13 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 EYLÜL 1932 7 inci sene NUSHASI 5 KURUŞTUR No. 2368 Siirt Meb'usu MAHMUT i Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET İSTANBUL, 12 A.A, — İktisat Vekili Celâl Beyin Re isicümhur Hazretlerine çekti ği telgraf: Türkiye Reisicümhuru U- hu Gazi Mustafa Kemal Haz yetlerine; ALIK ALYA ile işe başladım. Halkı ve memleketin ihtiyaçlarını en iyi sezen yüksek dehanızın açtığı nurlu yolda şimdiye AAA ALARA İrade ve feyzinizin ilhamı“) kadar olduğu gibi mefküreci bir ameleniz sıfatile candan çalışacağım, Yenj vazifemde mübtaç olduğum : Kuvvet ve mukavemeti de teveccüh ve itimadınızdan alacağım. Bü- tün teşebbüslerimde bana tü- kenmez bir kuvvet ve muka- İ vemet memba: olan yüksek | teveccüh ve itimâdınızın de- yamı en yüksek emelimdir. Derin bir saygı ile elleriniz. İktisat Vekilinin söz- | lerinden sonra: Vuzuh ve istikrar.. Celâl Beyin beyanatı ruhi is- #ikrarın tahakkukuna doğru atılmış mühim bir adımdır.. ANKARA, 12 (Başmuharti- rimizden telefonla) — Öteden beri âdettir, Yeni vekil olan her zat yeni vazifesinde takip ede- ceği istikamet hakkında birkaç söz söyler. Mahmut Celâl Bey te riayet etti, Pek müs iyetler olur ki bir ve- kilin beyanatı her sınıf halkı, da- hili ve barici efkârı umumiyeyi şiddetle alâkadar eder. Celâl | Beyin sözlerinde umumi alâka- Yı tahrik eden böyle bir mâna vardır, Bu sözler karanlığa, ka- | tedbirler almak zaruridir. rarsızlığa, evhama bü Bu zaruretin derecesini ve lan devletin iktisadi alınacak tedbirlerin hududunu aydınlatan bir ışık oldu. Y Yeceği yolu iyi bilmek ve gör- mek insana ayrı bir kuvvet ve- rir. Yeni iktisat vekilimiz dahi- le ve harice anlattı ki Türkiye- de iktisadi rejimin değişmesi düşünülmemektedir. Bu izaha lüzum vardı. Çünkü iktisadi re- jimimizde esaslı bir tebeddül o- ğı kanaati bir çok yerli ve Yabancıları tamamen kazanmış İz. Son günlerde çıkan makale- İerimizde ne fırkamızın progra- unda, ne de şefleri: karar Ye kanaatlerinde değişiklik ol. Mmadığını anlatmıştık. Hâdisele Tin cereyanı iddialarımızdaki i- sabeti teyit etti. Kuvvetle hük- molunahilir ki muhterem İkti- | sat Vekili gazetelerde okuduğu | Muz beyanatını Başvekil Haz- tetlerine terdikten son Neşrettirmiştir. Mahmut Celi Bey takip edeceği faaliyet isti- etini fırkanm umumi reisi Gazi Hazretlerinin beyanname sinden ve fırkanın programm- dan aynen aldığı fıkra ve hü- kümlerle vazıh olarak çizdikten *onra diyor ki: Siirt Meb'usu — “Kanaatimce memleketin MAHMUT İktısat ve faaliyet sahasında fert in müştereken devletin me- Misile yaratılacak, yapılacak sa Yısız işler vardır, Bu mühim iş, mili hayâtımızin inki- tafı için seferber edilecek'olan bütün bu milli kuvvetlerin faa Üiyeti arasında hesaplı ve sami- Mi bir âhenk temin etmektir. Türk içtimai ve milli heyetinde Bamuskârane liyakatile sây ile temin edilecek kazançlar içti- Mai bir şaibe değildir. Bunun #ksine olarak muhitimizde şâyi vlan telâkkilerin esas prensiple "İmizle alâkası Vete bir zerre daha Mek muvaffakıyeti ür e edebil: için sevinç vesilesi olmalı- kampta t e geli — Şir Umumi buhran münasebeti İğ mmielap <0 Gelecek ve sinde bulunduğumuz vaziye- — tek bir kişi de olsa biraz daha ( Teşrinievvelde | kömek verebilmekte memleket 'İ Tefrik. | ksabına ihmal edilmeyecek bir eya Yda olduğunu kabul etmeli. $ Başlıyoruz... dir, » Nerede is havatn sanavi yoktur. Milli ser | hayatı, kazançlı ticaret hayatı, Zirai faaliyet varsa o muhitte mutlaka nisbi bir refah ve hu- zur fazlalığı vardır. Onun için memleketin her tarafında şuur- lu tekniğe müslenit iş yarat- mak ve himaye etmek esaslı bir gayemiz olmalıdır. Milli paramızın kiymetini muhafaza etmek esaslı ve milli bir umdedir. Tediye müvazene- mizin tanzimi için ticari ve ik- tısadi hayatımız üzerinde bazı tesbite yarayan en doğru mik- yas paramızın kıymetini muha faza esasıdır. Kontenjaritman yölu ile itti. haz edilen bütün tedbirlerde bu esas bir azimet noktası olacak- tar, Bu meyanda büyük bir ümit ile iz sanayi hareketi- afına çalışmak kararın bulunuyoruz.» Bu sözlerde o kadar vuzuh var ki başka tefsir ve teşrih is- temez. Vaziyette nisbi olsun ir istikrarın ilk şartı ruhlarda stikrardır. Ruhları saran bed- binliği çok yakından gördüği müz için bu noktaya çok ehem- miyet veriyoruz. Vekil Beyin beyanatı ruhi istikrarın tahak- kukuna doğru atılmış mühim bir adımdır. Eğer yeni tedbir ve tadillerle tatbikatta da bu- nun tecellilerini görürsek mesa fenin yarısı almış sayılır, U- nutmamalı ki ber yerde müşkü- lâtm, rztırabın. yarisi doğu- Tan âmil ruhlarda , hüküm sü- ren emniyet ve itimat buhranı- Falih Rıfkı Beyin “Milliyet, için hazır ladığı son tefrika Romeo — ( Höseleşmiş derisini göstererek ) Güneş etime kadar geçti Jülyet — (| Denizdeki arkadaşına, Amerikan çığlığı ile ) Hüh Hoo... Hih Hâd... Alis, yarın İ son ve hararetli bir içtima akdetmiş den öperim Büyük Paşam. Iktısat Vekili Mahmut Celâl Reisicümhur Hz. nin ver- dikleri öevap: İktisat Vekili Celâl Bey- efendiye; zat uğraştınız. görgü ve tec- rübelerinizi çoğalttmız. Bu defa İktisat vekâletini daha | yüksek ameli vasıflarla de- ruhte etmiş bulünuyörsunuz. Bundan çok memnun ve müs terihim. Gerek zatr devletinize ve gerek zatı devletini büyük i- sabetle seçen Başvekil Paşa Hazretlerine teşekkür ede- rim. Bütün düniyadâ olduğu gi: bi memleketimizde de er baş ME İN Yukarıda: Dün Ankaraya giden Sanayi heyeti, aşağıda dünkü içtimada maden sahipleri Fabrikatörler heyeti Ankaraya gitti Sanayi ve madenciler hükü. dei ge iktısat işidir. Bu işte en yük- sek muvaffakıyeti temine ça- ciddi duygularla alâkalı ol- mamız lüzumu tabiidir. Milli | iktısat yolunda emin olarak | ve emniyet vererek kat'i ve | " radikal adımlar atarken esas | AAA AAA AAA YAAA : Gazi Hz. Gazi Hz, dün Dolmabahçe sarayındaki dairelerinde meş- gel olmazlar; biz tarlfa olan. mışlardır. Kararlar Lehimizde Bitaralnr noktai nazarımızın Ço- | Şunu kabul 'ettiler Mühtelit Mübadele komisyo- munda bitaraf azanm Kâkemliği- ne havale edilen meseleler hak- kında bitarafların lâzım gelen kararları verdiklerini yazmıştık. Bu kararlar Türk - Yunan mı has heyetleri arasmda Gip olan veraset meselesi ile Selâ- nik bitaraf muntakasındaki arazi ve emlâkin sahiplerine mi yoksa Yunan hükümetine mi ait olduğu na ve daha birkaç meseleye dair metten ne istiyorlar? Sanayiciler istediklerini tespit ettiler, madenciler de heyet gönderecekler Sanayi gubelri murahbasları, dün saat 9 buçukta, Sanayi Birliğinde lerdir, Saat 12 ye kadar devam © | den bu içtiman, birlik umümü kâtibi Nazmi Nuri B. riyaset timada, Ahmet ve Murat B. #tmiştir. İç- (Devamı 6 ıncı sahif, ) Reichstag meclisi nihayet feshedildi Meclis reisi fesih kararını ka. bul etmedi, meclisi bugün için içtimaa davet eyledi Bir kaç günden beri Ber- linden gelen telgraflar Reic- chstag meclisinin feshedile- ceğine şüphe bırakmıyordu. Akşam geç vakit gelen bir telgraf nihayet, — Başvekil fon Papen'in — eovelce reis- cumhurdan aldığı salâhiyete ederek dün toplanaca bildirilen Reichstag mec- disini feshettiğini bildirmek- Niçin feshedildi BERLİN, İZ A. A. — Reişta- ğin feshini istilzam eden hal mec lisin derhal istimamı müteakip ik- tısadi ve mali projelerin tatili me- riyetini talep eden 2 takriri ver- miş olan komünistlerle sosyalist lerin aldetrcr manevralarıdır.. GDevanız 6 ıncı sabızede) tedir. Gelen telgraflar | şun- . k ii ei Fesih kararını kabul etmiyen Reichstag reisi Goerina Muhtelif mübadelede Türk başmurahhası Şerhi B. olan kararlardır. Bu kararlarda kısmen Türk murahhas heyetinin noktai nazarı kabul edilmiştir. Kararlar bir kaç güne kadar Türk ve Yunan murahhas heyet- lerine tebliğ edilecektir. Piyango Talihlileri Büyük ikraniiyeleri kimler kazandı? 13 üncü tertip Tayyare piyan- gosunun ikinci keşidesi dün ik- mal edilmiştir. Dün çekilen muma ralârın sıraya dizilmiş cetveli ye- dinci sayfamızdadır. 15 bin lira isabet eden 4855 numarah biletin onda bir parça sının radyo fabrikası sahibi Necip Beyde olduğu anlaşılmıştır. 15,0000 lira komisyoncu Fara efendi, 10,000 lira saatçı Ibrahim Nuri Bey, yine 10,000 lira polis 3222 Münir Necati (Dolmabahçe sarayında müstahtem) efendiye isabet etmiştir. İkinci sahifede Reşit Galip Beyin DU işleri | hahhında şayanı dikkat bir makalesi.. A En mühim işimiz iktisat işidir | ! | i iş bölümleri sahiplerini ayni faydalı alâka ile bu yolun €le vermiş, omuz omuza da- yanmış, bir hedefe yürüyen samimi yolcuları yapmak. devletin iktısat işinde yor- gunluğunu azaltmak ve mu- vaffakıyet zamanını kısalt- nimle beraber bütün ark yurttaşlarımızın vasıtalarla yardımcınız oldu- ğumü düşünerek müsteriha- ne ve muvaffakıyetten emin olarak radikal surette çalışı- nız efendim. Muvaffakıyetiniz için be- ül adaş Iktısadi program Aybaşındaâcil tedbir ler tatbik edilecek Memurları tatbikatta müşkü lâta uğratan mevzuat zamanla sadeleştirilecektir ANKARA -12 (Milliye) — | win inkişafı mühim, şâ- İktisadi vaziyet etrafında de | mil esasları ihtiva edecektir. vam eden tetkikatm ilerile | Geldi B. İsmet Pp. ile mesine intizaren Heyeti ve- örüştü kile bugün de toplanmadı. " Heyeti: vekilenin çarşamba ANKARA 12 (Milliyer) — günü içtima etmesi muhte: | İktisat vekili Celâl Bey bu- meldir. Aldığım malümata | gün İstanbuldan davet edi- len ofis müdürü Cemal Bey- göre ay başına kadar acil ted le sürür Vahdi Bar birler tatbikzı > gi ü, il akşam rler alınmış, na ge bari İsmet Bu suretle memurları tatbikal Meclis içtimaa davet lis açılıncaya kadar hüküme tin iktisadi faaliyet progra- mı da hazırlanarak Meclisin tasvibine arzolunacaktır. Program memleketin iş. sa- nayi, ticaret ve zirai hayatı- lâta uğratan mevzuat zaman la sadeleştirilecek." biribirini edilmiyor nakzeden kararlar tevhit olu ANKARA. 12 (A.A.) — nacaktır. Diğer taraftan Mec | Gazetelerde fevkalâde karar lar ittihaz olunacağına ve Büyük Millet Meclisinin mu- taddan evvel iğtimaa davet edileceğine dair intişar eden havadislerin hiç bir aslı ve e- sası yoktur, Çatalcada akla gelmiyecek kadar vahşiyane bir cinayet Sığırtmaç Halil, kurşuna dizi- lerek canavarca öldürüldü, kulaklarıda kesilip dereyeatıldı Çatalcada orman içinde es- | Vak'a hakkında mahalli jandaı rarengiz bir cinayete kurban | manm yaptığı tahkikat netice giden bir ceset bulunmuştur. (Devamı 6 iner sahifede) Heykeltraş Zühtü Beyin sergisinde teşhir ettiği eserlerden bir Kaçı Bizde ilk şahsi heykel sergisi Dün Gülhane parkı ittisalin | larımızdan heykeltraş Zühtü B. de İstanbul Halkevi Güzel san | in sergisi saat 4 de açılmıştır. atlar şubesinde genç san'atkâr- Devamı 6 mcı sahifede)