13 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

M. “Yavuz Yazan: imami elçisi şaşırdı Eleninin kaçırıldığı meydana çı- karsa, ilk hatıra gelecek adam... (Eleni) ye: Sinyor (Konterino) elini ğma koydu.. bir müddet ikten sonra dedi ki: — Yâvrüm, bir an evvel Ve- nedik'e gitmek istiyorsan, ya- rın, derhal Klio'yu ikna etme- sin! Padişah üzerinde bu de- rece nüfuzu oolanbir kadın Türk sarayında isterse neler yapmaz! — Her şeyden evvel dan beni kaçırmalısınız! — Evvelâ siz benim dedik- imi ! Ötesi kolay. yoru dinlerken fi- kir ve kanaatlerini tamamen değiştirmişti. — Benim Klio'ya itimadım yok, Sinyor! O, padişaha hafi- yelik ediyor... benim iyiliğime çalışması ihtimali yoktur. Bil- hassa (Hüsrev) ii sevdikten sonra, o, saraya büsbütün bağ lanmış demektir. Odanın içinde hazin bir sü- künet vardı. Sinyor Kontarino, prensesin gözlerinin içine baktı: Eleni ağlıyordu . — Beni buradan kurtarmız, ! Sinyor! Venedik elçisi ne yapacağını | şaşırmıştı, Genç kadının uzun | kumral saçlarını okşayarak: — Merak etme yavrucuğum dedi, sizi çok yakında bu esa- retten kurtaracağım! Biraz da- ha sabrediniz! Limandaki mu- ayene tarzı, biç şüphe yok ki, çok yakında değişecektir. Seni bir gece buradan kaçırır ve boş bir gemiye bindirerek (Vene- dik) e gönderirim.. Müsterih ol, ağlama! Prenses Eleni sarar etti; — Artık tahammülüm kal- madı, Sinyor! Bu kaçıncı vaa. | dinizdir..71! Aradan aylar geç ti.. hâlâ beni buradan kaçıra- madımız! — Türk sarayından oOadam ve irmak, benim için güç bir iş , yavrum! Meselenin ciheti, seni İstanbul- dan kaçırmaktır! — Evvelâ birinci adımı ata- | İs; ötesini sonra düşünürü; — Ne demek istiyorsunuz.? — Ben bu gece sizinle bera- “ber geleceğim,-Sinyor! Sinyor sustu . Eleni yalvarıyordu: — Bana bir iyilik yapmak isterseniz, bu gece beni de bir- Yalvarı- Ben artık bu rada, bir esir gibi, dört duvar | arasında yaşamaktan usandım, hayatıma nihayet vereceğim.. Allah aşkına bana acıymız! Venedik Elçisi şaşırmıştı. (Eleni) yi kaçırmak yüç bir iş değildi. Fakat, ertesi sabah, prensesin kaçtığı meydana çı. kanca, bu hâdisede mü ve müşevvik olarak ilk hatıra gelecek adam, elbette, Sinyor Kontarinö olacaktı. bura, | tinde otuzdan fazla — Bu iş yarın derhal anlaşı ve benim vaziyetim müş- ır. Padişah, bu meselede, fazla hassasiyet daha doğrusu şiddet gösrerirse, o vakit, ben İstanbulda kalamam. Bu işe si yasi bir mahiyet atfederler, Be nini, memleketime dönmem lâ zımgelir, Halbuki, memleketi. | min menfaati namına, benim bir müddet daha İstanbulda kalmam zaruridir. Eleni, Sinyor Kontarino' nun boynuna sarıldı: — Beni bu gece burada yal- nız bırakıp gidecek olursanız, yarın ölüm haberimi alacaksı- nız! Benim gibi güzel bir ka- dının ölümüne meydan verece- ğinizi zannetmiyorum! Siz (Venedik) in en hassas ve mer hametli erkeklerinden bi | niz! Bana acıyınız, Sinyor!. Ben bu yaşta toprağa düşecek bir kadın mıyım? Venedik Elçisi her türlü teh likeyi göze almıştı: — Peki, dedi, bu gece seni kaçı ım. Fakat, evime gö- türmek imkânı yoktur. Eleni bir çocuk gibi sevindi: — Nereye götürürseniz gö- türünüz! Bu esaretten kurtula yım; taş üstünde yatmağa ve bütün mücevherlerimi, beni maye edecek adama razıyım, Sinyor kalktı: — Kıymetli eşyanızı koynu nuza doldurunuz! Sizi, cüppe- min altında dış bahçeye kadar vermeğe Konlarino ayağa bekliyez.. Seni ona teslim ede- rim., Haliçte kimsenin bilmedi ği ve tanımadığı bir eve gi Bir kaç gün orada gizlenirsin! — Güzel bir — Yarın, bittabi, İstanbulun altı üstüne gelecektir. Padişah her tarafı aratır, bulamayını ümidini keser. Ortalık sükünet | © bulduktan sonra, Venedik yolu nu tutarsın! — Çok ihtiyaten şura- ya bir mektup yazıp bıraksam Ve kendimi zehirleyip kuyular. dan birine attığımı ilâve etsem daha muvafık olmaz mı? — Sultan Mehmet bütün ku yuları aratırsa.. Daha iyi ya.. 4 saray muhi kuyu ve sarniç var, Bunları aratıncaya i kadar aradan çok vakit geçer. ben de dışarda tamamile izimi kaybetmiş olurum. Sinyor Kontarino, Eleni'nin koluna girdi. yavaşça kapıyı açtılar, İç bahçenin çakıl taşları ü | tünde yavaş yavaş yürüyen nö betçilerin ayak sesleri yordu, Si (Devamı var) MEMLEKETTE; Ölü para Bergamada -garip bir sahte- Körlek meydana çıkarılmıştır. On kişiden mürekkep bir grup, Bergama kooperatifin den müteselsil kefaletle para almak üzere birleşiyorlar ve ko öperatife müracaat ediyorlar. Her şey yolunda gidiyor, mua- mele tekemmül ediyor. Mua- | melenin tamamlanması için se netlerin imzasr lâzımdır ve im- za muamelesinin noter huzu- | tah runda yapılması şarttir. İ © Köoperatiften para alacak o- | Isa on kişilik gruptan bazıları poters gidiyorlar. Fakat on ki- tamamen mevcut olmadığı | bin imza muamelesi ertesi gü- & bırakılıyor. Ertesi gün olu- po ve on kişi hep beraberce ötsre giderek senetleri imza | alır mı? ediyorlar, paraları alıyorlar. Senet imza edip para alan. lar arasmda > (Mustafa kâhya) isminde bir rençber kat bu Mustafa kâhya iki sene evvel ölmüştür. Kâhyanın oğ- lu Hüseyin ağa, ölmüş olan ba bası nâmına kooperatiften para alındığını haber alınca mesele- yi meüdana çıkarıyor ve bunun üzerine tahkikata başlanıyor. | Turanlı nahiyesi kredi koo- peratifi müdürü Sabri Efendi iki sene evvel ölen Mustafa kâh yanın yerine ayni köyden Ah- met dayıyı göstererek Berga- | ma noterine: — Mustafa kâhya budur. Demiş ve bunun üzerine sah te muamele yapılmıştır. 13 HAZIRAN 1931 HARİCİ HABERLER.. Vaşington h hükümeti intizarda! İntihabat ii borak meselesi hakkinda | şimdilik resmi teşebbüste bulunmayacak.. M. Borah'ın gazeteleri Borçlar meselesi etra- fında tefsiratta devam ediyorlar.. VAŞINGTON 11 (A.A.) — Hü- kümet, tamirat meselesinde sükünü idame etmekte ve borçlar meselesi” nin kat'i olarak halledildiği hakkın- | daki noktai nazarını da muhafaza et | Efkâr: umumiye borçlar | mektedir. meselesinin yeniden tetkikine müsa it olmadığını hükümet, intihabat a refesinde böyle bir teşebbüsten çe kiniyor. Binaenaleyh © M. Borah'ın müzaherel ettiği bazı Amerikan ga“ zetelerinin mütalâatı resi mahafi- lim moktai nazarına tercüman olmak tadır. Avupa milletleri borçlar meselesi ni mevzuu bahsetmek teşebbüsünde bulunurlarsa terki teslihat meselesi- nin de ortaya çıkması pek muhtemel dir. Peruda ö:fi Tire LIMA 11 (A.A) — Zuhuru muh temel; bir ihtilâl hareketine karşı ih bir tedbir almak üzere hü met, memleketin her tarafında örfü idare ilâm etmiştir. Fas müslümanlarının istedikleri MADRIT 11 (A.A.) — Fas eşra fının hükümete tevdi ettiği metalip Hstesi İspanyolcaya tercüme oluna- rak gazetelerde intişar etmiştir, Fas klar şu münlibatta bulunmaktadır: 1 — Vaktile kiliseye tahvil edil- miş olan Kurtuba camiinin tekrar gami haline ifrağı, 2 — Fasın idare masraflarına Fas ların da iştiraki, 3 — Fas memurlarının intihaben- da Faskların da rey sahibi olması ve belediye meclislerinde temsil edil meleri, İyi malümat alan mahafil, hükü. metin bu mütalebatı reddettiğini söylemekedir. Fransanın yeni âyan reisi * PARIS 11 “(AJA) “Yeni'ayan reisi M. Lebrun, ilk defa 1900 tari- hinde meb'us ve yene ilk defa 1920 senesinde âyan azan intihap edil- miştir. Mumaileyh | bir çok defalar müstemlekât nazırlığında bulunmuş tar, Hali hazırda, muhtar düyunu umumiye amortisman sandığı idare meclisi reisi olup Cemiyeti Akram meclisi kebirinde Fransayı temsil et miştir, Yeni Belçika kabinesi- nin beyannamesi BRÜKSEL 11 (A.A.) — Yeni kabinenin beyannamesinde, hükü. metin masrafları tenkis ve eski ka- binenin harici siyasetini takip et. mek niyetinde bulunduğu beyan e- dilmektedir; Hükümet, ayan ve meb usan medlislerinden hudutların mü- dafnas için tahsisat isteyecektir. Kabine, lisan meselesini de en kısa bir müddet zarfında halletmek ta. sayvurunu beslemektedir. İ l | | | İ sektir. Halbuki bankalardaki mevdu- | Bir. doktorun mühim Ati me'rtubu 2 Yunan eshamı ATINA — Bu gün hafta langıcında borsada bir dü, Bir çok sai saham ayni zaman da mühtelif bankalar” öshamını da | sürükleyerek, mütemadiyen suküt ediyordu. Bara koeniteri reisi derkeel milli | iktisat nazara müracizi, sukutun önüne geçmek için alâkadar bank larla tedabir alınması için teşebb: te bulundu. Bu sukutun geç nazarı | dikkate alınması muhtelif gazetele- cin ağızlarını açtı, Bunlardan “Kat- himerini,, bu sukutun başlangıcını şimdiki hükümetin mevkii iktidara geldiği zamana kadar ç'karıyor. Te- sadüf mü, nedir, bir çok sınai mües | seselerin eshamı 1928 den beri hayli düşmüştür. Borsa mahafili bu sukutun sebe. hükümetin son zamanlarda ak- | tettiği muhtelif istikrazlarda bulu- yorlar. Bu istikrazların faizleri yük- biş- görül at son zamanlarda şayanı dikkat de- | recede artmıştır. Hükümet istikrazlar için yüzde 6-7 ve hattâ 8 faiz veriyor. Mevduat ise yüzde 3, 4 mihayet beş faiz getiri yor. İ Vâziyeti tenkit eden muhalif ga zeteler hükümet idaresinin bozuldu undan şikâyet ederken, hükümet mahafili ise bilâkis hükümet eshamı mete itimadı şeklinde tefsir ediyor- lar, Bu mahafil hususi mücserat iş- | lerinin fena gidişinden hükümetin | diyorsa da bu kontröl smeli olmak- | tan ziyade nazaridir.. Şimdiye kadar ne hükümet ve ne de bankalar tarafından bu sukuta karşı hiç bir tedbir alınmış değil. dir. Filhakika resmi makamatı ciddi surette endişeye düşürecel yet yoktur. Senelerce devam eden vaziyet son zamanlarda umumi buh randan daha ziyade müessir olmuş. tar, Diğer taraftan Yunan sermayesi, anonim şirketlere iştirak movzu bahsolduğu zaman tereddüt ediyor, Manmafih muhalefet bu meselede hükümete hücum için iyi bir fırsat bulmuş gibidir, ——— Batan tahtelbahir ŞANGHAY 11 (ALA.) — Şimdi ye kadar teeyyüt etmeyen bir habe. re göre Poseidem £ tahtelbahirinden sekiz bahriyeli kurtafılmıştır. Ami. ral Brucu henüz bu husüsta biç bir haber almamıştır. Kazazedelerden kurtarılanlar halen kaza mevkiinde bulunmakta olan * Mdrvay kruvazö. ründa bulunmakfadırlar. bir vazi müşahedeleri bir takım fizyölöji dekrübeler yap- mış, taharrilerde balünmmiş ve kan- serin vücüde gelihesi “ve tekâmülü haliklinda mühüm müşahedelerde bu. bunmuştr.. M. Henderson Paris'e gidiyor LONDRA 11 (A.A) — Tims gazetesine göre Paris müstemlekât sergisinden gönderilen resmi bir he. yetin daveti üzerine kabine, Harici- ye nazırı M. Hendertonu İngiltere hükümetinin mümessili sefatile mez ür sergiyi iyarete memmur etmiş. Si Henderson 10 haziranda Paris | te bulunacağını ümit etmektedir. İponomet haşeresi KASTAMONU 11“ (A.A) — Merkez Kastamonu ve Daday kaza sında meyva ağaçlarına ârız olan İponomet haşeresile mücadeleye baş Tanmıştır. Bir kadın tayyareci Bu hafta içinde tayyare ile Bahrimuhiti geçecek NEVYORK 11 (A.A) — Bab- vahit yeçmeğe hazırlanan tayya adın Ruth Nicbolles tecrübe uçuşlarını bitirmiştir. Hava müsait olduğu taktirde mumsileyha bu haf ta sonlarında Terre - Newve'ye uça. cak ve oradan da Fransaya gitmek üzere Bahrimuhiti aşacaktır. Fransız tayyarecileri Milano'da MILANO 11 (A.A.) — Bir Fran siz bombardıman tayyare filosa öğ- leye doğru Chartres'ten buraya gel- miştir. Filo, Charires - Belgrad - Sofya seferini yapmaktadır. Bir idam kararı KASTAMONU 11 (A.A) Ağır ceza mahkemesi köylüsü Hasa ı öldüren İnebolunun Kızilcasima | Ahmedi mahküm etmiştir. köyüne idam Bir harp gemisi yüzdürüldü LONDRA 11 (A.A) — Scapa Flow'de bililtizam batırılan Prinz Rezaat ismindeki Alman harp gemi sini yüzdürmek ameliyesi bitmek ü zeredir. Geminin pruvası meydana çıkmış, kıç tarafının bu gün meyda na çıkacağı ümit edilmektedir. Roma-Vatican ihtilâfı ROMA 11 (A-A.) — İtalyan ma- hafilinin temin ettiğine nazaran di- yların Papa tarafından menedil mesi yüzünden Canpoa130 ve Catan zaro vilâyetlerinde bazı hâdiseler ol muştar. Piskoposlarm © emirlerine rağmen, bazı dini alaylar tertip edil- miş olduğundan piskoposlar mes'ul | kiliselere memnuiyet cezası vermiş- dir. Bu ceza mezkür. kiliselerde inlerin ilgasını ve kiliselerin de kapanmasını müstelzemdir. Diğer taraftan Ossarvatora Ro- mano gazetesi, bilhassa Fransız sa bık papas mubariplerinden, San Francisco baş piskoposundan, bazı Baviera kiliselerinden ve Gekoslo- vak Yugoslav ve sair memleketler darülfünunlarından papaya gelen sa dakat telgraflarının neşrine devam etmektedir. Italyada veremle mücadele ROMA 11 (A.A.) — İçtimai si- gorta sandığı reisi âyan azasından M. Csrbasso verem hastalığına kar» # ihdas olunan mecburi sigorta ne- ticesinde sanatoryomlar tesisi için teşebbüs olunan inşat hakkında M. Musoliniye izahat vermiştir. 9000 yatak istiap edecek olan 30 hastaha Benin inşaatına başlanmıştır. « , 000 yataklı diğer on hastahane nin inşasına da yakında başlanacak tar. Fransız akademisinde PARİS 11 (A-A.) — Frankiz aka 'demisi Mareşal Joffre'den münhal kalmış olan azalığa Jeneral Wey- gand'i intihap etmiştir. PARIL IN (A.A.) — Framszz aka, demisi M. Benoit Perre'yi Fransız şairlerinden müteveffa Georges de Portoriche'in yerine azalığa intihap etmiştir. Münih yangını MUNİH LU (A.A.) — Gazetelerin neşriyatına nazaran, Palais de Cris tal yangını hakkında yapılan tâhki- kat neticesinde, yanızının ressamlar fından kullanılan bazı mnddele ialinden ileri geldi- Üi sabit olmaştar. Manisa'da çekirge mücadelesi MANİSA 11 (A.A) — Kulancı, Sargon havalisinde inkişaf eden çe- Fransada yeniden ta zelenen bir mesele | PARİS, 11 (A.A.) — Philippe Daudet meselesi, yine günü meselesi olmuştur. Hatırlardadır ki, Poissy hapishanesinde bil | lunan mevkuftardan biri, Le Plaoutter namında bir kütüphan tafafından tutulmuş olan meşbur anarşist kütüphanesinin mal zeminde küçük Philippe'nin bir anarşist tarafından öldürüldüğü cozasma | nü görmüş olduğunu söylemişti. Dün 12 ii de Philippe” Bajot aleyhine yetine başlannış; s beyan etmiştir. Mumail li kün değ İ Şahit buna ilâveten hiç bir şey ifşa etmemiş olduğu demiştir: duğunu merkezinde: niştir. | ERZURUM, 12 (A. A.) — muştur ÇORLU, 12 (A.A) edeceklerdir. Denize düşen tayyare LONDRA, 11 (A.A) — Bir takım yüzücülerin dalgalar içinde gözden kaybolduğunu görmüş olduklarını söyledikle- ri tayyareyi bulmak için Poole — Dorest açıklarında taharri- yat icra edilmiştir. Sahil tay- yare karargâhma mensup hiç İbir tayyare eksik değildir. | Kömür madenlerinde | mesai CENEVRE, 11 (A.A.) — Mesai konferansında, kömür madenlerinde mesai saatleri hakkında tetkikat icrasına me- mur komisyon, Portekiz ve Ro manya murahhaslarının Linit sal eden küçük memleketlerin yeraltında çalı- şan amelesine 8 saati, mesai sa ati olarak kabul eden Vashing ton mukavelenamesi ahkâmı- nın teşmilini istemişlerse de bu talep 15 muhalif ve bir kaç müs tenkif reye karşı 24 reyle red- dedilmiştir. Fransız vapurcularına yardım PARİS 11 (AA) — Meb'usan meclisi bahri ticaret cacümeni, deniz. servisleri imtiyazının sahibi olan Trans atlantik kumpanyasının yeni- | 'den tensiki hakkındaki izahatını din | lemiştir. Kumpanyanın açığının 315 | milyona baliğ bulunduğu söylenmek tedir . Kumpanya ile yapılacak yeni mukavelenin müddeti 16 sene olacak tır, Devlet 3-4 sene zarfında yirmi milyon nakdi muavenette bulunacak tar. Şimdiki nakdi muavenet mikda. ct 4 milyondan ibarettir. Kumpanyaya yardım edebilmek ü sere 1931 - 1931 bütçesine 85 mik. | | yon munzam kredi idhali tasavvur edilmektedir. Meb'usan şneclisi, sos | yalist grupu imtiyazı şirketlere iha- le edilmiş umumi servislerle posta | servisleri hakkında hükümetten isti sabta bulunmağa azasından Birini memur etmiştir. ML i ci ceza mahkemesinde M. Daudet tarafından içi n cesedinin bulunmuş olduğu taksinin şofö! ame edilmiş olan zemmü kadih davasının uştır. Mahkeme esnasında hali hazırda intişar memekte olan i.e Rappe ismindeki radikal gazete müdürü tal fından mesele hakkında derinden derine tahkikat mur edilmiş olan gazeteci M. Goldekycom dinlenmiştir. Sal anarşist mahafilinde tetkikatta bulunduğunu ve intihabat iddi! : kabul etmemek mümkün olmadığı kanaatine vâsıl olduğun h demiştir ki: , Filhakika gönç Daudet'nin kütüphanesinin etrafında kendi rassut etınekte olan on kadar polisin enzarından ieri La Flaoutter'in metresinin de faciadi hazır bulunmtış ve fakat öşikınn korkusımdus öniliye hadi bulunduğ nu da öğrenmiş söylemiştir. Gazeteci şahit, bu kadının bazı kimselere Philipp nin korkan ve tehlikeli bir anarşist karşısında bulunduğu zan na kapılan bir şeriki cürmü tarafından öldürüldüğünü söy! olduğunu beyan etmiştir. M. Glodskycom netice olarak sr Benim kanaatim, Pbilippe Dandet'in oğlu diye deği belki şayanı teessüf bir yanlışlık neticesi olarak katledilmiş el Muhakeme hitamında M. Daudet, harf esnasında gazeteci sıfatile kendisine sık sık hücum etmiş olduğ | şahide hararetle teşekkür etmiştir, Daha bir takım şahitlerin celbi için mahkemeye sil Muhafızgücü bisikletlilerinin seyahati | Çarşamba günü burada istir! | bat eden Muhafızgücü bisikletçileri şerefine askeri mahafili bir çay ziyafeti verilmiştir. Akşam C. H. F. salonunda veriltf ziyafete Vali, Kolordu kumandanı Salih Paşa hazır bulu” Bisikletçiler, dün sabah Horasan'a muvasalat etmişler b gün Horasan'dan Sarıkamış'a hareket etmişlerdir. | Muhafızgücü atlıları Çorluda — Muhefzgüci İs ya gelişler, alay sakitam tarafmdan | ahtek SilefiP eMilhsişiakiiz” Yorm:sabakBahusakiiğa © Jar thıları saat 19 da mimi surette karşıl. Almanyada mali ıslabö”| BERLİN, 11 (AA) 7 Reichstag sosyalist komitsf) bugün toplanarak yeni karari meler dolayısile hâdis olan *f yasi vaziyeti tetkik etmiştir. bürosuna nazaran komite m | leketin mali ahvalinin ıslahı ini kabul ve teslim etmifi tir. Maamafih komite, bu satla neşredilmiş olan kararn* melerin halkın büyük bir kıs ğır mükellefiyetler altı” sokmasına rağmen bu gayef” hâdim tedbirleri ihtiva eti ği mütaleasmda bulunmakt dır. Komite, yakında başveki ile temasa geçerek, müz. tarikile, bu. kararnamelerin # derecede tadil edilebileceği görüşecektir. Fransız « Italyan komitesi ROMA 11 (A.A) — Stefani 31, geçen teşrinievvelde teşekkül * den Fransız - İtalyan komitei 3 sana isimlerini bildirmekiedir.. Komiteye ezcümle Fransanm. ma sefiri M. Baumerchais, Kialj Paris sefiri M. Manzani ve fahri olarak nazır NU Balbino dahil Bü maktadır; Alman matbuatı, istihb Bir küşat resmi PARİS 11 (A.A,) — Yedinci 7 ilerise salonunun küşat resmi ba icen edilmiştir. Romanya Başvekili doktor PARİS 11 (A.A) — Sorbon rülfünunü hali hazırda Romanya vekili olan Profesör Yorgayt İ* doktor tayin etmiştir. Paris müstemlekât sergisi PARİS 11 (A,A.) — Müse” köt ni M. Raynaut, müs | kâ sergisinde okumak yazmak meyen yerliler mekebinin kü