19 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

19 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

ar — 1058 Doğrusunu söylemek lâzım gelirse, ben bü cigarayı, biç istemiyerek veri- yordum, Maksadım, çakacağım bir kib- ritle, yüzünü görebilmekti.. Kibriti ça- kınca yüzünün, el ve tırnaklarından da- h> korkunç olduğunu anladım. Derhal içime haklı bir şüphe çöktü. Dudakları bir yanıyamınki kadar ka- Yandı. Bu adamın, yediği şiddetli bir yumrukla yass'lanmış burnunu, şişkin çene kemikleri doha yasar, çarpık kaş- ları, çukur ve siyah gözleri, daracık al- nı, bu adamı hem de haddinden fazla korkunç gösteriyordu. Bu vaziyet karşısında arabâm parça: Jans» da gideceğim yere bir an evvel varmayı tasarladım.. Arkamda oturan bu insan müsvedde- sinin yüzünü görememekten içimde bir rahatsızirk duyuyordum. Onun heran için boğazıma sarılmasından korku- yordum. Ona bunu yrştırmamam lâ. zımdı., Bunun için de, arabayı bu arızalı yol- da mümkün olduğu kadar sürerek sars- mak ve onu hareket edemiyecek bir ba- le sokmak icap ediyordu. Bir teydik ve burası bir » oyduğu, denize kadar uzama bir yatak- ta. Sanki bu yollar, arabaların geçerken | toz yapma aair için mahsus çal #e İş gibiydi. Mütemadiyen önü de » “ayan ve yoklaştıkça .şığı b ye “ner gözümü alıyordu. Olduke tle iniyorduk. Birden- bire meç muş bağırarak 80) eliyle ko'ümü duttu, inu duydum. Bü #rada ikeli * virajı dönmek üzerey- dim, Onun * çılgın hareketi beni ol- dukça korkuttu. Birden hatınma bir sekadaşımın gene böyle bir yokuşta uğ- rad ğı kazayı hatırladım. Frenleri sık. tım. Araba büyük bir gürültü ile dur- du. Eğer. iyi idare etmemiş olsaydım belki de devriletektik, Bu ani frenle, araba tam yolün orta- sında dönmüş ve yolu kaplamıştı. Meç- bul yolcu sanki tş kesi'mişti. Yalnız nefes aldığı işidiliyordu. Arkama döne- rek baktım, Ay ışığınm altında, bu kor- kunç çehrenin acmacak bir hal #ldığı. n: görüyordum, Hafi! hafif tebessüm e- diyordu. Kendisine — Ne kadar cahilce bir harekette bu- Tundunuz. * dedim. - Ölüme kavuşuyor. duk, Hiç böyle tehlikeli bir noktada kol tutulur mu?, Meçhul adam sanki uykudan uyanı. yormuş gibi kısık bir sesle cevap ver- di; — Haklısınız! Fakat şimdiye kadar gördüğüm insanların en delisi de siz- mişsiniz !Şeytana randevu mu vermiş- tiniz?, Meçhul adamın bu sözleri içime bir ferahlık seprti. Tatlı bir sesle; — Ben Cannes'a gidiyorum. dedim. O cevap verdi: — Ben de oraya!.. Orada sisin inti- hap edeceğiniz otel benim de işime ya. rar, Adamın bu cevabı beni âdeta güldü. recekti.. Kendimi zor tuttum. Zira, ben Kotdarur üzerindeki en mükellef otek lerden birisi olan Mazesko oteline ine- cektim, Bu meçhul adamı bu kıyafetiyle nasıl olur da içeri alabilirler, diye dü- şünüyordum, Bir cigara daha yaktım... Fakat, bu sefer ona ikram etinedim. Yarım saat sonra Majesko oteli önünde bulumüyorduk., Otomobilden inerek içeri girdim. Be- Di amiral Okeyafetinde bir arap çocuk karşıladı, Bakare oyunundan henüz ye. ni dönenler viskilerini içme: için bek- İeşiyorlardr. Hallerinden yorgun olduk- Tart anlaşılıyordu, Yanımdaki meçhul a- dıma dikkat ettim. Başı âdeta, bir kor- san hama benziyordu. Derhal deniz tzeine bir oda İrte- dim. Yanımdaki meçhul adamdan gizli. es fiyatını öğrendim. Uzatılan kâğıda adres ve hüviyetimi yazdıktan sonra ila dö- | İ i | HABER'in zabıta romanı Sağ EĞ Tehlikeli bir virajı döndüğüm sırada meçhul adam kolumu tuttu polis hafiyesi Ralf O. imzasını attım. Arap çocuk önde, ben arkada otomobili otelin gârajına yerleştirmek üzere dr şarı çıktım. Avdette valizlerimin başmda başka bir çocuğun bulunduğunu gördüm, Ba na! — Barvullarınız bunlar mı, efendim? « diye sordu. — Evet, dedim. Bu sırada kapıcı şüpheli adımlarla yanıma yaklaşarak — Arkadaşmızın bavulları yok mu? yolda rast geldim. Kim oldu bilmiyorum.. Nereye gitti?, — Dışarıya çıktı! . — Geleceğine pek te ihtimal vermem. Ben asansöre doğru ilerlerken? — Beraber geldiğiniz arkadaşmızı inkâr etmek istediğinizi zannederim ? Dediğini işitince haklı bir asabiyete ka- pilarak bağırdım. — Arkadaşım in; dediniz?. O cevap verdi: — Evet... rek elime bir kart sıkış- Bunu dikkatle okudum. Üzerinde şunlar yazıyordu: Zabılai ahlâk'ye mületltişi Çarli Des in asansörün kapısını şiddetle kapata- rak, bin bir düşünceye daldım, Biraz sonra kendimi odamda buldum. « Sarışm kız N Ben bazuları kuvvetli ve vücüdu #- rım gibi bir adamım. Rengim çok güzel ve çene kemiklerim muntazamdır. Kı- yırcık kestane rengi saçlı insan gö tünü birdenbire kamçılıyor. : Beni gö- renler, daha ilk bakışta, otuz yaşında in bir erkek olduğum hükmüne va. rırlar. Gerçi biraz soğuk yaratılışl” yımdır. Fakat bunu, hiç kimse kusur HABER — Akşam postası Damga resmi kanununda yapılacak tadiller nelerdir Di resminin, gerek hususi ve gerek resmi müesseseleri ve bunlarla temas eden iş sahiplerini kavrayan geniş bir mükellefiyet ab vardır. Binaenaleyh bu kanunla yapılan tadillerin alâkadarları pek fazladır. Bu itibarla 'damgşa resmi tahfiflerinin bütün vatandaşlar tarafından çok iyi karşılanacağında ve bunun hazine lehine de iyi ne. iceler vereceğinde şüphe yoktur. Bugünlerde Mecliste görüşülecek olan yeni lâyiha, resmi, bir çok muamelelerde indirmekte veya büsbütün kaldırmaktadır İ nunun bazı maddelerini değiştiren bir kanun projesi hazırlamıştır. Yakmda Kamutaya verilecek olan bu proje: 4) Damga resm'ne tâbi olan evraktan İ bir kısmının istisnalar meyanma alın. İ masma; b) Resmi ağır görülen bazı evraka sit resimlerin indirilmesine; İ e) Resim ziyama mâni olmak için # İ imması zaruri görülen bazı tedbirlerle İ tatbikmda zorluk çekilen bazı madde- | lerin tatbikatı kolaylaştırıcı bir şekle konulmasına dair mühim bazı tadille. ri ihtiva etmektedir. Damga resmi kanununda düşünülen bu tadilleri , yukardaki tasnife göre, kısaca gözden geçireceğiz: Damza resmi tahsis edilen evrak Biletle girilmesi mutad yerlerden 0. Jan plâjların duhuliye biletleri, halen beş kuruştan aşağı olmamak Üzere, bilet bedellerinin yüzde 15 i nispetin- de damga resmine tâbi bulunmakta- dır. Plâjlar, halkım sıhhi ihtiyaçları. nı karşılıyan yerlerden bulunması £- rda kolayirk ve ucuz- esi İçin bilet be. f kaldırilması muvafık görülmüştür. Plâjların duhuliye biletleri, tayyare resmine de tâbi olduğundan bu re * simden de İstisna edilmesini temin #- çin ayrı bir kanun projesi hazırlan . ralştır. (Madde: 13 - fikra 9) Şar ane İeessansamersessnurannoaansan evrene oeseemrane caymaz. Terzim ve gömlekçilerim, Pa- | ris ve Lomdranın en meşhurlarıdır. Spo- ru sevdiğim kadar yüzmeğe de baynlı- rrm.. Her sabah Akdenizin sakin sahil lerinde ilâhlar gibi yüzmekten pek boş. lanırım, Fakat, her nedense, dün sabah deniz çok soğuktu, Sudan çıkar çıkmaz der- hal odama koştum.. Kap:yı açmamla ka- pamam bir ojdu.. Yanlış bir kapı açtı- ğını sanmıştım, Numarasına dikkat €- dince aldanmadığımı anladım. Yanlış değildi. Burası benim dairemdi.. Kapı- yı tekrar vurdum.. İçerden bir kadın sesi müstehziyane bir tarzda: — Giriniz!... dedi. Odamın tabii sükünetini bozan bu Sese, gayri ihtiyari itaat ederek girdim. Odamda genç bir kadın vardı. Şimdi kendisiyle karşı karşıyayım. Bunu bir yerden tanıyor muydum? Dikkatle bük- tım, hayır.. Bu sima bana çok yabancı idi. Giyi- | nişinde ne kadar bir sinema yıldızın» benziyordu. Bilhassa, boynuna dolanmış duran kürkü, bu tahminimi ziyadesiyle kuvvetlendiriyordu. Bir koltağa gömük müştü, Bacaklarını üst üste atarak, ci- garasının dumenlarını, keyifli keyifli, kırk yıllık bir tiryaki gibi savuruyor- | du. Bu meçhul kadını baştan aşağıya süzdükten sonra, tatlı bir sesle: — Cigaralarım sert değil mi? . de ı Genin derisinden yapılmış olan bır çanla, iğri bir madeni toka ile kapandığı için at nalın andırmaktadır. İdim. Hafif bir sesle: — Tam benim istediğim elgaraler- danmış! - diye cevap verdi, i (Devamı var) İ Tonton amca jokey Maliye vekâleti, damga resmi kanu | İ KADIN İ| i minden istisma edilmiştir. it 32) Kızılay, Türk hava kurumu, Çocuk Esirgeme Kurumu gibi âmme menâ- fiine hadim hayır cemiyetlerinin, hal, kevlerinin milli bayram günleri ile haricinde senede ikiyi geçmemek şar. tiyle verecekleri balo, konser, mlisa- mere gibi eğlenceler için sattıkları biletler ve tesis maksatlarma uygun olarak yaptıkları ilânlar da damga resminden İstisna edilmiştir. (Madde: 32), Türkiyede satılan fakat Türkiyede hiçbir suretle kullanılmıyacak “olan yolcu biletleri, turizm hareketlerinin inkişafna (oyarıyacağı düşünülerek, mütekabiliyet şartiyle, damga retmin- den istisna edilmiştir. (Madde: 32) Sigorta mukavelenameleri ilk tan . zimlerinde damga resmin tâbidir. Her sigorta akdinin, sigorta şirketleri ta- rafından, mükerrer sigorta ettirilme- si de kanuni mesburiyettir, Mükerrer sigorta mukavelenamelerinin damga resmine tâbi ululması, ayni mevzu Ö. zerinden İki defa resim istifasını in. damga resmi tahsisine ald bilimum evrak) şekline konulmuştur. (Madde: 32 . fıkra 23) Damga resminden yeniden ıslisna edilen evrak İstikraz ve deyin ikrarını mutazam- min mukavelenamelerin vergileri bin- de ikiden bire indirilirken, mahiyetle. ri itibariyle bunlara çok yakın olan ticari mütedavil evrak ve senedlerin de (poliçe, emre muharrer sened) bin. de iki olan resimlerinin binde bire, ya rı yariya, indirilmesi muvafık görül- müştür, (Çekler esasen yalnız beş ku. ruşluk damga resmine tâbidir) (Mağ- de: 14) Protesto edilmek üzere noterlere gönderilecek senetlere ait talepname- ler veya bunların yerine yazılacak mektuplar 15 kuruşluk resme tâbi bu, lunmaktadır, Bu resim ağır görülmüş ve 5 kuruşa indirilmiştir. (Madde: 11. fıkra 38). Zahire ve hayvan borsalarında alım ve satıma aid beyannamelerin 15 ku- ruş olan resmi, ağırlığı düşünülerek, 5 kuruşa tenzil edilmiştir. (Madde; 11 - fıkra 8). Alelümum gazeteelrdeki ilânlar, Şi zete sayfalarınm eb'adma göre damga N T ulüne giren diğer ev. rak eskisi gibi damga resmine #âbi, kalacaktır (Madde: 32). Para hareketlerinin kolaylaştır! - masmı temin için havalenameler, ha- vale mektupları, posta ve telgraf ha. valenameleri de damga resminden İs. tima edilen evrak arasına alınmıştır. (Madde: 32) Ticarethane ve hususi müessesele - rin, belediye vergi ve resimleri kanı» nuna göre, asmağa mecbur oldukları, yaltız isim ve ticaret unvanını göste, ren tabelâlarda, kanunun tahmil etti- Ei bir mecburiyet olmak ve reklâmı ihtiva etmemek noktasından, istisna- lar meyanına konulmuştur (Madde: 32) Bir şehir veya kâsaba dahilinde va. zife dolayısiyle sarfolunan tramvay, vapur, tren, otobüs gibi hakiki nakil vasıtaları ücretlerine ait olmak Üzere memur ve müstahdemler tarafından verilen beyannameler de damga res. (Madde; Hususi kanunlarına göre hükümet tarafından muhacirlere, o mültecilere ve yerli halka parasız verilen gayri menkullerin tapu senedleri de damga resminden muaf tutulmuştur. (Madde 32). Her nüshası 50 kuruş resme tâbi o- İ lan muhasip devir defterleri de, ser. visin dahili muamelelerine aid olduğu için, damga resmi mevzuu dışmda bi- rakılmıştır. (Madde: 11 - fıkra 51) Tekait ve küçükler maaşının tah. sisine aid evrak, damga resminden is. tisna edildiği halde dul maaşlarma ait tahsis evrakı hâlen damga resmine tâbidir, Muafiyet hükmünün ayni ma- hiyeti maiz dul maaşlarma da teşmi- Vini temin etmek izere istisna fıkrası (tekaid, yetim ve dul maaşlarınm resmine tâbi tutulmâtka ve mecmua- larla gazete ilânları arasında damga resmi noktasmdan hiçbir fark göze tilmemektedir. Mecmualarm sayfala. ri küçük ve ayni zamanda tirajları da, gazeteler kadar, geniş olmadığından mecmualarda neşredilecek ilânlarm gazete ilânlarınm tâbi olduğu damga resminin yarısı kadar bir resme tâ. bi tutulması tesbit edilmiştir. (Mad- de: 11 - Fıkra 74). Balo biletleri üzerinden almmakta olan damga resmi, asgari beg kuruş olmak üzere, bilet bedelinin yüzde 15 idir. Ağır görülen bu resim de, bir kurüştan aşağı olmamak üzere, on ku. ruşla yirmi paraya (yani üçte ikisi) indirilmiştir. (Madde; 13 - fıkra 9) Vergi zıyama mâni olmak için alı- nan tedbirlerle tatbikatı kolaylaştır. mak için de değiştirilen hükümleri de Şu şekilde hulâsa etmek kabildir; A) Vergi ziyamı önliyen tedbirler: Kanunda kâğıd ve mukavvadan baş ka maddeler üzerine yapılmış olan İ. lânlar metre murabbar esası üzerin - ne yapılmış olan ilânlar metre mu « rabba esası üzerinden (30 kuruştan 300 kuruşa kadar) resme tâbi oldu. ğu halde, kâğıt ve mukavva üzerine tertib edilmiş olan ilânlar, büyüklüğü nekadar olursa olsun, yalnız bir ku- Tüş resme tâbi tutulmuştur. Her re kadar kâğıt ve mukavva ilânların, harici tesirlere karşı mukavemeti di. Zer dayanıklı maddeler üzerine yapı . lan ilânlardan daha az ise de bu, bü. yüklükleri ne olursan olsun, hepsinin Istanbul Radyosu 19 NİSAN — 1938 SALI 17 inkılâp tarihi dersi: o Üniversiteden naklen, Yusuf Tengirşenk, ( 18,30 plâkla dans musikisi, 18,45 Eminönü halkevi neş- riyal kolu namına Nusret Safa, 19 Plâkla dans musikisi, 10,!5 Konferans Eminönü balkevi namına doktor (o Sabri Siyavüşgil (Karagöz hâkkında), 19,55 Borsa haberleri 20 Vedia Rıza ve rkadaşları (o tarafındas Türk musikisi ve halk şarkıları, 20,45 hara raporu, 2048 Ömer Rıza tarafından arap. ça söylev, 21 Tahsin ve arkadaşları tara- fından Türk musikisi ve halk (şarkıları (saat ayarı), 21,45 orkestrâ, 22.15 ajans haberleri, 22,30 plâkla sololar, optra, ve operet parçaları, 22,50 son haberlet, ve er, tesi günü programı, 23 son,