16 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI 5 dayın ve unun bolluğu için ekmeğin kıtlığı gibi bir vaziyeti edebilmek için bu yazıya ser- dar büyüktür. ve babe tekaddüm eden za- wwda Türküye, bir ziraat mem- ü olmakla o beraber, buğ- y ithal eden bir memleketi. inu yüzümüz £ kızararak itiraf nek mecburiyetindeyiz. Bu şeh günlük ekmek ihtiyacı için lâ- gelen un, Amerikadan, Avus gelen buğdayı istihsal ettiği ibi, Yunanistan gibi bazı komşu İeketlere ihracat ta yapmakta- « On sene gibi kısa bir zaman nda buğday ithal eden bir olmaktan buğday ih- eden bir memleket olmağa Pğru atılan adım çok uzun bir mıdır. Ve bunu Cümhuriyet hükü- isabetli tedbirlerine ve Türk ylüsünün yüksek kabiliyetine med z. Bunun içindir ki dört gün- İk ekmek kıtlığı bir kâbus gibi imizden kalktığı bugünde bu iyetin gayritabiliği üzerinde Ekmek buhranına sebep şu ol- ştur: Belediye haftadan haf- &kmeğe narh koymaktadır. 'e bir defa bu narh koyulduktan onra bir hafta devam etmekte- ekmek çıkarmamağa Bunun üzerine ekmek» ti. Buda buhranm artmasma ay. rı bir sebep teşkil etti, Ve pe devam eden vaziyet hâsıl ört ol. , Bu vaziyetten kim mes'uldür? Bir hafta için narhı kabul ettikle- ri halde narh üzerinden ekmek hare- kete gaçmemesinde mi? Yokum buğday da bol un da bol olduğu halde aç kalacağını tevehhüm ©- Şerek fırınlara tehacüm eden bir kismn halkım şaursuzluğunda mı? Biz bu bahse mes'uliyet tevzi et- için temas etmiş bulunma- Fakat bu hâdise narh usulü- nün ehemiyetli bir zaafım teba- Büz ettirdiğine kaniiz. Memleke- timiz gibi buğday fiatlarının her hangi bir rivayet üzerine sık sık temevrüç ettiği bir piyasa için bir hafin fazla uzun görünüyor. Buna cöylerken başka memleket- İörde narhın daha uzun fasılalar- değiştiğini — bilmez (değiliz. Fakat bu noktada bizim mem lsketimiz ile başka memleketler grasında çok mühim farklar var. er. Nerh bir hafta için tesbit edi- Hsce hafta arası ya buğday fiatı iniyor, yahut ta çıkıyor. İndiği takdirde ekmekçi kazanıyor. Çık Biğe akdirde son buhranda da gör- düğümüz gibi ekmekçi ze ve mek yapmamağa ve yabut ta az mikdarda yapmağa meylettiğin- den halk mutazarrır oluyor. O halde bu, yazı gelirse ben kazanırım, tuğra gelirse sen kay- bedersin gibi bir oyun oluyor. Ve filbakika wn fiatı çıktığı halde, gele- cek haftalar zarfında zararını çıkarır diye; zoru zoruna ekmekçileri ça- İştermak müşkül olduğu da gö- Yülmüştür. Narhın tayini müşkül bir me- sele değildir. Esasen un fiatlarını ticaret ve zahire borsası her gün muntazaman belediyeye bildiri- yor. Belediyenin yapacağı iş, for- mülü tatbik ederek ekmeğin nar- huni tesbit etmekten ibarettir. Bu da bir kaç dakikalık bir iştir. Ve kimseye bir külfet tahmil et- miyeceği gibi, Ekmekçiler için daha elverişli olacak ve kansati- şmizce halkı da zarardan vikaye Ahmet ŞUKRU A MARVAŞAĞINARIZA 16 HAZİRAN 1932 7 inci sene No. 2279 KURUŞTUR ANKARA 15 (Telefonla) — Bütçe Encümeni 932 mali se- nesine ait mazbatasını ikmal e- derek bugün matbaaya vermiş- M. Mac Donald HM. Herriot tir. Matbaa gece de çalışarak yarın sabaha kadar mazbata- nan tab'ını ikmal edecek ve bu mazbata ile 932 M. Grandi Tamirat konferansı bugün açılıyor CENEVRE, 15.A.A.— Lausanne konferansı önümüzdeki perşembe gü Dü tam saat İl de resmen küşat 6- Bugün saat 17,30 da Ouchy şar tosunda nim resmi bir içtima akdo- Tunacaktır. İçtimadan evvel CENEVRE, 15. A. A, — M. Her- yan ji ” Mel konsül M. Sili, Türkiye- şilan reisi M. Phi m Yeni Sayyat muşu ven: tino vapuruna giderek M. Balbi- no Giuliane'ya hoş geldiniz demiş lerdir. A İtalyan ko- lonisind: ir grup ta ayrıca nazı —i i etmişlerdir. teftiş etmiş ve Vali Muhittin B. i makamında ziyaret etmiştir. Öğle üzeri Muhittin B. M. Giu- liano şerefine Perapalas otelinde bir ziyafet vermiştir. — Ziyafette Şükrü Naili Pş. ile Tıp fakültesi reisi Tevfik Recep, Hukuk fakül tesi reisi Tahir, Kâtibi umumi: Etem Akif, müderris Muslihittin Adil Vali muavini Ali Rıza, Hay- Beyler M. Giullana larının kalemi mahsus mü- Sürü M. Custini, hususi kâtipleri M. Bonfilic, İtalya sofareti mas- lâhatgüzarı M. Kork, İtalyan je- Cenevrede umumi içtima ak. dini icap ettirecek . kadar işler olgunlaştırılamamış riot, refakatinde M. Boncour bulun duğu halde sabahleyin İngiliz beye tinin ikamet etmekte olduğu binaya giderek uzun müddet M. Mac Do- mald ve Sir John Simon ile görüş- müştür. Fransız başvekili, müteakiben A- merikan baş murahhası M. Gibson'u da M. Grandi'yi ziyaret etmiştir. (Devamı 2 inci sahifede) İtalya Maarif nazırı dün geldi ve gitti Vilâyet tarafından şerefine bir öğle ziyafeti verildi bir gezinti yaptıktan sonra saat 18 de Casa d'İtalin da verilda çay ziyafetinde hazır bulunmuş ve akşamki ekspresle Roma'ya hare- ket etmiştir. M. Giuliano'nun fercümei hali İtalya Maarif nazırı, muallim- Hik'ten yetişmiş bir hükümet ada- muş, edebiyat muallimliği ettikten son- va faşistliğe intisap etmiştir. Flo- ransa felsefe kütüphanesini idare ettiği esnada dini ve felsefi tetki- katta bulunmuştur ve 1916 da fel sefo darülfünundan diploma al- mıştır. M. Giuliano bilâhare meb” us intihap edilmiş ve biraz sonra Maarif nezareti o müsteşarlığı ve müteakiben nazırlığa tayin e- dilmistir. M. Giuliano'nun bazı a- im meti» unvanlı eserler büyük ilmi kıymeti haizdir. müvazeneyi | zerinde pazartesiye kadar tet- umumiye kanun lâyihast yarın meb'uslara tevdi olunacaktır. Bu suretle meb'uslar bütçe ü- Ekmek Narhı! Dokuz buçuk kuruş narh fazladır Ekmek vaziyeti bugünkü şekle girince bazı süaller varit oluyor Narhın bir gün evvelinden 9 buçuk kuruşa tezyit edilmesi üze rine bütün fırınlarda artık ibtiyaç tan fazla ekmek bulunmaktadır. Bazı fırmlar, narhtan 40, hattâ 60 para aşağı 8 - 8,5 kuruşa ek- mek satışma devam etmektedir- ler. Bu vaziyette ekmek meselesin de şu sualler akla gelmektedir: 1 — Zahire borsada .yapı lan içtimada ekmeğin 8 kuruşa ileceğine karar, verilmiştir; fırmer' , a bu fiattan satılabil bir kasım Belediye reis imiâvini Hâmit Bey satış yapiyorlar; şu halde 9,5 ku- ruş narh fazladır? 2 — Yeni narh bir gün evvel- den ve buğday fiatı yüksekken tayin edildi; şimdi buğday fiat | düşmüştür; Belediye, halkı lehi- ne bir hareketle bu sefer de gü- 3 — Günlerce halkı ekmek s- kıntısında bırakan fırıncılara ne ceza verilecektir? Belediye ne düşünüyor? Bu noktalar üzerinde Belediye- nin ne düşündüğünü öğrenmek ü- zere dün bir muharririmizin ken- disile görüştüğü Belediye © Reis Muavini Hâmit B. su beyanatta bulunmuştur: “ — 8 - 8,5 kuruşa ekmek satan fırmcılar, ya fazla çıkarmak su- retile ekmeği ucuza maledenler; (Devamı 2 inci sahifede) Sinop ve Mersin valileri Oğlunun hastalığını. tedavi Beyi gören bir muharririmize mumaileyh Sinobun iktisadi va Salim Bey Azmi Bey Taşköprü ile Boyâbat arasında ki meşhur İspiroğlu köprüsü. Dün de inşasına ve Ayancık yolunun da inşasına devam edilmekte olduğunu söy lemiştir. Diğer taraftan mezu- niyetini İstanbulda | geçiren Mersin valisi Salim B: de ailesi ie İle birlikte Konya vapurile dün mahalli memuriyetine azimet eylemiştir. kikat yapacaklar ve pazartesi günü Meclis Heyeti umumiyesi bütçeyi mâzakereye başlaya caktır. ola: Türkiye . İran Hududu Hariciye vekili mecliste be- yanatta bulunacak ANKARA 15 ÇTelefonla) — Yarın Mecliste (o Türkiye - İran | hudut mukavelesinin — tasdikine | dair olan lâyiha müzakere edile- cek ve bu münasebetle Hariciye | Vekili beyanatta bulunacaktır. | Ayni inikatta irtişa meselesin- e ismi geçen meb'us hakkında / Meclis tahkikata mahal olap ol- madığını tayin edecek olan beş kişilik encümen de intihap oluna- | caktır. Bulgar Misafirler Şehrimizde milli temsiller verecekler Evvelki gün şehrimize gelmiş olan Bulgar gazeteciler ile a: östler, dün şehrimizin şayaı temaşa yerlerini gezmişlerdir. Gazetecilere refakat © etmekte ve Bulgar gazeteciler cemiyeti tarafından himaye © edilmekte olan artistler, muallim ve lise den mürekkeptir. Buri İ Bulgar musikisi ve Bulgar köy- lü hayatını tasvir eden şarkı ve danslardan mürekkep “oyunlar ir. Temsillere yarın başlanması muhtemeldir. 43,000 Lirayı Vuranlar! Dört kişi daha ya- kalandı, paralar kısmen bulundu.. Yakalanan haydutlar ZONGULDAK, 13 (Milliyet) — Ereğli şirketinin, Gelik ocağında- ki amelesine taktim etmek üzere diyi katleden Ali'nin 6 o haziran 1932 tarihinde yakalandığını ve ürmür ini bildirmiş- ir ilki olan beş ki- İ siden dördü daha yakalanmış o- lap ikleri muhtelif yerler. kadar otuz bin lirası Mütebaki on üç bin Hira ile hâli firarda bulunan arka daşları da bir iki güne kadar elde edilecektir. Bu münasebetle ini de gönderiyorum. LONDRA, 15. A.A. — Maarif nazını Sör Donald Maclean ölmüş- tür, Bir meb'us söz söy- lerken öldü VAŞİNGTON, 15 A.A, muhariplerle dolu olan tribünler önünde sabık muharipler tahsisa- tınm acilen tesviyesini natık ka mun lâyihasınm müzakeresi feci surette inkıtaa uği birden bire yığrlaral Mümessiller mecli til edilmiştir. hömen ta- Yeni bütçenin varidat kıs mı yüz altmış dokuz milyon seksen dört bin Eski | son noktadan seyredilebileceği Çünkü | yolüzerinde Hacıosman bayırı- * o Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET masraf kısmı da'yüz altmış dokuz milyon yetmiş iki bin yüz on bir lirada bağ lanmıştır. sekiz yüz lira rak tahmin edilmiş” ve Emir Faysal Muhafız alayının manevralarını seyrediyo, Faysal Hz.nin ziyaretleri Bir tebliğ neşredildi Emir Faysal Hz. Ankarada merasimle teşyi edildi, bugün geliyor ANKARA, 15. A.A. — “Resmi | Beyefendi aralarında mütenddit mü, tebliğ” Muhterem misafirimiz Hi. | likatlar olmuştur. Bütün bu müküle caz ve Necit ve mülhakatı kralı Ab- | meler çok samimi bir hava içinde ce dülariz Alisrut inin mü. | reyan etmiştir. İİ Karşılıklı itimat hislerinden ilham İ alan bu temaslarda yakın Şerkta sulhun muhafaza ve takviyesi sulh | ye gmüsalemet içimde inkişaf etmek İmei Bİ 5 çe | te bulunan ili tarafın Fuat Hamza Beyefendi ile Başvekil | ve haline arzularına Paşa Hazretleri ve Hariciye Vekili | tamamen uy- (Devamı 2 inci srhifede) Yarış nerelerden seyredilebilecek? Yolda telefon tesisatı yapıldı. a Bi İML istikametinde en yüksek ola tepedir. Buradan yarış bir dür. bin ianesile başlangıcından 80- nuna kadar çok rahat bir suret te seyredilebilir. Bütün yarış sa hasında telefon tertibatı alm. mıştır. Telefonlardan biri start mahallinde diğeri son noktı ın da, üçüncüsü 145 rakımlı tepe- de ve dördüncüsü de büyük maslakta vebu köyden gelen yo lun sağ tarafında 50 metre me safededir. Bundan başka Gala. bun, izcileri yolun bir çok (Devamı 2 inci oi eme acak olan yarışmmıza bir gü ald. Yarış , erasetın swagleğ yazmıştık. Bugün de yarışın ne relerden seyredilebileceğini ve alman son tertibatı yazacağız. Yarış başlangıç noktasından ve İ gibi yol üzerindeki virajlardan ve 145 rakımlı tepeden seyre dilebilecektir. 145 rakımlı tepe na dönülecek noktada mevcut bulunan belediyenin tamiratı mütemadiye istasyonile Alman çiftliği arasında ve şimali şarki