2 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| Sara, asın birliği kongresi gelecek pazartesi günü Ankara, 2 (Hususi) — Birliği kongresi temmuzun 10 un- şğartesi günü saat onda dahi, iye Vekili Falle Öztrak bir nut, kile Dahiliye Vekâleti konferans — salonunda açılacaktır. Dahiliye Vekiletinde hazırlıklar. la meşgul olân komisyon kongreye “İştirak edecek azaların kimlerden İbaret bulunacağını tesbit etmekte- dir, © Kongreye vilâyet resmi gazetele- v dahil olmamak üzere diğer hu. #usi gazeteler #ahib ve neşriyat müdürlerinden mürekkeb yüz elli Gael cli “Mesut bir bayram,, adi #şmakelesinde, dün fstanbulun bü- ük bir neşe içinde bir bayram yap- hığinı, mesut bir tesadüfle hep bir arada bulunan sebeblerin bu saadeti ve meşeyi ç sebebleri şöylece hülüsa ediyor: » 1 — Bayram Hataya kavuştuğumuz. tünlere rastlamıştır. 2 — İnönünün aramızda bulunma. 1; o İnönü ki, bugün kutluladığımız “deniz bayramını Lozanda bize o ka- zundırmış o ve Türk denizlerinde, “Türk gemilerinin hâkimiyetini temin etmiştir, © 3 — Garp ve şark memleketlerinin ufuklarında kara bulutlar dolaşırken umheriyet idaresinin aldığı hayırlı tedbirler sayesinde büyük emniyet İşinde istikbale doğru cesaret ile bu- e kahilmesi, 5 Asım Us makalesini şu cümlelerle ona erdirmektedir: “Hayatını Türk millelinin o refah “xe saadetine vakfeden İsmet İnönünü — kendisi'ile birlikte bayramlar yapar- | görinek Türk mületi için en bü yük bir zevktir. Onu, milli bayram- lâr içinde sıhhatli, neşeli ve bahtiyar sörmek bu zevki arttıran o ayrı bir nimettir. Türk milleti Mil Şefin em- ri allında sarsılmaz birliğini mubafa '#n ederek rahat yaşadıkça ve çalış hıkça her sene yeni yeni bayramlara verecek milli zaferlerden emin olabilir, — YENİ SABAH © Hüseyin Cahit Yalçın: © “Süveyş kanalında Türkler,, başlıklı yazısın- da, Hatayın Türkiyeye İndesi ve di- taraftan Türk - Mısır dostluğu takviyesi üzerine galeyana gelen istörlüklerin Arapları Türklerin wimünden ve isilâsımdan kurtarmak İçin uyandırmak İslediklerini söyli- & bu dikislörlüklerin Arap ha- liği akinarak olmıyan ve olmiya" çak safsalalarla tezvirler yumurta. rına akıl erdiremediğini, işaret derek onların söylediklerini kayde. iyor: “ — Türkiyenin Süveyş kanalında işi vardır?,, Süveyş kanalı üzerinde Türk- İer bülün Arap dünyası için bir telr ke işaretidir, Fakat bu çölde isyan wnındakinden, miralay Lâvrens mındakinden, bütün bütün ferkle ir tehlikedir. Hüseyin Cahit Yalçin, Türklerin Süveyş kanalındaki işleri- iin ancak kendi mevcudiyetlerinin klâllerinin bekası için olduğunu un uzadıya izah ettikten sonra da ilğerine de Türkiyenin bir. tehlike mayacağını çünkü eski Osmanlı paratorluğunum ihyasna o imkin ulunmadığını çocukların dahi Bile- sileceğini, Arapların ( İstiklâllerine eikâr olduğumuz kadar Arapla” ım hiçbir ecnebi hâkimiyet © alına emiyecek derecede (o müterakki, Minevver ve vâlanperver oldukları» & iraanımız bulunduğunu işaret ede- ek şöyle diyor: ürkler Araplar için yalnız dost iebilirler. Türkler Araplara o karşı tecavüz fikri besledikleri o gün endileri için muhakkak bir zaaf ve büket devresi açmış olurlar. Bu biz ir hakikat olduğu kadar © Arap erverlerince ve kavmince de imiş bir meseledir... VMNURİYET “Altın kaynağı bir endüstri, adıy- i yazdığı başmakalesinde Yunus Na- burüm sşnelik vesoti ihracatımı- iği 255 milyon Türk li- to za NR alltığımı işaret ederek) geldiğini söylediklen sonra planıyor Kongre, 3.4 gün kadar desektir, Boronz onparalık bastırılacak Ankara, 1 (Hususi) — Maliye vekâleti, memlekette ufak para buhranma sebebiyet vermemek ga. yesile yeni 10 paralık bastırmağa karar vermiştir. Bronzdan yapılacak olan bu pa, ralarm şekli tesbit edilmiştir. Ya- kımda İstanbuldaki dârbhanede ba- sılımalarına başlanacaktır, — >ele g AN ra rası kadar bir rakamı taş almadan, kolumuz yorulmadan © döviz olarak elde edebileceğimizi, Şalnız bunun için 15 milyondan © başlıyarak yüz milyona kadar varacak bir masrafla terizm endüstrisini kurmamız Jâzm 4 yapıla» cak işleri şu üç esaslı noktada top. suyor: devam €- > — En yeni şartlarına göre otel- ciliğin himavesi ve ilerletilmesi, yas bi mevcutlarının verimli bir sslahite beraber yenilerinin vücuda | getirii- mesi, Bugünkü garp medeniyetinin bizce en bariz vasfı her yerde her ihtiya- ca göre gayet temiz ve güzel oleller. dir. Şehirlerdeki palaslardan © ücra dağ köşelerindeki öoberjlere kadar, 2 — İstanbulun ve geniş hinlerlan. dının tariht ve tabi güzelliklerinin meydana çıkarılması ve arttırılması, İstanbul kendi başına bitip tüken- men bir tarih hazinesidir. o Metrfik v5 güzellikleri, ise eşsizdir. İstan- ulda yalnız Oşmânlı tarihini ie landırsak düh$iliü 'döed en na doyulmıyacak bir mili O kudret manzarası koymuş oluruz. Halbuki İstânbwl Osmanlılardan © evvelki za manlarile dahi bir terih © yığınıdır. Bu şehirde bülün torihi ayaklandır. mak Mizrmdır. 3 — İstanbul © ve hinlerlandının şoseden olosirala kada? en yeni yol larla techiz edilmesi, Rumeli yakasında insanları dün- yanın en büyük plâji olan (o Kilyosa (otuz kilometrelik bir plhj) götüre cek asfalt otostrat Kemerburgaz taraf) larını ve İsiranca boyunca daha ile. risinl birer ikişer adımlık mesafeler halinde koyacak yollarla etrafa dal- budak salmalıdır. Sapanca gölünde Salık, İzmit ovasında sülün © ve İst rancada karaca avlanır. Bu bir turistik saha değil, belki yeryüzünün cennelidir. Herhangi bir yabancı, turistik İlinaya mazhar ol- wüş bu yeryüzü cennetinde geçire- ceği iki ayın her gönü dolu o olmak Şartile herşeyi görüp o yapmağa im- kün bulamaz, ve gelecek sene behe- mebal gene buraya gelmek © azmile dönüp gider, İşte tam dekemmülünü (takiben memlekete her yıl en aşağı 200 mil. yon liralık döviz getirecek budur. Bu bir iştir ki Istanbul ile ge niş hinterlandım dünyanın en güzel bir turizm sahası haline Hataydan serbest olarak ilk mal geldi Bunların satışa çıkarılması derhal tesirini gösterdi ve ipekli eşya fiatları yüzde on düştü Hatay'ın anavatana ilhakından sonra ilk defa olarak dün serbest bir şekilde Hatay'dan buraya mal gelmiştir. Evvelce Hatayla yapılan gümrük muameleleri kaldırılmış ve memleketin diğer yerlerinden gelen ewtia gibi sadece da- hili ticaret beyannamesine tâbi tutulmasma başlanmıştır. İlk parti eşva arasında pamuklu ve ipekli kumaşlar, muz ve koyun derisi vardır. Bunların satişa çıkarılması derhal piyasada tesirini gös- termiş, bilhassa ipekli oşya flatlarını yüzde 10 kadar düşür. müştür. Metresini döğen adam Bir ay dört gün hapse mahküm oldu Beyazıtta bir fırında tezgih . tarlık yapan İsmail adında biri. $i, yirmi sekiz ay kadar evvel Yeğgâne admda bir genç kadını evlebeceğim |: diya o byalıyarak kandırmış ve metres yaşamaığa başlamıştır. Fakat Safranbolulu olan İs - mailin memleketinde kafısi ve çocukları vardır, Nihayet evvel- iki akşam eve gelirken şimdiye kadar sakladığı yüzüğünü tak - mış, Yegâne de bunu görünce e- vin içinde kızılca bir kıyamet kopmuştur. Yegâne bunun ne olduğunu sormuş, İsmail de evli olduğunu söylemiştir. Bunun üzerine Yegâne yüzüğü çıkararak içindeki ismi okumak istemiş, İsmail vermemiş, hid. detlenerek kadını dövmeğe baş. lamıştır. İsmail hiddetini alamayınca bu sefer bıçağına sarılmış, fa - kat Yegüne daha evvel davrana- rak, kılıflı olan silâh elinden kapmıştır. İsmail daha fazla kiz- mış, yumrukla camları kırarak çıkıp gitmiştir, Yeginenin polise şikâyeti ü - zerine yakalanan İsmail, üçüncü olan İsleulh ceza mahkemesinde muha - keme edilmiş, suçu sabit görüle. koyacak, TeK 1 2) 4 gün hapse, 660 kuruş umcan ve servete İse bitip tükenmez) PâT& cezasına mahküm edilerek bir kayıt hanesi teşkil edecektir.,, TAN M. Zekeriya “Deniz bayramı adıy.! la yazdığı başmakalesinde, (deniz bayramının ehemmiyetini “Türkün kendi sahillerine o bâkim olmasının. bayramıdır!,, cilmlesile tebarüz et- tirdiklen sonra sacak © cumhuriyet devrinde o başlayan denizciliğimiz gün geçtikçe İnkişafa doğru (gittiği evvelce 35 bin tondan Oo iberet olan deniz t#caret İllomuzun cumhuriyet devri içinde 200 bin tona (çıktığını fakat bunun da kâfi gelmediğini, ka- ra yolları için 900 milyon sarfettiği miz halde denizyollarımız için sarfi») yalımızın ancak 109 milyonu buldu- ğunu işaret ederek ve yeni sipariş e- dilen gemilerimizle kuvvetlenmek yo lamda ilk adımı atmış olduğumuzu söyliyerek şöyle diyor: “Umuyoruz ki, cumhuriyet hükü- meti, şimdiden sonra denizyollarına An azami ehemmiyeti verecek © ve Türkiye kısa bir zaman içinde Ak- denizin en zengin tlearet (filosuna) sahip bir memleket olacaktır.,, hemen tevkif edilmiştir. —— Otomobil plâkaları Belediye, otomobil plâkalarını: iki kurşun mühürle yerlerine mühürlenmesine karar vermiştir. Bu karara sebep plâkaların yer lerinden sökülerek başka arabala- ra nakledilmesi ve bunun zarar - larının görülmesidir. Yalova kaplıcaları Hatay'ın ilhakından evvel vaziyetin böyle olacağını anlı yan on beş kadar büyük tüccar, buradan İskenderuna gitmiş, ler, o zamanki gümrük serbestisinden istifade suretile Suriye ve Fransadan ucuz olarak çok mikdarda (ipekli ve pamuklu kumaşlarla tuvalet eşyası ithal etmişlerdir. Bunlar metresi 30 kuruştan tedarik ettikleri ipekli kumaşları Hatay ilhak 6- dilince artık eskisi gibi ithalât yapılamamasmı fırsat bilerek derbe! bir ilraya çıkarmışlardır. Bunlarm mümasil olan ku- maşlar şehrimizde en az bir buçuk İlraya satılmakta olduğun. dan piyasaya böyle ucuz mal getirilmesi birçok taciri telâişa düşürmüştür. ADL RR — —— EZE ekinden sllemtekellen. Sıhhi muayene | Uzun müdafaa kaçağı esnaf rekoru Dünden itibaren Sıhhat | Tahminlere göre onbinden | Adliyede Tacettin isminde Vekâleti idaresinde... Dünden itibaren Yalova kaplı- caları Sıhhat Vekâleti emrine geçmiş bulunmaktadır. Müdür gene Nihat Reşat ola rak kalacaktır. Kaplıcalar on se-! üelik bir program (dâhilinde iki| milyon 'lira sarfile genişletilerek modernize edilecektir, On beş güne kadar Yalovada yeni hamamlar açılacak, bunla. rın ücreti ucuz olacaktır. On senelik imar plânma göre; yapılacak işlerden bir kaçı şun- lardır : Avrupa kaplıcalarında tatbik| edilen bütün tedavi usullerinin sihhi cihazlarla noksansız olarak tatbiki, Sinema salonunu ihtiva eden 300 yataklı yeni bir otelin inşası, Bir eğlence parkmin vücuda getirilmesi, Yalova iskelesinde büyük bir gazino İnşası. imani Yeni yapılacak Belediya hastahanesi Şehrimize gelen Sıhhat Vekâle. | ti müsteşarı Asım, Mecidiyekö- yünde yeni yapılacak 400 yataklı hastahanenin yerini tetkik etmiş. tir, Çok güzel bir manzaraya ma. lik olan bu arazi, eski sultanlar.| dan Reşat tarafından o hastahane! inşası için belediyeye terkedil- mişti, Hastahanenin plânını yapacak olan Fransız mütehassıs: dün şeh. rimze gelmiştir. — Avrupa ekspresi gecikti Bu sabahki Avrupa Semplon eks- presi, Almanyada eksprese bağla nan vağonların farla (bekletilmesi yüzünden iki saat teahhürle gele bilmiştir. Tonton amca nın kavgası fazla... Senede bir defa sıhhi muayeneye tâbi bulunan osnafın bir aylık mor, mâl muayene müddeti bitmiştir. Dün sabahtan itibaren belediye teşkilâtı tarafından şehirde kon - teollârı yapılmağa başlanmış ye kı diliğinden muayeneye gelmiyen sıh- $i muayeneye tübi edilafın cebren musyeneye sevkine başlanmıştır. Bu gibilerden csmiyetlerince alr - ban cüzdan ücretinden haşka ayrı» ca cöza da kesilmektedir. Sehirde muayeneye tâbi esmafm hakiki mikdarı kati olarak malüm İdeğilse de otuz beş binden aşağı ol. madığı muhakkak ağdedilmekte - dir. Fakat düne kadar müracaat 6- denlerin mükdarı yirmi bini pek az geçmiştir. Bundan evvelki seneler. de cezalı ve cezasız ölarak sihhi muayeneleri yapılan esnafın azami mltdarı 28000 dir. Şu vaziyete gö- ro B bin ve belki de daha fazla es-| nafin münyene durumları, bulaşık hastalıklarla malül olup olmadık . İları bilinememektedir. Meselâ ber - berlerden sıhhi muayenesi yaplan ancak 2000 kişi vardır, Fakat biz- zat berberler cemiyeti İstanbulda 4000 berber bulunduğunu muhak . zak görmektedir. Buna benzer bir- çok halkla en yakından temasta bu Tunan esnafın sıhhi vaziyetleri moç huldür. Asıl işin korkunç tarafı mu ayeneden kaçmanlarmn bilhassa has talıkir olduklarını bilip de muaye « reye göldikleri takdirde derhal ie- rayı sanattan menolunacaklârmı muhakkak görenler olduğu şüphe - sinin mevcut oluşudur. ———- Şeker ithal edilecek Memleketimizde şeker istihlâki gittikçe artmakta olduğundan ha- riçten şeker ithaline lüzum hası! olmuştur, Bu sebeple yetmiş bin ton kadar şeker ithal edileceği tahmin olunmaktadır. Senelik şe. ker ihtiyacımız 105 — 110 bin ton arasındadır. Bu seneki şeker mah. sultinün ise 30 — 35 bin ton âra sında olacağı kestiriliyor. Müteba- kisi hâriçten temin edilecektir. biri tarafından kazanılıyor Bir çek sahtekârlık zanlarından dolayı ağır ceza mahkemesinde mu hakeme edilen Tacettin adında birisi, müdafaast “sırasında, #ik ve ince yazılmış 100 sayfadan fazla -müdafaanamesini 3 paat mütemadiyen okumuş, fakat söz terinde müddelumumi muavini Feriduna hakarette buluzduğun- dan, hakkında zabıt tutularak cürmümeşhut mahkemesine ve - rilmişti. Tacettinin 4 üncü asliye ceza mahkemöesindeki bu muhakemesi de son safhaya gelmiş, suçlu dün müdafaanamesini okumuştur. Tacettinin bu seferki müdafa- anamesi de 100 sayfadan fazlay- dı. Saat 10 da mahkemeye âlm . mış, 25 saat mütemadiyen oku. duktan sonra: — Müdafaamın ancak baş.ta- rafmı okuyabildim. o Geriyanı müsvette halindedir. Müsaade e- dilirse hazırlıyabilmem için du- ruşma başka bir güne bırakılsın, demiştir. Mahkeme bu dileği kabul et - miş, muhakemeyi başka bir güne bırakmıştır. . ; İnkılâp müzesi Önümüzdeki hafta içinde açılıyor Senelerdenberi ya. pılan inkılâp müzesi, önümüzdeki bafta içinde merasimle açılacaktır. Açılış gününü vali tayin ede - cektir, Müzede, açılış münasebeti- le harf inkılâbını hülâsa eden kü” çük bir kitap serisi ve Türkiyede şimdiye kadar intişar eden gazete ve mecmualarla tanzimattanberi geçen 100 sene zarfında memlis- ketimizdeki fikir (o hareketlerini belirten bir sergi de açılacaktır. —— Belediyelerce yn istimlâkler Belediyelâröo yapılacak istimlâk hakltındakl kanunun bazı saddele- rini döğiğtiren bir lkyiha mâelike ve rilmiştir. Bu münasebetle, (belediye reis muavini Rifat ve harita şubesi mü- dürü Galib bu akşam Ankaraya gi. derek, bilhassa İstanbul için çok mühim olan bu lâyiha etrafında ve arrü dilen Omedelelerde vekâlet vastasile silkadarlara izahat vere- ceklerdir,