20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 15

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 15

14 e Her Ay Liberal partisi lideri Ekman'ın kurduğu kabine zamanında, siyaset hayatından kısa bir müddet için uzaklaşan M. Sandler, 1932 intihabatında sosyal demokrat partinin kazandığı muvaf- fakiyet üzerine hariciye nezaretine getirilmiştir. M. Sandler, Milletler Cemiyetinde, İsveçi, hariciye nazırı sıfatile müteaddit defalar temsil etmiş, 1934 de cemiyet heyeti umumiye toplantısına riyaset etmiş, zecri tedbirler meselesin- de faal roller oynamıştır. Kollektif emniyet prensiplerinin ate- şin bir müdafii olan mösyö Sandler, bu sene Milletler Cemiyeti asamblesini idare edecek belki de, mahut misakın ıslâhı işine riyaset edecektir. M. Sandler'in, Sancak meselesinin halli işin- de gösterdiği faaliyet onun değerli bir diplomat olduğunu da isbat etmiştir. M. Sandler'in, eski bir mücadeleci olmak itibarile, İsveçin siyasi hayatındaki mevkii de büyüktür. Mensup bulunduğu par- tide, ayni derecede mühim mevkii vardır. Kendisi sosyal mev- zulara dair müteaddit eserler yazmış, Karl Marx'ın eserini İs- veç lisanına tercüme etmiştir. İsveç sosyal demokrasisinin bü- yük nazariyatçılarından biri sayılmaktadır. Partinin programını tanzim işi, 1920 senesinde M. Sand- ler'e tevdi edilmiş, Branting kabinesi zamanında, İsveçte sos- yalizasyon işinin hangi usullerle ve ne dereceye kadar şümullü olarak tatbik edilebileceğinin tetkikine de yine o memur edil- mişti. M. Sandler, yalnız devlet adamı değil, ayni zamanda ve daha fazla, sosyalist bir mücadele adamıdır. Memleketini, mad- di ve fikri bakımlardan en mükemmel teşkilâta mazhar kılmak, onun başlica hedefidir. Sandler, idealizm ile realizmi nefsinde toplayan şayanı dikkat bir simadır. M. Sandler, bündan başka, Sulhün, milli, beynelmilel, ci- hanşümul, her nevini tesise, ayni derecede çalışan bir şahsiyet- tir. Teslihatın alabildiğine, taşkınlıkla devam ettiği hây ve hüy dolu bir dünyada, bu demir ve ölüm hazırlıklarını, aklı selimin cılız maniasile durdurmağa çalışan bu gayretli adamı takdir etmemek kabil değildir... Maamafih, bu cılız mania, bazan, zannedildiğinden daha müessir olur. * #