23 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

23 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

ke a Triko bir ceket nasıl örülür ? Fantezi triko ceketler hem çok Şık tır, kem de çok modadır. Bu ceketler her yerde giyilebilir. Biçimleri artık klâsik bir hal almıştır. Bu sonbaharın triko ceketleri biraz uzuncadır. Bu u. runluk onlara daha ağır bir manzara veriyor. Resmini gördüğünüz triko ce- ket, yine buradaki şemada gördüğünüz örgü ile örülmüştür. Tabit bu örgüye tavukayağı denildiğini bilirsiniz. Aşa. Fıdaki irahatı okursanız ayn: örgüyü, gayet kolayfıkla siz de yapabilirsiniz. Kullanılacak renkler Bu ceketler iki renkten örülür. Yal, nes renklerin çok göze çarpan cinsten olması lâzımdır. Meselâ gri ile koyu kahverengi, soluk penbe ile deniz ma. visi gibi renkler hiribirine çok uygun gider. Keralik kahverengi ile yeşil, ye- gil ile siyah da çok güzel olur. Bu ce. keti giyerken, onu teşkil eden iki renk. ten köyusunun renginde bir eteklik geymek de icap eder. Malzeme Her renkten 200 gram yün, 30 nu. | Faydalı bilgiler al) * Gümüş takımlarını kararmadan kul anmak için onları senede bir defa süde batırıp çıkarmak ve bir o müddet bırak- tıktan sonra yıkamak çok faydalıdır. * Açık renkli bir fötr kumaş yahut fötr şapka üzerindeki lekeyi oçıkartmak için kesme şekerle oğmak kâfidir, * Süte su katılıp katılmamış olduğunu anlamak çok kolaydır, Bir yorgan iğnesi” ri iyice temizledikten sonra sütün içerisi ne batırır ve çekersiniz. Eğer süt safsa yavaş yavaş iğnenin uzunluğunca akar ve iğnenin ucunda bir damla kalır. Eğer süt suyla ka, sa hızlı hızlı akar, ve iğnenin ucunda bir damla kalmaz. * Bir şişeden yahut herhangi bir kap- tan petrol çıkarmak isterseniz, içerisine kahve telvesi koyunuz. Yalnız kahve tel- vesinin susuz olması şarltır. İki gün onu o halde bırakınız. Sonra soğuk suyla yr karsımız. Şayet koku kalırsa ayni işi bir defa daha tekrar etmek lâzımdır. * Yaldızlı çerçeveleri terüizlemek için iki yumurtanın beyazın: köpürünceye kadar çarpmalı. İçerisine yerim kaşık çamaşır suyu ilâve etmeli. Çerçeveleri yumuşak bir fırçayı bu mahlüle ba rarak silmeli, Fazla pislenmiş yerlerini birkaç defa silmek icap eder. Sonra ku- rulamadan bırakmalı. * Çamaşır ve ipekliler üzerindeki ter lekelerini çıkarmak için ılık su içerisine birkaç damla amonyak damlatılır, son. ra lekeler bu amonyaklı su ile ıslatılırsa kumaş eski rengini alır. * Bir parça su içerisine beyendiğiniz bir esanstan hir iki damla damlatınız, Çamaşırınız; ütülemeden evvel bu ko. kulu suya bir sünger batırmız. Ütüle. yeceğiniz çamaşırı bu süngerle siliniz. Bu suretle ötülenmiş çamaşırları gi yerseniz vücudunuzun harareti karşı. sında güzel bir koku intiaşr eder. * Lâhnayı veyahut karnebaharı baş. Jarken ortalığa kötü bir koku yayılır. Lâbnayı haşlıyacağınız suya yumurta büyüklüğünde bir parça ekmek içi at- mak bu kokuya mâni olur. * Tentene yıkamağa gelmez, büzü. Yür derler, Halbuki bu zan yanlıştır. Tentene çok güzel yıkanır, Yalnız yı. kandıktan sonra süte batırmak ve süt. ten çıkardıktan sonra ütülemek İâzım- dır. Bu, tenteneyi sertleştirir. Ve eski rengini tamamile iade eder. * Limonlafı uzun zamani çürümeden ve küflenmeden-. saklamak mümkün. dür. Limonlar içerisinde su dolu bir el tasmda bırakılırsa ne çürür, ne küfle. nir. Yalnız iki günde bir sularını de. giştirmok lâzımdır. Su Emonların üstü | maral: bir şiş, elbiseye gidecek renkte 3 büyük 6 küçük düğme, Örgü tarzı Birinci sıra koyu renkli ipten olmak Üzere önden örülür. İkinci sıra arkadan ters örülür. 9 ilmik koyu, 6 ilmik açık, 2 koyu 6 açık... Üçlncü sıra önden ve düz örülür. Renkli ilmiklerin taksimi tıpkı ikinci sıra gibidir, 4 ncü sıra ar- kadan ve ters, $ nci sıra önden ve düz, örülür, 6 ncı sırayı örerken (arkadan ters) 6 ilmik koyu, 2 açık 6 koyu, 2. çık olarak devam edilecektir. 7 nci sıra (önden) 8 nci sıra (arkadan) 9 ncu #. ta (önden) aynı sayıda ve renkte iL miklerden teşekkül edecektir. Bundan sonra Üç sıra üzerine ikişer ilmik çıka rarâk (şemaya bakınız) 6 ilmik koyu, 2 açık olarak örülecektir. Sonra arka. dan ters örgü ile 2 açık 6 koyu olarak örgüye devam edilir. Bu şekilde örülen örgüde on ilmiğin genişliği 3,5 santim yapar. Ölçüsü ; Aşağıda anlatacağımız örgü tarzı 42 beden içindir. Bundan daha yukarı olan bedenlerde her numara için arkada 14 önün het bir parçasmda her kolda 7 ilmik arttırmalı. Ceketin boyunu 3, # san tim uzatmalıdır. Örgü Arka: Başlarken 116 ilmikten başlar, Evvelâ 3 sıra düz renkten Şerse örgü ö- rülür, sonra asıl örgünün yukarıda an. lattığımız birinci sırasma geçilir, Ve bu sıradan itibaren tavukayağı örgü baş. lar. Aşağıdan itibaren 6 santimetre ör. gü örülünce her üç santimetrede bir Ii- mik azaltılır, 12 santimetreden itibaren 3 santimetre örülür, Sonra, her iki ta- raftan evvelâ dört, sonra üç, daha sonra iki defa iki ve üç defa birer ilmik eksil. tilir. 4 santimetre düz örülür. 2 defa birer ilmik arttırılır. 53 santimetrede her taraftan altışar ilmik düşürerek o. muzlar teşekkül eder. Bu düşürüş 7 de- fa tekerrür eder. On (sağ taraf) ; 42 ilmik ile başlanır. Sağdan evvelâ 6 sonra beş ilmik arttı. rilarak örülür, Daha sonra 3, 3 defa iki ve altı defa birer örgü arttırılır. Sonra düz örülür Ve aşağıdan 19 santim de ilik yeri 4 ilmik eksiltilir, buna muka, bil ondan sonraki sırada 4 ilmik arttırr- hr. Sol tarafta 6 santimetre düz örgüden sonra her İki sanlimetrede birer örgü arttırılır, Sonra arkanın kenar hatların- da olduğu gibi her santimetrede 14 de. fa tekerrür etmek şartile birer ilmik ar. tar, Kol yerlerine gelince evvelâ 7, son ra 5, sonra 2, daha sonra da iki defa bi ver ilmik azaltılır. 3 defa her İki santi, metrede birer ilmik arttırmak tizere 4 Santimetre düz örülür. Yaka için aşa- ğıdan #1 santimden itibaren eksiltme. ler başlar, Her üç sırada bir defa birer ilmik eksiltilir ve bu 295 defa tekerrür eder, Omuzlar arkada olduğu için azal. | tılır. Sol tarafı örerken ilikler hesaba katılmaz, Kollar; $8 ilmikle başlar. 3 sıra Jer. se örülür, Sonra tavukayağı örgünün birinci sırası başlar. Bu örgüye on sarı. timetre devam olunur. Sonra her ke. nardan her iki santimetreye 18 defa bi- rer ilmik arttırılır. Aşağıdan 48 santim örülünce her kerardan 2 ilmik eksilti. lir, sonra bu eksiltme birer örgüye İner. On şckiz defa her iki sırada birer örgü eksiltilir, Sonra 16 defa her sırada bir örgü eksiltilir, Kalan örgüler kapatılır. Cepler: Küçük cep için 14 ilmikle başlanır, Her iki sırada | ilmik arttırıl. mak üzere 10 sıra örülür. Sonra düz olarak örgüye devam olunur, Aşağıdan 7 santimde örgü kapatılır. Aşağıdaki iki cep 18 ilmikten başlanır. Tıpkı kü. ne kadar çıkmalı ve el tası geniş bir çük cep gibi örülür. Örülen kısmın bo tabak ile kapanmış ciruslıdır. * Karnebaharm başlanırken bembe. yaz kalmasını isterseniz, karnebahar: yu 9 santimetre olunca örgü kapatılır. Birleştirme haşladığınız suya biraz süt ilâve ediniz. Örülen parçaları tersine çevirmeli, Fantezl çantalar Yazın kullandığımız törba biçimi, yahut renkli kumaşlardan örgü çantalara grtik veda ediyoruz. Yeni çantalar birçok şe. killerdeğir. Gündüz kullanılacak çantalar timsah derisi veya alelâde deriden yapıl. mış çantalardır. Bu çantalarda tezyinat olarak zarif deliklerden yapılmış sular, bakır kalımalar, yahut maden rakamlar kullanılıyor, Bu çantalar gene Zıplerle kapanıyor. Fakat Zıp'ın görünmemesi tercih edildi- Binden kabartma yerleri deri geridlerle gizleniyor. Fakat akşam çayları için kullanılan çantalar başkadır, Sabahleyin kullanılan çentalar büyükçe, akşam kul - lanılan çantalar küçüktür. Akşam çantaları için podöetlet diğer derilere tercih ediliyor. Akşam çantala - rına muhtelif şekiller veriliyor. Hattâ Parisin moda mağazalarında biçimi iti , bariyle dilenci keşktilünü hatırlatan çan- talara dahi yasgelinmiştir. Gece çantaları, akşam çantalarından daha küçüktür. Bunlars ancak bir men, dil, bir pudra kutusu ve dudak ruju sığa- bilir. Bu çantalar üzerinde gümüş kak - malar çok modadır. Akşam için deri çan. talar kullanıldığı gibi kadifeden Yapıl - mış küçük torba şeklindeki çantalar da kullanıyor. Fakat mevsimin en yeni modası tamamen madeni çantalardır. Bun lar Fransada yeni piyasaya çıktığı için henüz memleketimize gelmemiştir. Hayli pahalı olduğunu kataloglardan öğrendi - imiz bu çantalarm memleketimizde ta- ammim edib etmiycceğini şimdiden kes. tirmek mümkün değildir. ve üzerine ıslak bir bez sererek ütüle- meli, Omuzları, kenarlar, kolları dik. meli, Makine dikişi el dikişinden daha iyidir. Dikiş yerlerini büyük bir ütü ile ezmeli, Önünüri kenarlarına yine elde örülmüş bir şerit geçirmeli, Bu şeridi makine ile içeriden dikmeli, Her kolda küçük bir pili yapmalı ve üzerine üçer düğme dikmeli, Cep yerlerini keserek üzerine cepleri geçirmeli. Ve tekrar ü- tülmeli, gülyağı istihsalât ve ihracatı son yıllarda inkişaf etmeğe başlamıştır. Gülyağı, bütün rtriyat levazımı istihza, ratında kullanıldığından, birçok memle. ketler gülyağı sanayii kurmayı denemiş, ler, fakat tecrilbelerden iyi netice als. mısmışlardır. İyi vasıfta ve fazla miktarda gülyağı yetiştirme şartları, bilhama A. nadoluda ve kısmen de Bulgaristanda toplanmış o bulunmaktadır. Bulgaristan bu müsait vaziyetten istifade etmiş, gül, yağı ihtiyacını temin ettikten başka, bir, çok memleketlere de ihracatmı mühim miktarda artırmıştı. Gülyağı #bracatı bilhassa eskidenberi Bulgaristan için mühim bir gelir temin etmekte idi. Fakat cihan harbi sonlarm. da gülyağı fiyatlarnm yüksekliği yü. zünden bu İhracat ehemmiyetli nisbetle azalmıştır. Bir kilogram gülyağı istihsal içla tahminen 4009 kilo güle ihtiyaç oldu. ğundan gtlyağı da tabistile pahalıya sa. tılmaktadır. Evveles | gülyağlarmın mü. bim bir kısmını Fransiz sanayli satım alı, yordu. Fakat son yillarda Almanya da, Bulgaristanla münasebetlerini artırmış Adana, (Hususi) — Adana gazeteleri Çukurova çiftçisinin vaziyeti hakkında urun boylu neşriyat yapıyorlar. “Yeni A. dana,, gazetesi bu vaziyeti şöyle anlatı. yak: İki ay evvel pamuk fidanlarının göster. diği düzgünlük, mahsullerin bereketli o. Iacağına dair kuvvelli kansatler verdi ve bu itibarla da herkes istikbalinden mide düştü ve buna güvenerek de tegkilâtını takviye etti. Tarlasını bu idman hızıyla makinelere verdi, nadasmı yaptı. Toprağı, nı ki ırdı. Gelecek senenin ekim #n. hasmı hazırladı. Bütün bu işleri idrak ©. deceği pamuk mahsulünün bereketine ve değer fiyatla gatılmasma bağlı ümitlerle başardı, Diğer taraftan tlenret odası da bunu resmi tahmin vesikalarile teyit etti ve mahsulün 200 bin balyayı bulacağını neş. retti Bütün bu görüş ve tahminler çok parlak ve Ümiti yürüdü ve bu ümidin verdiği negeden doğan gayret Çukurova. nm hayırlı birmetkârlarmı bütün heyeca, nlle işletti, Vaktaki maleul yetişti, toplanmağa başlandı. Evvelki bereket ümidi de suya düştü. Alman neticeler tahminlerin yan. aşlığımı isbat etti, Bugün işitildiğine göre ticaret odası tahmin memurlarmı ve daha bu işe alâ, kalı zovatı topliyarak tahmin derecesi, nin esaslı bir rakama bağlanması üze. rinde İncelemeler yapmağa mecburiyet hissetmiştir. Son alınan netloe ve karar (90) bin balya klevland ve o kadar da yerli pamuğu miktarındadır. İ Eğer bu tahmin böyle çıkarsa Çukur. ova toprağiyle uğraşanların zararı mil, yonları aşar, Toprağa döktüğü paranm yarısı bile eline geçmez. İşte bu bereketsizliğe ilâve olan fiyat düşüklüğü vo eynı zamanda yeğ. murun erken O başlamaslle opamu, ğu berbat etmesi ve bu yüzden de fiyat düşüklüğü hesaba katılıraa çiftçinin çok müşkül vaziyette kalacağına hiç şüphe edilmemelidir. Memlekette her sene tap. raktan milyonlarca lira çıkararak altın. lar doğuran ve yapan çiftçinin bu kötü haline el uzatmak ve onun derdinin der. manmı düşünmek günlerinde olduğu. muzu unutmamalıyız. Bir taraftan ziraat Gülyağı ihracatımız gittikçe inkişaf ediyor Isparta gülyağları bütün cihan piyasalarında sağlam bir mevki almıştır. Fakat fiatları diğer piyasalara uygun seviyelerde tutmak lâzım İsparta, (Hususi) — Memleketimizde / ve eskiye nazaran daha fazla gülyeğ” idhaline başlamıştır. Memleketimizde de cidden nefis 088 gül mahsulü ile aynı derecede di gülyağı istihsalâtını artırmak 8! büyük faydalar temin etmek pek mü” kündür. Memleketimizin bühasss miz ve havalisi güllerinin mefaseti ©“ meşhurdu. Ru kiymetll mahsulün ihraç maddelerimiz arasmda yer almasın$ çalışılmaktadır. Almanya piyasası son zamanlarda TUK gülyağlarına da rağbet göstermeğe bi lamıştır. 937 yılı içinde Türkiyeden Ak manyaya 18.000 mark ktymetinde 100 Li lo gülyağı ihraç edilmiştir. Bu yıl Ihracf” tm 500 kiloyu bulacağı tahmin edilmek” tedir. Cihan piyasası, Türk gülyağli” kalite itibarilo Bulgar gülyağlarmd” çok üstün bulunmaktadır. Pakat Bulgi” gülyağları Türk gülyağlarma nazars daha ucuz olduğundan #lirüm sahaları d8 bu suretle daha geniş bulunmaktsdi” Gülyağaılığımızm ihracat sahasında olduğu ehemmiyeti alabilmesi biraz d9 fiyatların yabanci memleketler piyasslis rna uygun seviyelerde bulunmasile Ki bü olacaktır, olacaktır, Çukurova'da bu yıl milyonlarcazarar var 200 Bin balyeyi bulacağı tahmin edilen pamuk mahsulü 60 bin balyeyi aşmayacak mı ? Adanalılar bu kötü netice sebeplerinin tetkikini istiyorlar Vekületi bereketsizliğin sebeplerini ars tırmalı ve bundaki kusurun kime olduğunu incelemeli ve bu fena önlemeye gayret etmeli, diğer tarafati İktisat Vekileti pamuk gefliği çok dö harekete geçerek fiyatlar üzerinde arsf tırmalar yapmalı ve bu tehlikeden çifie çiyi kurtarmak çaresini bulmalıdır. İzmir'de Büyük bir şehir oteli yapılıyor İzmir, (Hususi) — İzmir belediyesini beş senelik imar plânına dahil bulun? ve kordonda, şimdiki gehir gazinosu YE” rinde inşası mukarrer olan şehir otel nin inşasına önümüzdeki mevsimde bof” lanacaktır. Belediye reisi, İzmire gelect$ turistler için yeni otel gazino ve rest©” ranm 989 senesinde ikmali için çalışmak tadır. Büyük şehir oteli 140 yataklı olacak VW 400.000 liraya mal olacaktır, Yeri, ki şehir gazinosunun bulunduğu yerdi” Bu otelin, gazino ve restoranm plân 9 maketini yapan güzel sanatlar akadı profesörlerinden Arif Hikmet maketi 5*“ tirerek belediya fen heyeti önünde 1289 etmiştir. Belediye reisinin başkanlığında topl” nan bölediye İnşaat heyeti maket ve # van projeyi tetkik ederek muvafık bul” muştur. İnşa edilecek şehir oteli, yalB Türkiyenin değil, Balkanlarm bile en gü zel, müferrah, konforlu oteli olacaktır. Şehir oteli beş katlı olacak ve 140 y#” toğı bulunacaktır. Otelin her banyo ve geniş bir balkon, sıcak suyu 68“ mi olacaktır. Otelin bir bahçe gazinosu” dan manda, beşinci katm üzerinde bir 8€ geniş teras gazinosu bulunacaktır, Ote lokantası orta katında olacak, ikinei kof” dona rastiıyan arka kısmında bir garajı küçük lokantası, dükkünlerr, berber 8 #azasını havi olacaktır. Adetâ bir san$” toryum şeklini alacak olan bu otelin ko binezonu hallolunmak üzeredir. Şehir oteli, İzmire gelecek turistleri istifadesine arzadilecektir. Bu müesses? * Yİ belediye işletecek ve fiatleri geyet © cuz olacaktır. SRMN “aim amm İİ