1 Haziran 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Haziran 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

Devletin buğday politikasında attığı ikinci adım, mubayaa edi len buğdaylar için silolar ve ambarlar inşası faaliyeti olmuştur. Köylüden mubayaa edilen milyonlarca kilo buğdayın muhafaza- p1 imkânı olmayınca, birinci adımın para sarfından başka bir ma- nası olmıyacaktı. Silo tesisatınm diğer bir manası daha vardır ki, o da periyodik kuraklık hâdiselerine karşı buğday rezervi bulundurabilmek imkânıdır. Buğday mubayaatı nasıl mevsim temevvüçlerine mâni oluyorsa, geniş silo teşkilâtı da kuraklık senelerile yağmurlu sencler ara- sındaki farkların tesirlerini mümkün olduğu kadar tahfife çalı- şacaktır. 1934 senesi buğdayı koruma kanununun maksadı, temin olunacak yeni varidatla (ekmekten alınacak bir kuruş vergi ile) bir taraftan mubayaatı tevsi diğer taraftar da memleketin başlı- ca mıntakalarında silo ve ambar teşkilâtına lüzumu olan parayı temin etmektir. Bugün inşa edilmekte olan silolar, Ankara, Kan- ya, Eskişehirdir. Diğer mıntakalarda da ambarlar yapılmakta- dır. Önümüzdeki vene silo inşaatı diğer vilâyetlere de teşmil olu- nacaktır. 8 Buğday mubayaatı dolayısile akla şöyle bir sual gelebilir: Aca: ba köylü hükümette kendine emin bir müşteri bularak istihsalini arttırmak hevesine düşmez mi? Mubayaat memlekette buğday zirmatini sun'i bir şekilde tevsi ederek bir fazlai istihsal amili olamaz mı7 Böyle bir şey olduğu takdirde devam edecek muba yaata hiç bir varidat membaının tahammül edemiyeceği kendili- ğinden anlaşılır. Buğday meselesini bugünkünden daha geniş bir mikyasta almak bize çok Jüzumlu gibi görünüyor. Bugünkü tedbirler, buğday işi- ni yalnrz alım ve satım sahasında organize etmeğe matuftur. Halbuki'teşkilâtı, istihsal ve istihlâk sahalarına kadar indirmek- le meselenin daha şümullü olarak halledileceğini zannediyoruz. Son zamanlarda bir buğday inhisarından, bir buğday ofisinden de bahsedildiğini işittik. Bugün bir buğday inhisarına esasen lü- zum yaktur. Çünkü Ziraat bankasının idaresi altında olan buğ- day mubayaatı ve silo teşkilâtı haddizatmda inhisar mahiyetin- dedir. Ofiş teklifi, buğday işini yalnız alım ve satıma inhisar et- tirdiğinden vaziyeti değiştirmiş olmıyacaktır.