1 Haziran 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Haziran 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

Gihan İiçinde Türkiye Bir icmal Devrimiz, cemiyet kategorisinin müşahhas ve tatbiki bir şe- kilde idraki devridir. Fransız inkılâbına takaddüm eden içti- maiyatçıların cemiyeti idrak edişlerile devrimiz içtimaiyatçıla- rının idrak edişleri arasında, bayret edilir, bazı köhne kafalar, nasil olur da bir fark olması lâzımgeleceğini bir türlü kabul edemezler! Arada, bir buçuk asırlık bir zaman fasılasına sığmış öyle muaz- zam bir teknik inkdâbı karışmıştır ki: insanı kol ve beygir kuvvetile işliyen iptidat aletlerden ayırarak 200.000 - 900.000 beygir kuvvetlik kudret cüzütamlarının yardımlarile teçhiz eden bu inkılâp, cemiyetin bütün uzviyetini ve bütün nesçlerini hüküm ve iradesinin altına almıştır. Öyle ki, eski telâkkilerine sadık kalmak isteyen herhangi bir cemiyet, böyle bir dev - tekniği istiap edeceğini zannetmekte 'nekadar taallül gösteriyorsa — parçalanma tehlikelerini © nispette göze alıyor demektir. Yahut, modern teknikten mahrum olan cemiyetler zaviyesinden bakınca bu cemiyetler, bu modern tekniği almakta nekadar taallül gösteriyorlarsa giltikçe teressüm etmekte olan yeni nizamm ilk ve en talili mensupları olmak fırsatını o nisbette kaçırıyorlar demektir. Modern tekniğe eski cemiyet görüşlerile hâkim olmak arzu- sunun ifade ettiği gafleti, bir millet, bize en iyi bir şekilde ispat ediyor. Bu millet, Amerikan milletidir. Bir zamanki ma- sal kahramanlarının ejder'erle boğuşmaları gibi, Amerikalı, kendi eseri olan büyük ve modern teknikle hailevi bir bo- ğuşmaya girişmiştir. 1929 sonuna kadar, bülün insanlığın gözleri önünde, moa- dern istihsalin ziraat ve sanayideli en tam ve en kusursuz nevilerine varan ve bunu yaparken yeni yeni kaide ve | a- nunlar vazeden ÂAmerikalı, iyi düşünürsek, makine bilgisini, nok- sansız olarak, ilk idrak etmiş olan adamdır. Standard ve tip 30