23 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 16

23 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 16

eb A Triko b nasıl Ö Fantezi triko ceketler hem çok şık ter, hem de çok modadır. Bu ceketler her yerde giyilebilir. Biçimleri artık klâsik bir bal almıştır. Bu sonbaharın triko ceketleri biraz uzuncadır. Bu u. sunluk onlara daha ağır bir manzara veriyor. Resmini gördüğünüz triko ce- ket, yine buradaki şemada gördüğünüz örgü ile örülmüştür. Tabif bu örgüye tavukayağı denildiğini bilirsiniz. Aşa. Eıdaki izahatı okürsanız aynı örgüyü, gayet kolaylıkla siz de yapabilirsiniz. Kullanılacak renkler Bu ceketler iki renkten özülür. Yal nız renklerin çok göze çarpan cinsten olması lâzrmdır. Meselâ gri ile koyu kahverengi, soluk penbe ile deniz ma. visi gibi renkler biribirine çok uygun gider, Keralik kahverengi ile yeşil, ye- gil ile siyah da çok güzel olur, Bu ce. keti giyarkeş, onu teşkil eden iki renk. ten keyusunun renginde bir eteklik geymek de icap eder, Malzeme Her renkten 200 gram yün, 30 nu. Faydalı bilgiler Sal * Gümüş takımlarını kararmadan kul lamak için onları senede bir dela süre bâlırıp çıkarmak ve bir müddet brrak- tıklar sonra yıkamak çok faydalıdır. * Açık renkli bir fötr kumaş yahut fötr şapka üzerindeki lekeyi ( çıkartmak içih kesme şekerle oğmak kâfidir. * Süte su kalılıp katılmamış olduğunu anlamak çok kolaydır. Bir yorgan iğnesi- ** ei iyice temizledikten orta sütün içerisi e batırır ve Ştkersiniz. Eğer - süt safsa yavaş vavaş iğnenin uzunluğunca akar ve iğnenin ucunda bir damla kalır. Eğer süt suyla karışıksa hızlı bızlı akar, ve iğnenin ucunda bir damla kalmaz. * Bir şişeden yahut hertiangi bir kap tan petrol çıkarmak isterseniz, içerisine kahve telvesi koyunuz. Yalnız kahve tel- vesinin susuz olması şarttır. İki gün onu © halde bırakınız. Sonra soğuk suyla yr- karsınız. Şayet koku kalırsa ayni işi bir defa daha tekrar etmek lâzımdır. * Yaldızlı çerçeveleri temizlemek için İki yumurtanın beyazını köpürünceye kadar çarpmalı. İçerisine yarım kaşık çamaşır suyu ilâve etmeli, Çerçeveleri yumuşak bir fırçayı bu mahlöle batı. rarak silmeli. Fazla pislenmiş yerlerini birkaç defa silmek icap eder, Sonra ku- rulamadan bırakmalı, * Çamaşır ve ipekliler üzerindeki ter lekelerini çıkarmak için elik su içerisine birkaç damla amonyak damlatılır, son. ra lekeler bu amonyaklı su ile rslattlırsa kumaş eski rengini alır, * Bir parça su içerisine beyendiğiniz bir esanstan bir iki damla damlatınız. Çamaşırınızı ütülemeden evvel bu ko. kulu suya bir sünger batırınız. Ütüle. yeceğiniz çamaşır: bu süngerle siliniz. Bu weretle ütülermiş çamaşırları gi yerseniz vücudunuzun harareti karşı. sında güzel bir koku intlaşr eder, * Lâhnayı veyahut karnebaharı Haş. İarken ortalığa kötü bir koku yâyılır. Lâhnayı haşlıyacağınız suya yumurta büyüklüğünde bir parça ekmek içi at- mak bu kokuya mâni olur, * Tentene yıkamağa gelmez, büzü. Tür derler. Halbuki bu zan yanlıştır. Tentene çok güzel yıkanır. Yalnız yı. kanâıktan sonra süte batırmak ve süt. ten çıkardıktan sonra ütülemek lâzım- dır. Ba, tenteneyi sertleştirir. Ve eski rengini tamamile iade eder. * Umonları üzün zaman çürllmeden ve küflenmeden saklamak mümkün. dür. Limonlar içerisinde su dolu bir el tasında bırakılırsa ne çürür, ne küile. nir, Yalnız iki günde bir sularını de. Ziştirmek Tâzımdır. Su imonlarm üstü ne kadar çıkmalı ve el tası geniş bir tabak ile kapanmış olmalıdır. *'Karnebaharın haşlanırken bembe. “yaz kalmasını isterseniz, karnebaharı ir ceket rülür ? maral bir şiş, elbiseye gidecek renkte 3 büyük 6 ktiçük düğme. Örgü tara Birinci sıra koyu renkli ipten olmak üzere önden örülür, İkinci sıra arkadan ters örülür, 2 ilmik koyu, 6 ilmik açık, 2 koyu 6 açık... Üçüncü sıra önden ve düz örülür, Renkli ilmiklerin taksimi tıpkı ikinci sıra gibidir. 4 ncü sıra ar- kadan ve ters, 5 nci gıra önden ve düz, örülür. 6 nci sırayı örerken (arkadan ters) 6 ilmik koyu, 2 açık 6 koyu,9a. çık olarak devam edilecektir. 7 nci sırâ (önden) 8 nci sıra (arkadan) 9 ncu sı. ra (önden) aynı sayıda ve renkte il miklerden teşekkül edecektir. Bundan sonra Üç sıra Üzerine ikişer ilmik çıka rarak (şemaya bakınız) 6 ilmik koyu, 2 açık olarak örülecektir. Sonra arka. dan ters örgü ile 2 açık 6 koyu olarak örgüye devam edilir. Bu şekilde örülen örgüde on ilmiğin genişliği 3,5 santim yapar. Ölçüsü : Aşağıda anlatacağımız örgü tarzı 47 beden içindir. Bundan daha yukar: olan bedenlerde her numara için arkada 14 önün her bir parçasında her kolda 7 İilmik arttırmalı, Ceketin boyunu 3, 4 san tim uzatmalıdır. Örgü Arka: Başlarken 118 ilmikten başlar. Evvelâ 3 sıra düz renkten jerse örgü ö- rülür, sonra asıl örgünün yukarıda an lattığımız birinci sırasına geçilir, Ve bu sıradan itibaren tavukayağ; örgü baş. lar. Aşağıdan itibaren 6 santimetre ör. gü örülün.. ..cr üç santimetrede bir il- mik azaltılır, 17 santimetreden itibaren 3 santimetre örülür. Sonra, her iki ta. raftan evvelâ dört, sonra üç, daha sonra İki defa iki ve üç defa birer ilmik eksil. tilir. 4 santimetre düz örülür. 2 dela birer ilmik arttırılır. 53 santimetrede her taraftan altışar ilmik erek o. muzlar teşekkül eder, Bu düşürüş 7 de- fa tekerrür eder. Ön (sağ taraf) ; 42 ilmik ile başlanır. Sağdan evvelâ 6 sonra beş ilmik arttı. rüarak örülür, Daha sonra 3, 3 defa Iki ve altı dela birer örgü arttırılır. Sonra düz örülür Ve aşağıdan 19 santim de İlik yeri 4 ilenik ekçiltilir, buna muka. bil ondan sonraki sırada # ilmik arttırı- hr. Fantezl çantalar Yazm kullandığımız torba biçimi, yahut renkli kumuzlardan örgü çantalara artik veda ediyoruz, Yeni çantalar birçok ge. killerdedir. Gündüz kullanılacak çantalar tlmaah derisi veya alelâde deriden yapıl | mış çantalardır. Bü çantalarda tezyinat olarak zarif deliklerden yapılmış Sular, baktr kakmalar, yahut maden rakamlar kullanılıyor. Bu çantalar gene Zıplerle kapmmıyor. Fakat Zıp'm görünmemesi tercih edildi- Sol tarafta 6 santimetre düz örgüden | öindem kabartma yerleri deri şeridlerle sonra her İki santimetrede birer örgü arttırılır. Sonra arkanm kenar hatların. da olduğu gibi her santimetrede 14 de. fa tekerrür etmek şartile birer ilmik ar- tar. Kol yerlerine gelince evvelâ 7, son ra 5, sonra 2, daha sonrs da iki defa bi rer ilmik azaltılır. 3 defa her iki santi. metrede birer ilmik arttırmak üzere 4 santimetre düz örülür. Yaka için aşa Zıdan 41 santimden itibaren eksiltme. ler başlar. Her üç sırada bir defa birer ilmik eksiltilir ve bu 25 defa tekerrür eder. Omuzlar arkada olduğu için azal. tılır. Sol tarafı örerken ilikler hesaba katılmaz. Kollar: 58 ilmikle başlar. 3 serâ Jer, se örülür, Sonra tavukayağı örgünün birinci sırası başlar, Bu örgüye on san. timetre devam olunur, Sonra her ke. nardan her iki santimetreye 18 defa bi- ret ilmik arttırılır. Aşağıdan 48 santim örülünce her ketardan 2 ilmik eksilti. lir, sonra bu eksiltme birer örgüye İner. On sekiz defa her iki sırada birer örgü eksiltilir, Sonra 15 defa her sırada bir örgü ekşiltilir, Kalan örgüler kapatılır. Cepler: Küçük cep için 14 ilmikle başlanır. Her iki srrada 1 ilmik arttırıl. mak üzere 10 sıra örülür. Sonra düz olarak örgüye devam olunur. Aşağıdan 7 santimde örgü kapatılır. Aşağıdaki iki cep 18 ilmikten başlanır. Tıpkı kü. Le cep gibi örülür. Örülen kısmın bo | mal yu 9 santimetre olunca örgü kapatılır, Birleştirme idi İlini gizleniyor, Fakat akşam çaylari kin kullanılan çantalar başkadır, Sabahleyin kullanılan çantalar büyükçe, akşam kul - lan'lan çantalar küçüktür. Akşam çantaları için podösüert diğer derilere tercih ediliyor. Akşam çantala « rina muhtelif şekiller veriliyor. Hattâ Parisin moda mağazalarında biçimi iti , bariyle dilenci keşkülünü halırlatan çan- talara dahi rasgelinmiştir, Gece çurtaları, akşam çantalarından daha küçüktür, Bunlara ancak bir men, dil, bir pudra kutusu ve dudak ruju sığı- bilir. Bu çantalar Üzerinde gümüş kak - malar çok modadır, Akşam için geri çan, talar kullanıldığı gibi kadifeden yapıl - mış küçük torba şeklindeki çanlalar da kullanıyor. Fekat mevsimin en yeni modası tamamen madeni çantalardır. Bun lar Fransada yeni piyasaya çıktığı için henüz memleketir:!ze gelmemiştir. Hayli pabalı olduğunu kataloglardan öğrendi - Bimiz bu çantaların memleketimizde ta- ammüm edib etmiyeceğin! şimdiden kes- tirmek mümkün değildir. ve üzerine ıslak bir bez sererek Ütüle- meli. Omuzları, kenarlar, kolları dik. meli. Makine dikişi el dikişinden daha iyidir. Dikiş yerlerini büyük bir ütü ile ezmeli, Önünün kenarlarma yine elde örülmüş bir şerit geçirmeli. Bu şeridi e İle içeriden dikmeli. Her kolda küçük bir pili yapmalı ve üzerine üçer düğme dikmeli. Cep yerlerini keserek Üzerine cepleri geçirmeli, Ve tekrar &. ediniz. Örülen parçaları tersine . çevirmeli, Otülmeli, lie kr emilerek di, 4 ” Gürül İsparta, (Hususi) — Memleketimizde gülyağı istihsalât ve ihracati son yıllarda inkişaf etmeğe başlamıştır. Gillyağı, bütlin ıtriyat levazım istihza, ratında kullanıldığından, birçok memle. ketler gülyağı sanayl! kurmayı denemiş, ler, fakat tecrilbelerden iyi netiea ala. mamışlardır, İyi vamıfta ve fazla miktarda gülyağı yetiştirme şartları, bilhassa A, Badolüda ve kısmen da Bulgaristanda toplanmış bulunmaktadır. Bulgaristan bu müsait veziyetten İstifade etmiş, gül. yağı ihtiyacını temin ettikten başka, bir. çok memleketlere de ihracatmı mühim miktarda artırmıştı, Gülyağı ibracatı bilhassa eskidenberi Bulgaristan için mühim bir gelir temin etmekte İdi. Fakat cihan harbi sonların. da gülyağı fiyatlarının yüksekliği yü. rilnden bu ibrseat ehemmiyetli nirbette azalmıştır. Bir kilogram gülyağı istihsal içla tahminen 4000 kilo güle ihtiyaç oldu. gundan gülyağı da tabistile pahalıya 86. tılmalrtadır. Evvele« gülyağlarmm mü. him bir Ian Fransız sanayii «atm air. yordu. Fakat son yıllardn Almanya da, Z gittikçe inkişaf ediyo Isparta gülyağları bütün cihan piyasalarında sağlar" bir mevki almıştır. Fakat fiatları diğer piyasalarâ uygun seviyelerde tutmak lâzım ve skiye nazaran daha fazla Idbaline başlamıştır. Memleketimizde de cidden nefl# gül mahsulü ile aynı derecede gülyağı btihsalâtmı artırmak büyük faydalar temin etmek pek klindür. Memleketimizin bilhassa y miz ve bavalisi güllerinin nefaseti meşhurdu, Bu kıymetli mahsulün 785” ihraç maddelerimiz arasmda yer gir çalışılmaktadır. Almanya piyasası son zamanlarda gülyağlarma da rağbet göstermeğe lamıştır. 937 yılı içinde Türkiyeden “1 manyaya 18,000 mark kıymetinde 100 j lo gülyağı ihraç edilmiştir. Bu yıl ibs” tan 500 kiloyu bulacağı tahmin ediist tedir. Cihan piyasası, Türk gülyeğ”. kalite itibarile Bulgar gölyağlarnif çök üstün bulunmaktadır. Fakat BU gülyağları Türk gülyağlarma ö daha ucuz olduğundan sirüm #ahajari ba suretle daha geniş bulunmak” Gülyağcılığımızıa ihracat sahasmds a” olduğu ehemmiyeti alabilmesi birss” #iyatlarm yabancı memleketler piyas* | rna uygun seviyelerde bulunmasil4 » Bulgaristanla münasebetlerini artırmış| bil olacaktır. i Çukurova'da bu yıl milyonlarca zarar va 200 Bin balyeyi bulacağı tahmin edilen pamuk Adanm, (IMusust) — Adana gazeteleri Çukurova çifiçisinin vaziyeti hakkımda uzun boylu neşriyat yapıyorlar, “Yeni A, dana,, gazetesi bu vaziyeti şöyle anlatı, yor: kl ay evvel pamuk fidanlarının göster. diği düzgünlük, mahsullerin bereketli o. İacağına dair kuvveti kananiler verdi ve bu itibarla da herkes istikbalinden Üzmide düştü ve buna güvenerek de teşkilâtını takviye etti, Tarlasmı bu iman hızıyla makinelere verdi, nadasmı yaptı. Toprağı, pi karıştırdı. Gelecek senenin ekim sa. hasını hazırisdı. Bütün bu işleri idrak e. deceği pamuk mahsulünün bereketine ve değer fiyntla aatılmasma bağlı ümitlerle başardı. Diğer taraftan ticaret odası da bunu resmi tahmin vesikalarlla teyit etti ve mahsulün 200 bin balyayı bulacağını neg. vetti, Bütün bu görüş ve tahminler çok parlak ve ümitli yürüdü ve bu ümidin verdiği neşeden doğan gayret Çukurova, bim hayırlı hizmetkârlarını bütün heyeca, nile işletti, Vaktaki malesl yetişti, toplanmağa başlandı. Evvelki bereket ümidi de suya düştü, Alman neticeler tahminlerin yan. lşlığını isbat etti. Bugün İşitildiğine göre ticaret odası tahmla memurlarmı ve daha bü İşe nlA, kalı zevatı toplrvârak tahmin derecesi, Bin esaslı bir rakama bağlanması Üze. rinde İncelemeler yapmağa mecburiyet hissetmiştir. San alman netice ve karar (30) bin balya klevland ve o kadar da Yerli pamuğu miktarmdadır. Eğer bu tahmin böyle çıkarın Çukur. ova toprağiyle uğraşanların zararı mil, yonları agar. Toprağa döktüğü paranm yarısı bile eline geçmez, İşte bu bereketsizliğe ilâve olan fiyat düşüklüğü ve aynı zamanda yağ, murun etken başlamasile pamu. Bu berbat ötmesi ve bu yizden de fiyat düşüklüğü hesaba katılırsa çiftçinin çok müşkül vaziyette kalacağına hiç şüphe eöilmemelidir. Memlekette her sene top. taktan milyonlarca lira çıkararak alt. lar doğüran ve yapan çiftçinin bu kötü haline el uzatmak ve onun derdinin der. manın düşünmek günlerinde olduğu. mum unulmamalıym. Riz taraftan sirasi 'mahsulü 60 bin balyeyi aşmayacak mı ? Adanalılar bu kötü netice- sebeplerinin tetkikini istiyorlar z Vekâleti böreketeizliğin sebeplerini ei tırmalı ve bundaki kusurum kime © olduğunu incelemeli ve bü fens vakit j önlemeye gayret etmeli, diğer tarafa l İktsat Vekületi pamuk şefliği çor hârekete geçerek fiyatlar üzerinde a 1 tırmalar yapmalı ve bu tehlikeden çiyi kurtarmak çaresini bulmalıdır. Saşe ovaya ği mil kzmie Nİ Büyük bir şehif oteli yapılıyor İzmir, (Hususi) — İzmir beled | beş senelik imar plânma dal bular” in ve kordanda, şimdiki şehir gazinost İ” | rinde inşası mukarrer olan şehir ©“ nin inşosna önümüzdeki mersinde VE lanacaktır. Belediye reisi, İzmire ge! tristler için. yeri otel gestno va Keli ran 969 senesinde Ikmal! için tadır. ş 0 Büyük gehir oteli 140 yataklı olses$ “ 400.000 liraya mal olacaktır. Yeri, ei ki şehir gazinosunun bulunduğu ye Bu otelin, gazino ve restoranm pi85 maketin! yapan güzel sanatlar akademi | profesörlerinden Arif Hikmet maketi #” | tirerek belediya fen beyeti önünde bd etmiştir. Relediye relsinin başkanlığında 109P” nan belediye inşaat heyeti maket v0 vi van projeyi tetkik ederek muvafık Yuştur. İnşa edilecek şehir oteli, yal Türkiyenin değil, Balkanların bile en #” zel, müferrahı, konforlu oteli olacakt” Sehir oteli hes katlı olacak ve 140 7” tağı bulunacaktır. Otelin her banyo ve geniş bir balkon, sıcak suyu ©” #l olacaktır. Otelin bir bahçe gazinesi dan maada, beşinci katın üzerinde bif lokantası orta katında olacak, ikinci Kİİ dona rastlıyan arka kısmmda bir çi küçük lokantarı, dükkânları, berber 9” önzastnr havi olacaktır. Adetâ tir #5” toryum şeklini alaeak olan bu otelin yi binezonu hallolunmak üzeredir. Şehir oteli, İzmire gelecek teriyle” istifadesine arzedilecektir. Bu mıtiesse””,. Yi belediye işletecek ve flatleri us olacaktım.