1 Mart 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 39

1 Mart 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 39

Türkiye vardır. Biz vent Türkiyemizle gürür düyüvoruz, Yarı müstekil bir memleketlen .îvızı"_'l milletlerle ayni hak- lara malik, kayıtsız ve şartsız müstaki bir millet canlandı. Kurunu vustal ve reultan ve halile devletinden voelâyık bir devler çıktı. Haremi ve fesi İlemedeni dünya için bir garibeler diyarı olun eski “Türklyeden hâlâ hür- riyet ve istiklâlerini kazanmamış yüz mlar için biz (8 du. İşte biz bu yeni Türkiyeyi kahramanımıza Gazi Moustafa bocçluyuz. Gazi 'Türkiyesi ÂAsy müderı x0 milli Kemale, dünyada arık bir kültür unanrodur. Gazi Türe kiyesi asırların geriliğini vo durgunlu- ğünü yenmek istiyor. İnkılâbın Gazi Türkiyesi heyecanını çtkiyor, İptidat bir ziraat memleketinden mil- terakki ye munuza iktısad n İşliyen bir miller Ve hu geyeve ea kısa bir zamanda varmak azmini taşıyor. Yavaş, yavaş tabiri arük 'Türkçe değildir. Fakat macli vazılalar ilibarile fakiriz. Çünkü niha- yersiz harplerle yıpranan Türkiye ayni zamanda bir istismer mevzuu kül. İşte satına geçmek isliyor. bo mahdat vyasıtalarımızla memleketi- mizin gayci mahdur Jaklşaf Imkânlarını tabakkuk ettirmeğe çalışıyoruz. Türki- ve sanayı Memleketleri için dikkat bir mahreçtir. Ay'ni zamanda ecnebi sermayesi için de kazunç Vva- deder bir plasman memleketldir. Fakat yalnız bir şartla: Yaşamak ve yaşat- mak,.. Mlünhasıran bir tarafa kuzunç temin oden işlerle yaptığımız Lecrlübe- ler bize oturmuştur. Memnuniyetle satın alınz ve gittikçe daha çok satın almak isteriz. Fakal ay- ni zamanda satmak ve girtikçe daha çok sutmak isteriz. Çünkü bilirsialz ki bir memleketin satın alınak kabiliyeti satmak kabiliyeti ile mütenasiptir. İşte Loypzig sergisine iştirağimiz diğer mil- terlerle olan ikilsadl münasebetlerimizi bu suüretle takviye etmek arzumuzun en vanlı misalidir. ) Dr. Vedat Nedim Beyin bu nutku üç muazzam salonda hazır bulunan birçok Alman ve ecnebi marnf simalar — vz matbuat erkânı taralından < bravol ) saıdaları va giü alkışlarla karşı lanmışzır. şayanı çok pahalıya İktisadi kronlk ; Cümhuriyet merkez bankası: Eski Türkiyede milli bir sermaye ha- reketi yoktu. Ve germayesi hareketleri, deylet sivasetinin — iktisadi konceolü altında değil, hiçbir. müsbet iktisat fonksiyonu olmayan — devletin, bütün mali ve siyasi İaaliyetleri ecnebi sermavesinin kontrolü, alanda cereyan L'll.îlll'. Yeni Türkiyede kaydü şartsız mü ecnebi devletin, siyaseten stakıl oldoüğu kadar, iktisaden de cüz'ü-tüm olan yeni bir vatan yaratmak gibi geniş bir iktsadi fonksiyonu vardır. Tarihin zarüzetle rinden we inkılâbın iceplarından doğun bu misyonunu cümhudlyec hükümeti, her gün daha çok kuvvsetlenen bir *“SİDDETİ TASMWIİM, ile başarmak volundadır. Eski Türkiyede 'Türk hec gün biraz daha alın terine santimlik müstalısılının, artan sÂvine ve rağmen memleketre bir (Millt sermaye — torakümü) 39