7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 26

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 26

28 Her Ay b”) Orta tedrisata geçerek, liseyi bitirmekle iktita ede- rek memur veya, çeşitli sanat mekteplerinden birini bitirerek bu suretle genel kültür ve orta derecede bu meslek hünerine malik olarak hayata atılmak.. Mektep ve aileye düşen en mühim vazife, talebeyi taz- yik etmeksizin, hayatını kazandıracak, memlekete - istifade getirecek işinin zevkini vermektir. Çocuk gördüğü işlerden en iyi yapabileceğine sarılıp, feragatle uğraşmak fikrini e- dinmelidir. Yetiştirici, ona bu mevzular üzerinde tecrübe geçirterek lüzumsuz heveslerini tashih eder, ve yanılmaktan kurtarır. Tarlasında yerleşen köy talebesi, köyünün tabii kaynak- larından istifadeyi, toprağının ürünlerini kendinin ve devle- tin ihtiyacına göre iyi bir kalitede yetiştirmeği, veya fabri- kada bu mahsulü ehliyetle işlemeği yerinde ve mualliminin önünde çalışarak öğrenmiştir. Misal: Talebe tarlayı hızla geçen bu traktörün, diğer ziraat makinelerinin aksamını görür, nasıl işlediğini, ufak bozukluklarını tamir etmeği bilir. Öğretmenin bu açık hava dersinde böcekler ve tarlaya yaptıkları zarar ve korun- ma çarelerini öğretip, bu mevzu üzerinde bu muhtelif bö- cekleri ve bunların nebatlar üzerinde yaptığı hastalıkları e&österen örneklerle bir koleksiyon hazırlar. Diğer bir ders- te yağmurlar, yer üzerindeki tesirleri, ırmakların taşmasını, ve barajlarla, cetvel açarak bunlardan medeni bir şekilde istifadeye kullanılmasını; başka bir gün maket ve çamur iş- lerile birkaç örnek ev yaptırıp bunların sıhhi şartlara göre mukayesesi yapılır. Konforları araştırılır. Ve bu çalışmada ihtiyaç, malzeme, ve öğretici neticesini emin bir programla talebenin arkadaşıdır. Her tahsil devresi sonunda “Teste,, denilen ve şahsa zekâ ve ahlâk bakımından hakiki değerini veren, muayyen bir sual zümresi önünde verilen cevaplara, hazırlanan vazitelerin neticesine göre, objektif bir surette verilen notlarla imtihan yapılmış olur. Almanyada, cocuktan kâhil bir şahsa kadar, manevi