20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 81

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 81

82 Her Ay «kutup havacılık lâmbası» mevcuttur. Bu lâmba, büyük bir sı- caklık neşretmekte ve bir kaç gün mütemadiyen nakıs 70 dere- ce soğukta kalmış olan motörlerin suyunu bir kaç dakika içinde ısıtmaktadır. Radyatörlerdeki su yerine donmıyan hususi bir mayi konulmuştur. Her türlü ihtimale karşı, tayyarelere husu- si yapıda birer su haznesi konmuştur. Bu lâmba sayesinde haz- nelerde kar eritilerek su yapılabilmektedir. Bu hazneler termos vazifesi de görmektedir. Bütün tayyarelerde, telsiz işaretlerile ve hiç bir yer görmeden pilotaj yapabilmek için en mükemmel makinalar mevcut olduğu gibi astronomik usullerle yer tayini aletleri de vardır. Vodopiyanov tarafından idare edilecek reh- ber tayyarede bir de otomatik pilotaj makinasısmevcuttur. Tay- yareler, içlerindeki mükemmel telsiz tesisatı sayesinde gerek aralarında ve gerek kara ile daimi irtibat halinde bulunmak- tadır. Tayyareler, bütün sefer müddetince, Moskova ile irtibat tesis edebileceklerdir. Şimalde ve bilhassa Arktik'te, hava şeraiti çok mütehav- vildir. Bu sebepten, uçuşun ilk merhalesinde, tesbit edilen Mos- kova - Arkangel - Narian - Mar - Amderna - Arzu burnu - Tik- si körfezi - Rodolf adası yolu üzerinde bazı tadilât yapmak i- cap etmiştir, Tayyareler, ilk defa Arkangal yerine Kolmogori'ye inmiş- ler ve hava şeraitinin fenalığı sebebiyle burada altı gün kalmış- lardır. 28 martta buradan hareket eden heyet, on beş günde Marian - Mar'da beklemiş ve Matoşkin - Şar'a ancak 12 nisan- da vasıl olmuştur. 12 puvanlık bir kar fırtınası, heyeti burada da üç gün alıkoymuş ve 18 nisanda hareket ederek ayni gün, altı saat uçuştan sonra, Rodolf adasına varmıştır. Rodolf adası, 220 kilometre murabbaı büyüklüğündedir ve 82 nci şimal arz dairesi üzerinde bulunmaktadır. Bu adada, şi- mal kutbundan ancak 900 kilometre mesafede, dünyanın en şi- malde kâin kutup ilim ve tetkik istasyonu bulunmaktadır. Ge- çen sene, burada büyük bir ilim sitesi tesis olunmuştur. Yirmi iki ikşiden mürekkep olan heyet, burada mükemmel surette yapılmış iki evde oturacak ve burası buz okyanusu üzerindeki seyyar bankizlerde kışlıyacak olan dört kişilik ilim heyeti ile daimi irtibat halinde bulunacaktır.