13 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

13 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Bu sene sinema mevsimi çok gü- zel filmlerle başlamış bulunuyor Sinema sahipleri İstanbullulara biribirinden güzel filmler göstermek hususunda her fedakârlığı yapıyorlar | Melek sitemasindü gösterilen Demir Kafes filminin iki baş artisti (Silivliga Sinema mevsimi başladı. . Bu sene İstanbulun bütün büyük si- nemalarında geçen senelere maza van daha hummalı bir © fasliyet söze çarpıyor. Muhtelif memle- bu sezon için hazırlanan büyük filmlerin en güzellerinin intihap edilmiş olduğumu görüyo. ruz, Bütün bunlara ilâveten bu sene türkçe sesli filmler de göre- ceğiz. Sinemalar hazırladıkları proğ ramlarını kastm kisim lar. Büyük sinema sahipleri biri- göze almış — bulunmaktadırlar. Hattâ Artistik gibi bazı sinema- lar fiatlerde tenzilât bile yapmış» lardır. ma A pi Sidney ve Korteneri) Sinema mevsiminin bazlama münasebetile | bütün piyasada hümmalı bir faaliyet görülmekte ve sinemalar hazırladıldarı » pro- gramlarından bir kısmını meşret. | mektedirler. | İşte, biri birini geçmeğe azme | den Beyoğlunun büyük sincmala- sı, tecrübedide © sahiplerinin ber hususta müşterilerini memnun et mek için elden gelen tedaklrlığı iktiyardan çekinmemeleri itibari- le ber türlü sitayişe lâyık © olan ARTİSTİK sineması, bu sene ha- zırladığı fevkalâde programa rağ | men fiatlerinde de ahaliyi mem- Dut edecek bir derecede tenzilât yapmıştır. Salonunu, dünyanın O yeğâne sinema makinaları olan Western Electric'le teçhiz etiniş ve aksi sa- | da için lâzım gelen bütün tertiba- tı yaptırmış bulunan Artistik, bu ei Hilmleri mrada Ejderin Kızı Bir kaç seneden beri Londra | sehri bir çok intikam cinayetleri» De sahne olmakta, üyük Çin : dır. alimi Doktor Fu Manchu bu hâdi! selerin faili olmakla maznundur. Büyük © bir inhidam vak'asında Doktorun öldüğü zannediliyorsa da cesedini bulmak kabil olmı- yor. Bu hâdiseden bir kaç sene sonra Londra Muzikhollerinde bir Prenses unvanını taşıyan bü- yük Çi zün veda müsameresinde Vekili umuru Morloff, dansözü, kendisi» | le ayni şehirde bulunan Roland sı Mis Joan Mar seball'a takdim eder. Ayni gece dansöz, şimdiye kadar hiç görme- diği babasının Londra'ya geldi ni haber alır. Bu adam Fu Ma çhu dur. Doktor kızma, Şanghai isyanmda jeneral Petrie'nin emri le öldürülen karısının ve iki oğlu- mun intikamını şimdi evladından almak arzusunda olduğunu söy- ler, Halbuki jeneralinin oğlu Ro- nald Petrie Dansözü çılgınca bir Ja sevmektedir. Fu Machu kı zmdan intikamı için bu aşkı lâh olarak kullanması intikamı kabul eden dansöz kem disini seven Ah Keo ismindeki, polis hafiyesini evine çağıryor, diğer taraftan da Ronald Petrie ile onun arkaşından gelen nişan- kanı evine hapeettirir. Kıskanç- lıktan çıldıran dansöz ikisini de | işkence ile öldürmek istiyor, Ah- Kes aşkını ifesine feda ranın tesirile can verir, Artistikte Varşovalı Yeğenim Genç, gözleri kamaştıran, can- Lı bakışlı, şaşhalı gülüşlü, asri, ve mahsusu ile, dili cebinde olmayan bir yij Romanyalı; dilber yıldız, El vire Popesco kadar bu role uya- cak artist pek nadir bulunur, O-| nun, Romanya" şivksile söylediği Fransizca bu filnideki rolüne te- mamen muvafık igölmekte ve ay- Operada oynayacak olan Yemin filminden bir sahne sene, göçen sene ehalinin tema- yülünü nazarı dikkate © alarak, beynelmilel ve emsalile gayri ka. | bili kıyas en iyi: Mary Glory ve | Florelle | tarafmdan oynanan “Mösyö Madam ve EM ların, Berlinlilerin bülbülü namı» | Bı verdikleri Gitta Alpar tarafın. dan temsil edilen “Sandet şarkı- si”; Sahra sararını gösteren “At- İnntid diyarında”; Any Ondra tarafından oynanan“Cennette bir nin “Zafer” i; en iyi AL man artistlerinden © Martha Eg- gert tarafından temsil edilen “Bekârlığa veda” ; Hanry Rous- sel'in Ragwel Meller ile vaz'ı sah Be elliği Fransızca sözlü ve şar. kılı “Şahane meriekşeler”; © Ar- mando Falconi ve Grazia del Rio tarafından oynanan “Kadın peşin de - Rubacuori” ile Maria Jaco- 'bini'nin temsil ettikleri 'Hayat in iki La Scala” isimli ilm Bunlardan manda Artistik meması programlarının, bir çok Fransizca sözlü komiklerle"2—3 kısımlık kısa İtalyanca mevzular la ikmal edileceklerini ilâve ede- Tüm, İstihbar ettiğimize göre Artis. | tik sineması, mevsime, iki sene | evvel Fransız tiyatrosu sahmesin- de oynar'ığından dolayı halkımı- İzm pek iyi tanıdığı ELVİRE PO. | İ PESCO tarafından temsil edilen Hlhamrada oynanan Ejderin hizi Jiliminden bir sahne İ nefis “Varşovalı yiğenim” dilkaile | girmetkedir. rıca bir İetafet vermektedir. Mevzu şudur: Parisli banker Arşibald Burel hastalanır, dok- torlar istirahat tavsiye © ederler, Karısının, bir aile dostu - Huber. ile bükde yası geşirdiği sayfiye. ye gider. Buna, karısmn ve aşılı olan Huberin canları sıkılır. O s1- rada, nişanlısı ihtiyar. marki ile evlenmeğe gide şehirden geçen yiğenleri £* Bu, hem Kadın, Varşovalı yiğenden, kila serbest kalması için kocasını oyalamasını, Arşibal de şüphelen ineğe başladığı Huber'le kur e- dip karısının serbest © kalmasını temin etmesini rica öderler. Var: şovalı yii ;en işe koyulur ve az bir madde sarfışda Huber kendine | üddet zarfında Arşibald da ona fena halde abayı yakmış» tır. Aşıkınm elden gittiğini anla. yan Mm Burel, ia ateşle- ri içinde yanıp ; kavrulmakta ise de bittabi bir şey söyleyemem; tedir. vi bei oyun oynamak iste- yen bu dört kişi cereyan eden bu muthike, nihayet ii ye meydana çıkmasi ve Varşovı üenin, Arşibald arasında ihtiyar Marki ile evlenmek üzere Burel Operada Yemin Du kanl, fakat çok şümullü v| sim altınla, Henrie Feseour'un, serlayharın azametile mütenasip ğı müheyyiç J | İstanbul Halkevinin İmua esas hacminden ayr her ailesini terketmesile hitam bulur, | ay maruf ve klâsik eserleri bi- i decektir. Generale yaveri yüz- İ rer forma halinde tefrik ederek | İ ilâve suretinde meccaren vere- ; | Artistikte oynayacak olan Varşovajı Yeğenim fiz minin baş artisti Elvira Popesco | z /Müstahsiller müşkül Buhranı | vaziyette kaldılar | Başvekile Manisa'dan bir heyet gidiyor IZMİR, 1 — Hükümetin | çiftçilerin vaziyetini kurtarmak | için çareler aramak üzere İzmir. | Manisa meb'uslarını Ankaraya davet etmesi çiltçiyi çok mem- Filhakika vaziyet düşünülmeğ: değer bir mahiyet almıştır. İzmir ve Ma- Disa meb'usları tetkiklerini bi- | tirdiler. Manisa meb'usu Muz- | tafa Fevzi «. Manisa ve Akhi- sar havalisindeki tetkikatında köylünün vaziyetini yakından İ görmüş, başvekile bir rapor ve- receğini söylemiştir. Manisa meb'usu Turgut, İzmir meb'usu facianın mevzuu şudur: Bir inkılâp, iki kardeşi, biri birine düşman iki ordugühta bı luyor. Asiler tarafında - buluna; genç Armas mukabil kuvvet tara: fından esir ve ertesi sabah kur. şuna dizilmeğe mahküm ediliyor | ve bu vazifeye de kardeşi memur | olunuyor. Armas kurşuna dizilme , den son bir dofa annesine haber göndermek istiyor. Kardeşi, erte- 8 sabah, idam saatinden evvel ge | İ leceğine dair Armastan 5öz aldık tan sonra bizzat annesine gitmek | | üzere onu serbest bırakıyor. Ar- mas annesinin şatosuna , gidiyor. olan sevgilisi gidiyor. Mariya, gün kurşuna dizileceğini tesadü- İ fen anlayor, kız kardeşinin yardı mila girmesine mümanaat ediyor. Sabah... mahküm benüz gelme miştir, kardeşi onun yerine kur- şuna dizilacektir. Fakat ne olursa olsun, yemini- Bi yerine yetirmeğe azmetmiş 0- Mariyasnın » bekleyen amnenile müşük elleri, kendisini bekleyen saadete kavuşturmak için onu te- | davi etmektedirler... Melekte Demir Kafes Geçen mevsimin sonlarında A- merikada yapılan ve yaz mevsimi dolayısile memleketimizde göste- rilmesi biraz geçiken o (DEMİR KAFES) filmi Amerika filmeilik üleminde tekniğinin mükemmeli. yeti, mevzuusun kuvveti ve tem- sil edenlerin yüksek kabiliyete i- tibarile çok büyük bir alâka uyan dırmıştır. Amerikan film mecmu- aları haftalarca bu filme ait re- simleri basup rejisörünü takdir (Ladies of the Big House) is mini taşıyan bu film, “İst (Demir Kafes) ismini büsbütün kararan naceradir. Denilebilirki kendilerini insa- lıktan ve insanlardan ayıran Ey MİR KAFES arkasında bedbahiların, bilhassa ae rn hayatını bu derece kuvvetli rem sahnelerde ge henüz yapılmamıştır. Filmin birinci artisti SILVLA SİDNEY, tehlikeli yollar filminde ilk defa ünüz bu sevimli kadın DEMİR KAFES filmini baş tan nihayete kadar yaşatmıştır, İri bütün merkezi bu şirin kı- ir ve Sidney Gi çok ağır vazifeyi mükemme- len yapmıştır. 1000 den fazla fi- guranın istirak ettiği sahneler de çok canlı ve çok hareketlidir. Halkevi mecmuası deceği ilm, san'at ve kültür mecmuası | ey iz in- tişara başlayı Mecmua her ay başları çıkacak ve beş forma hacminde zengin münde recatlı olacaktır, ie ik lim ve san'at leketimizin sahibi salâhiyet ka ka| lemleri yazı yazacaklardır. Mec | cektir. Mecmuanın rağbetini | temin için asgari bir fiyatla sa- | tılacaktır, Mecmua ile Halkevi kütüphane ve neşriyat şubesi meşgul olmaktadır. (si. Müstal i mazsa 50:000 çuval kadar üzüm | mübayaası esbabının temini i- İ miştir, Rahmi Beylerin tetkikleri de çokesaslıdır. MANİSA. 11 (Milliyet) — Manisa borsasında üzümün va | ziyeti ciddi ve endişelidir. Şu | Yen tedbir düşünülmektedir: - Ya Müskirat inhisarının 100 bin li- ralık üzüm alması, yahut ban- kalar tarafından bir konsorsi- yon teşkil edilerek yüz bin lira lık mahsule “mukabil malının yüzde yetmiş bedelinin verilme alıcıdan çok şikâ- | yetçidir. Milli bankaların biç ol çin meb'uslarımızdan Osman Beyin riyasetinde bağcılarımız dan sabık belediye reisi ve bağcılar birliği reisi Külâh- daş zade Rıza, Salâhaddin A- sım. Ziraat Bankası Müdürü Nusret Beylerden mürekkep bir heyetin Başvekil İsmet Pa- şa nezdinde teşebbüsatta ve maruzatta bulunmak ve dertle- rini etraflıca arzetmek üzere &- ciler hareketlerine karar veril- Sanayi Ofisi Kanunun tadil edi- leceği anlaşılıyor Sanayi ve Maadin Bankası- nın bir sanayi kredi ofisi hali- ne ifrağına dair olan kanun B. M, Meclisinden çıkarak katiyet kesbelmiş ise de, bu kanunun | kım | tatbikma başlanmamıştır. .Ka- nunda, tatbikat için tayin edi- len üç ay mühlet henüz bitme- miştir. Bu müddet zarfında ka nunun tatbiki için lâzım gelen hazırlıklar da ikmal edilemedi- ği takdirde müddetin üç ay da- ha temdidi mevzuu bahis ise de buna lüzum kalmayacağı zanne dilmektedir; çünkü yeni bir ka Dun ile kanunun tatbik mevki- inden kaldırılması muhtemel görülmektedir. General İde İ Mecit Spor İzmirde i Pehlivan Güreşleri IZMİR 12 (A.A) — Him yeietfal ve Hilâliahmer cem yetlerinin müştereken tertip e | tikleri pehlivan güreşlerinin £ tceleri bu gün Alsancak sta yomunda oldukça kalabalık b İ balk huzurunda icra edilmişti Güreşçilerin hakemliğini me hur cihan pehlivanı Kurtdere Mehmet pehlivan yapmıştır Nekiceler . şunlardır: Yenere küçük ortada Sait pehlivan Al durrahman pehlivanı iç kazıli İ tek paça ile yenerek küçük ort İ birincisi oldu. Büyük ortada G Hamdi pehlivan Gönani pehlivanı havaya — rak büyük orta birin: Baş altında Uzunköprü! Hel yin pehlivan © Bursalı ibrahin) pehlivanı paça kasnakla yeni rek galip geldi. Başa altı pehli van güreşti. Manisalı Rifat ivan hasta olduğu için bu gü reşlere iştirak edemedi. Edi ii Arif pehlivan Manisalı Öm. zi ivan: bevaya kaldıraral , Tekirdağlı Hüseyin livan Pomak Ahmet pehlivan havaya kaldırarak © galip geldi Türkiye baş pehlivam Kara Al pehlivan Hasan pehlivanı kavi ya kaldırarak yendi. Finale Te kirdağlı Hüseyin, - Edirneli A, rif ve Kara Ali pehlivanlar kal, mıştı. Çekilen kurrada Tekir I dağlı Hüseyinle Edirneli Arif tutuştular. Arif pehlivan pet ettiğinden Tekirdağlı Hüseyir İ gelir çekti. En vou Tekirdağ pehlivan başı kazandı. Cumaya Bulgar pehlivanlarile Türk peb livanları arasında alafranga ve serbest güreş müzabakaları ya: pılacaktır. Valker maçı ile Mickey Walker çının tarihi Walker'in sol ko: lundaki kan çıbanının iyileşebil mesi için dört gün teahhürle 19 EyİMl olarak tesbit edilmiş Hont de Balilet - Latour, Olempiyat oyunlarının Jaidelerinden bahsediyor WELLİNGTON, 12 AA — Olimpiyat meclis reisi Kont de Baillet-Latour, buraya vüsil ve sena etmiştir. Cochet, ne sebebe mebni Vines mağlâp olduğunu izah ediyor NEVYORK, 12 (A.A.) — Cochet' Fransaya gitmek üze- Te vapura binmiştir. Mumai- leyh. hareketi esnasında dömi finalin daha evvel oynanılmış olmasına teessüf etmiştir. Zira maçın tehiri, antrenemanmı u- Arthur en ziyaret edeceğini yazdığımız Amerika müttehit hükümetleri Erkân: Harbiye re isi Generel Douglas ri Art- hur 25 eylülde cektir. General yevm dır. ac yer el bulunmakta- sonra | zatmış. yorulmasına ve final o- yunlarına teru taze olarak işti- rak edememesine sebebiyet ver miştir. Keriman H. ın İzmir seyahati kaldı IZMİR, 11 — Dünya gü- Sehmeling - Mickey | NEVYORK, 12 (A.A.) — | Beye Viyana Ba apepteyiv€ | ellik kraliçesi Keriman Halis Bükreşi ziyaret edecek. oradan İstanbula gelmek 'ü üzere ağir Hanım İzmire geleceği ve iki binecektir. General 25 eylül ak | baloda bulunacağı şayi olmuş- şamı Ankaraya hareket edecek | tur. Bu haberin aslı şudur: İs- ve Ankarada bir gün kaldıktan | tanbuldaki İpek film İzmirde- sonra ayni gün Ankaradan ha- | ki Elhamra sinemasına bir mek reketle 27 eylülde İstanbula ge | tup yazarak Kraliçenin iki bala lecektir. General Mac Arthur | da bulunmak üzere ire gide bir gün şehrimizde kalacak ve | ceğini ve şayet bu seyahat va. aym 28 inde Parise gitmek ü- | ki olursa ne kadar hâsılat alına zero şehrimizden müfarakat e- | bileceğini, bu bususta Hülâliah- mer ve Himayeietfal cemiyetle başı Thomas J. Davis refakat | rile anlaşma kabil olup olmadı etmektedir. Generalin Ankara- | ğını sormuştur, Sinema idaresi yi ziyaret edeceği gün için hü- | alâkadar cemiyetlere müracaal kümetçe bir program tapzim | etmiş. fakat bunlar su sırada #dilecektir; Gazi Hz. nin Gene- | böyle bir teklifi kabul etmemiş vali kabul buyurmaları muhte- | lerdir. Bunun üzerine seyahat meldir. İ kalmıştır.