4 Şubat 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Şubat 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İstanbul, Telgraf adl İstanbml, Mi Gezt'e ve Kirbosya eft hazaslar için yrüni Müüdeni 4 4çırs 25. AS Cihan harbinden evelki siya- Set Aleminde herkesin endişe ve tereddütle ziktertiği" bü kelime, op zamanlarda tekrar “k Gk ahsolmuğa başlamıştır. Al delerinden ren Avrupa siyasetinin en »&millerindön” biri olmuştu. Fakat asil 1871 tarihinden son Tadır ki Du (eyalet Avrupanın Siyasi ve tekâmül ve çehresinde €n böyük Töll ir. Um Mt harbin zuhururda Alşas:1o- Ten meselesinin en başlı bir amil öldüğünda Şüphe yoktur. Harp biri. Alsaslorön Frag Saya hak olundu. Frartizlara ve Versiy “müdhedösi tafaltarlarma göre bu mesele de kati surette halledildi. Fakat görülüyor ki ara dan seneler geçüği halde Alsas Meselesi kapanmanış, yalnız şek. Bini değiştirmiş ve şimdi beyne milel hayatın bugünkü yaziye- tinde Fransanın en mühim. dahili bir meselesi olarak yine dünyayı İşgal etmekte bzlünmuştur. Alsaslılar hangi milliyete, han- gi Kültürü Tensüpturlar? “Bunu şimdiye kadar kati surette kimse teyin edememiştir. Almanca ka nuşan “Alsas halkı Alman “hiki miyeti alanda bulundukları Zaröân belkide “ nazolsun diye Fransiz olduklarını » iddia — ediyorlardı Aynı halk Franaz hakimiyeti alına geçince Alrmânlık-iddiasina (|- bir. mükaddeme olm üzre ayrı Dir külür ve hi sahibi olduklarmı iddin etmeğe başla dılar. Aşağı Ren mmukasını teş- kil eden Alsas bütün İen havzası gibi: tarihin en çok ihtilal ve tehav vüllere maraz kalmış nokta larmdat biridir. Almanlar, Almanhk hududunu Voj. silşilelerine kadaf uzatıkları gibi Fransızlar. da Frünsizlik hu dudanu Ren mebriyle tahdit vE mek isterler. Hakikat Tangi'mar. afta Bu malum olmasa bile şeniye- in o günün, siyaset ve kuvve tne göre Gayyün ettiğine şüphe yoktur. Potss muaheteleri ve halkinin ihtirasile meşhiti Olan me istiyor? Alsasta ceryan eden: Yuküdtâ Ve geçen: lerde yapılan iki mebus intiba bının nedsesine - göre denilebilir ki “Alsas “halki diğer — herhangi bir Fransız departımani gibi Pa- risin sıkı merkeziyetçiliğine tabi olmak istememekte ve . mahalli işlerinde -a2 çok bir müuhtariyete sahip olmak talebinde bülun- maktadır. z Alsashılar senelerce başka bir idare altıtida başka bir usul ve istikamet dairesinde, ayri bir hü- viyet sehibi. olmuşlardır. Fransa da din ile devleti tefrik. ederek 1801 Konkord yen kanünlar ansızlar üzerin rini izah etmiş olduğu Alsaslilar © tamamı bu unda bulünmükta ve Konka alıkâmi bütün Kövvetiyle de etmekteğir. Bu gün shılarm gerek mâarif ve gerek idare siye: setleriüim “ başında © bulunanlar katolik papâzlarıdır. Layik Fransa bile, muhtariyet cereyanının önü- ne geçmek için Alsasta yeni teşekkül eden milli Katolik fir kasının muzalieretine muhtaç gü- rünmektedir. Alsaslıların Fransaya karşı daha bir çok şikâyetleri vardır. Vergi sistemi, Tisan meselesi, maarif iş- leri, idare tarzı gibi o meseleler henüz Alsâs hların arzusu dahilin de halledilmiş olmaktan çok vzaktır. Dahilde ve hariçte Napo ile hareket eden memnun edebile cek mi? Yarın: Almanyanın da baş kaldırmak ihtimali derpiş edilir Alsiz meselesinin yine beynelmi- iel sahaya intikali pekre miis teb'at görülemez. Zeki Mesut oiik * kilisesini. deki unu ilga ey- darehane: Ankara caddesi, 4 100 : i Telefon numaraları: İstanbul, 891 — 3912 — 918 8 mürceaat edimeldir uraş'ar. Ürler evrek ger! serilmez. sı 5 Euruştur ş EMANET E Dün de mebzul mıktarda kar yâğdı Umumi hayat felce oğradı ki günden beri ortalığı karıştı- 1 şeherin umumi Kayan 6. Ice oğratan tipi halindeki kar fırtı- nası dün de devam etti: Rasathaneye göre, bu fırtına ag- lebi ihtimal bu gün de devam ede- cel Fırtınanın yarın devam edip etm- ieyeceği şimdiden kestirilemez.Fır- tınanın tesiratı bilhassa şehrin uz- ak ve fazla kar yağan çukur sem- lerinde hissedilmiş bazı. yerlerde ekmek nedreti baş göstermiştir. Şe- 'hrimizin faaliyet merkezini teşkil ed- en Sirkeci, Galata ve Beyoğlu tara larında ekser dükkânlar kapanmış daimi bir faaliyetle kaynaşan bu yerlere gayrı tabii bir sükün arız olmuştur. Tramvaylar, trenler, vapurlar ve muhaberat p& sabah dokuza kadar tramvay İiş- lememiş ve sonra Emanetin çıkardığı (000) amelenin yardımile yollar açılarak, yarımşar Saat fasıla ile tek araba şeklinde tramvay seferleri yapılabilmiştir. Amelenin donmaması için münavebe İle işe sevk- yapılmamıştır. ür, Başmaharriri Siirt ac” UKARAYA temizlemeğe başladı. Resmimiz bu nezafet faaliyetinden b Fırtına dün de aynı şiddetle devam v etti Şehir issız ve tenha bir manzara arzetmektedir. Uzak vedeniz aşırı semtlerde otüranlar evlerine gidemiyorlar; Ekseri memurlar vazifelerine, talebe mekteplerine gidemediler. | Bütün trenler işliyemiyor, telgraflar çekilemiyor, Dün cenazeler bile kaldırılamamıştır. edilmişlerdir. Dün ne Ankara, rupadan ;tren gelmemiş, banliyö seferleri £ de Av- Ak ve Karadejize sefer yapılmamış, Boğaziçine ve Kadıköyünt ancak bir kaç vapur gidebilmiş, telgraf mühaberatı inkıtaa uğramıştır. Boğucu rüzgâr ve gözleri körleten kar tipisi yayan oyürüyenleri şaşırtmış, yola * İ çikmak cesaretini gösterenlerin çoğunu BİR KISIM MEMURLAR GELMEDİLER ün mekteplere talebe (gidememiş, şehrin uzak semtlerind$ «turan me- murlar deyaire gelmemiştir. ' Evelki göte vapur ve trenlörin tahrik“ edil” memesi üzerine müşkil bir vaziyele binlerce yolcunun mühim bir kısmı otellerde yer bulamayarak geceyi vapur ye (ren kamara- sında geçirmişlerdir . OTOMOBİLLER SİNEMA VE TİYATROLAR düşen arajlara girmiyen (80) kadar otomobil yollarda karlara gömülüp kalmıştır. Bu vaziyet dolayısiyle şoförler o müşteri kabul etmemeğe başlamışlardır. Sinema ve Tiyatrolar mecburi bir; tatil . yapmış, Bütün Istanbula kimsesizlik hakim olmuş- tur, Hatta cenazeler de kaldırılamamiştır. Fırtınanın tesiratı: Denizde, karada kazalar Karadeniz tahlisiye müdü- rüyetinin Boğaz haricinde Ru- meli fenerinin sekiz mil şimalin- deki işaret dubası, zıncırl koparmış olup dalgalar ar: da sürüklenmektedir. Karabigada karaya Oturan İtalyan vapuru da henüz kur « tarılamamıştır. Sakarya vapu - rumi bir limana itica ettiği e i anlaşılmıştır. Kara denize çıka- > cak vapurlar Boğazda bekle » mektedir, İKİ MOTÖR BATTI Anadolu demir yı idare- sinin Bağdat muşu, Haydarpaşa mendireği dahilinde şamandı - radan ayrılarak batmışlır, Haydarpaşada Şimendüfer kumpanyasına ait Anadolu motöru İle kapanı kayık: larından deydi Mu afaya LT kayık fırtına tesiriyle dün Hay- darpaşa limanında batmıştır BEŞ KİŞİ DONDU Şehremaneti dün Yedikulede- ki kazlı çesme geçidini açtırmak üzere amele göndermiş isede ameleden dördü soğuktan don- duğu için amele geri dönmeğe mecbur olmuştur. Sarayburnu Rüsumat muha- faza kulübesinde evelki gün nö- bet bekleyen mulırfaza memuru Mustafâ efendi kulübede ölü 0- larak bulunmuştur. Sebebi vefa Üç vapur kazazede Dün taklisiye idaresine tel- sizle gelen malâmata göre ; Sovlyet bandıralı (2,500) tonluk Tomsk vapuru Rusyadan Gimk iken tipi yüzünden Rumeli fenerinin beş meli şimalinde Irva adalarında karaya: oturmuştur . Senper- paratus gemisi İmdadına git miştir Fransız bandıralı Rhone va- puru Gelibolu karşısında Zincir bozan mevkinde Karaya düş- müşdür. ÜÇ gün evel Karadenizde gaibolan Kalkanzadelerin Hisar vapurunun Karaburun civarında kuraya oturdugu anlaşılmıştır. Tahlisine çalışmaktadır. Di- ger gap vapuriarın - akıbeti hakkında endişe edilmektedir. Üç vapur karaya oturdu, iki motör bir kayık battı. Dört amele bir memur dondu, Dört ev yıkılarak bir kaç inek telef olmüş 600 keçi mer'ada kalmış TAMLİSİYE DUBASI KOPTU | tı anlaşılmak Üzre ceseti morga gönderilmiş olmakla beraber Mmumaileyhin soğuktan öldüğü zannedilmektedir. DÖRT EV ÇÖKTÜ Firma tesiriyle Unkapanında Emvali metrukeye âit harab bir ev yıkılmıştır , EV boş olduğu için nüfusca zayıat yoktur » Vilayete gelen malümata gö- ce Bakırköyüne tabı Mehmet bey köyünde fırtınadan üç evin da- nu çökmüş, bir kaç inek telef olmuş, 600 keçi mer'ada kapalı kalmıştır. Bunları kurtarmak zre 50 kişi kadar yola çıkmış isede gidemiyerek geri dönmüş- ler ve hayvanları; kurtarama- - Nülusca zaylat yoktur. KARTALDA TREN SApLANDI Evelki gün Pendikten saat 15 de hareket eden tren Kartaş ile maltepe arasında kara gö- mülerek kalmıştır . Vaki olan Istimdat üzerine bir imdatkatari tahrik edilmiş ve bu tren kaza» zede katarın bulunduğu yere kadar giderek 25 kişiden ibaret olan yolcusunu almıştır | Bundan sonra hattı temizle mek üzre bir de ameliyat makinesi gönderilmiş isede bu makine de kar altında kalmıştır. Makinede bulunan amele de kurtarılmış imdat irenile bunlarda Maitene- ye getirilmiştir. asa ME AE e NM Memi kelli b. N Abone - ve Ilan. ücretleri © Gazetemizde çikan yazıların hukuku mahfuzdur Abone İlan tarifesi Hariç önci Sahifedö San'imi ” 3 Apa ii i Sn « . “ 8 * vecd “ . s0 2 * « Paci . 0 — 10,000 L. TEVZİ s Eiuraştınr “ Ik fedakörliklar yaparak v. amelesini faaliyete sevkederek yolları kes aiiyetinden Tip ealba gösteriyor. Halka Fakirlere 10,000 lira tevzi edilecek Muhittin Beyin beyanatı Şebremanet; «. dün itibaren halka muhtelif. şekilde mua ventite bulunmuştur. Şehrin polis ve zabıtsi belediyesi yollarda iskele ve Keasyonlarda kalan halka her türlü teshilân göstermişlerdir. Zabiti belediye » memurla evelki, gece , iske'e ve; istasyonlarda biriken balka zeytin ekmek ve pey» air dağıtmış, kadın ve çocuklar arabi kamyem ve saire gibi her türlü ve seitiç evlerine gönderilmiştir. Şebre- mini Mühittin bey düt #abrtai be lediye merkezlerini, - şebrin mülitelif şemlerini gezmiş, ve icsp edenlere emir vermişlerdir . Fıkaraya 10,000 lira Fabanet dün Jıksraya dağırmak için 10000 İlra ayırmıştı, Fakat bu parının sureti teyzii henüz kurarlaş, tirilmamıştır verilecektir. Bakırkönyün © ekiiieksiz “kaldığı anlaşılarak bir itfaiye motorile “otuz çuval un” gönderilmiştir. ibüikâr ve buhran olmadığı söylen- mektedir. Kömür odun Beyazıt dairesi Müdürü Kadri bey dün, dairesi dahilindet teftişat yapmış her tarafta mebzul miktarda mahrukat olduğunu görmüştür. Kadri beyin söylediğine göre kömür fiyat hiçbir yerde 9 küruşten vukan değildir. Mamafi her yerde. zabıtsi belediye müteyakkız davranmaktadır. Eyvelki akşam şehrin muhtelif se- müerinde ekmek buhranı baş göster- Kömür, odun, yahdt |" detmek (üzre esaslı hakit şeklinde tevzöli& bu gün Kârir | #egiiyete “geçilmesi “ tekarrür. Şehremanıl mahafilinde ğehirde | değidir » Gazi Hz. 3 Atla bir gezinti yaptılar Ankara, 3 (Milliyet) Bu gün kuru ve sağlam havadan < istilade eden Gazi Hz. ve Baş vekil İs- met Pç. Hz. Atla şehir ci- varında gezintiler yapttlar. Çankaya civarında attan inerek bir müde t yürü- HİPODROM CAĞALOĞLU HAFRİ- YATINDA MEYDANA ÇIKIYOR MU ? TAR» yardım Şağeieğiendeki ve tr. tarafından Iki sene Sultan Ahmet meydanı altında arnılan ipodromun çıkan. teş sütuxları bu - rada olduğu anlaşılmıştır. Buradr zuhur eden bir deh- lzdenda yere balan sara- yının altına bir yol gittiği anlaşılmış ve bu hafriyat meraklı bir safha almıştır. Dogru değil Hanımlar niçin top- lanıyor? Dün Vali Muhiddin beyin refikaları o hanımın nezdinde, Bstanbulun yüksek ve kibaf tabakasına mensup bazı hanım- lar toplanmışlardır. Bu içtlmada 7 şubat Hilaliahmer gününde, bu cemiyet ıçin daimi Aza kay- şuretle etmiştir. Bu içtimam harıkzes delerlu vaziyetile alâkadar ol- duğuna dair neşriyat doğru —— en Et kamyonu Tarlabaşında devrildi Bir açık gözde bir koyunu sırtlayarak sırre kadem bastı ——— Fırtındam bazı muzhik neti- diğ kaydedilmiş. Dm celeride vardır. Evelki gün et Evelki akşam bazı yerlere mön- | nakleden kamyonlardan tazam elekirik ceryan verilemediği |. için hamör makinaları işliyememiştir. Bunun üzerine fırıncılar Emanete müracaat ederek hamuru elle yuğur- mak için müsade almışlardır. Fakat geçen müddet zarfında iki üç apz ektik ekmek çıkanlmışuır. Bu yüzden geç kalanlar ekinek bulamarusşlardır. Bahsedildiği gibi şebirde un buhranı etmiştir. Kamyonlarla sevkiyat yapıl. madığı İçine Emanet bu. husus tramvaydan istifade edecektir. Mubittin beyin beyanatı Şehremini . Muhittin bey, firtina ibtikâr dolayısile mü İ geçmek dün bir muharirimize demiştir kir , “lstanbuldu bir buçuk aylık ihtiyaca kâfi un vardır. Şehirde açlık ve buhran tehlikesi yoktur. Yalnız halkın Şiküyetlerini topla- mak için bütiin belediye devairine emir verdim. Henüz bir müracaat almadım. Üsküdar civarına havayici 24- vay hattında iki sefer yapmağı muvafık gördük. Bittabi bir kaç gin kadar vaziyet düzelecek, ulak yerlerle irtibat temin olunacaktır. Uzak semtlerde sevkiyatla milş- kitat olduğu için Emanetin bütün vesailile bunu temine çalışıyoruz. Herhalde endişeye mahal yoktur. Adaların ihtiyacı da temin olun- muştur. Odun ve kömür de kâfi miktardadır. 8 kuruştan pahalı fiyatla ür satanlar yakalana- rak şiddetle terziye olunacaktır. Şehrin et ihtiyacı da. düşünül müş, demiz tarikile nakliyat yapıl- *uştır. Un, ekmek ve et evziatı mutlâka yapılacak ve bir iaşe ! bührazına meydan verilmiyecektir., ne in alınacak tedbirler bakkında rüriye göndermek üzre Kısıklı tran- birisi rlabaşı caddesinden geçerken bir köşeyi dönmek için manev- ra yapmış. Bu esnada kamyonun tekerlekleri kızak yaparak kam- yon devrilmi Gerçi k şey olmam dırmak un. şölörüne bir , kamyonu /kal- epeyce. müşkilât 100 kadar otomobil de “yolun açılması için uzun müddet beklemiye mecbür kalmışlardır. Kamyonu kaldırmak için kam- yonun içindeki ederi boşaltmak Zaruret ihasıl olmuş, orada töplanani hamal ve saire gibi kimselerin ellerine birer kesilmiş. koyun verilmiştir. Uzun bir — müddet sonra koyun kaldırılarak, etler yerlerine konurken kesilmiş ko- yunlardan birinin eksik olduğu anlaşılarak o aranmağa başlanmış fakat bu 20 okkalık cti bulmak kabil olmamıştır. Bilâhere anla- şıldığına göre eri muhafaza etmek üzre. olanlardan biri etle bera- ber evine gitmiştir. Kesilmiş ko- yun meraklısı olan meçhul adam için çekilmiş. bu arada aranmaktadır. UBAT geleceği ve burada tebdili hava için Şehrimizde tebdili hava için bir ay mı kalacak? Yakında — şehrimize giri mini M.Çiçerin tedavi için mezun bulun ir, M. Çiçerinin mezuniy- etinden bilistifade İsta- nbulun abu havasından müstefit olmak için bu- rada bir ay kadar ka- lacağı söyleniyor. TROÇKİ NEREDE? Ti istanbula getire- eni lan liye vapuru Rus- yadan limanımıza hareket etmişti . Fakat Kara deniz- di nerede olduj değildir. Galip vaziyeitte “İliç çin akıbeti hakkında endişe edlimektedir . z Casus Londrada Berlin,2 (A.A) — Esrarengiz Miralay(Law- rence namı diğerle tayyare makinisti (Shaw) İngiltereye muvasalalı esnasında do- nanmaya ait bir sitimbotla vapurudan alelâcele dini bekliyen zi ili uğramıştır Ayrupanın her tarafında Berlin, 2 (A.A)— Bir kaç gündeh beri Avrupanın bir çer müstesna bir surette e soğuklar hüümfermader. soğuk tahressiir. 33 (Prag) da soğuk tahtessifir 24 derecedir. Bu derece" soğuk, rekor senesine nisbetle 1.6 derece daha azdır. Kar fırtmanın — Yunanıstamı dahi ziyaret eriği ve Akropolisin karla mestur olduğu bildiriliyor. Köyler yıkıldı Moskova, 2 (A.A) — Mer kezi Asyada muhiti merke- zisi Tacikistanda bulunan şiddetli bir zelzele hisedil miştir. Bir çok binalar çat- lamış ve bir çok köyler yıkılmıştır. Brüksel, 2 (A.A) — Mu- hiti merkezisi İranda olduğu ay okadar kalacağı © söylenen iki hareketi arz kaydolunmuştur. BUGÜN zinci sahifemizde : 1— Peşte mektubu: Macar beyi uraın hazırladığı büst ve Türkiye Batf. Baar, 3 üncü sahifemizde: 1 — Biplito Matlavson Şeklini Aldı 2 — Klarizde milliyet yazılacak? 4 üncü Sahiiemizde: 1— Hava raporu 2— Fikra 3— Felekten rirağet 4— Kolak melsşfiri 5— elebi bahis 6— ilikâye, saman, karikatir Sinci sahilemizde Spor hayatı ve haltarı yeri gınci sahiiemizde: Halk mekteplerine devâm eden- Jer içinkolay ve eğlenceli yazılar. spor faali. 3 — Vilâyet vekaza isimleri nasi