27 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Yeni matbuat kanununun ihtiva ettiği ahkâm Cumartesi günü wmartesi günü Mecliste bul edilen matbuat ka- nazan sok közmm İ neşrediyoruz) Madde: 11 — Sahibi vefat eden veya risale umumi meşriya- are edenin cezai mes'uliyeti nda üç ay neşrolunabilir. Bu det içinde varisler arasında bu Bunda yazılı vasıf ve şartları haiz varsa mahallin en büyük mül- Bemuruna yeni bir beyanname k ve diğer mirasçıların muva Atnı aldığına dair resmi bir vesi a bağlamak şartile gazete ve ri Meşre devam edebilir. Müras- #rattnda bu kanunda yazılı va Ye şartları haiz kimse bulunmaz Yine bu müddet içinde kanuni “İ ve şartları haiz bir sahip gö “ÜR ve onun tarafından bir be- Bâme verdirmeğe | mecburdur. | madde hükmüne riayet etmek üç aydan fazla gazete veya ri- Detredildiği takdirde | 18 inci Ye hülcümleri tatbile edilir. Madde; 12 — Gazete veya risale plerinde aşağıda yazılı vasıf ve itlerin bulunnansr sarttare » Türk olmak, b). yirmi yaşını | 7"iş bulunmak, c)- yüksek mek “den veya lise ile buna muadil e bir mektepten sahadetmameli &ğer şahadetname | ecnebi “tlerden alınmış ise Tül k Yazar bulunmak, g)- Ecnebi devlet hizmetinde bulunmamak; | b Shi bir makama karş ecnebi İYeti iddiasında bulunmuş olma $)- Mabcuz olmamak. g)- Bil- devlet memuru ve asker ve or- Mensubu olmamak. Hususi ka- ile mâni olmadıkça mesleki ve © Büzete ve risale çıkarabilirler. rü halinde bir aydan iki aya kadar | sik olmamak üzere hapsolunur. Şu- | mamile ve hazırlık tahkikatı esma hapis cezası ile beraber üç yüz lira dan aşağı olmamak üzere ağır para ceza : Gazete veya risale vasıtasile bir suç irtikâp edildiği takdirde bunun cezası da ayrıca verilir. Madde: 19 - Gündelik gözete ve alelümum ister aylık, ister daha az bir zaman fasılasile beşrolunan gaze te veya risalenin her nüshasının ü- #erinde sahibinin ve umumi neşriya tanı idare eden kimse ile gazete ve risaleyi basan matbaanın ismi ve ba sıldığı yerde satışa çıkarıldığı gü- ün tarihi yazılır. Buna muhalif ha röketinden dolayı basan, beş | Jira- dan 50 liraya kadar hafif para coza- 41 ile cezalandırılır. Bilerek sahte İ sim ve tarih gösterilmesi halinde basan iki haftaya kadar | hapis ve 100 liraya kadar hafif para cezasile mahküm edilir. Madde: 20 - Gazete veya risale- lerin her müshasmdan ikişer tanesi günü gününe ve tevzii takip | eden mehai saatinde gazete — veya risale nin çıktığı yerin en büyük mülkiye memuru ile Cümhuriyet o Müddei- umumisine verilir. Verilmeyen her nüsha için 5 lira ve tekerrürü belin de her müsha için 10 liradan aşağı olmamak üzere 25 liraya kadar ağır para cezi hülle. Madde: 21- Her gazete v nin istihdam edeceği inahbir, muha- ir, ressam, fotografçı ve e ve rinale- | de abone kaydma ve memur olanların 12 inci maddede ; alı olan suçlardan biri ile gerer bulunmaması ve 21 yaşını, bitirmiş olması şarttır. Muhbir, muhabir -ve muharrir ve yukarıda yazılı diğer müstahdemlerin mensup oldukları gazete veya risaleden verilmeğe ve kadar ki inkibat yapılmadan evvel | istenilen mahimat bildirilecek olur sa terettüp edecek cezanın dörtte üçü ve takibat esnasında bildirilirse yarısı ii Muhbir veya muhar rirler ve yazı işler müdürü tasni et- tikleri veya asılsız olduğunu bildik leri haberlerin meşrinden mütevellit suçlardan mes'ul olup gazete veya risalenin sahibi ile umumi neşriy mı idare eden | kimsede bunlarin bemfiil sayılırlar. Madde: 28 - Gnzete veya risale İ ile veya sair tabi aletlerile veya el ile yazılıp teksir edilerek neşir ve tevzi olunan yazılarla ve umumi yer lere levha ve ilim asmak sie | halkı ceza kanununda yazılı cürüm" lere teşvik edenler bundan dolayı | ceza kanununda ayrı bir | bükün | bulunmadığı takdirde Türk ceza ka | sunun 311 inci maddesi mucibince | eomlandırılırlar. Şu kadar ki bu 311 inci maddede yazılı olan hapis ceza- sma hükmedilen cezanın altıda biri | ilâve olunur. Ve para cezası hükme | lunan hallerde bu ceza suçun ine göre beş Iradan 1000 liraya ka- | dar ağır para cezası olmak üzere ta- | yin olunur. Teşvik neticesinde İs- tedilen fl zuhur eder veya o fülin icrasma tevessül edilirse müşev ler fail ile ayni derecede mes'ul 0- hayatı hususiyelerini ima ta- ile dahi olen her ne vesile olursa olsun neşredenler bir aya kadar har | pis ve 50 zasile cezalandırılırlar. Ne; sahiplerinin muvafakatile yapılmış | suç teşkil etmez. | Madde: 30 - Türk ceza kanumu- nun 186 «cı maddesi sarahati hari- cinde kendilerine mevdu vazifenin ifasından dolayı, Büyük Millet Mec “Büyük Millet Meclisinde kabul edilen matbuat kanununun metni sında yalnız cürhuriyet müddei w- mumisinin emrile yapılmakta olan tahkikata ve adli muamelelere mü. tenllik havadizlerin ve cürmü yapan larla cürme kurban olanların fole- graflarının neşri menedilebilir. Bu- cw muhalefet ancak müddelumumi nin bu baptâki yazılı emrinin gazete veyn risale idarehanesine tebliğin den tbaren bir suç olur. Ve yazan | 10 liradan 100 biraya kadar | hafif para cezasile cezalandırılır. | f) - Neşri caiz etki bir ilâenım sui niyetle ve yeni bir hükmün kezalik i niyetle tekrar meşri o söğme ve hakaret iddinsile takibat yapılması” ma ve ceza verilmesine mâmi değil | dir. £) - Mahkeme müzakerelerinin neşri memnudur, h) - Bir ceza davasının başlama sından son hükmün verilmesine ka- dar hâkim ve mahkemenin kararla” rı ve muameleleri hakkında mütalea serdedilemez. i) - Gizli bakılmıyan boşanma da. valarında ancak; i) - İki tarafın ve şahitlerin isim- leri, san'atleri ve adresleri, 2 - mevzuu bahsolan ve karar ve- rilen hukuki meselelerin kısaca iza hı, 3 - Şehitlerin şehadetlerinin ay- nen olmamak şartile kısncn mevzuu, 4 - Hüküm fıkrası yazılabilir. Bu madde hükmlerine muhalif ha reket edenlerden 20 Tiradan 90 lira- | ya kadar hafif para cezası alınır. Madde: 36 - Gazete ve risaleler kendi namlarına piyango, tombola ve #aire gibi herhan; bir süretle te- ve kurra oyunları tertip edemi- yeceği gibi böyle tertiplerin kupon ve yazı ve ilânları gazete ve risale- lerde neşredilemez. Hilâma hare- ket edenler 200 liradan 1000 biraya İ liradan aşağı olmamak özere para du haricine çikarılmış olanlarla 16 nisan 1340 tarihli ve 481 munaralı af kanununun üçüncü maddesinde yazılı eşhasın gönderdikleri yazı, ga zete ve risaleleri neşretmek memnu dur. Muhalif hareket edenler altı dan 3 seneye kadar hapis ve 300 cezasma mahküm olurlar. Ba suret le neşrolunan yazılar bir teşkil ettiği takdirde ayrıca takibat yapı- lar, Madde: 44 - Kı melerin resmi gazete il evvel aynen neşri mernadur, Hilâ- fında hareket edinlerden 59 liraya kadar hafif para cezası alınır. Madde: 45 - Resmi dairelerin ma | lümat ve beyanat vermeğ: salâhiyet | li memurlarının ve hükümetçe ta: | 4 ajansların verdikleri haber- neşri suç teşkil etmez Madde: 48 - a). Cezı kanunu 6 ncı vraddesi b ülmimce bir ında iki taraf veka vekil leri tarafından dava hakkında mah kemeye verilen evre nan müdafaalarin mı tahkir lâfızlarmın re; Beri alınması menedilmiş cimad kça caizdir. b)- Mahkeme huzurunda davaya aidiyeti olmadığı halde üçüncü şa- hular aleyhine yapılmış ve mahke- mece geri alınması emredilmiş hare | ketlerin neşrinden dolayı gazete ve risaleler takip edilemez. Haklarına | tecavüz edilmiş olan üçüncü şahı lar ancak iki taraf ve vekilleri sley- hine medeni ve cezai takibatta bu Munabilirler, Madda: 47 - Gazete veya risale Bin mes'ulleri matbaanın neşriyatın dan tevellğt edebilecek her türlü | huk cezai mes'aliyetlere ha, el gelmemek üzere bir o memurun vazifesine müteallik fiillere ait ola | di hi n ve nizamaa neşrinden “ uğurlu şapka duhuliye 10 kuruştur. TÜRK ANONİM ŞİRKETİ kadı mukarrer olan hey'eti umu yeyi fevkalâde i se senodatı mikta tin 366'me ve şirket sinin 27 inci maddelerinin tayin ey edi to Rıhtım Hanında köin merkezi idare- sinde ilk içtima ruznameyi müzake. rat: olan mevaddı atiye müzakere etmek üzre iki —ğ—ğ ğ Mem lan gazete veya mecmuanın devam edenler hakkında madde hükmü tatbik olunur retle kapatılan bir gazetenin mes'ul leri tatil müddetince başka bir isim ile gazete çıkaramaz. kette çıkan gazel Türkiy: nolunabil rardan evvel icra vekilleri heyetin- den müstacelen karar alınmak üze- re dahiliye vekilinin emrile toplattı- rılabi mennuiyeti bilerek Türkiyeye | kan ve da; dar ağır para cezası alınır. tehcen resimleri havi neşriyat Cüm huriyet müddeinmemilerinin emrile toplattırılabilir. Dr. HORHURUNİ Beyoğlu Tokatlıyan yanında mektep sokak 35. Cilt ve errazı zühreviye tedavihanesi, Hrgün sabahtan akşama kadar. emasında | larak içtiman davet eyler: | 1 — Maddel ve İ misltemal işletilmesinin temini mak li elzem ve muva- İsküdar Hale # in muhafazası sadile fenni ve BALYA KARAAYDIN grup ile mulia- 2 — İstifa eden murakıbın yeri- ne 1931 senesi için yeri hir murakı- ben tayini. İşbu içtimada bilâsale ve bilro- köle hazır bulunmağı arzu eden his | sedaran ti umumiyei fevkalâde 25 temmuz 1931 tarihinde ini, edarana ilân n tevdi edilen hi kanunu Ticare- icaret kanununun 374 im ci maddesi mucibince malik olduk- ları senedatı yevmi içtimadan İ kal bir bafta evvel İstanbul'da gir- izamname iği miktarı asgariye vâsıl olma- nerkezi idaresine ve Paris'te Danten sokağında 3 No, da (Bank lecek Ağı aç imi Ğ“8-İ 45 Paris et de Peyi ba) bankasına 2 isci Çarşamba günü tevdi etmeleri Küzemder. Tü ş ni beşte Şirketin Galata'da Merkex | çan ve mizan deh Make İ| ee işbu ikinci içtininda temel edi Ten hisse miktarı ne olursa © olsun icra edilecek müzakerat muteber 0- Hacakttır. ığı chetle meclisi idöre hissedaran | eyeti umumiyesi hakkında ci defa o- kapatı günden fazla ara verilemez. Daha uzun bir müddete ihtiyaç görülürse İ bunun sebepleri kararda © tafsilen tesbit olunur. Duruşmanın hitarma. 'da cümhuriyet müddeiumumisinin iddiasını hemen serdetmesi lâzım- dır. İşin ehemmiyetine göre mü deiwmumilikçe evrakın tetkikin: ih tiyaç gösterilirse bunu için en çok üç gün mühlet verilir. Cümhuriyet müddel umumisi tarafından iddin serdedildikten sonra maznunun msi dafasını hazırlayamadığı anlaşılırsa bunun için © kendisine en çok beş mühlet verilir. o Müdafandan sonm hemen ve nihayet üç gün için de hükm tefhim edilir, Madde: 59 - Matbunt vasıtasile irtikâp edilen suçlardan dolayı sa- dir olan karar ve hükümler aleyhi- ne tevessül olunacak kanun yolları ceza mahkemeleri usulü kanunu oh- kkâmına tâbidir. Temyiz mahkeme- sinde maznunun celbedilmesi husu- sunda yukarıki maddeler hükümleri til olunabilir. Bu suretle Madde: 50 - Yabancı bir memle veya risalenin kulması ve dağıtılması leri heyeti kararını ile me- . Dağıtılan müshalar ka- gazeteleri n 300 Tiraya kas Menolunmuş anlardı Madde: 51 - Adaba münafi müs- Madde: 52 - Matbuat cürümle. | mahallinin en büyük o mülkiye me murlağunca tasdik olunmuş hüvi- rinden ve matbuat vasıtasile yapıla. kadar ağır para cezasma mahküm cak suçlardan dolayı hükmolunacak | olurlar, Bisi azasından icra vekilleri heyetin. den ve resmi heyetlerle devlet me- ürk ceza kanumunun 587 inci desinin birinci fıkrasında yazılı rak gazete ve risalelerde £ yapılan £ ikindi bir devler tatbik olunur. Asliye mahkemelerin alar müstelzim suçlarla ikinci | mg üçüncü fas me irsi 192 YS üçüncü babının birinci ba Nda yazılı zimmet ve ihtilâs, ikin- mada yazılı irikâe.,, üsüncü yazılı rüşvet ve dde ve 286 mot madenin ilk fik Ni ve 287 inci madde ve 6 mer ba- yil, üçüncü faslında yazılı sahte ve sekizinci babının birinci nda yazılı 418 inci madde ve 6 ince maddenin son | fıkrası ve 19 uncu maddenin ikinci fıkrası dolandırıcılık ve hileli | iflâs ve| yeti sil istimal suçlarından bi- İc mahküm olmamak. k)- vatan, İl wücadele, Cümhuriyet ve im- | aleyhinde bulunup ta herhan- Si bir mahkeme ve divan tarafından İmakiküm olamamak. — 1:25-1X-1339 | İtih ve 437 numaralı kanunla ve| V-1929 tarih ve 854 numaralı wnua birinci maddesi hükümleri mi bince devlet hizmetinde kulla Mamasma karar verilmemiş Ol Mak. Milli mücadelede işgal altında | | düman emellerine hizmet idici meş YAL yapmış olmamak. kğ, Madde: 13 — Türkiye'de cene erin gazete ve rismle çıkarması ehellii hükümetlerin ayrıca müsaa “etine ve umumi meşriyatini idare ©- dscek olanın Türk vatandaşı olma" ep bağlıdır. Bu yazete ve risaleler haphüriyet hülcümetinin dahili ve Yap, siyaseti aleyhinde neşriyat mazlar. Bu maddeye muhalif hayal bulunanlardan — verilen | si müsaade istirdat olunur. Binde; 14 — İlmi ve ahlâki ie riyatile devamlı surette fazilete Rp eden gazete ve ritnlelere da İinun divanı kararile maarif ve- li, Ji tarafından tnkdirname veri > Hizmetin devamlı olması için Yötriyatn en ax bir seme | Fasılasız Yapılmış olması şarttır. | Madde: 15 — Gazete veya Fisa-| etin başmaharriri ile umumi mepri- Yatine idare eden zatın yüksek mek öten mozun olması ve bunlarla W- müdür ve yazı işleri müdürü: Yön yukari maddede yazılı diğer ve kayitleri haiz bulunması « Madde: 16 — Bir gazete veya gönlenin sahibi ile umumi meşriya- iran idaresi ayni meb'us uhtesinde yacağı gibi ayrı ayrı meb Wlar tarafından da deruhte oluna maz, Madde; 17 - Beyannameyi alan © büyük mülkiye memuru boyanma | > münderecatını mahsus defterime | Aydettirdikten sonra beyananname Sahibine hir ilmühaber verir ve en kita irüddeğ içinde beyanname mah- İsviyatının hakikate muvafık olma.” değme tahkik ve alacağı | meticeys| R a risale büy emürumun emrile derhal kapatılır ç verilmeksizin moi | 0 üazste veya risaleler meşre aden 100 liradan 500 İiraya les SX Yara cezası almır, Tekerrü memleketin dal harrirlerinin hüv riyet müddolumun edenlerden sorabilir. Talep olunan bu malümetı vermezler veya yan Lş olarak ve: sale intişar etmekte olduğu yet varakası hömil olmaları lâzun kanunun 526 ıncı maddesi mucibin ce cezalandırılır. Kanuni bir mâni yokken beyannamelerinde bildirdik İeri intişar devrelerini ardı. sıra ve mükerreren beş defa geciktiren ga- zete veya risale nümuna idarehanesi haricinde abone kaydi için verilen hüviyet varakası geri alınır... Bu madde hükmü gazete ve risaleler. den muayyen telif hakkı © almıyan yardımcı muharrirler hakkında mec burü değildir. Madde: 22 - Gazete veya risale satmak istiyenler zabıtaya müraca- atle hüviyetlerini mahsus defterine kaydettirerek mukabilinde bir ilmü haber almağa mecburdurlar; gazete veya risaleleri satarken © umumi a- dap ve nezahata mugayir | tabirler kullanmak, bir şahsın veya heyetin namusunu ihlâl veya itibarını kes- redacek veya heyecanı mucip ola- cak surette veya matbusda münde- tiç olmıyan havadislerden bahsede- rek rağbet celbetmek © memnudur. Bu madde hilifına hareket edenler İ bir liradan beş liraya kadar hafif pa £n cezasına veyahut bir haftaya ka. dar haff hapse mahküm olurlar. Madde: 23 - Gazete veya risnle- nin mülkiyeti hususunda kanunu medeni bükümleri caridir. Madde: 24 - Bir sene müddetle neşrolunmıyZan veya neşrolunduk- tan sonra beş sene tatil eden gazete veya risa- lenin adı üzerinde sahibinin hakkı kalmaz. : Madde: 25 - Bir gazete veya ri- salenin hususi fedakârlık ihtiyarile elde edip yazdığı istihbarat bu ga- zete veya risalenin mülkiyetindedir. O gazete veya risaleden o müsaade alınmadıkça neşrinden 24 saat geçin ciye kadar başkası tarafndan meşro- dilemez. Neşredenler hakkında “te- Hf halkı kanunu, hükümleri tatbik olunur. Madde: 26 - Mahallinin en bü- yük mülkiye memuruna gazete veya risalelerin ikişer nüshasının verilme si gazete veya risalede çıkan yazı ve resimlerdeki telif hakkını kayıt we tescil hükmündedir. P Madde: 27 - Her gazete veya ri selenin neşriyatmdan doğan mes'u- Hiyet umami neşriyatı filen idare © den zat ile ba gazete ve, le sa hibine aittir. Muharrirleri kendi im zalarını taşıyan yazılardan ve ve salar yine imzalarile çıkan resim- lerden dolayı hem fiil olarak gazete #ahibi ve umumi neşriyatı idare e- den zat ile birlikte mes'ul. olurlar. Müstear nam ile vey imzasız ve remzli imza ile intişar eden yazılar ve harici emniye- bine ve esrarı askeriyeye ait İse mu yetlerinin cümhu- wi her istediği risalenin sahip- | zaman güzete beşriyatı idare| lerinden ve urau: irlerse gazete veya ri- halde İ mahkemeden alı İ| kapatılır ve meşri n göre yapılacak kanuni takibat hariç İ ölürak bundan dolayı üç aydan ek- İ larınm da nesri yasaktır. wnurlarından biri veya bir kaşı hak- kında isim ve madde gösterilmiye- rek müphem ve sülzannı davet ede cek mahiyette mütecavizane yazı ve ve icra vekillerini heyetinin ve ces- mi heyetelerle devlet memurlarının veya bir kısmının şeref ve haysiyeti | ihlâl olunursa üç aydan altı dar hapis ve 100 liradan eksik olma | mak üzere ağır para cezası hükmo- nu 426 ve 427 nci maddeleri muci- bince müstehcen sayılan maddeler halkın âr veya duygularını inciten | ye ayıp sayılan şeylerdir. San'at ve ilim eserleri müstehcen © değildir. Bunların san'at veya ilim eseri vas. | haiz olup olmadıklarını — tesbit cümhuriyet müddei © umumisi beş kişiden mürekkep bir ehli hibre- den istişari rey alabilir. Ehli ibre terbiye ve güzel san'atlar müntesip- lerinden ve yüksek tahsil görmü lanlardan itihap olunur. Madde: 32 - Bir kimsenin mama. | sunu ihlâl edecek veya itibarını kı. racak veya şöhret ve servetine za var verebilecek bir maddeyi neşir vasıtasile ifşa etmek veya ilça niye- tinde olmayıp ta kendisinin şeref ve haysiyetne tecavüz edecek neşriyat yapmak tehdidile muayyen bir müd dete nit obene bedelinden ve tarife. ye tâbi ilânlerin musyyen ücretin. | den fazla bedel ve ücret veya bunla | ra mundil br menfaati kendisi veya başkası için temin edenler ceza ka nunumun 192 inci maddesi mucibin- ce ceza görürler. Madde: 33 - Milli paranın kıyme tini düşürmek veya dahil voya ha- riçte bu paraya karşı itimadı. sarsa- bilecek vak'aları tasi veya tahrif ederek neşir ve işan edenler üç ay- dan üç seneye kadar hapis ve 100 liradan 500 liraya kadar ağır para cezasile cezalandırılır. Madde: 34 - Türk coza kanunu bükümleri hariçinde olarak matbu- atta bilerçk yanlış metinler veya bir kimseye aifedilmiş vesikalar, yahut haddi zatinde doğru, fakat münde- ricatı tahrife uğratılmış metinler nejredenler bir haftadan bir 2; kadar hapis veya 10 liradan 50 Tirm- ya kadar ağır para cezasına mah- küm olurlar, kararın bir cürme ait herhangi tah- kikat evrakı ve vesikaların duruşma da okunmazdan evvel neşri memmu- dur. Ancak mahkemenin veya mü: dei umuminin müsmadesile ve bütün gazetelere birden icrası lâzimgelen tebliğlerine tevfikan bu vesikaların beşri caizdir. b)- İspatı caiz olmiyan söğme ve hakaret davasına ait zabitların ve bura müteallik şikâyetnamelerin ay nen ve hülâsaten neşri dahi memnu dur, <)- Mündericatı umum edep ve ahlâka dokunabilen tıbbı adli rapor d) - Menhekemesinin gizli olma. 8 kararlaştırılan dava zabitlerinin da mahkemenin müsaadesi olmadık İ liraya kadar ağır para cuzasile caza | arttırılarak verilir. Madde: 37 - Türk ve ecnebi elliflerin ilmi ve edebi ve felsefi e- serleri müstesna olmak üzere hal- kan ahlâki duygularına dokunabilen hakiki veya muhayyel surette hay- dutluk, hirsizlik veya diğer cinayet- lerin icrasına veya bunları yapanla- rın hayatı ve hareketlerine imtisale heves uyandırabilecek mahiyetteki matbunlar neşri memmudar. Bu memnuniyete muhalif hareket eden- ler bir seneye kadar hapis ve 200 landırılır. Tekerrürü halinde bu ce- zalar iki misli olarak verilir. Madde: 38 - İntihar vakaları mahallinin en büyük zabıta mermu- rundan mezuniyet almaksızm ney retmek memnudur. Mezuniyet ulna rak neşri halinde dahi intihar eden lerin ve intihara teşebbüs edenlerin resmi basılmaz. Bu madd hükmüne muhalif hareket edenler bir hafta. dan bir seneye kadar | hapis ve 25 liradan 200 liraya kadar para ceza- sena mahküm olurlar. Madde: 39 - Türk cuza kanumu- mun 312 inci maddesinde yazılı suç ları matbuat vasıtasile irtikâp eden lere bu maddedeki cezalar altıda bir Madde: 40 - Padişahçılık ve hi- isfetçilik yolunda ve komünistlik ve | anarşistliğe tahrik eden meşriyatta | bulunulamaz. Hilüfına hareket eden lere altı aydan üç seneye kadar ağır hapis cezası verilir Madde: 41 - Bir gazete veya risa lenin mas'ulleri aleyhine dava açıldı &r zaman cümhuriyet müddei umu- misi veya şahsi davacı tarafından davanın açıldığı gazete veya risale- nin idarehanesine tebliğ ettirilir.Bu tebliğden sonra hüktnün kat'ileşme- sine kadar o gazete ve risaleler yal. nız takbat halıkında tek ve basit bir iş'ardan başka hiç bir sebep ve ba- hane ile bir şey yazamaz ve müşte. ki de bir şey yazı Bu mad- de hilâfına hareket edenler 100 lira dan 1000 liraya kadar ağır para ce sasile cozalandırılır. Tekerrirü ha. linde bu para cezasinm azami had. | li itı aya kadar hapis Aile mevcudiyeti esastn boza. cak, kadınlarımızın âna olmak hu, susundaki fıtri temayülünü zayıfla. tacak ber türlü neşriyat © yasaktır. Hilâfenda hareket edenler bir aydan bir seneye kadar hapisle cezalandı. rider, Madde: 42 - Memurların ve bil. Gül asker olanlarla ordu mensupları nın, dahili ve hari seleler hakkında mütaleaları, askerlik © ye vazife aleyhinde tenkitleri muntaza Mun ve inzibat ve itaata münafi ola rak gönderdikleri makale ve yek tupların derç ve meşredilmesi mem, mudur. Bu memnuyet bilâfına hare- ket edenler üç aya kadar hafif para cezasile beraber 25 liradan 200 Lira, ya kadar hafif para tezasına mah, küm olurlar, Neşredlen bu türlü y zıları yazmış olanların hüviyetleri; den 50 li- ru veya salâhiyetli makam tarafın. dan gönderilen cevapları meccanen neşretmeğe mecburdur. Cevap ve tashihler gazete ve risalenin bu ce- vap ve tashihlerin vasulünü mütea- kip ilk çıkacak nüshasının ayni sü- tununa ayni punto harflerle hiç bir ilâve ve tayyolunmaksızn neşredi- lecektir. Neşriyat devlet memuru» nun şahsına da teallük ettiği taktir- de bu memur ayrıca cevap vermek halıkına maliktir. Bir gazete veya risale meşriyatında zikir veya telmih edilen hakiki veya hükmi şahısların o neşriyata cevap vermeğe hakları vardır. Cevap, gönderenin imzasını havi olmak ve tenllük eylediği yazı nın iki mislini geçmemek lâzımdır. Cevap gazete ve risale hakkımda ha kareti muazammın sözleri ve suç teşkil edebilecek mahiyetteki ifade- leri havi olursa veya neşrinden üç ay geçmiş ise de imtiria edilebili Covap ve tashihin dercinden imtina halinde imtinan sebepleri — derhal mahallinin Cümhuriyet müddetamu milerine yazı ile bildirilir. Gazete i- | çin hakareti mutazammın veya suç | teşkil edebilecek mahiyetteki ifade- leri havi cevaplarda müddeiumumi lik gazetenin talebi üzerine münasip göreceği tadilleri yapar. Bu tadiller den sonra cevabın neşrinden imtina | edemez, Cevabın neşrinden © sonra gazete veya risale ayni memura ve- yni şahsa ve ayni meseleye tenl İk eden ve yeni mahiyette neşri | yat yaparsa yukardaki şartlar resinde ve bu defa yazının üç misli. ni tecavüz etmemek üzere | tekrar bir cevap meşrine mecburdar. Bu meeburiyetlerden imtina halinde 25 | liradan 500 liraya kadar ağır para! cezası hükmolunur. Hakkında meş. riyat yapılan şahıs ölmüş ise cevap vermek halkı karı, koca; usul ve füruuna intikal eder, Bunlardan bi- ri tarafından cevap ve tashih hak- kının kullanılması diğerlerinden bu hakkı iskat eder. Madde: 48 - Gazete veya risale mündericatndan dolayı kendileri. nin mahkümiyetlerini mutazammın verilecek hüküm ayni gazete veya risale ile o hükmün tebliğinden iti- | baren © gazete ve risalenin çıkacak | nihayet i müshasında ve mah- | kümiyeti icap ettiren yazıların çık. mış olduğu sütunda ayni punto harf lerle ve o gazete veya risale tatil edilmiş ise müddeiumumi veya kadarların talebi üzerine © masarifi mahküma ait olmak şartile hâkim ve mahkeme reisinin tensip edeceği | diğer bir gazetenin tekabul edecek | sütununda ve o sütunda mutat ilân tarifesine göre verilecek bir ucret mukabilinde neşrolunur. Beşir maz. rafları yine mahküma ait olmak şar | öle alâkadarları dilerlerse er hihayet üç gazete ile neşrine hük- molunabilir. Neşriyattan dolayı mah. küm edilen gazete veya risale mah- keme hükmünü meşretmezse ayni | mahieme 200 lira ağır para cezası bülemeder, Israr vukuunda par ce kat hükmolunmakla beraber bu hükmün tebliği üzerine de koy: mazsa her teahhur eden | gün için radan 200 liraya kadar para cezası alına, ça neşri memnudur. e) - Ceza tahkikatı başladıktan sonra ilk tahlkiknt esnasında tahki kat hakiminin muvafakatının inzi- Madde : 43 . 3 Mart 1340 tarih ve 431 numaralı kanunun hülemüne tevfikan Türkiye cümhuriyeti hadu- 100 lira para cezası alını Madde: 49 - Memleketin umumi tazminat ve mahkeme hukuki ve mali mes'uliyetlerden ce zaya mahküm olanlarla beraber ser maye koyanlar müteselsilen ines'ul- dürler. yapılan suçlar altı aylık müruru za a nun 428, 427, ve 480, 482 inci mad- delerile bu kanunun 18 inci madde- sinin a) ve b) fıkraları sekiz, 19, 28, 29, 33, 34, 35, 44 üncü miadde- leri şümulüne giren suçlardan dola- yı hazırlık tahkikatı yapılmaz. irtikâp edilen ağır ceza mahkemesi- sin vazifesine dair suçlardan ya; suçlar cümhuriyet müddelurumili. inin iddinnamesile doğrudan doğ- ruya mahkemeye veril çen mahiyetteki neşriyattan dolayı gazete veya risalenin intişarı mah- zurlü görülürse cümhuriyet müddei umumiliğince gazete veya mecnma nn muvakkaten tatili ve recek olan mahkeme veya hâkimden istenir. Bu talep duruşmadan evvel vaki olursa mahkeme veya evrakı tetkik ederek tatil ve tevkif hakkında bir karar veri rarile tatil kararı kalkar. Mahkümi- | yet halinde mahkümun mahküm ol duğu müddet veya para ödenmemesinden dolayı ne kadar İ hapis cezası lâzım geliyorsa o mik | tara muadil olacak ve ceza kanunu. | Mi gazete veya risaleler bu kanunun nunun 25 nci maddesiode muayyen | matbunt vastasile irtikâp © edilen müddetten azami haddini geçmiye. , suçlar hakkında ve neşriyattan ken cek bir müddetle gazetenin tatiline | dini mutazarrır addeden kimselerin. dahi hükmolunabil cevapları mecmualarını kara hilifma o neşre. | mecburiyeti haricindeki mükellefi denler hakkında üç aydan aşağı ol. | Yet ve şartlardan müstesnadır, Bu #mamak üzere hapis ve 200 liradan ; gazete veya risaleler vasıtasile irti aşağı olmamak üzere ağır para ce- 2251 hükmolunar, olanlardan bir veya birkaçı hakkın- da ve dava açılması izin almağa bağ | le olur, ve izinin alınmaması herhangi bir suretle tebligat icra e İ dilmemesi sebebile geçecek zaman matbuat vasıtasile irtikâp suçlar muhakemesi için bu kanun da kabul edilen si mahiyette görülürse bu kabil maz nunlar hakkındaki muvakkaten tatili lir. Mütekabil davalarda maznunlar dan biri hakkında dava açılma zin ilmağa bağlı olduğu birleştirilmemiş olan davalardan bi- rinin veya bir kaçının meselenin ma hiyetine göre muvakkaten tatiline karar verilebilir. irtikâp e muna göre cümhuriyet müddeluma miliklerince yapılacak hazırlık tah- kikatının nihayet bir hafta zarfında ikmali kâzamdır. İlk tahkikata tâbi | miş mes'ul müdürlerin mes'uliyeli suçlardan bu tahkikat en kısa bir zamanda meticelen | nunun ikametgâhı meye celbedilmesi için müddeti nazarı dikkate alarak du- | ruşturmaları ceza muhakemeleri u. | ce tayin olunan ceza miktarı ve mü, dafan hakkını iflâl etmiyen usul ha taları makiz sebebini teşkil — etmez. Nakzolunan hüküm ( mableümiyete esas filin suç teşkil etmiyeceği nok taşından nakzolunursa temyiz meh- kemesinin beraet kararı — verir. Temyiz mahkemesi hükmü, asliye İ mahkemesinin suçun vasfında hata ettiği noktasından nakzeder ve bu da cezanın ağırlaşmasını mucip ol- mazsa bu hatayı tashih etmek sure tile davayı hükme bağlar. ia Madde: 60 - Kanunu tebliğ mu- amelelerinde gazete idarehanesi ga zete sahibi ile umumi neşriyatı ida- re eden zatın kanuni ikametgühlari sayılır. Madde: 61 - En ağır cezayı müs- telzim maddelerden maada suçlar asliye mahkemesinde görülür, Madde: 62 - Müddeiumumi © ve hâkimler vazifelerini bu fasılda ya- zıldığı sürat ve müddetlerde mu” hik bir sebep olmaksızın ifa etmez- lerse haklarında hâkimler kanunu hükmüne tevfikan kıdem tenkisi ve | icabına göre bundan sonra gelen inzibati cezalar tatbik olunur. Madde: 63 - Matbuat suçların dan haklarında takibata başlananlar mahkeme huzurunda da şifahen ve- kil gösterebilirler. Ancak üç (gün zartmda vekâletnamenin asıl veya tasdiki suretini mahkemeye verme tar, Madde: 64 - Devlet daire ve mü- İ esseseleri tarafından ilen res masrafları Madde: 53 - Matbunt vasıtasile tabidir. Madde: 54 - Türk ceza kanunu | Madde: 55 - Matbuat vasıtasile Müsteh- Tüzumu inde de maznunların tevkifi mah hâkim. Bornet ka cozasımın neşretmek. , Gazete © veya | gönderecekleri kâp edilen suçirdan dolayı gazete İ min doğrudan doğruya idaresinden | mes'ul olanlarla birlikte suç mevzu olan ve yazı veya resim sahibi müş” tereken mes'ul olurlar. Bu hususta memarin muhakematı > hakkındaki kanun hükümleri cereyen etmez. Madde: 65 - 16 temmuz 1325 ta- rihli matbust kanunu ve zeyillerile matbaalar kanunu ve hakkı telif kanununun bu kanuna muhalif bü- kümleri mülgadır. Madde: Bu kanun neşri a» rihinden muteberdir. Madde: 67 - Bu kanunun büküm lerinin icrasına icra vekilleri heye ti memurdur. Muvakkat madde: a) Bu kanı. nün mer'iyete geçtiği tarihten çık makta olan bütün gazete ve risale, ler kanunun neşri tarihinden itiba ren 15 gün içinde beyanname vere sek bu kanun hükümlerine uymağa mecburdurlar. Bu zamana Okadar neşriyat sahip ve bu kanunla | ilga edilmekte olan 16 temmuz 1325 ta. rihli matbuat kanunu ile ta; edil. Madde: 56 - Bir suçta müşterek veya edilen ehir cdacek muhakemenin e karar verilebi- takdirde Madde: 57 - Matbuat vasıtasile len suçlardan dolayı lüzu 7 altında devam edebilir. Muvakkat madde; b) Bu kars meşri tarihinde gazete ve risala çıkarmakta olan sahip, bms muharrir ve umumi neşriyatımı ida re edenler kanunun tahsil derecesi Doktasından koyduğu © kayitlerden Madde: 58 - Mahkemeler maz. | nu barile mahke. | leri lâzimgelen siyasetine dokunacak dolayı icra vekilleri he; güzete veya risaleler | muvakkaten meşriyattan yeti kararile kayyet olmıyan en kısa bir zamana tayin ederler. Kat'i bir zaruret ol. madıkça duruşmalar. arasında beğ sulü kanunundaki müddetlerle mu. | İ kanunun neşri esnasında fiilen bur lundukları vaziyetlere mahsur kal mak şartile üç sene müddetle müs- tesna tutulurlar,