17 Kasım 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 2

topraklarımızı havza-ı zulüm ve i'tisafa idhal eden ve şimale doğru ta Harput'a Sivas'a kadar uzanıp bu mübarek şehirleri dahline alarak ba'dehu Sivas'tan cenuba Mersin garbına kadar temadi eden bir hudud ile Şarki Anadolu ile Garbi Anadolu'yu yekdiğerinden ayıran bir mıntıka Fransız nüfuz ve idaresine girecek. 3- İtilafnamenin Suriye'ye aid kısmında tekmil Beyrut vilayetinin Fransızlar tarafından işgal edilmek suretiyle dindaşlarımızın en engin amal-ı aksamından mahrum edilmek istendiğini ve güya Arablara kalan Şam, Hama, Humus ve Haleb mıntıkasının da Fransızların iktisadi, sınai, harsi nüfuzları altına sokulması takarrur eylediğini zikr ile iktifa iyleriz. Anadolu ve Rumeli Müdafaa-ı Hukuk Cemiyeti Heyet-i Temsiliyesi Namına Mustafa Kemal - - - - - - - - - - ❖ - - - - - - - - - - Yeni işgaller üzerine hükumetçe İtilaf Devletleri nezdinde teşebbüsat-ı ciddiye icra idildiğine şübhe itmiyor isek de henüz buna dair hiçbir ciddi menba'dan ciddi bir haber alınamamıştır. Bu hadisat-ı işgalin ihtiva ettiği mezalim etrafında yeni başdan teheyyüc eden efkar-ı umumiyenin te'min ve tatmine ne kadar muhtac olduğu nazar-ı dikkate alınırsa teşebbüsat-ı vakı'a-ı resmiye hakkındaki şübhelerin gecikmeyeceği ümit olunabilir. İstanbul Muhabir-i Mahsusumuzdan: 16 – 11 - 35 Türkiye Sulhu için İngiltere ve Fransa'nın i'tilaf etmiş olduğu ve yakınlarda beynelmilel yeni bir konferans ictima ideceği mehafil-i siyasiyede mevzu-ı bahs olunmakdadır. İzmir'in tahliye idileceğine dair bazı rivayetler deveran etmekdedir. Hariciye Nazırımız vuku' bulan istifalar üzerine böyle bir karar pek muhtemel ve ümitbahş olmakla beraber henüz resmen böyle bir haber alınamadığını bildirmiştir. Ecnebi sefarethanelerinden teraşşuh eden malumata nazaran İzmir'in evvelce işgaline sebebiyet veren avamil bugün tahliye kararı verilmesinde de *** olacakdır. Son gelen Morning Post gazetesi Dersa'adet muhabirinden aldığı mektubu neşretmiştir. Bu mektubun bazı fıkrası ber vech-i atidir. Lloyd George Türkiye'yle sulh akdi Amerika'nın Asya-yı Sugra üzerinde bir manda kabul edip itmemeye henüz karar vermediğinden dolayı te'hir idildiğini söylemiştir. Türkiye ile mütareke akdedildiği günden beri bir sene geçdiği halde henüz sulh imza edilmediği gibi sulh konferansında Türkiye meselesinin birkaç aya kadar mevzu-u bahs olacağına dair de hiçbir tarafdan bir emare görülememekdedir. - - - - - - - - ❖ - - - - - - - - Fırka Zihniyetleri İntihabatın tevlid ettiği mücadelat münasebetiyle müfrit bir fa'aliyete intikal eden fırkaların muhtelif tezahürat-ı fikriye ile pek karışık cereyanlar vücuda getirdiklerini görüyoruz. Bu meyanda bizim için en ziyade calib-i dikkat olanı, teşkilat-ı milliyeden milleti ayırmak için sarf olunan iftiralar ve boşuna gayretlerdir. Atiye ma'tuf, uzun senelerin, asude ve sakin deverlerindeki ictima'i ıslah atına müstenid her türlü nazariyeler ve programlar fevkinde bir memleket fikri, bir vatan endişesi mevcud olduğunu ve bunun, Anadolu'nun bu fikir ve endişe üzerinde ittifak ettiğini bir türlü kabul etmek istemeyenlerin bu millet arasındaki mevkileri cay-ı teemmüldür. Biz Anadolu'da az çok teşkilata malik olan bütün fırkaların hainane ve fücurane kıyamlara kadar ileri geden bir iki istisnasından kat'-ı nazar olunursa kamilen Teşkilat-ı Milliyeye tarafdar ve bugün için yalnız memleketin istiklal ve tamamiyetini istihdaf edinen Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti ile beraber olduklarından şübhe itmiyoruz. Halbuki İstanbul'da, Anadolu'nun bu birliğini kabul etmek istemeyerek hala birçok hamiyetli ve vatanperver a'zasının fırka ihtirasatına alet olabileceğini zanneden ve onların kanaatleri namına bilaperva yaygara etmek hakkını kendisinde gören bazı zevatın yanlış ve hilaf-ı vaki' neşriyat ve müdde'iyatı calib-i dikkat olmaktan hali kalamaz. Teşkilat-ı Milliyenin hedefi olan milli ve vatani vahdeti, fırkaların mahdud ve ihtirasatı ile alude zihniyetlerine feda iderek memlekete ve vicdanına karşı çok ağır mes'uliyetler altında kalmak istemeyenler, mensub oldukları fırkaların amal-i milliyeye, Anadolu'nun vahdet-i fikir ve amaline mu'arız fikir ve hareketlerine iştirak itmediklerini neşir ve ilana nihayet mecbur olacaklar zann idiyoruz. Bu takdirde Anadolu'daki fırka teşkilatının, memleket ve vatan endişesinden mütevellid vahdet-i mukaddese karşısında, ne mahiyetde olduğu bütün cihan nazarında tebeyyün idecek, ve nefislerinde Anadolu'ya *** bir fırka teşkilatının salahiyet-i mevhumesini gören ve yalnız sevk-i menfa'atle hareket ettiklerine şübhe olmayan beş on kişinin ne kadar zavallı bir maksada kandıkları anlaşılacakdır. Konya'dan çekilen ve İstanbul gazeteleri ile ilan idilen telgraf bunun başladığını gösteren en güzel bir misaldir. Ne kadar yazık ki memleketimizde en basit en celi hakikatlerin bile İstanbul muhitine kabul ettirilebilmesi, Anadolu için bilüzum mücadelata tevakkuf idiyor. - - - - - - - - - - ❖ - - - - - - - - - - İntihabat kararnamesinin tayin ettiği müddetler üzerinden yirmi günü mütecaviz bir müddet mürur ettiği halde henüz pek mahdud yerlerde intihabatın ikmal idilebilmiş olması alakadaranın ****la hareket ettiklerini ihsas etmekdedir. İntihabatın bir an evvel ikmalindeki lüzum ve mesruret aşikar olduğuna nazaran biraz daha sür'at ve fa'aliyet gösterilmesi şayan-ı temennidir. Müstahberat Cenab-ı hafız-ı hakiki devlet-i aliyyemizi ve şehriyar-i ali padişah efendimizi fedakar kuva-yı şükriye ve milliyesiyle ilelebet payidar ve memleket-i Osmaniye ve ahali-i İslamiyeyi masun-ı idbar buyursun amin. İslam düşmanlığıyla meşbu' olduğunu bu kere anladığımız vali-i sabık firari Cemal Bey'le hırs ve tamaı meşhur-ı alem Hace Zeynelabidin'in kazamız halkını kendi amal ve makasıd muhteriskaranelerinin husulüne hizmet ettirmek için iki mahdan beri Konya'da biraderi Hace Ziya ve akrabalarıyla … Han şeyhleri Hacı ve Tal'at ismindeki hempalarını alet-i ittihaz iderek kazamızın muhtelif mahallerinde yaptıkları fesad irhalarıyla (?) dahil-i kaza ve etraf ahalisini maye-i iftiharımız olan ordu yı… rical ve zabitanı bugün vatanımızı müdafa'aya azm ettiğine tamamen kani' ve emin olduğumuz kuva-yı milliye, mücahidin-i İslamiye aleyhlerinde enva-ı *** ile teşvik ve tahrik ettirdiler. Birtakım eşkıya sergerdelerinin zor ve tazyikleriyle (?) karyelerden toplatdırdıkları *** jandarmaları, askeri müfrezeleri ve Kuva-yi Milliye efradını *** *** Bunlardan aldıkları silahlar ile tesalluh ettiler. Evvela merkez kazamız *** bilahere de askeri ve milli kuvvetlere hücum ettirdiler. Lehü'l-hamd 25 Teşrin-i Evvel 335 tarihinde Ak…. Ve 26 Teşrin-i Evvel sene 335 tarihinde *** ve 28 minh tarihinde Apad'ı 1 - 2 Teşrin-i Sani minh tarihinde Denik mevkilerinde yapılan müsademelerin dördünde münhezim ve makhur oldular. İki mahdan beri kazamız ahalisini enva-ı zulümlerle bizar eden bu asIlerin müşevvik ve muharrikleri ve eşkıya sergerdelerinin her biri bir tarafa firar ettiler. İğfalata tutulmuş olan biz ahali-i ma'sume ise hükumetimizin askeri ve milli kuvvetlerimizin hüsn-i niyet ve hakkaniyet ve satvetini görüb anlayarak tahrib ve takipden kurtulduğumuza dünyalar kadar sevindik ve Cenab-ı Hakk'a senalar ettik. Biz cümlemiz halaskarımız olan Kuva-yi Milliyeye iltihak ve maksad-ı mukaddes vatanperveranesine iştirak idiyoruz. Afyonkarahisar'ı mücahidin-i İslamiyesi kardeşlerimizle Cenab-ı Hakk'ın Va'tesimu bihablillahi cemian emirname-i celilesine imtisalen kucaklaşarak, sarılarak dindaşlarımıza mülhak olduk. Bir de dinimizi vatanımızı sevgili İzmirimizi kurtarmak için kendileri gibi teşkilat yapıyoruz. Kendileriyle el ele veiüb ön sırada düşmana karşı harb ideceğiz. Şahane vatanımızı ve güzel İzmir'imizi kurtarmaya azm edip her kaza teşkilat-ı milliyesini bir saat evvel ikmal etsin. Cebhede harb etmekde olan din kardeşlerimizin imdadına yetişelim. Cenab-ı Hak millet-i Osmaniye'nin mu'ini olsun. Ulemadan Ali Kadri Ulemadan Hafız Hakkı Ulemadan Karacaoğlu Müdiri Ahmed Ali Eşrafdan Memişzade Mehmet Belediye Reisi Ulemadan Müderris İsa Meclis-i İdare Azasından Hacı Mustafa Meclis-i İdare Azasından Ahmed Halim Efendizade Eşrafdan Hacı Efendi Eşrafdan …. Çavuş Eşrafdan Adamlarlı Hacı Mehmed Eşrafdan … Hacı İsa Eşrafdan Mehmet Beyzade Mehmet Eşrafdan Hatib İsmail *** *** *** Urfa ahalisi müştereken Fransızlara müraca'at iderek kendilerini istemediklerini, binaenaleyh şehri terk itmelerini taleb etmişler ve kabul edilmediği halde cebren çıkaracaklarını beyan etmişler, iki gün zarfında talebleri kabul edilmediği takdirde ahalinin müştereken kıyamlarına intizar olunuyormuş. Times'in 27 Teşrin-i Evvel tarihli nüshasında münderiç Bombay muhabirinin 17 Teşrin-i Evvel tarihli gecikmiş bir telgrafnamesi aynen naklolundu. Bugün bütün Hindistan'da Müslümanlar hilafetin devam ve bekası için namaz kıldılar ve du'a ettiler. Bu meyanda en büyük camide namaz kıldıkdan sonra Müslümanlardan mürekkeb ictima akd olundu ve Türkiye'nin taksimi ve makam-ı mukaddesenin hilafetden kat'-ı rabıtası hakkındaki rivayetlere dair izhar--ı endişe idilerek başvekilin, Devlet-i Aliye'nin istiklaline dair olan te'minatının encamıyla Müslüman tebaanın memnun edilmesi temennileri tekrar olundu. Bu mesele hakkındaki Hind Müslümanlarının hissiyatı İngiltere'de malumdur. Fakat bu son nümayişlere bir şekli milli verdirilmesi netayicinin beklenmesi elzemdir. Hindular İslamlarla kendi aralarındaki rabıtayı takviye için bu fırsatı ni'met ittihaz ettiler. Mister Gandhi Hinduların da bugün oruç tutub namaz