20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 153

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 153

Edebiyat ve Sanat 155 Yine kadın muharrirlerden madam Simone Töry'nin bir tez ro- manı intişar etmiştir. Muharrir bu romanda bir erkeğin nefsini ta- mamen beşeriyet hizmetine hasredebildiği halde, kadının ayni İe- dakârlığı yapabilmesi için bu gayeyi sevdiği erkeğin cephesinden "görmesi şart olduğu davasını müdafaa ve isbat etmek istemiştir. Fa- kat, muharrir, tezinin müdafaasında ileri sürdüğü şahısların psiko- lojisini fazla sathi ve iptidai görüşlerle tahlil etmiştir. Bu romanın muvaffakiyetsizliğe mahküm olduğu şimdiden söylenebilir. M. Guy Mazeline, Bötafeu isimli bir romanile, sanattaki üstatlı- gını bir kere daha isbat etmiş oluyor. Bötafeu, romanın kahramanı olan haşarı çocuğa verilmiş lâkaptır ve roman, babası ile onun sev- diği kadının arasına, sinsi ve hain yaradılışının sevkile sokularak ni- hayet onları ayırdığını anlatan psikolojik bir mevzu etrafında ce- reyan ediyor. Guy Mazeline, bu eserinde, hain bir çocuk ruhunu çok kuvvetle tahlil etmiştir. M. Francis de Miomandre, kitap âlemine bir fantezi eseri hediye etmiştir. Bu kitapta Paris yer altı şimendiferinin bir vagonunda gö- rülen rüyanın zarif bir mizahla süslenmiş harikulâde safahatını 0- kuyoruz. Mantığa aykırılık nisbetinde mizah kuvvetini, vakaların garabeti derecesinde yüksek ve zeki buluşları, çok tatlı bir tahkiye tarzını bir araya toplayan bu eser, Miomandre'in şöhrtile mütenasip bir Kitaptır. Maruf Fransız romancısı Marcel Prevost'un en son eseri La Mort des Ormeaux intişar etmiştir. Muharrir, bu eserini, romantik edehi- yatın maziye mal olmasına mukabil, romantik insanların hâlâ içi- mizde yaşamakta olduğu esasına istinat etmiştir. La Mort des Ormeaux, harbi umumi arifesinde başlayıp, harp içinde devam eden ve hüzünle biten bir aşkın hazin hikâyesidir.