17 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI 5 İngi İZ Tayyarecileri Ve Biz » Amerikada derbr mesel he- line girmiş bir sözdür: Bir İn gilizin Londra ço, Yağı kayıp yere düşse, Times Bazetesine şikâyet mektubu ya zar, Bunu bildiğimiz içindir ki bir müddettir bazı İngiliz 8- zetelerinde ve bilhassa Times gazetesinde İngiliz tayyarecile- © ri tarafından Türkiye aleyhine Yazılan şikâyet larına ehemmiyet vermedik. o Fakat son zamanlarda bu şikâyetler İ mürettep bir propaganda şekli Bi aldığından cevapsız birak” © mak istemedik. Bütün mektuplar aşağı Yu- karı ayni şeyden | şiküiyet edi- yorlar: Türk £ havasından ve Türk topraklarından geçen tay Yareciler fena muameleye ma ruz kalmaktadırlar. Evvelâ şunu izah etmek lâ- zamdır ki, o alelusul müsaade aldıktan sonra Türk © teyyare merkezlerine gelip giden tayya reciler, gördükleri m den şikâyet etmemektedirler. A sıl şikâyet, ( havalarımızdan geçerken her hangi bir sebep- e yere inen tayyarecilerin ma- ruz kaldıkları müşkülâttır. Ve İngiliz © gazetelerinin son 28- manlarda bu kadar gürültü ile bahsettikleri Mollison namın- daki tayyarecinin şikâyeti de bu nevidendir. Bu şikâyet yaygaraamı ko- paranlar (o unutuyorlar ki, bir memleketin havası üzerinden uçan tayyare, tıpkı ohududu geçen yolcu gibi bir takım ak- kâma (tâbidir. Pasaportların kalkacağı, budutlardan geçen yolcular, havadan uçan tayya- reler ve limandan limana uğ- rayan vapurlar & hakkında tün kuyudun ilga edildiği bir | devir geleceğini biz de biliyo- kuyut ile mukayyediz. Ve tay Yareler hakkındaki kuyudu il ham eden sebepleri İngilizle- 1 herkesten iyi takdir etme leri lâzımdır. Geçenlerde bir İngiliz mecmuasında — okudu- #umuz bir makalede tayyare- demizi- sonra deniliyordu ki: ayyarenin icadı 50 sene geç alsaydı, yarım asır daha ya taklarımızda rahat uyuyacak” tık... Gelecek muharebede tay- Yarenin © oynayacağı rolün €- Memmiyetini tebarüz ettirmek in neşredilen bir da “cümle deniliyor ki, © Yununun ilk perdesi, resmi per ba, olan harp ilânmdan o evvel »lryacaktır. Bu perde tayya- re mücadelesidir. Ve belki de bu birinci perdeden sonra oyu- Dun diğer perdelerini oynama- ğa lüzüm acak Milletlerin müdafaası şim- i esaslara istinat o ettikçe, bir harp aleti hakkında tece vüz kabiliyetile mütenasip te- Bunlari biz vazetmiş değiliz. Bütün devletler tarafından ka- bul edilen beynelmilel ahkâmı biz de tatbik ediyoruz. Mollison ne yapmak | İsti- Yor? Avusturalya'ya gitmek re yola çıkıyor, Bizim mem sketimizden başka bir yol ta- kip ederek Mısıra gidiyor. Son fa muvaffak olamıyacağını an- Yınca İngiltereye (dönerek ekrar yola çıkmak istiyor. Bu a avdet ederken, kendi ifa- *me göre, “en kolay,, buldu Ün yolu takip ederek, havala- Funızdan uçup Bulgaristana git Meğe karar veriyor. Hiç bir güsaide almağa lüzum görme en yola çıkıyor. Ve yine ken- anlattığına göre, Konya üze n geçerken üşüyor, ve sın Make içi rk in a PAZAR 17 KANUNUSANİ 1932 Gü sene, Ne 2133 KURUŞTUR > Sahip “ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yan Müdürü ETEM İZZET Ali Rana Bey tütün inhisarında müdürü umumi vekilinden izahat &lryor. Dün sabahtan itibaren gümrüklerin ve inhisar larıntetkikinebaşlandı Vekil Bey gümrüğü teftiş etti.. Barut inhisarı nasıl idare edilecek? — Kibrit inhisarı işleri — Vekil Beyin dünkü tetkikatı ANKARA,16 (Telefonla)— | Gümrük ve inbisarlar veki Röna Beyin tetkikatmı ikmal ederek önümüzdeki hafta bida- yetinde avdetine intizar olun- maktadır Barut inhisarı nasıl idare edilecek? ANKARA, 16 (Telefonla) — Barut ve mevâddı. infilâki- İnhisarını idare edecek mu- Tıp fakültesinde Sıh- vakkat idare müdürü Lâtfi Bey gümrük ve inhisarlar vekâleti ile temas ve lâzım gelen tali- matı aldıktan sonra bu akşam- ki trenle İstanbula (o dönmüş- tür, Mezkür inhisar idaresi hazi rana kadar muvakkat bir ida. re ile ve devlet inhisarı şeklin de idare olunacak ve 932 bü çesile kat'i şeklini alacaktır. (Devamı 6 ıncı sahifede) hiye vekilinin riyase- tinde toplanılacak.. Bu içtima yarın sabah olacak ve fakültenin mesaisi üzerinde görüşülecektir Sıhhiye Vekili Refik Bey fakültesi meclisi müderrisini yarın Sıhhiye Vekili Refik Beyin ri- bir Tayyarecinin istediği gibi dıktan sonra yoluna devam et- rhesine müsaade etselerdi, bel- ki Mollison'un talep ettiği ne- zaket gösterilmiş olurdu. Fa- kat ( vazifelerini de suiistimal etmiş olurlardı. Komşunun bahçesinden geçerken bile bir defa sormak nezaket iktizası- dır, Ve kendileri bik nam kaydile mukayyet olmayanla- ard başkalarından bu kadar 15- rarla nezaket talep etmeğe hak ları yoktur. Türkün misafir- perverli nezaketi herkes- istifade etmesi temin edilecektir. Sıh hiye Veküileti nisni ve cerrahi has- talıklarmın tatbikat kısmı tedrisat. na bilhassn ehemmiyet £ verilmesini bir tezkere ile fakülte riyasetine bildirmiştir. Fakülte talebesinin her gün sabahtan akşama kadar fakülte de bulunmaları mecburi kılınacak. tr. Tıp talebesinin hariçte hiç bir sebeple hiç bir meşguliyeti olmuya- taktır. Bu suretle teşrih hanede ve Bboratuvardı daha | tatbıki çalışıl. mış olacaktır. Bundan başka geçen sene kapalılan cerrahi pavyonunun dedikoduları tekrar İştir. Bir iki müderris muavini ve asista- mını fakülteden uzaklaştırmak mak- sadile cerrahi o pavyonunun müsmir bir hâle getirildiği iddia edli mektedir, Evvelce cerrahi pavyonun da müstakil olarak çalışan Âkif Şa- kir B, muallim Orhan Beyin maiye tine verilmiştir. larından nezaket dersi alm. ihtiyacımız yoktur. Tayyareciler | Birliği reisi A. G, Lambugh'un tavsiye et- tiği gibi hava seferleri hakkın- da beynelmilel ahkâmı tatbik etmekten başka bir şey yapma yan hükümetimiz nezdinde te - şebbüsatta bulunulacağı yerde, bu ahkâma riayet o etmek için İngiliz pilotlarına © tenbihatta bulunmak, bizce, şikâyet edilen vaziyetlerin Ohâdis olmasma karşı daha müessir bir çaredir. Ahmet ŞÜKRÜ | Beklenen Mütehassıs Dün geldi Darülfünunun ıslahı için tetkikat başlıyor hakkımda tetkikatta bulunarak bir rapor verecek olan Çenevro darülfu nunu müderrislerinden o M. Albert Malche, dünkü ekspreşle şehrimize gelmiş ve Sirkeci istasyonunda İ$- viçre sefiri M. Henri Martin, sefaret | müsteşarı M. Alfred Brunner, şeh- rimizdeki İsviçreliler klübü reisi | mimar M. Jules, Emile İmhoff ta raflarından istikbal edilmistir M. Albert Malehe, Darülfünen halıkında yapacağı tetkikat hakkın S —— almak ve bu hususta Maa- ri M. Albert Malehe'i İsviçre sefaretanesinde ziyaret ede- yek darülfünun'un islahi hakkındaki düşünceleri öğrenmek istedik, Malehe, ilk defa olarak şebrimi iği gibi, o darülfünunamuzu da örüp tanımadığı cihetle ya- pilacak | larda darülfümun mehafili ve baz” münevver zümre arasında münak. (x) M. Albert Malebaş İsviçre sefiz M. Henri Martin'ile beraber istasiyonda... şayi mücip olan meseleler hakkında kendisine uzun uzadiya sualler irat ederek etraflı sürette fikrini öğren- #aiyi nazarı dikkate alarak bana tev- di edilen vazifeyi memnuniyetle ka- bul ettim. Bana ne yapacağımı 80- z. Bu hususta kat'i olarak (Devamı 6 ıncı sahifede) Dahiliye Vekili gitti Şükrü Kaya Bey dün Ankaraya döndü t Reisicümhur Gazi Hazretlerinin refakatlerinde şehrimize | gelmiş o- lan Dahiliye Vekili Şükrü Kaya B. dün Ankara'ya avdet etmiştir. Şükrü Kaya Bey Haydarpaşa'da ali ve vilâyet erkâm tarafından teş- olunmuştur. Darülfünunda yapacak islâbat | | 'Istanbuldaihtısas at ve bilhassa şon zaman | İ Muallim Gazi Hz. Gazi Hz. dün saat 4 te Dol. mabahçe sarayından hareket le Edirnekapı, Fatih, Aksa- ray ve Eyip taraflarında do- laşmışlardır. o Reisicumhur Hz. dün İnhisarlar vekili Ra- na B. yide kabul etmişlerdir Mahkemeleri Kudretullah ve Kemal Beyler hâkim- liklere tayin edildiler İstanbulda iki ihtises mahkemesi teşkili için İstanbul adliyesine tebli- | gat yapılmış ve bu mahkemelerin hâ- kimliklerine üçüncü ceza mahkemesi reisi Kudretullah ve birinci ceza aza- | sından Kemal Beylerin tayin edildi- | bildirilmiştir. M ünhasıran kaçakçılık da- ri valarının rüyetiyle meşgul olacaktır. İstanbulda askeri ihtisas mahkemesi teşkiline dair benüz hiç bir o malü- mat yoktur. Adliyedeki ihtisat © mahkemeleri işin baronun yanımdaki büyük salon- lar tahsis edilmiştir. Bugünden itiba- ren mahkemelerin kalem (teşkilât yapılacaktır. Mahkemelerin şu bir kaç gün zar'ında faaliyete geçeceklerine ibti- * mal verilmektedir. Ceza mahkemele- rinde mevcut kaçakçılık davalarının | bu mahkemelere devri mrahtemeldir. Mektepleri i Mezunları Darülfünuna girebil- m olduğu üzere ihtisas mah. | “” mek için iki kanal var ANKARA, 16 (Telefon) — Muallim mektepleri mensupla- rının Darülfünu na girebilmeleri için bu mektep larının ge çenlerde Maarif Vekâletine yap- tıkları müracaat ları (o vekületçe tetkik edilmekte dir. Maarif vekâ eti. müsteşarı Salih Zeki Bey SALİH ZEKİ B. kik ediliyor. Henüz bir karar verilmiş değil dir. Maamafih benim bu mesele hakkındaki şahsi kanaatım şu- dur: Muallim Mektepleri mezun- larmın Darülfünmma girebilme- leri için ortada iki kanal var- dır ; Biri orta muallim mekte- bi, diğeri de bakalorya imtihan ları , Muallim mektepleri mezun- ları bu iki kanaldan ( her za- man istifade edebilirler, Lise bakaloryasını vermemiş ve ya but Hiselere muadil mektepler. de tahsil görmemiş olanların bir kültür tahsili görmüş ol- dukları iddia edilemez. Bu benim dediğim gibi şah si kanaatimdir , emma Tarihten fıkralar Abdarrahman Adil 4 le 6 arasında Burhan Cahit Spor sahifesi, haftanın filmleri, mütenevvi ya- zılar ve muhabir mek- tupları.. | Aleyhimizde propa- ganda yapıyorlar! Ingiliz gazeteleri ve tayyarecileri hakikati tahrif etmekle ne yapmak istiyorlar? Vali Bey, Tayyare Cemiyeti Reisi, Fazlı Bey ve alâkadarlar ne diyorlar? Bugünkü başmakalemizde de mev Zzuubahs olduğu veçhile, son zaman- larda İngiliz gazeteleri, Türk hava- larından ve topraklarından geçerler. ken yere inen İngiliz ta ileri” nin güya maruz kaldıkları müatnele ve müşkülâttan mürettep bir propa- ganda şeklinde mütemadiyen baha ve şikâyet etmektedir! Memleketimize usule riayet ede- rek gelen bütün ecnebi tayyarecile- rin azami İzaz ve ikram edildikleri muhakkak ve heri Evvelce takip edeceği güzergâhı hükümetimi 2k Vali Muhiddin Bey habbetle karşılanmakta, kendilerine ber türlü teshilit gösterilmektedir. Havalarımızdan geçecek ecnebi tay- yarocilerin riayet etmeğe mecbur ol. dukları bir seyrüseferi havai nizam- namesi vardır. Her memlekette oldu ğu gibi, bizde de manatıkı memnun bulunmaktadır. Bu mıntakaların üze rinden geçilmesi mermnadur. Gelecek ecnebi tayyarelerin mu- vuruna müsaade edilirken manatıkr memnuaya uğramamaları da aynca bildirilmektedir. Esasen vaktile sey- rüseferi havainin memnu mıntakaları hududu da bütün devletlere resmen bildirilmiştir. Buna rağmen bilâ mü sande bavalarımızdan geçerken, her (Devamı 6 ıncı sahifede) ze bildiren ecnebi tayyareciler, Ye- Fazlı Bey H. Fehmi Bey şilköy'de veya indikleri diğer tayya- re istasyonlarımızda hürmet ve mu- İstanbulda 3200 hiz- metçi tesçil edildi Hizmetçileri ayartmak gibi fena adetlerin önüne geçilecek.. (Devamı 6 ıncı sahifede) sam Ankarada Halk Evinde yapılan içtima ve C. H. Fırkası umumi kâtibi Recep Bey