1 Nisan 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Nisan 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Fikir hareketi, yaşama ve yaratma kabiliyetinde olan cemiyet- lerin işidir. Dahili bünyesi, çölde kalan hbir İsrâil sıptının mekanizması ka- dar basit bir wxiptidal cemiyet» te likir hareketi olamaz, Bir Orta Çağ iskolastizminin, her şeyi ebedi kaidelere rapteden muzlim durgunluğu içinde bir tikir hareketi olamaz. Fikir hareketi vermiyen, bulunduğu noktada kalan, yeni fütuhat peşinde yeni hamleler yapmıyan bir donmuş ve terakkiden kal- mış cemiyetin havasında ise, ancak inhilâi urnsurları gıda bula- bilir. Biz, inkılabımız ilerledikçe ve derinleştikçe, onun nazati mahi- yeti ve ideolojik esasları etrafında büyüyen fikir taharrilerinin de genişliyeceğine ve derinleşeceğine eminiz. İdeolofji nedir? İdeoloji, bizi ihata eden cemiyet şartlarının, bizim dimağımıza jrüikâsı ve bu in'ikâsların muayyen tformüller ve doktrinler şek- iinmde ifadesidir. Bizi ihata eden cemiyet şartları, başlıca iki şekil ve istikamette bize tesir ederler; ! — Bu şartların bir kısmı, insanla tabiatın münasehetleri sartla- rıdır. Bunlara teknik şartlar derler. Teknik, cemiyet hayatının bakası için, insanla tabiatım temasına vasıta olan Çistihsal Vü- sıtaları) demektir. ; Bu vasıtalar cemiyetin içtimai iktısadi nescine, ve dolayısi- le ahlâk, hukuk san'at, v. s. telâkkilerine tesir ederler, Teknik şaritları geri bir cemiyette, ileri bir kültür hayatının te- essüsüne ihtimal yoktur. İleri cemiyet, müterakki istihsal usul ve vasıtalarına istinat eden, yüksek ilim, ahlâk, san'at telâkkile- rine, hulâsa yüksek bir kültür hayatına sahip olan cemiyet de- mektir. 2 — İkinci nevi şartlar, insanların kendi aralarında, yani insan- larla, insanlar arasındaki münasebet şartlarıdır. Bunlara da Sosyal şartlar denir,