atlatılan harp tehlikesi Paris, 20 (A.A.) — Matbuat Lehis- tn ültimatomunun Litvanya otarafm- dan kabulü hakkında tefsirata bulun - makadır. Petit Parizien gazetesi yasi “Litvanya, Ümitsiz bir harp sergü * zeştine atılmadan kiyasetle hareket et- mek sureiyle, Avrupaya büyük bir hiz- mette bulunmuştur. Kaunasla Varşova arasında silâhlı bir ihtilâf Lehistan, Ak manya ve Sovyetler Birliği arasmda vahim bir gerginliğe inkılâp edebilecek- ti. Bunun neticesinin ne olacağını kim- se tahmin etlemez. Avrupa, Litvanya” nın bu hizmetine mukabil, diplomatik münasebetler tekrar tecessüs ettiken sonra Lehisanın küçük konişusunu yut- masına müsaade etmemelidir. Hâdise halledilmemiştir. Fakat ültimatom w sulünün yarattığı hava bakidir. Bu şe- Bu akşam SAKARYA BENJAMINO GicGdLi ziz, 1 b Tenorlar kralı Bu senenin KALBİN SESİ edildi kil âdet haline girdiği takdirde, milletler dalma dehşet içinde a caktır ve hiçbir beynelmilel statüsü” kıymeti kalmıyacaktır.,, Fransada bir casusluk şebekesi Hudut tahkimatı plânlarını aşırmış 'Tuluz, 20 (A. A.) — Bütün mem” kete yayılmış olan mühtm bir asal işi meydana çıkarılmıştır. Paris © Bayana baş kil erik di ve BE suçlunun evinde cenup batısında b” dut tahkimetma ait plânlara, BE topları yerlerine, radyo müteallik vesikalar, hudut bölgeleri“ deki teslibat ve asker mevcuduns Ö” ir muhtıralar ve bir seferberlik pifff bulunmuştur. iğ Iran transit yolunda ğ Yoculara daha faz!8 kolaylık önkerileğ Öğrendiğimize göre Nafia vekâleti deş İranı en kısa yoldan Avrupaya yan Trabzon « Erzurum « Karaköse » riz münakalât servisinde e ve dahili yolculara bu yaz mevaiminğf. daha büyük kolaylıklar o göstermek İ€ tedbirler almaktadır. : vi sene 16 hariranda başlanmış ve muzda yolcu ve yük tarifelerinde Errurum » Karakösa » Kızıldize - Teb Tahran güzergâhını tekip ei 442 kilometresi İran Nakliyat haftada üç defa karşılıklı larin yapılmaktadır. Seyahat bizim zin alacağı tedbirlerle bu transit ha faydalı bir hale gelecektir. Fakat b en kısa ve en ekonomik transit ek diler hatt ikmel edilince kavuşmuş ş caktır. Yalovada Modern ve teknik tesisat yapılıyor Müstakil bir müdürlük haline di Yalova kaplıcalarında büyük hazırlık. başlanmıştır. Meri genede ere Kğ hcalarda yapılması kararkir olan ve sıhhi desisatın ikmaline çalışılmak” dır. Kaplıcalara üdür taylü eüllen öğ dok Nihat Reşat bundan bir müddet evel va rapaya giderek Karisbad gibi kapiyi > hirlerinde tetkikatla bulunmuştu. asi kikat esnasında, Yalovada tesis ve 14! faydalı görülen yenilikler bu mevsim İÇİ de yapılmış olacaktır. Diğer taraftan cut otellerin mobilyaları da peyderpe? Kiştirilecektir. Yalova kaplıcalarına verilen yet üzerine Şirketi Hayriye bu sene, s lovaya araba vapuru da işletmeğe gaf vermiştir. Araba vapuru haziran ge itibaren işliyeceklir. Eğer rağbet ve va yaç hasıl olursa, şirket, Yalovaya 'alovaya here” bir vapur işletecektir. Bu vapur sabahi ğ yin Yalovaya gidecek, akşam da hareket edecektir. Bu suretle hususi ai sı olanlar. kaplıcalara kadar kendi talarile gitmek İsekinim alabilecekler Diğer taraftan İstanbul - İzmit yold ”.,. zak oldağu için İstanbuldan AnkarıYey. tomobille gitmek müşkül olmaktadır. "4 kat, Yalovaya araba vapuru sonra hem Bursaya, hem de Ankaraya otomobil ile gitmek caktır. ça CİK li Sinemasında yegâne filmi Hissi bir mevzuda ve fazla musikili bir film.. BiLe il İİİ itki Miki a İk ala İİ ali Hel A ZAİN vali İlani İn A Sl eği Pl kine, Şii,