31 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

31 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MILLIYET PAZAR 3i Nebati yağlar Ve tohumlar Yağcılar Edremit'te mühim bir içtima aktettiler EDREMİT, 29 (Hususi) — Ed mit, Ayvalık, Bürhaniye, Havran « Ayvacık zeytinyağı tüccarı, müs ahsılları ve sabun âmilleri Edremit- is memlekete ecnebi ne- baki yağ ve tobumlarının. gümrük süz girmesinin zeytin yağlarımıza yaptığı fena tesirler ( hakkında ve zeytin yağı ile yerli nebati yağlar is tihsalâtının istikbali üzerinde / çok ehemmiyetli müzakerelerde bulundu. Poliste Metruk Çocuk Asri sinemanın önüne bir kız çocuk bırakıldı. Evvelki gece (Beyoğlunda Asri sinema duvarının dibine henüz yirmi günlük bir kız ço- cuğu bnakıldığı görülmüştür. Çocuğun üzerinde çıkan bir kâğıtta bunun Rum olduğu ya har, Neticede. inilen iş | almistir. Tahkikat yapılmak zayii a) tadır. fenni tetkikattn bulunmak ve zeyti- mi kammiyat ve evsafı yüksekte. cek, maliyetini azaltacak, istihlâk ve Yangın tahkikatı Tavuk pazarında bir maran reyacını arttıracak ve bütün Türk |goz fabrikasının yandığını yaz zeytincilerini, o muayyen gayelere| mıştık. Yapılan tahkikata gö- doğra temin edecek su: İ re, fabrika sigortalıdır. Yan- vette tedbirleri | © tesbit — üzere her zeytin nunta kasında birer “Zeytin mustahsilları Birliği” teskiline; 2 — Ecnebi nebati yağlarile, > Mekin gümrüksüz olarak girmesinin gerek yerli zeytin ve ne- bati yağlarımıza ve gerekse memle- m yam vi Den sine yaptı; tesirleri | delâilile birlikte hi dı ibtidaiye cetveline bu yağlarla to- humlarmın tekrar girmemesini temi me; karar verdiler. Umumi ve hususi bütçelerin alâ- kadar olduğu müesseselerde. terci bân zeytin yağı kullanılması halekın- da hükümetçe müttahaz tedbirden galan Başvekil İsmet Paşa Hazret- lerine telgrafla teşekkür ettiler. Türk - lialyan Turizm komitesinin kararı İSTANBUL, 30 A.A. — Türkiye | Turing ve otomobil klübü Re- şit Saffet Bey ile E.N.İ.T, mücssese- gın esnasında itfaiyeden Mus- tafa ve Mehmet Ali iki nefer yaralanmıştır. Tren çarptı Dün saat sekizi on yedi ge çe Bakırköyünden © Sirkeciye gelmekte olan tren Yeni ma- halle istasyonuna geldiği sıra- da, Sakız ağacında oturan Ya- kof Efendiye çarpmış, muhte- isminde “| lif yerlerinden yaralamıştır. Yangın başlangıcı Arnavutköyünde — Dolaplı kuyu sokağında oturan Despot Benaryos Efendinin müstecir olduğu baneden yangın çıkmış ise de söndürülmüştür. EL bombası Bakırköyünde Ayayorgi kö yünde Hüseyin kızı Bebe Ha nım evde bir el bombası bul- muş, ve karıştırırken patlamış İ tir. Bebe Hanım yaralanmış- sinin idaresi başında bulunanlar ara | tIT: iında geçen teşrinisvvelde Romada imzalanan itilâf mucibince iki mem- ieket arasında karşılıklı daha iyi bir tanışma temini maksadile 27 kânu- idam 1832 tarihinde İtakyan sefiri Baron Pompeo Alsizi cenaplarınn pazikâne himayeleri altında yapılan i » İtalyan Turizm edilmiştir, Bu içtimada sefir Baron Pompeo Misi ormaplarle Reşit Sfft Bey, İtalyan ceneral konsolosu comodor Salerno - Mele, İtalyan müteberanın dan ve komitenin mesaisine iştirake | vazifeleri itibarile memur edilen ban ka, sayisafala kampanyaları ve mat bunt mümessilleri hazır bulunmuş da Türkiye Turing ve otomobil klü- büne mahsus daire olması kararlaştı- Türk ve beş tak olacaktır. prospektüslerle seyi İNE überlerinin ve dye Minler Bin biran evvel neşrine karar vermiş gösterile- | yetlerine Mliliyet si Adliye teşkilâtı Kanunu Adliye Vekâleti yeni bir“lâyiha hazırlıyor ANKARA, 30 (Telefon) — Adliye Vekâleti meclisin önü- müzdeki içtimama yetiştirilmek üzere bir adliye teşkilât kanu mu lâyihası hazırlamaktadır. Lâyibanın ihzarında ecnebi teşkilât kanunlarından istifade olunduğu gibi bütçe ve dolayı" sile kadro vaziyetile (mahalli ihtiyaçlar da nazarı itibara a- lımmaktadır. Adliye bütçesini arttırmak şu önümüzdeki seneler için im kânsiz görüldüğünden bittabi vekâlet kadrosunun © tevsii de ! mevzuubahis değildir. Hâkimlerin tayin ve tahvil. lerile mahkemeye © verilen bir hâkim hakkmda yapılacak mu amele ve saireye dair bu pro jeye adliye cihazımızm inkulâba lâ- yık bir şekle ifrağı için her tür İü esaslar nazarı itibara alın- maktadır. İ Projeye barolar için mühim İ hükümler konacaktır. Bu pro- “ İjenin kanuniyet kesbedip te tatbikine geçildiği zaman baro | ha: Jlarda, yeniden bir tasfiyeye lü- İzum basıl olacağı anlaşılmak- İtadır. Hukuk mezunlarının a- vukat olabilmek için, avukat- lar nezdinde EN yapmaları usulü kabul edilecek, avukatla- rın intihabı için baro idare he verilecek- slshata mütedair olan diğer ad K lâyihaların Millet Meclisin deki müzakeresi tehir edilecek, Ipurli | Ekalliyetler ı Meselesi (Başı 1 inei sahifede) dız saraymda aktetmiştir. Dünkü celse Bükreş'te top- lanacak olan üçüncü ( Balkan konferansı ruznamesi tesbi ile bazı tali meselelerin mü İzakeresine hasredilmiştir. Dün Balkan misakı komite- sinin içtimar ve burada hara- retli münakaşalara yol açmak istidadını göstermekte olan ekalliyetler meselesinin müza- keresi mukarrer idise de, bu mesele bugüne tehir edilmiş- tir. Bugün Balkan misakr ve| Balkan (o tebeasının tabi ola-| <cakları rejim komiteleri içti- ma edecektir. Bugünkü Balkan komitesi içlimamda Arnavut, (Bulgar ve Yugoslav murahhasları ara sında ekalliyetler meselesi et rafında hararetli (o müzakerat cereyan edecektir. Verilen ha- bere göre, Yugoslavya murah hasları, Oo Arnavut ve Bulgar murabhasları arasında Sofya- da cereyan eden müzakerat ne ticesinde Arnavut ve Bulgar ekalliyetlerinin o mütekabilen himayesi için mektep ve kil seler açılması ve bu hususta hükümetleri nezdinde teşeb- büste bulunmaları o etrafında hasıl olan itilâfı, tenkit et- mişler ve bu gibi (| itilâfların akti konsey heyeti umumiye sine ait olduğunu beyan etmiş lerdir. Bu mesele bugün Bal. Rejim komitesi Balkan devletleri tebeasının İrejimi komitesine şu âzalar inti hap edilmiştir: Bulgaristan: M. D. Yunanistan: M. — Bakalbassis ya: M. Manescou, o Türkiye; Vasfi Raşit, Müslâhiddin Adil, Mithat, O Nizamettin Ali Bey- ler. Yugoslavya: M. Yuvano- viteh ve M, Topalovitch. Bugünkü konsey içitimam- da konferans riyaseti 3 üçün- çü konferans Bükreş'te içtima edeceğinden , Romanya murah hasına devredilecek, ve öğle- den sonra yeni reisin riyasetin de son celse aktedilerek kon- sey dağılacaktır. Dünkü gezinti Murahhaslar © şerefine dün öğleden sonra Göksu kasrmda bir çay ziyafeti verilmiştir. Saat 14,30 ta Tophane rıb- mından © hususi bir vapurla Daküdar geçilmiş, ve oradan otomobillerle Çamlıca tepele- rine çıkılmıştır. Dün hava güzel olmakla be raber, Çamlıca tepeleri karla örtülü idi, Misafirler, tepenin lâtif manzarasnm cazibesine ve | mukavemet edemiyerek kar to pu oynamışlardır. lerhum Yusuf İzzettin E- fendinin köşkünde | istirahat ettikten sonra, Göksu kasrma gidilmiştir. Kasır gezildikten ve çaylar içildikten sonra va- wdet edilmiştir. Murah r dün akşam Balkan Bir İstanbul şubesi reisi, Da- rülfünun müderrislerinden Ta- hir Bey tarafımdan verilen ziya fette hazır bulunmuşlardır. M. Troçkinin Bir tekzibi Şehrimizde bulunan sabık Sovyet Harbiye komiseri M. Troç- ki'nin Almanya'ya gitmek için mü- sande istediği yazılmıştı, M. Troçki, yi capa ii dk 'ya gitmek için teşebbüste bulunmadığını söylemektedir. Mudanya kadastrosu teftiş edilecek Tapu ve kadastro umum mü dürü Cemal Bey ile kadastro müdür vekilliğine tayin edilen Sadettin Bey çarşamba günü esaslara | Mudanya ar e teftişe gideceklerdir. Cemal ra batsızlığı benüz zail olmamış- tir, Cemal Bey tapu idaresinin İstanbul ve Beyoğlu | kısımla- rında eshabı masalih için birer ,, | ka açılacaktır. Bunun için bir "İsirket teşkil ediliyor. bekleme (salonu açtırmıştır. Bundan maada herkesin muak dak olanlar iş takin edebilecek lerdir O Sarmış, bir bir yakı peri Tar Bizin Belkisin gözlerine WA) masalarına her iki taraf murahhaslarının | / Arnavutluk: M. L. Natchi, | Pandoff, | ve M, Kalitsounakis, Roman-| KANUNUSANI İlk Türkçe | Ezan (Başı 1 inci sahifede) Türkçe Kuran okunmuştur. Gene dün Türkiyede ilk Türkçe ezan okunmuştur. İlk defa Türkçe ezan okumak şerefini kazanan zat Bursalı hafız Rıfat efendidir. Hafız Rifat efendi ikindi vakti Fatih cami sinin bahrisefit ciheti minaresinin alt çerefesine çıkmış, ve evvelâ eza- Bin arapçası, sonrada Türkçesini okunmuştur. Hafız Rifat efendinin okuduğu Türkçe Ezan şudur: il ir. 44 defa Tanrıdan başka tapacak yoktur. Ben şahidimlei tanrım büyüktür. Nebi Muhammet Allah rasulü. Ben şahidim ki o haktan geldi. Ey dinliyenler geliniz namaza. «2 delas Ey işidenler koşunuz felâha 42 defa» Allah büyüktür 2 defa” Tanrıdan başka tapacak yoktur. Hafız Rifat Beyin Türkçe ezan okuduğunun duyan yüzlerce halk Fatih meydanında toplanmış, ilk de- fa okunan bu ezanr dinlemiştir. Hafız Rifat Bey ozandan sonra camiye girmiş ve ikindi | namazını müteakip kürsiye çıkarak surei Yu- sofu okumuştur. Hafız Rifat Beyin Türkçe Kura- manı Fatihte adedi S—6 bini geçen bir cemani dinlemiştir. Dün öğleden sonra Cihangir camisinde de Türk- çe Kuran okunmuştur. Cihangir camisinde okuyan FP» Beynat camisinde Ti Kuran tilâvet edecektir. ği Bugün hangi camilerde türkçe Kuran okunacak? Bugün Sultanselimli Hafız Rıza Bey saat 3,5 ta DE at camiinde Hafız Sadettin Be; saat İkide Fatih alak Ha fız Fahri Bey saat 2,50 de Aya sofyada Yerebatan (o camiinde Hafız Rıza Bey de yatsu nama zından evvel Dolmabahçe ca- e kur'an ye im Arnavutlukla Münasebat (Başı 1 imei sahifede) uş ve herkese kendisini sevdirmiş bir zattır. kara'ya gidecektir. Maarif müdürü geldi Bir müddetterberi rim bulunan maarif müdürü Hay- dar Bey dün vazifesine selmiş, İğ Ordu, Gireson, Trabzon, Ri- 1932 Bulgaristanın mali vaziyeti SOFYA, 30 (Hususi) — Cemiyeti Akvamın mali komis İyonunda Bulgaristanın vaziye- ti tetkik edilmiş ve komisyon şimdilik Bulgaristan (o esaslı bir yardımda bulunamıyacağı- nı ve Bulgar hükümetinin büt- çeyi tevzin, Milli Banka ve | Devlet maliyesini ıslah için al- diğr tedbirlerin netayicini bek lemeğe karar vermiştir. Komis yon yalnız Bulgar bütçesinin yedi milyar levadan daha aşa ğı inemiyeceğini takdir etmiş- tir. Komisyonun kararları mec lisin 25 kânunusani umum iç- timaımda müzakere (edilecek ve kat'i karar o zaman verile Prof. SUNKAN BRAHMİN Büyük eserinden tercüme edilen MUFASSAL Rüya Kitabı 1 inci ve 2 inci formaları çıkmıştır. Forması $ kuruştur. Tavsiye ederiz, Tevzi Merkezi: Nümüne Matbaası, ZAYİ — Eminönü şubesinden al miş olduğum 8620 numorolu maaş cüzdanım kaybolmuştur. Yenisini alacağımdan eskisinin hülemü yok- tur. Çengelköy hastane arkası 80 kağında 5 No da Ayşe Vehibe. Askeri fabrika- 23-1-932 tarihinde ayrı ayrı pazarlıkları yapılacak olan 38 “alem Eczayi Kimyeviye ile 67 kalem alâtı kimyeviyeye ta İp çıkmadığından pazarlık günü 6-2-932 tarihine tehir &- . | dilmiştir, Taliplerin müracaa- tı. 3 uncu hoiorau Ordu Sıhhiye (ihtiyacı için kapalı zarfla ihaleleri icra kı- Amacağı evvelce ilân edilen 356 adet Sıhhiye arka çantası ile 8 kalem harp paketi malzeme- sine verilen fiatlar haddi iti- dalde görülmediğinden pazar- Irk suretile 1 Şubat 932 tarih Pazartesi günü saat 15,30 ve 16,30 da pazarlık suretile ihale 8i icra kılmacaktır. Taliplerin Şartnamesini almak we pazar- lığa iştirâk etmek üzere Fm- dıklıda Komisyonumuza mü- | racaatları. (58) Cinsi Miktarı Mat düğme 10,000 Makara 1461 3415 Merkez acenta: Galata Köprü başı B. 2362. Şube A. Sirkeci Mühürdarzade han 2. 3740. TRABZON POSTASI (KARADENİZ) vapuru S ŞUBAT Çarşamba saat 18 de Galata Rıhtımın- dan hareketle İnebolu, Si- op, Samsun, Ünye, Fatsa, Ziraat vekâletinden: (Deviet Demiryolları idaresi iiâni | Fevzipaşa - Malatya - Diyaribekir Ohattınm Malatyadan sonra eski Malatya ve Frat istasiyonlarmı havi 33 kilometre Tik kısmı 1-2-932 tarihinden itibaren yolcu ve bilumum esya münakalatma açılacaktır. Bu münasebetle Fevzipaşa - Frat - Fevzipaşa ve Malatya Frat - Malatya arasında işliyecek muhtelit trenlerin günleri ve hareket saatleri aşağıya derç edilmiştir. Daha fazla malimat almak istiyenlerin istasiyonlarımıza müracaatları ilân olunur, i Fevzipaşa - Malatya - Frat arasında 1108 Numaralı tren | (Cuma, Pazartesi, Çarşamba günleri) Müvasalât Hareket Fevzipaşa 29 Malatya 11 58 1239 Frat 13 35 —— o Prat-Malatya-Fevzipaşa arasında 1107 Nımaralı tren (Cuma, Pazar. Çarşamba günleri) Frat 15 Malatya 1229 1319 Fvzipaşa 2300 —— ee Malatya - Frat arasında 1110 Numaralı tren (Cuma, Pazar, Çarşamba günleri) Malatya 9m Frat 10 25 — —eo— Yrat - Malatya arasında 1109 Numaralı tren (Cuma, Pazartesi, Çarşamba günleri) Frat uğ Malatya 1542 Ramazan bayramı münasebetile bilimum Devlet Demiryoalla sında (Erzurum ve Mudanya hatları hariç) seyahat edecek yol culara bilet ücretlerinden yüzde 30 ve Ankara ile Haydarpaşa istasyonlarından hareketle bu iki istasyon arasında ve muhte- lit katarlarla seyahat edeceklere de yüzde 40 tenzilât yapılır. Tenzilât müddeti, 4-5 şubat 932 tarihinden 14-15 şubat 932 ta- rihine kadar on gündür. Tenzilâtlı tarifeden met'iyet müdde- tince, mevcut yolcu katarlarma ilâveten Ankara ile Eskişehir i arasında 96 ve 97 numaralı muhtelit katarlar da seyrü sefer ede- cektir. Bu katarlar Haydarpaşa - Konya arasında işleyen 7 ve 8 mumaralı muhtelit katarlarla Eskişehirde birleşecektir. An- karadan 22,30 da hareket edecek olan 97 numaralı muhtelit ka tar Eskişehirde saat 8,57 de Konya muhtelitile birleşerek Hay- darpaşaya saat 19,25 de muvasalat edecektir. Müteakiben Hay- darpaşadan 8 nümaralı Konya muhtelitile hareket edip Eskişe birden 96 katarla Ankaraya devam edecek yolcular Ankaraya saat 6,05 de muvasalat edeceklerdir. Fazla tafsilât için istas- yonlarımıza müracaat edilmi (291) Vekâletimiz baytar Umum müdürlüğü için kanım ve ni- zamnameleri Türkçeye ve Fransızcaya mükemmel surette ter- cüme etmeğe muktedir bir tercümana ihtiyaç vardır. Ayda 150 Hira ücret verilecektir. Taliplerin Baytar Umum Müdürlüğüne müracaatları, (259) LLOYD TRIESTINO Limanımıza muvasalâtı beklenen İ VESTA vapuru 1 şubat pazarer- tesi (İtalya ve Yunanistan)dan. DİANA, vapuru - 2 şubat SADIK ZADE Biraderler vapurları Karadeniz Poetası DUMLUPINAR e Rusya, Romanya, Bulgary: Di” - € a) dan. susar Pazartesi $İ “Zimenemızdan hereke cicek vapurlar: VESTA vapuru 2 şubat salı saat 16 da (Burgas, Varna ve Köstence) ye, ki CELİO vapuru 3 şubat çarşamba | | saat 17 de (Burgos, Varna ve Köz tence) ye, FENİCİA vapuru 4 şubat pertem | be saat 17 de (Pire, Napoli, Marsil | yâ ve Genova) ya. (COSULİCH LİNE) kumpanya amın hike vapurlarına aktarma e dilerek şimali ve cemibi Arerika limanlarına gitmek için tenzilâti AK DENİZ POSTASI inönü Vapuru doğru bilet verili | 1 Her wevi tafsilât için Galatadr şular Pazartesi İl sansar Gina ve akşamı Sirkeci Rılıtımından tino) ser acentesine Tel, B. 771 ve ; 4878 veya Galatasarayında sabık Selânik banmarşesi binasındaki ya. | grhanelerine. » Telefon Beyoğlu: il | 2490 ve yahut Benin Önü, İzmir ap- kak No, 14, yazıhanesine müracant İ edilmesi Telefon İstanbul 235. Tavil Zade Vapurları İZMİR POSTASI Saadet Vapuru her cıvarmda Brak cinsinden | (Dok Hiiniksi isminde) beyaz ve sarı pafta bir v ya ie Sirkeciden ha evden kaçarak kaybol. | reketi libolu, ei KE Beyoğlunda 4037 | İzmire rm ve Çanakkaleye ve İstanbukla 20416 telefon numa. bar remiy kms iz Zi alen. villa same. SR m. Adres: Yemişte Tavilza- vermeleri rica olunur. Kendileri|de Mustafa biraderler. Tele-