20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 27

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 27

26 Her Ay «Misafir kollejlileri, dünkü ziyafet esnasında dikkatle tet- kik ettim. Bu kollej talebeleri hakkında umumiyetle cari ka- naat, yarınki İngiltereyi ellerinde tutacak olan bu diplomat namzetlerinin, umumiyetle, her şeye karşı lâkayt bir tavır ta- şıyan bir nevi züppe oldukları merkezindedir. Hatta bizzat, İn- gilterede, bu kollejden bahsedilirken İngiliz zihniyetine tama- men uygun olarak şu yolda bir lâtife edilir: (Westminster) ta- lebesi, bütün kürei arzı eline geçirmek ister, (Harrow) tale- besi, dünyanın kime ait olduğunu sorar, fakat (Eaton) kolle- jindekile, bu sualleri, hafif bir omuz silkmesile karşılarlar, ve ince bastonlarını ellerinde sallamakla iktifa ederler. Dünkü müşahedemizde, bu züppelikten büyük bir eser gör- memekle beraber, derhal şunu da ilâve edelim: bu kollejin ta- lebelerine karşı telkin ettiği ananede harici âleme karşı, hafif bir kayitsizlik, hafif bir tepeden bakış olmakla beraber, bizzet kollejin mağrur ve biaman disiplini, hiç şüphesiz, asırlardanbe- ri değişmeden devam eden İngiliz ahlâk ve ruhunu, batınlar- dan batınlara intikal ettiren güzide bir zümre yetiştiriyor. «Eaton» İngiliz diplomatlarının, ,devlet adamlarının, ve askeri ricalinin beşiğidir. Talebelerini Oxford için hazırlar, ve sonra günün birinde, küçük kollejli mebus olur, nazır olur, daha bü- yük mevkilere çıkar. Bir çok prensler de bu kollejde okumuşlardır. İngilterenin dünkü ve bu günkü kralları, bunların kardeşleri, duc de Conn- sunght ve duc de Glouchester bu müessesede çalışkan birer ta- lebe olarak bulundular. Belçika kralı üçüncü Leopold, 1916 senesinde ancak harp cephesinde bir vazife almak için «Ea- ton» dan ayrıldı. İngiltere parlamentosunda bu gün mevcut a- zadan yüz beşi bu kollej mezunudur. Hariciye nazırı mösyö «Eden» bunlar arasındadır. Bu çok zarif, kibar tavırlı İngiliz diplomatının, tam manasile tipik bir «Eaton» lu olduğu, zarif ve kibar hareketlerinin altında bir (buldoğ) kadar muannit bir ruh taşıdığı, kendisini yakından tanıyanlar tarafından söyleni- yor. Kibar İngiliz aileleri için çocuklarını bu kolleje göndermek bir şereftir. Ancak her sene kabul olunabilen talebe miktarı mahdut olduğundan, çocuk sahipleri çok evvelden müracaat