25 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

25 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Frankocular büyük muvaffakıyet kazanmışlar Barselon, 25 (A. A.) — Resmi tehliğ: Şark cephesinde kükümetçiler Frankist- iörin Beji yolundaki mevzilerie Salada tepesine karşı yapmış oldukları bütün ta arruzları püakürtmüşleröir. Etsramadurada Frünkistler, Monterü- biyo mmtakasını Siyerro Kastuersya ve Kastuora kasabası işgal etmişlerdir. Düşmanm tayyareleri San Feli Guik. Balsı bombardıman etmişler ve birçok kişinin ölümüne sebebiyet vermişlerdir. Modridin bombardıman Madrid, 75 (A. A.) — Fraakistlerin tayyareleri Madridi şiddetle bombardı- man etmiştir. Şehrin ortasma 409 den fazla obüs düşmüş olduğu tahmin edil mektadir. Halihazırda 3 ölü ve 33 yura- M4 sayılmıştır. Birçok binalara Şili sofa- rethanesine obüs isabet etmiştir. Havas ajansı bürolarınm bulunduğu binada da üç obüs patlamış, yukor: katlarda mü - him hasarlara sebeb olmuştur. Frankocular aksi iddiada Salamanka, 25 (A. A.) — Resmi bir tebliğde, bilhassa şöyle denilmektedir: "Valansiya cephesinde birçok tepele- "ri işgal ettik. Ve düşmanım bütün mu- kavemetini kırdık, Melür, Adovef ve Sorkatolonyu mıntakasında düşmanı püs- kürttük, düşmandan binlerce esir aldık. Estramadurada yapmış olduğumuz ta, arruzlar neticesinde 2750 kilometre murahbaı arazi, 28 mühim kasaba ve 400.000 sivil nüfus elo geçirdik. Bütün Serena vadisi, elimizdedir. Düşman bin- de nfazla maktul ve binlerce esir hırak- muştıs, Süvari ileri hareketine devam et- mektedir. Bu cephede düşmanın üç bom bardıman tayyaresini düşürdük.,, 6ombalanan Norveç gemisi Tanger, 24 (A. A.) — Tirana adında- ki Norveç vapuru, sanat 7,30 da bir tay- Yarenin taarruzuna uğramış ve tayyaro- nin bomba atmış olduğu bildirilmiştir. .. Saragos 24 (A.A.) — Havas mu- habiri bildiriyor; Sagonte önündeki hükümetçi milis. tahkem mevkilerinin sonuncusu düş mek üzeredir. Franko kuvvetleri dün Kodlielin garbinde bir yarma hareketi Ile Viver - Segorbe - Sierra Espadon müsellesinin içine girmişler dir. Içeri giren ve şimalden cenuba aliminin eğimin amamammyaaklaklkel Hatayda bir tecavüz Bep” Buşlarajı 1 incide “nden olan bu iki kardeşin halkevine Yazılmış ve şapka giymiş bulunmaları" âr, Vaka derin bir akis hâsıl etmiş ve po- İis derhal Türk kuvvetleri kumandanını keyfiyetten habordar eylemiştir. Bunun üzerine mütocavizlerin teşhisi için fan- İiyete geçlimişse de şeyh Haddad ve kar deşi kendilerine gösterilen Suriye as - kerleri arasında mütecavizleri bulmaya heniz muvaffak olâmamışlardır. Gerek asbıta, göreksö kumandanlık ehemmi , yetle tahkikata devam etmektedir. Uzun bir asayiş devresinden sonra bu hâdisenin vukuu teessür ve toşasifle karşılanmıştır. Kayıt muamelesi Antakya, 24 (A. A.) — Anadolu ajan- smmm hususi muhabiri bildiriyor: Kayıt muameleleri dün de bütün bi. rolarda devam etmiş, bugün pazar olma- sı münasebetiyle bürolar tatil edilmiş - tir, Müntehiplerin reylerini kullar. mak hususunda gösterdikleri teha. lük ve bürolardak!i memurların ve €vvelkinin tamâmen tersine olarak halka karşı nazik ve ibtiramkâr mu. smeleleri yerli vo yabancı bütün wüşahitlerin Afkkatini çekmektedir. Şimdiye kadar en küçük bir vaka ka- zıt adilmemistir. * doğru Inen Franko kuvvetleri, hükü metçi kuvvetler hattının büyük kıs. mını yandan tehdide başlamışlardır. Franko küvvetleri, hükümetçilere arkadan hücüm ederek bunları iki âteş arasında bırakabilecek vaziyat- tedir. Salamanka 24 (A.A) — tebliğ. Estramadura cephesinde Guadiya- na mıntakasında Frankistler, ileri hareketlerine deram ederek Akuşal tepelerini işgal etmişlerdir. Barselona 24 (A.A.) — Bir toplan tt yapmış olan nazırlar meclisi, mü. zakerelerini ademi müdahale komi. tesi plânının tetkikine hasretmiştir. Plâna verilecek olan, cevap, tas vip edilmiş olup derhal Londraya gönderilecektir. Barselona 24 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğde bilhassa Estramadura cephesinde Guadaniyeyi geçmiş ve Asöşalı isal etmiş olduhu beyan edilmektedir. Frankistlerin tayyare leri Kastilerayı bombardıman etmiş ve birçok kimsenin telef olmasma sebebiyet vermiştir. Dün şark cephesinde sekiz tayya re düşürülmüştür. Cumhuriyetçiler de üç tayyare kaybetmişlerdir. Resmi Çekoslovakya Almanya yağ” Başlarafı 1 incide man . İngiliz münasebatının heyeti mecmuası hakkında cereyan etmiş O. lan bu müzakere esnasında Dirk Sen'in Çekoslovak hilkümetinin Sü. detlerin mutâlebatını isafa mütemayil olmadığına dair Prag'dan almmış o. “Tah ere *“Çemiberliynm Kaza.” rı dlkkatini celbeylemiş olduğu beyan edilmektedir. Notada Çemberlâynın İngiltere « nin Prağ hükümeti nezdinde tesir lera etmeeğ mütemayil bulunduğu suretin- de cevap vermiş olduğu ilâve edilmek- tedir, Notada netice olarak şöyle denilmekte- dir; İki taraftan hiç biri müsbet her. hangi bir teklif veya telkinde bulun. muş değildir. Metaksas hür- kümetinin iki yıldaki mesaisi Atina 24 (A.A.) — 4 ağustos yıl dönümünün kutlanmasmı hazırlaya cak olan büyük halk komitesi, basın ve turizm müsteşarı Nikoludisin ri. yasetinde mesaisine (başlamıştır. Memleketin her tarafında tal! kom! teler teşekkül eylemiştir. Büyük ko mite, halia bitaben bir beyanname neşretmiş ve bu beyannamede Me. taksas hükümeti tarafından iki sene de vücuda getirilen muazzam eseri kaydereke bu eser karşısında bütün hakikt Elenlerin kayıtarz şartsız minnettarlığını ve bütün yabancıla. rin hayranlığını tebariz ettirmiştir. Büyük halk komitesinde, bütün iş çi, tüccar, sosyal profesyonel ve en. tellektilel teşekküllerin 125 mümes. sili mevcut bulunmaktadır. Bir hahambaşı 18 kilo eroin kaçırır ken Pariste yakalandı Paris, 42 (A. A.) — Zabita, İbranice dua kitablarınm cildleri arasında eroin kaçakçılığı yapmak cürmile, Nevyork Bruklin başhaham: Liefer ile çamaşircı Gotdineri yakalamıştır. Elde edilen eroin, 18 kilodur ve 600 bin frank kıyinetindedir. “ HABER — Akan Doldmimi diyorki: Güneş Hayat verir; fa- kat öldürür de.. Map” Baştaralı 5 incide hafifçe yağlamaktır. Yağlı bir vücut gü- neşe daha çok dayanır. Güneş yanıklarını tedavisiz bırakmağa gelmez. Geçen sens muayenehaneme kolları ve bacakları yara içersinde iki çocuk getirmişlerdi. Günesin pu kurdan- larmı tedavi etmek tamam üç ay sür. müştü. Teşemmis yalnız sahil smmemleketle « rin hususiyeti değildir. Kırlarda ve dağ- lık memleketlerde de olabilir. Asıl to « gemmüşü yapan, güneş ziyasının inikâs;- dır. Onun için salilde ve denizde daha çok tesadüf edilir. Bir sandal gezintisi, bir balık avi da ayni arızalar: tevlid ede, bilir, Bütün bunlari gözönünde tutsrak «o tavsiyelerimi söylüyorum: güneşe çok i- timat etmeyiniz Elbise giyerek, vera yağlanarak kendinizi himaye ediniz. Doktor Japonya sulh yolunda ve” Daştarafı 1 incide messiilerinden bir komisyon (teşkilini Moskovaya teklif etmeğe karar vermiş- tir, Japonyanın Sovyet Rusya o Mançuko ve Kore hudutlarını tesbit için ikinci bir komisyon daha teşkilini teklif (o edeceği Söylenilmektedir. Japon Domei ajansına göre, buka. rarları ittihaz etmiş olduğu © söylenilen Japon başvekili prens Könoye, beynel. mülel bazı vasi faaliyetlerde bulunmağı derpiş etmektedir. Sovvetlerle Yaponlar ve İngilizlerle Japonlar arasıda yapıl. makta olan müzakerelere yeni bir hız verilecektir. Ateşle oynuyorlar Moskova, 24 (A.A.) — Tas ajansı bil- diriyor: İzvestia gazetesi “tahrikâtın maskesi. nl atalım,, başlıklı yazısında diyor ki: “Tokyo ve Çançungdeki (tahrikâtm 4millerinin şu ciheti unutmamaları icap ederdi ki, Sovyetler birliği hududu bü- tün mmtakalarında, geçilmez hudutlar dır. Sovyetler birliğinin Japon tahrikâtı- nı durdurması, bugün ilk defa değildir. Japon militaristler hizbinin ateşie oyna. maktan vazgeçmesi zamanı acaba gelme. miş midir? Zira bu ateşte bir gün elini yakması muhtemeldir. Fransız Hariciye Nazırı ge” Haşlaralı 1 incide yaset, anlaşılmıştır. Çünkü açıktır. İh las esasını müstenittir. Avrupada küsnüniyet sahibi hiç kimse, Fran. sız - İngiliz itilâfınm esas gayesinin sulhün muhafazası olduğundan şüphe edemez, Kralın ziyareti ve Almanlar Berlin, 25 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Alman gazeteleri, Fransızlarla İsgi- Yizlerin arasında son günlerde yapılmış olar. görüşmelerin siyasi ehemmiyet ve şümulüne uzun makaleler tahsis et mektedirler, Alman gazeteleri, İngiliz kral ve kraliçesinin antant kordiyali tarsin etmiş, iki milleti yekdiğerine bağ laştırmış ve Fransız efkârrumumiyesini kuvvetlendirmiş olduğunu kabul et . mekte müttefiktirler. Alman gâzetele- ri, buntlan dolayı bir güna can sıkıntısı izhar etmemekte, daha ziyade memnu - niyet hissetmeğe ve Fransız'- İngiliz münasebatının cihan sulhünün muha - fazasına yardım etmesini temenni ey. emeğe mütemeyil görünmektedir. Ciğercini 25 TEMMUZ — 1938 a 1 cinayeti ge” Başlöreh: 1 incide zan Rdeob birçok kereler gerek kadını ve gerekse Yahyayı tehdid ederek biri- birlerinden ayırmak istemiştir. Fakat bu tebditlerin para etmediğini gören Re. ceb, dün öğleden sonra iskeleye inen cadde Üzerinde rasgeldiği Yalıyanm bir- denbire üzerine atılmış ve bölinden çıkardığı eiğer bıçağını Pütün kuvvotile rakibinin karnıma sapladıktan Sonra da aşağı doğru çekmiş ve sanki bir koyun karnı yarıyormuş gibi bu fili işlemiş- Mareşal Fevzi Çakmak Izmirdeki askeri teftişlerini bitirdi İzmir, 24 — İki gündenberi gehrimiz- de bulunan Mareşal Fevzi Çakmak bu gece sast 23 de Kütahyaya doğru hare- ket etmiştir. Fevzi Çakmak son günde, yünmda Va- ji Ye birçok asker! erkân olduğu halde Gazi Emire giderek askeri teflişte bu- lunmuş, avdette Kızılçulludakl köy mek- tebini gezmiş ve köylü talebelerle meş- gul olmuştur. Buradan deniz tayyare alayına gide- rek şerefine verilen ziyafette bulunmuş- lardır. Öğleden #onra Kndifekaledeki hava şehitlerinin mezurlarmı ziyaret eden Mareşal, dönüşte Kültürparkta İstirahat ederef fuor hazırlıkları etrafında bele. diye reisi Behcet Uzdan uzun izahat al- mışlardır. Gece de orducvinde Fevzi Çakmak şerefine 100 kişilik hir ziyafet vörilmiş, ziyafetiş şebrimizdeki generaller, me - buslar ve bütün yksek orkân bulun - muştur. “Mareşal “Pevel Çakmak © Kütehyadan Eskişehire ve oradan İstanbula gide- cektir, Hayfada Bir suikast Bomba ile 50 kişi öldürüldü Hayfa. 25 (A.A) — Bu sabah sebze pazarında bu ayın altınsında yere olan suikastır. yvükubulduğu ayri mai de bir bombanın patlaması neticesinde 30 kişi ölmüş ve 50 kişi yaralanmıştır. Kontenjan müddeti otuz güne çıkarıldı Ankara, 24 (Hususi) — 15 gün - lük kontenjan müddetinin 30 güne çıkarılması hakkında gümrük ve. kâleti alâkadarlara gönderdiği ta- mimde aynen şöyle demektedir: “Kontenjan mahsubunun gümrük- lerce ilânı tarihinden İtibaren 16 gün içinde muamelelerini bitirerek gümrük resmin! ödemiyenlerin be- yannamelerine verilmiş olan kon. tenjanların geri alrnacağı mefsah kontenjan kararnamelerinde sara- haten zikredilmiştir. Helen mer'i 2.7005 sayılı gehel ithalât orejimi kararında bu hususa dair bir bü küm mevcut olmamakla beraber »ir teamül haline girmiş olan ve veri- len kontenjanın uzun müddet bir şahsa inhisar etmesini temin eyle mekte bulunan bu usulün şümrük- lerce tatbikinde devam olunmakta- dır, Son zamanlarda tüccarlar tara- fından vaki müracaatisr üzerine yapılan incelemede bahsi geçen 15 günlük kontenjan müddetinin Kifa- yetsizliği anlaşılmış bulunduğun- dan, bu müddetin 30 güne çıkarıl mast uygun görülmüştür. tir. Kanlar içersinde yere Yahya yetişenler tarafından Çerrsti hastanesine kaldırlmışen du yapıl meliyata rağmon ölmüştür. Katil yetişenler tarsfndan yakslarnıS © halk bu canavar ruhlu adamı üzeri tularak'lin; etmek istemiştir. Receb ve rakolda cinayetini gayet ği raf etmiştir. |, 3 Müddetumumi mnuavinlerinden Ne derhal hâdisenin tahkikstma ve yeni cürmümeşhud kanununa olduğu için evrakı ona göre hBZ2! tır. Yeni kanun dolayısiyle ik bu ağır suç, ağırcezada kanufhlarma göre muhakeme tir, Tahkikat neticelenirse bu akreni Recebin muhakemesi ağırcezsds ( Iacaktır. Hastanede Yahyanm , muayene eden adliye tabibi galib F cesedin otopsi için morga kaldır” Yizum görmüştür. d Coned üzerinde bugün öğleden otopsi yapılacak ve bıçağın vuruluf * çi li tesbit edildikten zanra rapor GC sğırcezaya gönderilecektir. Dükkânların j öğle tatili a Iş dairesi üçüncü bölge di kân ve mağazalardaki işçilerin G ayyen saatten fazla m çin yeni bir formül bulmuştur. pe re şehir hudutları dahilindeki bütün İaza ve dükkânlar gündüzleri saat 99” | ten on beşe kadar tatil yapacaklsrdi, y il Bölge ömirliği, bu hususta e de temaslara başlamış ve sıcakls Vayisile bu.unul esas itibarile kabi” yg. | miştir. Zaten bu saatler alış , zamanlarına rastladığı için ticari bir” zur da görülmemektedir. Yalnız ve gazino gibi yerler tatilden tutulacaktır. Tatilin günü henüz laştırılmamıştır. Fakat usulün 29 dan itibaren tatbik edilmesi dir, Bu tatil kış yaz tatbik edilecek “e, lediye memurları tarafından ler kontrol altında bulundurur ğ nutku ; Kingenturt 24 (A.A) — PİN muzunda ölen Avusturya wi sosyalistler için yapılan bir D simde nutuk söyliyen Rudolf i ezcilmle demiştir ki: Almanyanın sulh azmi, » Adolf Hitlerin bulunduğu mandan kuvvetli ordu !l6 edilmiştir. Hitler, büsnü niyetle müce” Fakat hatıralarını tebefl insanlar nasıl bar eğmediler# ler de hiçbir zaman baş G8” tir. ÇOCUKLARINIZ En güzel bir kit8' eri, Türk ökizl öU Çocuk Esirgeme Ki vaktile bir sile kütüyan* : rak bastırdığı İkizler * duyduğunuz ba eksikiiği zel ve resimli büyük hisar? bı ile doldurulmuş bali Kültür bakanlığı osöfi etmiş, ilk okul çağındaki lar için faydalı eser ol40 dik etmiştir. Pp Arkara caddesinde çan Ki evinde arayınız: FiaW pasla İçin 4 kuruş ilâve ©