19 Ekim 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 2

idilen İstanbul'un atisi hakkında bizi cidden endişeye sevkedecek bir mahiyet iktisab etmiştir. Daimi bir menba-ı nifak ve cidal olacağına şübhe olmayan bu hükümet-i mahalliyede Yunan müessesatı birleşdikden sonra Şarki Trakya'daki Rumluk vasıtasıyla Yunanistan'ın İstanbul üzerinde bazı müdde'iyat serd ideceğine kailiz. Sulh Konferansı'nda pek mahirane bir rol oynayan Yunanistan Balkan siyasetinde Avrupa diplomatlarının gafletinden istifade iderek sulh-ı beşeri tehdid eden yeni bir vaziyet ihdas etmekten ictinab itmemekdedir. İstanbul meselesi doğrudan doğruya boğazlar meselesi demekdir. Boğazların Yunanistan tarafından tehdid edilmesi beynelmilel ihtilatatı daidir. Bunun için Sulh Konferansı'nın Garbi Trakya hakkındaki mukarreratını Balkanlarda sulhun takriri emrinde pek hata-alud görmekdeyiz: Yunan hayal-perverleri şarki Roma enkaz-ı tarihisini ihya etmek, merkezi İstanbul olmak üzere Balkanlarla Marmara ve Adalar Denizi'ne ve hatta Asya'ya hakim kesilmek tasavvurundadır. Ve bu hayal tarihinin tahakkuku için kemal-i cür'etle ve Avrupa'nın mu'avenetiyle ilk hatveyi atmıştır. Milletler arasında, Atina'daki münaferetlerin, muhasemelerin ref'ine ma'tuf, hiç olmazsa oldukça mümted bir sulha intizar iderken her dakika ihlal-i sulha hadim avamilin ibkası yalnız bir milletin teskin-i ihtirasatı namına yapıldığını gördükçe istikbale aid kinlerin, intikamların nihayet bulmayacağına ve sulh-ı medid fikrinin bir serab-ı muhayyelden ibaret olduğuna hükm etmek lazım gelir. İstanbul'un emniyeti Edirne'nin ta'arruzdan masuniyeti ile kabildir. Siyasi ve askeri olan bu ihtiyac husul bulmadıkça Balkanlarda Avrupa vazife-i sulhunu ifa itmemiş olacakdır. Pek asri ve insani olan Wilson Prensipleri Avrupa'nın istila-cu siyaseti karşısında mukavemet idemedi. Hak ve adalet-i beşeriye namına ref' idilen ve mazlum milletlerin müdafa'a-i bekasını istihdaf eden bu ses zulmet ihtirası içinde boğuldu. Lakin bu fikirler vicdan-ı beşere o kadar kuvvetle nüfus etmiştir ki pek yakın bir atide beşeriyet bunları yeneden mevzu-u bahs idecek ve belki mukatele için değil ve fakat fikr-i hak ve adaletin ikame ve tatbiki için yeneden kıyam idecekdir. ------------❖------------ Tebliğ Bazı mahallerde çete ismini taşıyan bir takım eşhasın kendilerini milletin meşru ve mukaddes amalini istihsal maksadıyla ta'azzuv etmiş olan teşkilat-ı kanuniyesi ile alakadar göstermekde oldukları ve arzu-yı milliye mugayir harekata tasaddi eyledikleri istihbar olundu. Hükümetin asayiş-i memleketi ihlal ve halkımızı ızrara cür'et eden bu gibiler hakkında kanunun icabatını ifa eyleyeceğini ve Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti'nin de bu babdaki icraatda hükümete bütün mevcudiyetiyle mu'aveneti bir vazife-i milliye add eyleyeceği tabidir. Vatanın halas ve milletin necat ve sa'adeti gayesiyle teşekkül etmiş olan Anadolu ve Rumeli Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti nizamnamesinde "Çete ta'biri" mevcud değildir. Yalnız milletin hukuk-u mukaddesesini silahla müdafa'aya mecbur kaldığı halatda nizamnameye tevfikan kuva-yı milliye sevk ve idareleri zapt ve rapt altında olmak üzere hali fa'aliyetde bulunur. İşte bugün haksız yere vatanımıza ayak bastırılmış ve her türlü zulüm ve vahşeti irtikab eylemekde bulunmuş olan Yunanlıları mu'azzez topraklarımızdan tard eylemek üzere Aydın cebhesinde kan döken muhterem mücahidinimiz bu milli müfrezelerimizdendir. Lehulhamd asayiş tam hükümferma bulunan ve beynel anasır vifak ve hüsn-i mu'aşeret mevcud olan vatanımızın başka hiçbir tarafında elan bu yolda bir fa'aliyetimiz olmadığı ilave olunur. Anadolu ve Rumeli Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti Hey'et-i Temsiliyesi Namına Mustafa Kemal ------------❖------------ Şuun-u Hariciye Paris'de bulunan Azerbaycan, Gürcistan, Estonya, Beyaz Rusya, Şimali Kafkasya, Ukrayna Cumhuriyetleri heyet-i murahhasalarının müşterek imzalarıyla Sulh Konferansı riyasetine verdikleri bir takrirde eski Rusya hududu dahilinde teşekkül etmiş olan cumhuriyetlerin Rusya devleti hakkında verilecek karar ne olursa olsun hiçbir vakit kendi istiklallerine mani' olamayacağını ve konferansça nazar-ı itibare alınmadığı anlaşılan hukuk ve istiklallerinin bila-te'hir tasdik edilmesi lüzumunu taleb etmişlerdir. İngiltere'de: İngiltere'de devam eden tatil-i işgallerin İngiltere'nin tarz-ı idaresini değiştirmeye ma'tuf olduğu ve vasi bir hareket-i inkılabiyeye alamet olan bu hadisatın ecnebi memleketlerden getirilen azim meblağların sarfıyla ihdas idildiğini Times Gazetesi yazıyor. İngiltere ve İran: Aralarında mün'akid mukavele mucibince İngiltere İran'a [955] milyon frank avans verecek ve buna mukabil bütün İran nezaretlerine birer kontrol memuru ikame idecekdir. Şarkda büyük bir istila siyaseti takip eden İngiltere'nin İran zimamdaran-ı hükümetiyle akd ettikleri bu mukavele Tahran'da büyük bir heyecanı mucib olmuştur. Ahali bu mukaveleyi istiklal-i milliyelerinin bir darbe mahiyetinde telakki iderek "İngiltere bizi de Mısır gibi yapmak istiyor" diyerek i'tilafnamenin tatbikatını işkale başlamışlardır. İngiltere ve Amerika Newyork'dan alınan haberlere göre İrlanda meselesi de Amerika ile İngiltere arasında bazı ihtilafata sebebiyet vermekdedir. Bu ihtilafdan endişe edilmekdedir. Almanya'da Berlin'de bir miting akd eden Alman zabıtanı Kaysar'ı i'tilaf devletlerine teslim itmemeye ve bu uğurda son damla kanlarını akıtmaya karar vermişlerdir. Bunların harekatına bakılırsa Kaysar'ı tekrar Almanya tahtına iclas etmek istedikleri hissolunuyor. Rusya'da: Geçen Eylül'ün on üçünde Tiflis'de bulunan General Denike'nin Batum murahhası General Paratof ile General Odeşaltire ve ma'iyetlerinde vali de bulunduğu halde otomobil ile giderken iki bolşevik tarafından atılan bombaların tesiriyle generaller ile vali ağır suretde mecruh olmuş ve yedi kişi de maktul düşmüştür. İşbu su-ikasd Paratof'un itlafı maksadıyla icra edilmiştir. Don Kazaklarının reisi tarafından neşredilen bir beyannamede bolşeviklerin şimali Sibirya'da Kolçak ordusunu dağıtarak büyük muvaffakiyetler kazandıklarını ve bolşeviklerin kuva-yi azimelerini Don Kazakları cebhesine tahşid ettiklerini ve cebhede bir aydan beri büyük muharebeler icra idildiğini ve reis olmak sıfatıyla on iki yaşından yetmiş yaşına kadar bütün eli silah tutanların müdafa'a hattına şitab itmeleri lüzumunu ilan etmekdedir. Bolşevik kıtaatı Suli Denika'ya on verst mesafede olan Oşaton mevkini işgal etmişlerdir. Bu cebhenin her tarafında bolşevik ta'arruzları devam etmekdedir. Mavera-yı Bahr-i Hazar'da Kızıl Oranik'in elli verst şark-ı cenubisinde mühim bolşevik süvari kuvvetleri gönüllülere karşı muvaffakiyetli muharebeler yapmakdadır. O havalide Türkmenleri teslih etmekdedirler. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Havza'dan Dahiliye ve Hariciye Nezaretleriyle, Mümessillere Tebliğ İdilmek Üzere Canik Mutasarrıflığına Keşide Olunan 13 Teşrin-i Evvel Tarihli Telgrafname Sureti Anadolu'muzda ve bilhassa bulunduğumuz muhitde güya anasır-ı Hıristiyaniyeye Türkler tarafından zulüm ve i'tisafda bulunulduğu ve bilvesile hicrete icbar idildiğimiz gibi ifnamıza kadar da varıldığı ötede beride bilhassa İstanbul'da asılsız ve heyecan-amiz şayiatın ser-zede-i zuhur olduğunu kemal-i teessüfle haber aldık. Bir muhitde yaşadığımız ahali-i islamiyeden daima hüsn-i mu'amele ve refah gördüğümüz gibi hükümet-i mahalliyemizce refahla mu'amele idildiği ve her suretle hoş ve müsterih bir hayat geçirdiğimiz ve aynı kanun dairesinde müsavatkar bir hayat idame ettirmekde bulunduğumuzu ve bu babda cereyan eden rivayatın asılsız olduğunu ve bu rivayetleri nefretle yad ettiğimizi ilan ve hükümetimizin cenah-ı adaletinde emniyetkar yaşamamızı ve teşkilat-ı milliyeyi esasen rehakar bir cem'iyet tanıdığımızı ve selametimizi ancak bunun idame-i vücudu ile ümit ettiğimizi tebyin-i hakikat için arzeyleriz. Andon Yavuhoğlu Yorgi Penailidis Çakiryadis Tüccardan İstavros Yakuvidis Fidoyas Papadoplus Havza'da tüccarandan Andonoğlu Nikolaki Miltiyadis Mihailidis Silvan'dan: Silvan kazasının Müdafa'a-i Milliye Cemiyeti'nin teşkilini arz ve vatanın ma'ruz olduğu tecavüzata karşı cebhe-i zimmeti ibrazda taahhüründen mütevellid mahcubiyetimizi i'tiraf ideriz. Bütün ruhumuzun mayası islamiyetin gayesi gibi bir vazifeyi feramuş itmeye müsaid değildir. Yalnız millete te'min-i menfa'at ve vatana ulvi bir azimle hizmete sarılan kongrenin umum mukarrerat ve talimat hayr-hahaneleri pek geç almaya muvaffak olduk. Bütün kaza halkıyla Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti millet ve devlet ayırmayan Osmanlının muhafaza-i satvet ve mevcudiyeti uğrunda malımızı ve hayatımızı fedaya amade olduğumuzu ve yed-i hahan-ı saltanat olmakla milletimizi imhaya çalışanları şiddetle tel'in ideriz. Ve Malatya meselesindeki nankörlerin tesvilatına kapılacak bir ferd muhitimizde mevcudiyetine ihtimal olmadığını arz ve müsteinen billah vazifeye mübaşeret kılındı. Ulemadan Salih Ulemadan Yakub Ulemadan Müftü Abdurrahman Ulemadan Müdir Hasan Eşrafdan Ali Galib Meşayihden Salih Meşayihden Şemseddin Meşayihden Mehmed Beşiri Kazası Eşrafından Abdulkadir Eşrafdan Hasan Eşrafdan Hakkı Silvan Eşrafından Mehmed Emin Beşiri'nin Sengan Aşireti Reisi Hasan Burdur'dan C 8 Teşrin-i Evvel 335 sene-i tebşirat-ı samileri liva dahilinde icab edenlere tebliğ ve ilan olunarak umum tarafından izhar-ı sürur ve şadimanı ve temenni muvaffakiyet olunmakda bulundığı