1 Şubat 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Şubat 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

şevkinin, serbest cilvesine esir olarak, mücadelesinde fert kahramanlıklarının şaheserini verir, fakat, mahiyeti muayyen hedeflerin arızasız istihsali için kollektif bir ruh disiplini göstermezdi. Halbuki, harpsonu ihtilâllerinde heyecan, kollektif bir ruh disiplinidir. Harpsonu ihtilâllerinde sokağın ve endividüaliz- min damgası yoktur. Şimdi, inkılâp nesli sokağın kalabalığı içinden kendi kendine ve kendi başına doğmaz. Muayyen bir inkılâp terbiyesi içinde, muayyen bir cemiyet kuruluşu için yetiştirilir ve hazır- lanır. Şimdi inkılâbı benimseyen ve mukadderatını bu inkılâ- bın mukadderatına vakfeden herkes; çocuk, kadın, genç, ihtiyar bu devamlı ve prensipli inkılâp terbiyesinin bir mev- zuudur. İnkılâp nesli, böyle kollektif bir yetişiş, duyuş ve hareket ediş disiplinine mevzu olan nesildir. Ferdit bir ruh macerası değil, toplu arayış, ve hareket ediş ahlâkının, ruha yerdiği “sonsuz tatmin, yahut inkılâp heyecanı, antak böyle bir inkıdâp nesli içinde yaşar ve kökleşebilir. © Çünkü; Antuzyazın bir şuur hadisesidir. Mükteseptir. Ve ancak teşkilâtlı bir cemaat içinde doğar ve tekâmül edebilir. Lâalettayin bir fert, heyecan duymaz. Lâalettayin bir cemmi gafir, heyecan duymaz. Bunların zahiren heyecanı andıran hareketleri bir takım sevkitabiilerdir. Bunlar devamsızdır. Renksiz ve karaktersizdir. Bunlar bir takım ihtilâçlardır ki, bu ihtilâçlar biribirine zıt işlere ve biribirine zat istikametlere kolaylıkla sevkolunabilir. Başıboş ferdin ve avare cemnatın, bazen kendi menfaatleri aleyhine, hattâ kendi dostlarını hırpa- lamak için harekete gelebildiğininin, bizzat kendi tarihimizde binbir misali vardır. Fakat gerek mektep içinde, gerek mektep haricinde, prensipleri muayyen, mütecanis bir terbiye stajı allında kalan bir cemiyet unsurunun, memleket işlerinde rey sahibi olduğu zaman, artık kendisinin gerek şuurunu, gerek tahteşuurunu teşkil eden fikri unsurlara muhalif bir şahsiyyet olabilmesi ancak ruhi bir galatı hilkat eseri olabilir. Ve böyle bir teza- hür, şuurun, kendisini teşkileden iİntibalar ve hükümler 7