10 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

10 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM POSTASI Midörüğ im Us > stanbul Ankara cadde Miemei VA, Teleret süre? bize MAHER leri letena: 23072 > Y 24370 t 20338 Hâdiseler, bifirler Hatay Yazan: Nizametlin Nazif Hataylan iyi haberler gelmeğe baş. ladı; Sükün hüküm sürüyor. Cinayetler, tazyikler, kavgalor durmuştur, Manda- ter devlet mümessili, hakkı tanıyan, ak» la ve mantık ehemmiyet veren bir in- san olarak konuşuyor. Antakya bele- diyesi ve Sancak valiliği iyi ellere tev, di edilmişe benziyor, Hatay devlet dai- zelerinde yüzde yetmiş beş nisbetinde Türk memur var. Bu hali, milli mese- İeler mevzuu bahsolduğu zaman daima tek cephe kurmasını bilmiş olan Türk- lüğün bir bakk ve Hataylıya mevut, ictinabı gayrikabil bir netice addederiz. Ve Hatay, Türk ekseriyetinin milli bir- Biği devam ettirdikçe ve azlıklar, mo- dem Türk zihniyetinin dalma iyi olan tesirlerini hissettikçe, bir modem Türk idaresinin mes'ut mânasını, bilfil, se- merelerini tadarak anladıkça bu netice- nİn * umumi itimağda dayanan -daha mütekâmil bir şekle ulaşacağını da | kabul ederiz. Bununla beraber, hakşinas olmak için, Fransa başvekili Daladiyenin, Ha. | tay davamızda, bütün seleflerinden ileri bir kavrayış gösterdiğini kayda lüzum 'k görürüz. Şotan ve Blum kabinelerinin 222! ve hatalarına, siyasi (o âslayışsızlıklarına saplanmaktan, bugünkü Daladiye kabi- nesi yakasmı kurtarmış gibidir. Hatay- desk kabul edildikçe ve hakkın mevut inkişallarına sed çekmek cihetine gidil- medikçe Daladiye kabinesinir ve Fran- sa Hariciye Nazırı Bon selefleri »yayı dar bir zaviyeden görme. | m varı ş karar vermiş oldukları neticesine vilir, Sotan ve Blum birer parti İderi gibi hateket etmişlerdi. Daladiye Şelliğini Fransız milleti mikyasma yükseltmenin mânüsın: anlamışa benziyor, Pirlimentosundan aldığı geniş sal&- hiyetleri, Hataya ilk eterlerini görmek- te olduğumuz dürüstlükle kullandığı takdirde, bu devlet adamının vatanına çok Taydak olabileceğide söylenebilir. Fakat hemen unutmadan ilâve edelim ki atılan ilk güzel adımların devamını kabul etmek, ve bu adımlardan rücu et- mek gibi elim bir hataya düşmemeğe çalışmak, Daladiyenin yeni kariyerin. de en mühim kilit taşıdır. .. . Garonun yerinde bir kumandan Kole görüyoruz. Bu zatın #on beyanatı dün. yaya yeni bir vaziyet öğretmiş olmuyor şüphesiz. Fakat Hatayda, selefleri ta- rafından en elim ve kanlı tahrikâta va. sıta olarak kullanılmış kötü unsurlara ve bütün bulanık suda balık avlamak istemiş olanlara, politikanın, değişmi- yecek bir hakikatini söylemiş bulunu « yor. Kumandan Kole, Fransanın; 1 — Hatayda ekseriyetin Türk oldu. ğunu ve devlet müesseselerinin kadro- larmı » yürde yetmiş beş nisbetinde - Türklere tevdi etmekle de, bu ekseri- yetin, Hatayda yaşoyanların yüzde yet. miş beşini teşkil etmekte bulunduğunu kabul ettiğini gösteriyor. 2 — Fransız mümessili, her yerde memleketi ekseriyet unsurunun İdare ettiğini söylemekle “Hataym Türkler tarafıntlan idöresini çekinilmez bir za- ruret,, olarak kabul ediyor ve bütün di- ğer yabancı ihtiraslara paydos borusu öttürüyor. 3 —“Türk - Fransız'dostluğunun her türlü halelden vikayesi bütün ic. raatı yapacağır,, diyor, Bu, Daladiye- nin Türk - Pransız münasebatının müs- taktel inkişaflarını realitelere dayamak arzusunu ifade ediyorsa, bügüne kadar ayni Fransanın başka ellerle Hatayda HABER — Aksam postası Canavar katilin oğlu da katil mi? Yunanistanda feci bir cinayetle suçiu olarak babası katil biri yakalandı Yunanistanda Halki vilâyetinde, po- lis, bir cinayetin fallini aramakla eğ : et herkesi müttessir | eden bir faciadır; Teologos köyünün en güzel kızı ola- rak tanınmış bir genç kız, bir gün ya. tağında ölü olarak bulunmuştur. Ya . tağm baş ucunda, bir tabanca bulun- muştur. Kızm, kendisine feci surette taarruz edildikten sonra, öldürüldüğü anlaşılmaktadır. Cani, bütün köyün sevdiği bu kızın odasına gece, gizlice girmiş ve bağir- masına yâni olarak, kendisine teca . vüz ettikten sonra, öldürmekten de çe. kinmemiştir, Bu feci cinayetin faili olarek iki kisi süphe altındadır. Bilhassa bunlar dan birinden fazla şüphe ediliyor, çün- kü bu genç, o havalide, bundan bir - kaç sene evvel, ayni şekilde iki feci cinayet İşliyen bir adamın oğludur. Köoroveris ismindeki bu adam, bir öy korucusunun iki çocuğuna taar . Otomobili Ap I 2 Avrupada, şapka matlalarında bu sene görülen tuhaflıklardan biri de, üzerleri- he küçük tayyaâre ve otomobil gibi şey. ler kondurmaktır. Bunlar bilhassa oto. mobil yarışlarına giderken giyiliyor Fakat, otomobil kazalarına karşı bunu bir muska sayan olursa bu şekilde şe- hirde de dolaşabilir! ruz ettikten sonra, ikisini de öldür. müştü. Bu canavar, uzun müddet & randıktan sonra tevkif olunmuş ve İ- dam edilmiştir. Bu gün de, güzel köylü kızmı öldü. ren adamım, bu canavarm oğlu oldu. ğu zannediliyor, Koroveris'in oğlu, © havalide, halktan daima nefret göre- rek yaşamıştır. Hattâ, köy halkı o - nun o taraflardan uzaklaştırılmasını istemişlerdi. Babası canavar olan bu gencin de onun gibi, canavar bir ruh taşıdığı sannolunuyor. Ingilerede taşa tutulan Hitler hayranı kız Kendisini Hitlerin hayranı olarak ilân eden bir İngiliz kızı vardır. Lord Redesdal'in kıst Mis Yuniti Mitlord bir çok defa Hitlerle görüşmüş, hattâ onun ahbaplığını kazanmıştır. Bazı İngilizler arasında büyük hid- det uyandıran bu kız, geçenlerde bir gün Londrada, Heyd Parkta halkın hü- cumuna uğramış ve taşa tutulmuştu. Bu Hitler hayranı İngiliz kızı son günlerde Orta Avrupa memleketlerine gitmişti. Bu arada Çekoslovakyaya da uğramıştır. Fakat burada başına bir ise gelmiştir: Almanya ile gergin bir vaziyette bu. İunan Prag hükümeti, bu nazi taraftarı İngiliz kızmın Praga gelmesini şüp- heli görmüş ve kendisinin casus olma- sına ihtimal dahilinde bularak tevkif etmişti « Yökât'hakkırda kat'i bir deli buluna” madığı için Mis Yünlü yalın budüt harici edilmiştir. Mis Yuniti Çekoslovakyadan Al manyâaya geçmiş ve Münihe gitmiştir. Fakat, kendisinin Pragda tevkif edildi- ğini ve Çekcelovakyadan sürüldüğünü söylemiyerek Almanyaya bu memlekete karşı olan sevgisinden dolayı geldiğini ilân etmiştir. Mis Yunti, Münihte (Julius Ştray- her'in misafiri olarak kalmaktadır Bu adam Almanyada yahudi aleyhtarlığı ba reketinin başındadır. İngiliz matmazeli de bu adamın kendisinin en yakın arka- daşı olduğunu söylemektedir. Belgrad Havacılık Sergisi Prens Pol sergiyi gezerken. Belgrad, 9 (Hususi) — Geçen ayın 28 inde Yugoslav Kral Nâibi Prens Pavle tarafından açılan o Milletlerarası Havacılık sergisi her gün binlerce ki- şi tarafından ziyaret olunmaktadır. Ser- gi ayın 14 üne kadar açık bulunacak « i.anküs tecelliler yapmış olan fena mis- temlekeci hatıralarını tediye edebilir, » 3s Hatay, meselesi, şimdi müsbet bir yo- Ma girmiş gibidir. Bu mesele bir defa daha isbat etmiştir ki, biz ortaya, ancak tır. Ayri günkü havacılık / İk nümünesini di goslav havacılığık' Jar arasında ie haklı dövalar ate bir milletiz. o Ve dünyada sülieve mantık yollarında bakkımızi kabul ettirmenin yolunu bul muş bugünün tek milletiyiz. Medeni camianın ne güzel nümunesiyiz. Nizameddin NAZİF Mis Yaniti ve Almanyanın yahudi aleyhtarlığı lideri .. : . Müvezzilerin . .. temiz giyinme- v i ii leri karari Taymis gazetesinde de takdirle karşılandı Gazete müvezzilerinin o yeknasak gömlek giyerek temiz hir halde bulun- maları hakkında dahiliye vekâleti ta- rafından verilen ve tatbik edilen karar Avrupada da çok iyi karşılanmıştır. İnglizce “Tayms” gazetesi, günün meselelerini gözden geçirdiği başma. kale sütunlarmda bundan şu şekilde! bahsediyor: “Türkiye dahiliye vekdisti İstan buldaki bütün gasete satictlarımın temiz ayakkabı ve dizlerine kadar i. nen boz rengi gömlek giymeleri ve her gün traş olmaları hakkında bir e- mir verdi, Bütün dünya gazeteleri bu | kararı takdirde (bir mesele üzerinde lk defa olarak) birleşeceklerdir. Bu, mükeminel bir karardır, Gezete, bu emrin alınmasının, yal. nız, kararda denildiği gibi “müşteriye karşı nezaket icabı,, ndan dolayı de « ği, müveazilerin, sattıkları seye karşı göstermeleri lâzrmgelen hürmetten dolayı da zâruri olduğunu işaret et - mektedir. Hariçteki talebelere verilecek para mıktarları Ankara, 9 (Telefonla) — Hükümet hesabına yabancı memleketlerde tah- silde bulunan talebelere 1938 malt yı- lında verilecek tahsisat miktarları Ve. killer Heyetince şöyle tesbit edilmiş . tir: Almanya, (eski Avusturya dahil) ve Belçiks 94.50, Çekoslovakya, Ma, caristan, Fransa 105, Paris, İtalya 115.50, İngiltere 147, İsviçre 126, Rus- ya 199.50, Amerika 115.50, Amerika nm bir kismi için 147 'Türk İirasıdır. Bu memleket Türktür le Zekeriya yarıyor: “Tramvaya, trene, vapura binlyorsu. Duz. Eğer biraz titizseniz, oturacağınız ye. ri evvelâ mendilinizle #ilersiniz. Çünkü tozludur. Sokaklarda yürürken etrafınız. den ziyade önünüze bakarsınız. Ayakla. rınızı temiz taşlara kondurmak mecburi. yetindesiniz. Çünkü pistir. Vapuru kaçır dınız, iskelede vapur beklersiniz. Otur. maktansa ayakta durmayı, hattâ yeni ya. pılan iskele binasında değil, açıkla, temiz bavada beklemeyi tercih edersiniz. Çün. kü içerisi pistir. Kokuya tahammül ede. mezsiniz. Lokantada, gazinoda bir şey İ. çerken bardakları, çatalları bir defa da. ba temizlemek mecburiyetini duyarsınız. Neden? Neden bu sokaklar, bu umum! yerlerin içi neden bu fkinci temizliğe lü. zum gösterirler?.... “Sokakta yürürken tükürürsünüz. San. ki sokak sizin tükürük çanağınızmış gibi, Sigaranızı, buruşturduğunuz kAğıtları, da. ba bilmem işinize yaramıyan ne varsa fırlatıp atarsınız. Sokak, sizin çöp tens. kenizmiş gibi. Vapur iskelesinde, sinema da, umumi berbangi bir yerde fıstık ve çekirdek kabuklarını avuç dolusu yerle. Te atarsını?. Ve ayni yerde de oturursu. nur, Senki bu toprağın Üzerinde he ver. sa sizden hariç, sizin İçin asıl olan ken. diniz, eviniz, ve size ait olan şeylerdir. “Toprağını benimsediğiniz kadar, s6. kağını, binasını, müessesesini, ber şeyini benimseyiniz. Bü memleket sizindir. Uyutucu kitaplar NGİLTEREDE Birmingamda 76. mas Kosley, İsimli birinin van si keş kitaplardan on bin ciltlik bir külüp. hune teşkil ettiğini geçenlerde nakletmiş. tik. Hasan Kumçayı bundan bahsederek söyle yanıyor: Ancak bu bâdise ayni zamanda şu ha- kikatin anlaşılmasına da hizmet etmiştir ki Tomas Kosley kütünhanesindeki on binlerce kitaplardan biç biri otantik, su- Telte can sıkıcı değildir. Zira her hangi bir Kitabın can *ıkıtı olduğunda “bitin dünya möttefik olsa bile gene onun Ti barriri bu sifa kabul edememektedir... ULUS Aile, sokak ve meklep Nvu Baydar mekteplerde hâdise çıkaran bazı lalebelerden bahısş- derken diyor ki: “Talebelikle urlaştırılamıyacak obâği. seler çıkaran bazı zavallı o çocuklardan bahsedilirken bunların bölün vebali ta. lim ve terbiye sistemine yükletilmek İK teniyor. Doğuşta, silede, sokakta ve niha. yet meklebte kusur arıyalımı, Dâhi doğan. Isr gibi canavar doğanlar d kat, canavarlar arasında Alşlerini göstermeğe alışabilir, Ana çor» gunu tahammdl olunmaz bir yük telâkki | ederek sokağa bırakır ve mektobo Gön- derirse mektebe mesuliyet atfetmenin s6. bebi var mıdır? Ancak, mektep de ana i sefketinin ve baba ciddiyetinin devam et tiği yer olmak gerektir. Çocuğun tabii muhiti « sile, sokak, mek tep » İnribatsızsa kabahati yalnız bir tara- fa tahmil etmek sadece haksızlık olur. CUMHURİYET Mütareke destanı A BİDİN Daver yanıyor: “Bir millet, zafer günlerini olduğu ka- dar, hattâ onlardan daha ziyade felâket günlerini unutmamalıdır. Çünkü, kara günlerin aci balırası, ruhları kamçılar, insana ibret ve intibah dersi verir, Bir daba ayni felâketlere uğramamak için» tetik ve tedhirli o davranırız. Fakat mü tareke yılları, bizim için, yalmz bir fe“ ela devri ve (karanlık bir gece değildir. Daha 19 Mayıs 1949 dan İtibaren, mu" kadderatımızın ufkunda önce bir tesir; sonra bir şafak, daha sonrada park bir güneş doğmuş; facla yılları, bir 2** fer ve saadet devrile kapanmıştır. Böylece mütareke, en büyük Ümitsiz Yik ve en büyük ümit günlerinin yany#” na yürüdüğü bir tezat devri olmuştur. İşte şair Hulük Nibad Pepeyi, yep” neşrettiği mütareke deslanında bu 1€ zadı çok kuvvelle tebarüz ettirmiştir. Halik Nihad Pepeyi, bem kıymeli bir idare adamı, hetu de ateşli bir ş9ir” dir. Bir zaman Fatih Kaymakamlığı" da bulunan, şimdi de Ankara Relediyf Tejs muavini olan Halik Nihad, dah” evvel, “Çanakkale, destanının neşretmi” vb “Mülareka © Deslanı,, ile edebiyatımi za güzel bir eser hediye eden şair Hal Nihadı tebrik ederir.,,