5 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

5 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

Idare Tel, 24370 Sene 9 — SAYI: 5:86 ma Her akşam: italyada Alman Tayyareleri İtalya bugün tamamiyle Alman aüfuzu altma girmiş v hareket serbestisini xaybetmiş bir vu bilir, ne Akdeniz hâkimiyetine 2 dikebilir, ne Korsikayı, Nisi, ikmali Fransız Afrikasmı İste yebilir. İlalya istese hile bunu, uns Almanya bile lâyrk görmez, Yazan: Büseyin Cahit Yalçın UMAN tayyare kuvvetlerinin İalyaya gelmeleri rivayet ve falımin şeklinden çıkarak bir emrivaki oldu, Bu, İtalyan İzzeti. Delsine indirilmiş acı bir darbedir. İsin vahametini ve İlalya için ta- zammın ettiği âciz ve zaaf halini | gizlemek maksadiyle ne kadar süs- lü kelimeler sarfedilse, bunlar, kimseyi aldatamaz, | Harpten evvel, İtalya tayyareci. | Uk hususunda muvaffakıyetleri ie | iftihar ederdi, İtalyan tayyareleri | büyük bir nimayiş teşkil edecek surette Atlas denizini geçmişlerdi. İtalyanlar o tayyarelerinin adetçe üstünlüğü ile de Avrupada mühim bir mevki tutmak iddiasındaydılar, Diğer taraftan, bütün Alman ve İtalyan gazetelerinin neşriyatma | göre, Yazilir tayyareleri adet İliha» | riyle kendilerinden pek geri bir! Wüdedirler. İngiliz tayyareleri ve tayyarecileri hakkında mihver ga | zetelerinde takdire benzer sözler görmüyoruz. İngilizler bütün tayyare kuvvet - lerini bir araya toplasalar dahi | yalnız Almanlara hilâ yetişemedik. lerini kendileri itiraf ediyorlar, Bu- nu Almanlar da, İtalyanlir da ka- bul etmektedirler, Şu halde nasıl oluyor da, İngilizler Almanları karşı kullanmaktan geri kaldıkları bir kasım tsyyareleri ile İtal. yanm bütün o muazzam, hiç el sü- rülmemiş, hirpalanmamış ve bir buçuk senedenberi bittabi ndedi arimiş tayyare filolalarinı perisan ve âciz bir hale sekuyorlar? Demek bütün İtalyan tayyare kuvvetleri kendilerine karşı bizzarure, adelçe pek az bir nisbette bulunmak ica- | beğen İngiliz tayyareleri karşisın- da âciz kalmıştır? İşte bu hüküm dünyada herkesin zihninde tabii o- larak yerleşiyor, İalyanların deniz kuvvetlerinin değersirliği do meydana çıktı, Ka- ra ordusunun da Arnavutlukta ne halo düştüğünü hep görüyoruz. İ- talyanın prestijini hiçe indirmek i- çin bundan daha açık deliler olur l mu? Demek ki Almanya İtalyadan €- tini çekecek vo onu yalmız basın; biralıncak olufsa beş, on gün için. de yıkılıp gidecek, Mani 1985 tari. hinde 52 devlete meydan okuyan kahraman İatiyan İmparatorluğu nerede? İtalya bugün tamamiyle Alman nüfuzu ultına girmiş ve artık hare ket serbestisini tamamen kaybet. mis bir vaziyet içinde bulunuyor. Almanya sayesinde ayakta bae bir devlet ne dünyaya geli yeni nizamın basma geçmek yiz sna kalkabilir, ne Akdeniz hâkimi. yetine göz dikebilir, ne Korsükayı, Nisi, Şimali Fransız Afrikasını W- teyebilir, İtalya istese bile hünu, ona Almanya bile biyik görmez. İste harbe girmekle değil, harbe sncık sürünmekle İtalyanın vasıl Hüseyin Cahit YALÇIN (Devamt # Yinede) Bulgar Başvekili Hitlerle görüşecek | Pr. Filof Viyanadan | . Meçhül bir yere hareket etti Bulgaristanda hazı askeri tedbirler alınmış Londra, 5 (AA) — EC. — As | sosiyeted Pres ağınama göre doktor larla istişare için Viyanaya gitmiş o 7 beşvekili Filof meçhti bir yere müteveccihen İm şehirden hare tir, Hitlerle buluşmak Üzere ket ete Münibo veya Salzburga gittiği sanı İ iyor. tedbirler almıştır. Taymis gazetesine göre Almanya Bulgaristan üzerinde Siyasi tazyik yapıyormuş - Türkiyeyi elde etmek | için 12 adadan | b'r kaçının | ajanın göre Bulgaristan bazı gittikçe artıyor. Bu resim, İngil reye verilen bahriye toplarının su- reti istimali hakkmin Amerikalı bahriyeliler tarafından İneiliz bah. riyelilere izahat verilirken alım- maştir. Afrika cephesinde İngilizler Bardiyan'n merkez müdafaa hattını 3 kilometre İderinliğinde yardıktan sonra 8000 esir daha aldılar bize verilmesi AM emil ii rinin isteniyormuş Londra; 4 (A. A.) — Müstakil Fransiz ajansı bildiriyor: Taymis gayetesinin diploma. tik muharriri Hitlerin memleke. tine göre tâbiye değiştirerek Balkanlarda kargaşalık çıkarma. ğa uğraştığı hakkında deliler mevcud bulunduğunu yazmakta dir. Her şeyden evvel Hitler Ar- nevudluğa ve Trablus Garba bir kaç hava filosu göndererek İtal yanların maneviyatını yükselt. meğe teşebbüs etmiştir. Bu su. retle İtalya gittikçe Ain... hi. mayesiuc girmektedir. Bundan sonra Hitler Bulcariz tan üzerire 'diplematir $ taz. yik yaparak belki Yunanista- nın doğu şimelirde Alman nü. fuzunu arttırmak istemektedir. Bulgar beşvekili File... Viya- (Devamı 4 üncüde) EN SON DAKıkA Akdenizde büyük bir mihver taarruzu yapılacakmış BAl, 5 (A.A.) — Röyteri Besler Nöehrichten gazetesinin Ro ma muhabiri, Jtalyada halkın manevi yalın: yükseltmek için büyük faaliyet sarfedilâlğini bildirmekte va Roma si İ yasi mahfillerinin * yakında . Büveyg ramtakası da dahil olmak Üzere Akde- nirde büyük bir mihver taarruzunun vukua geleceği tahmin edilmekte ol, duğunu ilâve eylemektedir dörtte biri esir düştü İNGİLİZ ZIRHLILARI 38 lik toplarla italyan mevzilerini dövüyorlar Italyan donanması gene ortada yok! Bir eyi desiroyeri Bardiya limanına girdi Bir İtalyan vapurunu batırdı, bir başka vapuru da alıp götürdü! Kahire, 5 (A.A) —B.B.C: Bardiya ötrafında harekütin. mu- vaffakıyetle devam ettiği bildirili- yor. Avustralyalı kıtalar yeniden 8000 esir almışlardır. Ajans haberlerine göre Britanya kıtaları süngü ve el bomtalariyie (Devamı 4 üncüde) Avustralyada Alman casus şebekesi çalışıyor Korsan gemileri elde edilen sırlardan istifade ediyor (Yama & #nclkde” | Amerikadan İngiltereye yardım Arnavutluk cephesinde italyanlar mukabil taarruza hazırlanıyor Yunanlılar dün de 204 esir aldılar Aüriyatikte bir italyan vapuru batırıldı Atina, 5 (A.A.) — B.B.C, — Yunan resmi; tebliği: Cepbelerde “ Yunanlılam rın lehine neticelenen mevzii çarpış, malar olmuştur. Yunan kıtaları ara larında birçok subay bulunan esir &k muşlasdır, Düşmandan otomatik ad. Jâhiar ve diğer harp malzemesi İğlk nar: edilmiğtir. ŞİDDETLİ MUHAREBELER BEKLENİYOR Atina, 5 (AA) — BRO, — Ar müharebelerin yeniden çok piddetis başlaması beke leniyor; İki taraf da hağıriık yâpıyor. radyosu dün Italyanların. navutluk cephesinde Roma Arnavutluk cephesinde yeni bir.müda (Devamı 4 üncüde) Londranın intikamı alındı Bremen Üç gece arka arkaya BOMBARDIMAN EDiLDi Deniz inşaat tezgâhları, tersaneler yerle bir edildi Sanayi mıntakasında bir çok yangın çıktı Youdra 4 (A,A.) — Salâhiyettar bir menbadan bildirildiğine göre, 3 Künunusani sabah: şafakla niha- yet bulan hafta içnide 'ngiliz hava kuvvatleri tarafmdan Almanyaya ve Alman işgali altında bulunan topraklara yapılan akımlar ekseri geceler son derece fona hava şart- ları yüzünden mahdut olmuştur. (Mavamı 4 inene) Yazı işleri 'Tel, 23872 © Fiyatı 5 KURUŞ ! Demiryolları hareket tarifelerinde i değişiklikler yapıldı Anadolu ve Trakya hatlarında bazı , trenlerin hareket saatleri değiştirildi | Devlet demiryolları idaresi gördüğü lüzum üzerine Anado, İu ve Trakya şimendifer tari, felerinde bazı değişiklikler yap. mıştır. Bu diğişiklikler gerek ana şoboke, gerekse Avrupa hattında bü gece yarısmdan iti. baron tatbik olunacaktır. Yeni tarife tadilâitma göre, öğleden sonraher gün saat 15,45 de Haydarpaşadan hare- ket eden Ankara treni Haydar. paşadan yarım saat evvel yani 15,15 de hareketle İzmitten 15 de ve Bilecikten 22.05 de geçe, cek ve Eekişehire gece yarısmı 58 dakika geçe vasıl olacaktır. Akımları Haydarpaşadan 20,05 de hareket eden Adapazarı treni 50 dakika evvel yani 19,15 de varacaktır. Arfiye . Adapazar . Arfiye arasmda işleyen katarlardan 115 numaralı katar Adapeze- rmdan 18,35 ve Arfiyeden 16,20 da hareket edecek şekilde tertip olunmuştur. Banliyo trenlerinde de deği, sizlik vapılmıştır. Haydarpass. dan hergün saat 15 de hareket eden benliyo treni yarmdan Sonra sanat 15,45 de harekete. decektir, Sirkeci , Edirne ve Kırklare- li arasmda her gün işlemekte olan katar Sirkeciden bundan sonra 8,50 de hareket ve Edir. ne Karağaca 17,48 de varcc&k, Edirms Karağaçtan 8,49 da ha, reketle 17,50 de İstanbula vas! olacaktır. b am e) Pamuk istihsalatımız Yılda 500 bin bal- yaya çıkarılacak Pamuk kongresi mühim kararlar verdikten sonra dün dağıldı Ankara 4 (A.A.) — Pamuk kon. Komisyonlar, bu Ttaporlumdı gresi bugün İzmir Mebusu Rahmi | Çukurova bölgesinde (Klav »n&/ Köke'nin reisliği altnda sön top- | yerine (Akala) pamuğunun kw... lantısını yapauş ve komisyonlar ta. | edilmesi temennisinde bulunmuş rafından hazırlanmış olan raporlar | lar ve memleketimizde opamuk okunarak bunlar üzerinde görüşü- | ziraatinin inkişafını temin ede lüp kararlar verilmiştir. (Devamı 4 üneüde) Bayram alışverişi başladı Kurbanlık koyun piyasası bu yıl bir hayli yüksek Kurban bayrammın yaklaş. | irelerle iş yerleri tatil olduğun. muş olması piyasada son günler- | dan Mahmı Kapalıçafşı. de büyük bir hareket tevlit et, | İstiklâl ta ödesi gibi halkın dai, miştir. Bilhassa “bayramın a. | mi alış veriş merkezlerini teskil yn ilk haftasını tesudüf etmesi | eden yerler yürünmiyecek dere. halka daha geniş mikyasta mü. | cede kalabalıktı. : bayas “kabiliyeti vermiş oldu. Kurban bayramı münasebeti. ğundan ösnaf bu alış verişten | lo kurbarlık uyun'ar da gi su, çok memnun olmaktadır. Dün | mutat ve mwavven vev'evie eğ cumartesi ve öğleden sonra da» (Devamı 4 Üncüde) Inönü kır koşusu —— —— Koşuya (650) atlet işlirak etti Kuleli lisesi 301 atletle girdi ve kupayı aldı Atletizm ağanlığı tarafndan 3000 | kişiyle birinci, 2 — Maltepe 52 ta. metre üzerinden tertip edilen kır | kımla ve 156 kişiyle İkindi, 3 — koşusuna Türkiyede bugüne kadar Atletik yıldız 19 takımla ve 57 ki- misline rastlanmamış olan hir spor. | siyle üçüncü, cu kütlesi iştirak etmiştir. Koşuya | (İstanbulun birçok klüp ve mek- giren atletlerin adedi 550 olup | teplerinin iştirak ettiği bu koşuda müsabakaya üçer kişilik (117) ta- İ muvasalât bakımmdan dereee alan &mmis yani 351 kişi ile iştirak et. | takımlar şunlardır: miş olan Kuleli askeri lisesi kupayı 1 — Malatyadan gelen Malatya almıştır. Fazla takımla iştirak eden | takımı dört bayra* alarak birisei, #por birlikleri şunlardır: 2 — Kurtuluş takımı ikin. 5 — 1 — Kuleli 157 takımla va 281 | Kurum - Mavi takım Selime,