20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 113

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 113

Edebiyat ve Sanat 115 Belki mektupları müstesna en güzel nesri bence bu bir kaç sa- hifedir. Fakat onlarda da ne kadar mahduttur, ne kadar devri- nin görüşleri içindedir, Sekspirin, Dikensin Kitsin memleketinde senelerce kalmak ve sadece, sadece müstemlekeci İngilizi görüp gelmek te gösterir ki Hâmit düşünceleri itibarile memlekete ye- ni bir şey getirmekten çok uzaktır, bilâkis onu memleketteki ha- va idare eder, bütün siyasi ve içtimai kanaatlerinde de böyle- dir, Celâl Nuri beyin İttihadı İslâm'ına yazdığı târizden tutu- nuz, Tarıkta zalim hükümdarın öldürülebileceği hakkında Ta- rıkın ağzından verdiği uzun ve karışık fetvaya kadar her fikir ve kanaat ona etrafından gelmiştir. Bu bir şair için eksiklik de- ğildir, fakat elverir ki etraftan topladığını etrafa yepyeni bir kudret ve hayatiyetle versin. Halbuki orası Hâmitte biraz şüp- helidir. Hürriyet için mücadele yaptığı söylenen Hâmit bey Li- berte'sini hürriyetin ilânından sonra neşretmiştir. Bu kadar si- gortalı bir cesareti medeniye büyük bir istisna olmasa gerektir. Halbuki içlerinde üstadı Nemık Kemal de olduğu halde beş on ateşli gencin gurbet memleketlerinde istibdada mücadele yap- tıkları devir, Liberte'nin yazıldığı tarihten pek uzak değildir. Doğrusu istenilirse o memlekete tek başına hiç bir şey ge- tirmemiştir. Namık Kemalin mültefit bir kaç cümlesine bakıp onün edebiyatımızdaki mevkiinde yanılmak hiç olmazsa artık bizim neslin tashih etmesi lâzımgelen bir yanlıştır. Bizde ye- nilik Namık Kemalle başlar, Fikretle asıl garplı istikametini bu- lur. Aksarayda doğmuş, ezan sesile büyümüş, İstanbuldan bir adım ayrılmamış Tevfik Fikretin memlekete bütün bir Ayru- pa aşkını sokmasına mukabil ömrü Avrupada geçen Abdülhak Hâmidin hesabına kaydedilecek iki adımlık hareketin bulun- maması oldukça gariptir. Bütün bunları onu kötülemek için değil, eserinin üzerinde ciddi ve zevk sahibi bir tenkidin durması zamanı geldiğini söylemek için yazıyorum. Abdülhak Hâmit müsavi olmıyan bir . şairdir. Uzun ömründe nesillerin hayranlığına rağmen hakiki si- ması henüz meydanda değildir. Bunda biraz da belki onun son günlere kadar aramızda bulunmasının tesiri olmuştur. İtiraf