25 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

25 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 inci sene Buğday fiatları gayritabii sü- Tette esini ediyor. Bir kere, buğday fiatları düştüğü bizimki çıkıyor. Son bir ay cihan buğday fiatr bu- li 9 çentten 47 çente düşmüş- ür ki bizim vahidi kıyasilerle ok- İkası 5,85 kuruştan 4,78 kuruşa şmüş demektir. Yani yüzde 18 sukut vardır. Saniyen buğday fi- 'atlarımız görülmemiş bir sür'atle çıkmıştır. Bir aylık müddet zar- imda okkası 5,20 ku: n 8,10 fırlamıştır. Yani yüzde 60 kış vardır. © Sorulmak icap eder ki, miçin buğdayımız beynelmilel buğda; 'dan aykırı bir hattı hareket ta- | kip ediyor ve niçin bir aylık kısa müddette nisbetsiz esarette çıkı: | Yor. ! Bunu, iki sebebe irca etmek kabildir. Memleketimizde, zirai kadar kuraklık oldu. den faideli yağmurlar yağdı. Fa- kat önce, kuraklıktan harap oldu Bu istihbar olunan yüzde kırk mahsulün faideli yağmurlarla iyi- leştiği bildirildiği halde, sonra ri- Yayet değiştirilerek, (harap olan mahsulün ancak cüz'i bir kısmı Ban iyileştiği bildirildi. Memleketimizde zirai istihba- Tat namını alan havadis reportajr son derece geri olduğu için hakikati olduğu gibi öğrenmenin imkân: olmayor. Olmayınca, mü- ı: surette nikbin fakat ek- neticede mahsulümüzün değeri, Yani en can alacak noktası, bu kontrolü kabil olmayan şayiala- Ta tabi oluyor. Bu sefer de öyle olmuştur. Anadoludan telgrafla, lar üzerinde son çıkış tesirini yap mıştır. İstanbul fiatile beraber, Anadolu buğday pazarlarında da fiatlar çıkmıştır. Gayritabii çıkışın “bir ikinci sebebi, Türk buğday fiatmm yük- sek gümrükten dolayı cihan buğ- day fiatının tesirinden tamamen olmasında aramalıdır. Gümrükten maksat, dahil ve ha- Tiç fiatlar arasında nâzrmlık va- Zifesi görmekse, bugünkü buğday gümrüğümüz, bu vazifeyi mües- sir surette yapacak mikdarda de- ildir. Adeta manialı gümrük te- siri yapacak fazlalıktadır.. Buğ- day 18 kuruşken muvafık görül müş olan 6,30 kuruş buğday res- mi bugün hiçbir nâzım tesirini ifa edemez bir haldedir. Hattâ buğday bugünkünden (daha dü- şük olduğu, meselâ 4,20 kuruş ol- duğu zamanlarda bu tesir sıfır. dan ibaretti. Bugün, yani buğda- yım 9 kuruşa çıktığı zamanda gümrük tesiri henüz daha his #edilmemiştir. Ancak, fiatımız, beynelmilel fistla gümrük resmi mecmuu olan 11 kuruşa yaklaş Liğı zamandır ki gümrük e hissetmeğe başlayacağız. Yani Türk buğday fiatı, beynelmilel Yuğday fiatından hassas surette teessür duymağa İnyacaktır. İşte, Türk buğdayının etrafın- daki istihbarat şebekesinin hiç bir ilmi tahkik usulüne istinat etme- yerek kurulmuş olmasından ve bir de beynelmilel buğday | fiatı- wn fiatımız üzerinde hiç bir mâ zunlık vazifesi ifa etmemesinden dolayıdır ki, buğdayımız ulu or- ta fiat hareketleri göst: te- dir. Fikrimizce, Türk buğdayın fintinı azami derecede irademi- Zin altına almak için, bir taraftan 3irai istihbaratı modernleştirmek, diğer taraftan gümrük resmini bir daha gözden geçirmek iktiza *diyor Müderris Nizamettin ALİ Memel meselesi LA HAYE,24 (A.A) — Beynelmilel adalet daimi diva- Dı Memel mıntakasının buku- ki vaziyeti © hakkındaki tefsir Büretine ait Litvanya hüküme- ti tarafından ileri | sürülen ve ba iyetsizlik iddiasını natık ulunan iptidaj itirazı reddet- miştir, 25 HAZİRAN 1932 NUSHASI 5 KURUŞTUR No. 2288 Sürt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET EE RE EÇ VE 1 EE ZE A AR ŞE EE RE EN EY Zİ Avrupa silahlarını enli bırakmadıkça borçlar iptal edilemez Hoover plânının akıbeti Fransa) ive Japonyanın vaziyetine bağlı | Bir nikbinlik var © CENEVRE, 24. (Milliyet).— Bu raya gelen telgraflardan, Hoover teklifinin bütün dünyada azim , bir alâka uyandırdığı anlaşılıyor. Tek- fin ehemmiyetine binaen Lausanne daki tamirat müz i hafifle- müzakereleri miş gibidir. Şimdi bütün dünyanın Konferans heyeti umu- miyesine riyaset eden M. Henderson heyeti murahhasına çevrilmiştir. Şimdi Fransız heyeti ile Ameri- kan murahhasları arasmda mükâle- de bir anlaşma hi İ işinin de kolaylaşacağı hakkındaki intiba umumidir. | M. Grandi'nin mühim nutku CENEVRE, 23. A. A.— Stefani Ajansı bildiriyor: Terki teslihat kon feransının umumi komisyonunda A- merikan teklifine cevap veren İtal ya Hariciye nazırı M. Grandi, İtali- yanın Amerika heyeti murahbasası tarafından bugün & komisyona tevdi olunan teklifi tamamen ve bilakaydu şart kabul ettiğini söyleyerek demiş tir ki: eder . Kara teslihatı sahasında seyyar a Bır topçunun ve tankların tamamen ilgası ve ordu mevcudunun gösteri- len esas dahilinde tenzili, deniz tes- Tihatı sahasında safı harp gemileri i çin muahedelerde tesbit edilen ve mecmuu tonilâtonun üçte bir tayya- re gemileri tonilatosunun dörtte bir, Kruvazör, torpito o muhripleri için Londra munhedelerinde tesbit olu- nan 1 Mayis 931 İtalyan . Fransız İngiliz itilâfname ve muahedesi e- sası dahilinde dörtte bir tenzili, tah telbahirler için Londra muahedesin- de tesbit olunan U tonilâtonun üçte bir. tenzili ve bu tonilatonun o mec- ker, kahve çin Takas Lüyiha bu hafta Mec- liste görüşülecek İhtısat vekili M. Şeref Bey ANKARA, 24 — Temmuz dan itibaren şeker ve kahve it- halinin mukabilinde memleket mabsulâtı ihracı şartile serbest olacağı malümdur. Bu muame lenin ne suretle tatbik edilece- ği hakkında ayrıca bir kararna me neşir ve ilân edileceği dör- de musarrah idi. Bu vaziyet hakkında İktısat vekili ile gö- rüştüm. Mustafa (Şeref Bey bana dedi — Önümüzdeki hafta için- de şeker, kahve ve ( çayın bir elden idaresi hakkında hüküme te salâhiyet verilmesine dair © lan kanun lâyihası Millet Mec- Tisinde müzakere » edilecektir. Bu lâyiha kesbi kamuniyet et- tikten sonra, muamelenin ba- sit bir hale geleceği ve müba- dele işinin hükümet tarafından idare edileceği tabildir.,, Parası verilmiş olup ta güm rüklerde bulunan kahve ve şe- ker hakkında masıl bir muame- le yapılacağı bugünlerde anla- şılacaktır. Bu hususta bir projesi hazır! kararname Yeni Temyiz Teşkilâtı Federe olmayan kulüplerin dünkü geçit resminden ” bir intiba, Sporcularımız birsaha daha kazandılar Ankara belediye kupası ma. çında İzmir 2 . Lile galip geldi Salıya Selânik muhteliti - Fener maçı var stanbul İdman birliğinin tertip ei spor şenliği dün çok munta- zam ve munzzam bir şekilde yapıl der için İdman birli- Hinin Edirnekapı haricinde yeni tan zim ettiği saha hazırlanmıştı. Saha- nım etrafında seyirciler. için yerler hazırlanmış ve etrafı birliğe mensup on altı kulübün bayraklarile süslen- mişti. liği, lamasından daha saat- an etrafı temamile dolmuş, oturacak yer bile kalma. aştı. Saat tam 14 te Birliğe mensup ku lüplerin futbol, voleybol, atletizm, takımları sahanın etrafında yer aldı İ lar. Bu yüzlerce sporcu genç kendi formalarile temiz bir (şekilde önle- | rinde filamaları olduğu — halde sıra- lanmışlardı. En önde bir genç ha- nım Türk bayrağını taşıyor, diğer hanımlar kulüplerin flamalarını hâ- İ mil bulunuyordu. (Devanır 2 inci sahifede) Lâyiha bugün Mec- liste görüşülecek ANKARA, 24 — Temyiz teş- kilâtma dair olan kanunun bazı maddelerinin tadili hakkındaki lâyiha ruznameye alınmıştır. Mec lisin yarınki içtimamda müzakere edilecektir. Lâyihanm: aldığı son şekle göre, temyiz teşkilâtmda dört hukuk dairesinden birinci tesise ve gayri menkule haklara müteallik davaları, i si şahsi ve aile hukukuna, nafaka ya, vesayete, mirasa ve ölüme bağ ayni haklara damga kanununa tevfikan alına- cak para cezalarına müteallik da valarla naleli dava ve hukaği; ve ti- caret ve iflâs di larına, icra tek icra ve teri hu kukuna ve iflâsa dair ticaret mah kemelerile tetkik mercilerinden verilecek hükmü ve kararlarla tet kik mercilerinin verecekleri cezai hükümleri tetkik ve rüyet edecek- tir, iflâs dairesi dahi icrn takipli, Bursa-Balıkesir. İzmir telefonu ANKARA, 23 — Yalova te lefonundan istifade ederek Bur sa - Balıkesir ve İzmire kadar telefon muhaberatınm temdidi mukarrerdir. düncü kontenjan kararnamesin | M. Castelnaü | Bihaber Görünüyor Terkos'tan itibaren yapılan yeni tesisat bitmek üzre! Belediyenin Terkos şirketi tesisatını satın almak için hazır lanmakta olduğunu, ilk taksit olarak şirkete 800 bin lira tesvi ye edileceğini yazmıştık. Şirket müdürü M. Castel. nau bu hususta demiştir ki: — Terkos şirketinin satın alınacağından malümatım yok. tur. Belediyenin bu husustaki maksadından ve ilk taksit ola- rak 800 bin lira tesviye edile- ceğinden de haberdar değilim. B-ı haberi ben de * gazetelerde okudum. Şimdilik O size şunu söyliyebilirim ki, Nafia Vekâ. leti'ile anlaşarak şehre © fazla su verebilmek için lâzım gelen ameliyatın icrasma (başladık. Bu ameliye Terkos — gölünden havuzlara su isal eden borula- rın yerine, daha fazla su vere. bilen borular ikame etmekten ibarettir. Bu iş, Nafia Vekâletine bun dan evvel takdim ettiğimiz pro gramdan bir kısmının tatbikatı dır. Asıl program bütün su şe bekesinin tecdidini ihtiva edi- yor. Bu sayede şehrin her ta. rafına ihtiyaç nisbetinde su ve- rilebilecektir. Programın tatbi ki külliyetli masrafa ve uzun Zamana muhtaç (olduğundan biz de imtiyazın temdidini iste dik. Bugün şehre bol su ver. mek için yapmakta olduğumuz tesisat bitmek üzeredir. Yakın da si: haberler verebilece- ğimizi, İstanbul'a artık bol su vw ini tebşir © edi imi Katyme ni tebşir leceğimi Odalar Kongresi Bu n ticaret oda- la içtima ediyor Mıntaka ticaret o odaları kongresi bugün © toplanıyor. Trakya, Marmara havzası ve Zonguldağa kadar olan mınta- ka ticaret odaları murahhasla. rı bugünkü içtimaa iştirak ede ceklerdir. İçtimada — biri oda kâtibi, Vehbi, diğeri o Hakkı Nezihi, Bey taraflardan £ hazırlanan iki rapor üzerinden müzakere. ler cereyan edecektir. Bu ra- | porlardan biri mıntakanm umu İmi vaziyetine © dairdir. Diğeri İ de bundan evvelki kon; hakkında tahlili bir rapordur. Bir Şeyh Yakalandı Irakta asilerle yer yer musademe- ler devam ediyor BAĞDAT,24 (AA) — Router ajansı (e bildiriyor: U. zun zamandan beri İrak dahi. linde sükünu ihlâl ederek bat, kı haraca bağlayan ve köyleri | kesen Şeyh Ahmedi, / İngiliz tayyare kuvvetlerile -müştere- ken hareket yapan İrak ordu. su tarafından budut üzerinde takip edildikten © sonra teslim olmuştur. AR EE ERAZEİL Halk evleri Teşkilâtı Halk fırkası umumi kâti- bi RecepB.in şayanı dik- kat nufku son haberle- rimizdedir. vü Halkevinde dünkü merasime gelenler 20 vilâyette daha Halk evi açıldı Bu münasebetle İstanbul Halk evinde de bir müsamere verildi Vilâyetlerdeki merasim nasıl oldu? in 20 yerin- açılması Halkevin de de merasim yapılmıştır. Recep Beyin bu münasebetle saat 18 te Ankara Halkevinde verdiği konfe ransın buradan da lâyıkiyle din. lenmesi için şehrimiz halkevi de radyo ile tertibat almıştı. Fakat siddetli bir Parazit dün Halkevi salonunda toplananları Recep Be yin nutkunu dinlemekten mahrum bırakmıştır. Halkevinde merasi- me saat 15 e beş kala şehir bando sunun istiklâl marşile başlanmış, saat tam 15 te Recep Beyin nutku nu dinlemek üzere radyo açılmış, fakat dinlemek kabil ol: e Bunun özerine Halkevi müdürü (Devamı 5 inci sahifede) Misafirler döndüler Bulgar amatör balet heyeti Varnadan şehrimize gelerek Ankara; gitmiş olan rile artistleri dün sabah şehrimize lerdir. Bulgar dostlarımız Ankara dn gördükleri hümü kabulden pek memnundurlar. Bulgar artist leri ve balet heyeti Halkevinde üç temsil vermişler ve pek çok al kışlanmışlardır. muşlardır. Oyun esnasında Gazi Hz. Bulgar gazetecileri cemiyeti reisi M. Anton Bayçef ile umumi kâtibi M. Boris Sakasoff'u nezd- lerine kabul ederek iltifat etmiş- lerdir. Balkan Birliği Cemiyeti tara- fından gazetecilerle balet heyeti #erefine geçen çarşamba Ga zi çiftliğinde bir çay ziyafeti ve- rilmiştir. Ziyafette Başvekil İsmet Paşa Hazretlerile Hariciye Vekili Tevfik Rüştü, Maarif Vekili Esat, C.H.F. grupu reis vekilleri Ali ve Cemil Beylerle bazı meb'uslar ve Bulgar sofareti erkânı hazır bu- Tunmuşlardır. Balkan Birliği kâti Ruşen Eşref Fazıl Ahmet beylerle Bulgar he- yetinden M. Sakasoff arasında sa mimi nutuklar teati edilmiş ve Musiki Muallim mektebi talel ile balet heyeti tarafından milli umumisi ve Birlik azasndan bu gece bir temsil verecek Pr Misafirler Ankarada Başvekilin etrafında | gumız şeylerdendir. İarmız, şiftlikten ayrılmam ZE Erka Yaşa!” diye bağırmış- Bulgar heyeti bu akşam Bele- diye tarafından tahsis edilen Da, rülbedayi tiyatrosunda bir, yarın akşam da ceman iki temsil vereceklerdir. Bulgar artistleri a» matör gençlerden mürekkep olup kendilerine (Buket) adını vermiş lerdir. Artistler bir operet heye: tinden ziyade Bulgar milletini ol. propagandalarından ibarettir. Bu danslar, türkü melodileri ve âdet leri ile mi ü d Me la Bulgar al asal köylüsünü tarlada çalışırken göz. teren bir revüde kaval çalan ço- ban, tarlasını biçen köylü, bez de kuyan köylü kadını, bize hiç ya- bancı olmayan tiplerdir. Sonra bir köy delikanlımın arkadaşlari le birlikte kız kaçırması, yapılan köy düğünü bizim görmeğe alıştı en a Bulgar dostla 'azartesi günü vine avdet edeceklerdi. 4008