31 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

31 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

.. .. — Günü İstanbul dün. Türk milk kor tuluşunun onuncu 'yıldönümü- Mİİ Cuşiş ile tes'it etti. Kurtu- Juş hareketi Mayıs 1919 da Ga- Zi Anadolu toprağına ayak bas- tığı gün bağladı Ge Tediruz 1923 de Lausanne'da munhede imza edildiği gün de neticelen- di. Fakat 30 Ağustös 1922 ta- Fibinden evvelki Harekât, bu büyük gün için hazırlık mahi- Yetinde idi, 30 Ağustostan son- ra Lausannd'a kadar göçü saf- da o günkü büyük zaferin tâbrik ettiği vukuat silşilesin- ibarettir, Kurtuluş günü- müz, büyük reisimizin kuman- dası altında 30 Ağustosta baş lan muharebesinin kaza Buldığı gündür. Büyük tarihi hâdiselerin e- Zâmeti aradan zaman mesafesi Beçtikçe anlaşılır. Bağ Kur Mandan muharebesi de öyle bir bâdisedir. 30 Ağustos 1922 ününü hepimiz yaşadık. Onun mükaddes heyecanım hepimiz duyduk. O zaman hepimiz tak- dir etmiştik ki“ baş © be mandan (o muharebesinin ; ka- zanılması, Anadoluda düşman istilâsmin sönu demek olacaktı. Bu. haddi zatında azim bir hâ- dise idi. Fakat 30 Ağüstösun; kazanılan bir meydan muhare- besinden çok şümullü olduğu ancak ondan uzaklaştıkça anla- sildi. Harbi umumide mağlüp ol- muş. Mundros omütarekesini imza etmiştik. Bundan sonra biribirinden daha büyük bir fe- lâket silsilesi başladı: Türk milleti silâhlarından tamamile tecrit e İzmir işgal edildi. İstanbula düşman askeri çıka- dı, Garbi Anadolu düşmanın istilâsına uğradı. Fetvalar neş- | redildi. Bir takım derme çatma vatansızlar toplanarak Anado. | lu aleyhine sevkedildi. İstan. bulda 've işgal altında bulunan mıntakalarda müthiş bir tahak küm siyaseti takip ediliyor. Yu nanlılar Trakyadan İstanbulu işgale hazırlanıyorlardı. Lloyd George, Yunanlıların buna hak ları olduğunu Avam Kamara- smda alenen ifade etti. Kara Mustafa Paşa Viyana önünde İ mağlüp olduğü günden beri te- rihin'aldığı cereyan artık kat'i ve nihai söfhasıhna girmiş görü- İ Büyordu. Sanki tarih manivelâ İ ile çevrilir bir çark imiş gibi, İ 1922 senesi Ağustoşunda bir el, bâdiselerin çarkını çevirdi. Ori. cereyanına ansızm başka bir istikaklet verdi. Bu el Gazi: nin eli idi. Buna Türkün maküs taliini yenmek te dediler. Düş- manı Anadolunun harimi isme- tinde boğmak ta dediler. Onla- | rın hepsi de olmuştur. Fakat 30 Ağustos 1922 tarihini büyü sümnilü, yeni? Türk millet doğum günü olmiasındadir. Ba- sübadelmevt * kabilinden Türk Milleti o gün yeniden dünyaya geldi. Bunun içindir ki 30 Ağus tos en büyük milli bayramları- imizdandır. İ ünde onun en büyük mübdii | “lari Büyük Gaziyö minnet ve yük mızı arzederken, Türk milleti “yaşasil “diye v9: Vine sevine ölen şehitlerin hâtı- Yalarmı da hürmetle yadetmek kadirşinaslık borcudur. Ahmet ŞUKRU Meclis reisimiz Ma erdir. dün akşam Yalovaya gitmiş ÇARŞAMBA 31 AĞUSTOS 1932 7 inci sene No. 2355 NUSHASI 5 KURUŞTUR Müllet Meclisi Reisi Kâzim | “İ ANAK Şi ik moğğ Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET 30 Ağustos Zafer bayramı teikeistiiy dün İstanbulda yapılan geçit resminden bir kaç intiba İstanbul dünen şevklive heyecanlı günlerinden birini daha yaşadı Kahraman askerlerimiz hararetle alkışlanmış, tayyarelerimizin muvaffakıyetli uçuşları sevinç ve iftiharla 30 ağustos Zafer ve Tayyare bayramı dön bütün memlekette olduğu gibi, İstanbulda da coşkun tezahürat ve öonsuz zevinçlerle tesit edildi. Daha sabahleyin O erkenden halk fevç fevç sokaklara dökül herkes merasime, geçit res- i görmek üzere tehalükle Da- ler şanlı Türk bayraklarile dona» tılmıştı. Bütün sokaklar omuz ©- muza halda dolmuştu. Herkes caddelerin yaya kaldırımlarna iki sıra dizilmişler, resmi geçidi bekliyorlardı. Beyazıt ile Taksim arasında işliyen tramvaylar saat 10 dan itibaren tatil edilmiş, po- lis ve süvari askerler inzibatı te- min ediyorlardı. Küçük mektepli ler Tayyare cemiyetinin rozetleri» ni takıyorlar, havasi o uçan bir çok tayyarelerimiz 30 ağustos Zafar ve Tayyare bayramına da- ir vecizeleri havi renkli kâğıtlar İ atıyorlardı. Saat 10 u geçerken caddeler daha kalabaliklaşmıştı. Tebrikler Saat 9 da üçüncü Kolordu Kur ş karargâhında ie te kabul et- ti. Tebrik merasimi saat 10 a ka- dar sürdü. Vali ve Belediye reisi en B. Vilâyet, fırka Beledi- , şehrimizde — bulunan RA. konsoloslar, resmi, hu- susi birçok müesseseler mümessil leri tebrikâtta © bulunmuşlardır. Kolordudaki merasim © bittikten sonra Şükrü Naili Pş. saat 10,30 da pa yoydanma gelm tir. meydanda toplanmış lan aikkeri kıthatı ve mektepleriteftiş etmiştir. Beyazıtta i İYeitiş gram sonra teşrifata dahil zeyat Darü kapısı önünde yapılan üne ge- era Yerini eni eemilerdir Mülenkiben ordu namma en ki- demsiz zabit Kemal Sait B. mut pu irat etmiştir. Konan © oparldr sayesinde bütün Beyazıt meyda- nında gutuk çok vazıh olarak işi- tilmiştir. Kıdemsiz zabilin nuthu Kıdemsiz zabiti sürekli alkış- larin birçok defalar kesilen bir nutuk söylemiştir. Ezcümle demiş 30 Ağsstos günü, harp san'atınm | | dünyada eşi nadir bir eseri, bir zaferi doğmuştu. Dünya tarihinde emanli az bulunan bu eserin san'- stkârı Ulu Gazimiz ve ; hamuru, mensubu olmakla iftihar duydu- yüksek ga; hip mütecanis bir ordudan böyle bir eser ve zafer doğardı, ve doğdu.” Bundan sonra 30 ağustos zafe- rinin bir hulâsasını yaptı. ve dedi “Bu muazzam hârekelin idare- si kolay değildi. Emsali olmayan bir heyecanı doğru istikametleri- — Dünkü merasimde nu'uk söyleyen en kıdemsiz zabit De tevcih eylemek ve onu istenilen hedefe götürmek ancak bir deha eseri idi, bu baş bunu başardı. Bu muazzam cidali gayesine doğru yürüttü.” Ve nutkunu şöyle bitirdir 30 Ağustos akşamı Dumlupı- ii iile tayyaremize adları kondu ii sonra tayyareler tanbul Mala uçuş gp Dün Yeşliköyde ad konma merasimi yapılan İstanbulun yeni iki tayyaresinden “Boğaziçi, 'de İstanbul filo- mize daha isim konmuştur. İsim konma merasimine saat tam 16 da İstiklâl marşıyla baş- lanmıştır. Gazi Hz. m | Reisicümhur Hz. din kaplıcadaki dairelerin- de mesgul olmuşlardır. Kararname Yarın tatbik Ediliyor seyredilmiştir nar sahasında sükünet bulan çe- 5 tin bir fertmanım son oğultularını | Komisyonlar bugün dinleyenlerin bir kulağına münhe- zim bir ordunun ümitsiz fizan e | | toplanacaklar liyor. Bir kulağına Yeni kontenjan kararnnmesinin tat zafer bir ordunun rinin tatl: terennöml dir du. Efendiler; Şimdi o Büyük ferin neticelerini yaşıyoruz. Dün- yanın devletler © manzumesinde | E kine yarından itibaren başlanacak- | tar “| Gümrükler, Ticaret odası ve Ti- caret müdürlüğünde kararnamenin temamen tatbile için icap eden ter- İ tibat alınmıştır. Diğer taraftan ya | | rından itibaren faaliyete geçecek © hür ve kuvvetli bir devlet bulunu- yoruz. Boynumuz dik, alnımız a- mize sal halindeyiz. Bütün bu güzel şeyleri, onu yaratan zaferin amili Ulu Gaziye. ve Büyük milletinin şerefli ordu. sunn borçluyaz. Harp san'atmın yüksek dahisi, memleketimizin Nurlu evladı Bü- yük Gaziye binlerce şükran, Yasasm; OOUlu Gazimiz Gazi Mustafa Kemal Yasasm; Hür yaşayan Türk Milleti Yı Türkiye Cümhuriyeti boşal Türk Ordusu Şükrü Naili Paşanın nutku Komisyon azasından Muh- sin ve Cemal Beyler Kid zabitin çok alkışla- | yonun bugün müşterek (bir içtima lin beni kk PE yaşarım Kolordu kumandanı Şükrü Naili Pa. şu mutku irat etmiştir; Uğurunda pek çoğumu; la başla çarpışdığı Tetikli Aİ muhen (Devamı 6 ner sahifede) Tienret odası heyeti idaresi yarın. dan itibaren her gün içtima > Odu meli de” elk sık İcap eb tileçe içtimalar yapacaktır. Oda ida- Devami 6 ıncı sahırede). Muafiyet Kalkınca.. taraftan, mevaddı iptidaiye nin muafen ithal edildiği zamandan beri teşviki sanayiden istifade eden fabrikaları marulâtından muamele Daha saat 3 te Yeşilköy tayya- re meydanı kesif bir halk kütlesi tarafından işgal edilmiş bulunu- (Devamı 6 ıncı sabifede) Köriumn Ece mera- simle karşılanıyor Bugün Hususi vagonla gele. cek olan resmi devairi ziyaret edecek Güzellik Ecemiz Keriman Hanım, | lediye ,Halk Fırkası ve Halkevi, Ti- heyeti bugün saat 1l de Paristen şehrimi: | caret odası ve hakem mümes- ze gelecektir. silerinden merek biz bayat, Bep: Ece için bir. istikbal | vi dün akşamki pers 4 çı pakllöğe) Ye eğeristerse isi feshedebilir ren kararnameyi dün imzaladı BERİİN, SOM” A — Bİ önbehi gin © * kabihöyi! Befirbök 5 Nendeck'te rcizicümhur mareşal Hin denbourg ile başvekil von Papen ve milli müdafas nazını . jeneral von Sehleieber ve dahiliye nazırı von Geyi arasında vukubalan mükâleme ler reisicümhur ile kabine rasında tam ve mutlak bir. itilâf buzulüne, | İ