1 Ocak 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

1 Ocak 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

- e yee Edehiyat : İnkılâp Edebiyatı. Yakup Kadri. Bir çok sözler vardır ki, manasını anlamadan tekrar eder duru- ruz. Bir zamanlar mulli edebiyat diye bir şey tutturmuştuk; bu- nun mahiyeti pek iyi anlaşılamadan, ortaya bir inktlâp edebiyalı bahsi atıldı. Bu, yalnız bizde değil, bu. Volga kıyılarından, Pire ne'in öbür yamaçlarına kadar, dağdan dağa, şehirden şehire a kisler yaparak dolasan bir yeni nidadır. İnkılâp edebiyit... kom- şumuz Ruslar, bunu yapmağa çalışıyor. Hitler Almanyası, bunun iştiyakıyle yanıp tutuşuyor. Faşist İtalya, her yeni çıkan eserde bunun besaretini gözetliyor. Hattâ, kendi hallerinden daima memnun görünen Fransızlar bile bu davaya katılmaktan yakayı sıyıramadılar. Fransada da bir inkılap edebiyatı isteniyor, bir in- hılâp edebiyatı aranıyor. Fakat, simdiye kadar, hiç bir yerde, hiç bir kimse çıkıp ta bunun ne biçim şey olduğunu, bize, izah ve ta- rif etmek zahmetini üstüne almadı ve şimdiye kadar inkılâp ede- biyatına tam bir örnek telâkki olunabilecek bir eser meydana çıkmadı. İnkuaâp edebiyatı yapmak, inkılâp hamlezini ve inkılâp prensip- lerini neşir ve tamim etmek mi demektir? Yoksa, bizzat, o edebi yat çığırlarının birinde bir başkalık, bir yenilik vücude getirmek mi demektir? Bu bile hentiz belirmemiz bir noktadır?. Meselenin en dolaşık tarafı şudur ki, böyle bir edebiyat örneğini, eski devirler edebiyatlarında da bulmamızın imkânı yoktur. Me- selâ eski Yunan şairleri arasında epik olanlar kimlerdi? Kimlere bukolik denilirdi? Ve kimlerin eserleri lirik'ti? Biliyoruz. Eski Romalılarda, bir Virgiliusz hangi çığırı, bir Horatio hangi tarzı temsil ederdi? Biliyoruz. Renesans'ı müteakıp meydana çıkan şair ve sanatkârların soyları, cinsleri muhtelif isimler almış, muh telif sınıflara ayrılmıştır. Fakat, bu üç büyük devir içinde, ken- disine bizim düşündüğümüz manada, inkılâpçı vasfı verilmiş ne 21