1 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI S5 Türkiye ve. Akdeniz Dünyayı, en tabii siyasi ha- kikatlere inandırmak bazan çok Büç oluyor. En sağlam siya etler; tecrübe ile, hâdisat ile I da edenlerdir. Mesel: €'nin o bugün de, yarm İk Akdenizde bir sulh ve emni- ârili olduğunu hâdiseler terdi, Filhakika bizim Ak- kiğzdeki rolümüz yalnız. Türk Tkukunun — muhafazasından, mein ikamesi dildir. Bütün Avrupa Şerletlerinin alâkadar oldukla- denizde — sulh, adalet *mniyete istinat eden poli- imızla —bir nevi müvazene fşünü yapmakla da mükelle- Tarihin ber devrinde böy- | tün idi. Fakat, bugün | herze- yade bu zaruret i hissettiriyor. eeilek , tarihi mukad- İnt. Türköye'yi kırılmaz ra- bitalarla Akdenize © bağlamış” Tl bağları kesmek yolun- tecrübeler, daima kan ve ki işinde boğulmağa © mah- te dur. On sene evvelki tecrüi Şhayni neticeyi vermedi mi? çi memnuniyetle görüyo- deri Tarihin acı tecrübelerin- eş oğan bu hakikat, dünya iri umumiyesinde yer tut- değil, siyasi reali den doğan bir hüküm bi bir hüki olduğu ki Muhterem İsmet | Paşa en Yük bir yetle, İzmir Mtkunda dı is Türk milletinin Akdeniz- Mika değil, insaniyet ve me- Mniyetin hayrı için arı edil- A seydir. Akdenizde Türki- © kuvvetli bekçilik, sadık v- ürüne dostluk, milletler aile- “de iyi | geçimli büyük ve Milhperver bir unsur olarak el- İn bir mevcudiyettir.” ie denizin başlıca iki dev- ile “lan Yunanistan ve İtalya Sulh gayesi etrafında tesis yi imiz samimi dostluk ve teş İSİ mesai politikası bu haki- iin canlı bir tezahürü değil p, Büyük Gazi, bundan on s0- ülekize “ik hedef olarak ine ilk h Börtermişti, Başvekil Hazret- İri İzmir sutkunda Gazinin © karar ve işaretindeki mana üze mk, çok yerinde olarak, ısrar durdu, O işaretteki mana- Mn dar bir çerçeveye sığacak İY olmadığını anlattı. Filha- ça Büyük şefimizin ebediye- makledilecek © vaziyetlerin- , heykellerinden (| birideo anlardaki . görüşleri, | amrurları ve haleti ruhiyesi- fi # yp Table, pek canlı, gözlerimin | taarruzun ikinci gü- Kocatepede.. Kuman 27 pi çatık, her zamandan Sade cevval ve manalı olan i, ufukları yararak ileri yüzer. Acaba © ande bu bü- adamın © kafasında neler Ktüyor, gözlerinin o önünde NN hayaller teressüm edi- drile ?.. Acaba onun (o hayali, anarım arkasında birkaç saat ri eğe na ve yahut bi gün son yiyirdat edeceği İzmire giri- gurur ve neş'esile mi meş mala? Buna ihtimal vermek, ki m ağrmamaldır. Muhakkak kün binl 1'i zaferden sonra memleket- Birişeceği teceddüt ve isla- iz, hareketlerini tasarlıyor, yet Türk milletinin istik- Maya, dünya politikasında 07- ğa memur © olacağı sulh ye niyet rolünün umumi hat üzerinde dolaşıyordu. i, Kocatepeden iki gün | son: > e a. 1 AĞUSTOS 1933 7 inci sene No. 2323 ki icap eden haklı ve lâzım | KURUŞTUR Buğday kararnamesi tatbik ediliyor Ziraat bankası ağustosun be. şinden itibaren buğday mübayaa edecektir Kararnamenin metni İ — ANKARA, 31 (A.A.) — Buğ- Tİ day kanunu kararnamesi tasdiki âliye iktiran etmiş ve Ziraat vekâ leti bu münasebetle bütün vilâyet lere şu tamimi göndermiştir: İ 1 — Hükümetçe Ziraat banka» sına mübayaa ettirilecek buğday hakkında 10-7.932 tarih ve 2056 numaralı bir kanun kabul ve neş redilmiş olduğu malümu âlileridir. Bu kanunun bir suretini esbebi mucibe lâyihasmın suretile bera» bör bağlı olarak takdim ediyo- Tum. 2 — Bu kanun mucibince Zirs- at Bankasına mübayaa ettirilecek buğdayların fiyatı alım yerleri- ni ve şartlarını tesbit eden vekil ararnamesi de âli tas- etmiştir. Bunun sure- (Devamı 5 inci sahifede) Zirast Vekili Muhlis Bey Gorgulof gömleğinin yakası açık idam kararım din- lerken.. Sağdaki kadın Madam Gorgulof'tar İ temyiz eden lâyihayı imzalamaktan ay” tarihinde dolaşıyor, âs-| çok kıymetli ese Beyaz Ruslar suikast- ler mi hazırlıyorlar? Gorgulof'a İstanbuldan giden ve haklı bir | şüphe uyandıran mektup. lof'un boynu sehpayı idama gider- | ken ortaya şamil ve bilhassa memle- "eki Cağ Rusları şiddetle alâkadar eden bir | hâdise çıkmıştır. Bu hâdise şudur: Müddeiumumi ittihamnamesini ser. (Devamı 5 inci sahifede) Fransız Reisicümhurunu öldüren Gorguloff'un idama a edildi. ği malımdur. Dün gelen | raflara nazaran hakkı | içtinap eden katil nihayet temyiz lâ yihasımı imzalamıştır. Fakat, Gorgu- A isi eni eri ırler vardır. Yazısı iç sahifemizde.. Akdenizi göstermesi bu görüş” teki vibe delâlet seyi vi İşte o günden bugüne kadar on — geçti. Milletlerin ha- yatlarına nisbetle çok kısa 0- İan bu zaman zarfında alınan mesafe büyüktür. İllerimizde, tehlikeli şey istikameti bilme- mektir. Bu istikameti, Gazi bi ze göstermiştir. Ona uymakta mutlaka selârcet vardır. Siirt Meb'usu MAHMUT 4İBelediye kânunusa- dün Galatasarayda açıldı. Sergide bir | 55 Dünya Güzeli - | Keriman H. | kraliçe intihap edildi Keriman Halis Haörm BRÜKSEL, 31 (A A.) — Tür- kiye güzeli dünya güzeli intihap ©- dilemiştir. BRÜKSEL, 31 (A.A.) — Tür- kiye güzellik kraliçesinin a güz. duğu saat 17,15 te ilân edilmiştir. Bu saatte yağan Y: mura rağmen bu neticeyi all yanların miktarı çok fazla Dünya güzeli, etrafımda bulunan- ların tebriklerine teşekkürlerle mukabelede bulunmuştur. İntihaptan evvel BRÜKSEL, 31 Re — a ajansı bildiriyor: yazı sine göre, dün yapılan © gözellik münabakasma nit olarak buda bah juri heyetinin yapmış olduk- Varı ölüklerden sonra artada iki namzet kalmıştır: Alman güzellik kraliçesi, Tür- kiye güzellik kraliçesi. İkinci rey saat 16 da olacak ve netice saat 17 de bildirilecektir. Türkiye güzellik kraliçesi | Keri- man Hâlis Hanım, Avrupa güzel- lik kraliçesi intihap edildiği tak- dirde ne tiyatro ve ne de sinema yapmak tasavvurunda olmadığı" nı, evlenerek Türkü hayal geçirmek istediğini söyle miştir. Mumaileyha, amcası İle bera ber seyahat etmekte ve © amicas | kendisine tercümanlık yapmakta- | dır. Terkosa Vazıyet —...— nide bu işi yapabilecek mi? Terkos şirketine Nafia vekâletinin satın alma kararını ettiği ma- lümdur. Tebliğden sonra şirketin devir muamelesi için geçmesi lâzım len müddet kânunusani başmda hitam bulmaktadır. Bu takdirde kü” nunusani bidayetinde: belediye Ter- kosa bilfisi vaz'ıyet edecektir. Ter- kosun ne şekilde idare edil hassisı bul sularmın tevhit edilerek şehre mebzul ve iyi su temini esas olarak Kâzım Pş. Hz. Çeşme Terbiye kongresi NİCE, 31 A.A. — Beynel milel terbiye kongresi, kolej de Frans müderrislerinden M. | Langevin'in riyâseti o altında toplanmış ve bu toplantıya 41 daha kesilecek nihayetsiz me Hitlerciler Her Tarafta Kazanıyor | Büyük Reis şehrimizi teşrif ettiler Rüştü Beylerle mutat zevat ol- duğu halde dün akşam şehri- mizi teşrif bayarmaşlardır. Gazi Hz, dün öğleden sonra saat 16 buçukta Sakarya mo- törüne rakip olmuşlar ve Ya- lovadan mufarekat buyurmuş- lardır. Sakarya motörü akşa- | Beylerbeyi sarayı önünde te- vakkuf etmiş ve Gazi Hz. ha raya çıkarak sarayı gezmişler dir. Büyük Reis müteakiben sa- a21i geçe Dolmabahçe sa- rayını teşrif buyurmuşlardır. ... Başvekil İsmet Pp. Yalova- da kalmışlardır. İsmet Pş. ya- ran avdet edecekler ve çarşam ba günü toplanacak Vekiller Heyetine riyaset eyliyecekler- dir. Başvekil, önümüzdeki haf ta tekrar şehrimize | gelerek bir müddet burada ve Yalova da istirahat edeceklerdir. o Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü B. de Ankara'dan ya doğru- ca veya şehrimiz tarikile İz- mire giderek bir müddet ora- da dinlenecektir . Yarın Toplanılıyor Maarif Vekilinin riya setinde toplanılacak (Devamı $ inci sahifede) Şirketler Mahkemeye Verilecek Benzin fiatları sebepsiz yükseltilmiştir .. Şehrimizde benzin fiatleri yük selmeğe başladığı zaman Ticaret müdürü bunun s0- bebini sormuş ve kumpanyalar ba yükseliyor. Halbuki Ticaret Odası Müdiriye- tin talebile yı ta bunun aksini ortaya koymuş ve . son aydan Ticaret müdürü beri dünya fiat Muh. lerinin yüksel. Bu tetkikat neticesinde kum- panyaların yalnız Türkiye ve hassa İstanbul için blokla fiatleri yük. olmuştur. Ticaret lüğü bu vaziyet karşısında İktisadiyatı ko ruma kanununun verdiği salâhi- yet ve hakla kumpanyaları hiç sebep yokken bir maddenin top- tan ve perakende fintlerini seltmek suçile Müddei umumilik millet iştirak etmiştir. inakamına bildirecektir arARmıŞp WU SDEAŞOMALENRA 4 00 6 Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat-ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Almanyada Reichstag Intihabatınin Neticesi; iel Deniz müsteşarlığı ev- rakmahzenindeki dos- ya çıkarılsın.. deniyor! Köprünün asma olması 30 sene evvel kararlaştırılmış, projeleri bile yaptırılmış!. Gazi köprüsünün inşası etrafındaki müna. kaşalar ortaya bir tarih hâdisesi çıkardı.. Abdülhamit asma köprü inşasına harar veren komis- yonu niçin dağıttı, köprü nasıl olacak? Gazi köprüsünün münakasaya vazedilmek üzere bulunması vesi- lesile, bu köprünün aşma olarak inşası daha muvafık olup olmiya- cağı mazariyesi ve bunun otrafın- daki münakaşalar gene (ortaya çıktı. Belediye, asma köprü mas- raflı olacaği cihetle ve diğer bazı mülâhazat ile köprünün şimdiki şeklin mütekâmili olarak inşa et- tasavvur edilirken köprünün as ma olarak yaptırılması muvafık yonda aza olarak şimdi Boğazlar Komisyonu Reisi bulunan Amiral Vasıf Paşa da bulunmuştur. Öğ- in | rendiğimize göre, köprünün asma olarak inşası daha o zaman çok (Devamı $ inci sahifede) C. H. F. İstanbul teşkilâtı reisi Cevdet Kerim Bey diplomaları tevzi! ediyor Yerli mallar sergisi bugün açılıyor.. Dün fabrikatörlere madalya ve diplomaları tevzi edildi Sergiyi İsmet Paşa da ziyaret edeceğini telgrafla bildirdi i, gileri açmak lütfunda — bulunan | B.M. Mi. reisi Kâzım Paya yapa- sene daha mükemmelini vücude . caktır. getirerek devam ettirdiği yerli Bugün küş mallar sergilerinin dördüncüsü | Sanayi Birliği umumi (kâtibi ve bugün saat 16 da Galatasaray İi- inin sesinde açılacaktır. Bugün sergi- nin resmi küşadında bulunmak ü- | zere memleketin güzidelerinden ir çok zevat davet edilmiştir. 4 mallar sergisinin küşat şimdiye kadar olan ser |