1 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 TEŞRİNİEVVEL 1932 Siirt Meb'usu MAHMUT 7 inci sene No." 2386 NUSHASI 5 KURUŞTUR Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET gr Herşeyden evvel : memleket menfaati İhracatımızın tanzimi için en faydalı gereki mından bir motöre bi- tedbirler alınacaktır Dört veya altı aylık, fakat daha geniş ve müsamahalı bir kontenjan listesi yanlış anlaşmaların önüne geçebilir Karşılıklı menfeatlerin telif edileceğine şüphe yoktur Türkiyenin her devletle az. #ok iktisadi, ticari münasebeti Yardır. Bu O münasebetler, en Sağlam, en verimli esaslar üze- Muz tanziminde o devletler- İe olan alış verişlerimizin a2- ğı, çokluğu göz önüne alın | Mamıştır. Halbuki her memle- tin bir hususiyeti ver. Her Memlekete karşı. ticari cephe- den bizim de bir hususiyetimiz Yar. Umumi bir tedbiri, ayni ir ve hükümleri her mem- te ayni derecede tatbik #imek yanlış olur. Bu mülâhaza ile hüküme- Hn muhtelif © devletlerle ayrı Ayrı görüşmek ve meseleleri- izi onlarla karşı karşıya hal- içi İâhiyet vermesi tey oldu. Bu kara yalnız o memleketimiz için değildir. Alâkadar memleket- de bundan memnun olur. Mahmut Celâl Bey; bu kararı tatbik edecek, bu işin içinden Muvaffakıyetle çıkacak kadar hesapta, nezakette, karşılıklı menfaatleri telifte, dirayeti, tec Ne salâhiyeti olan bir veki- izdir, Müstahsile yardım etmek, Memlekete kabil olduğu kadar bara getirtmek | esaslı bir işi- Mizdir. Bunu temin için alman Wedbirlerde gayri siyasi, gayri küluki, © hasımane bir mana Yoktur. Her © memleket ayni dert ve ıztırap içinde başını rlarmağa ©—oçalışıyor, cebri irler alıyor. o Bunda men- hat mülâhazası değil, mevcut Hahran zorluklarına karşı da: Yanmak ve yaşamak zarureti Mil oluyor. Yeter ki alınan Kedbirlerde isabet olsun; dahil- ye hariçte lüzumsuz tazyik- , şikâyetlere yol açmasın. Bazı mallarımızın fiatı dü- Vâktür. Köylünün elinde kalan Para azdır. Bu fiatı yükseltmek iz haricindedir. Çünkü dar dünya piyasasma tabi #eydir. Hükümetin yapa- , öp ektim a ye ek ihracatı arttırma! gretile eksilen parayı bulmak © Şunu da unutmamalı ki; İNE alarım Sahi” düşme ie karşı, ithalât emtiasının vg da ayni derecede düşmüş- İş Bunun faydası şu kâ mal- a harice ucuz sattığımı- mukabil biz de muhtaç ol- Çoğumuz yalanız malları dahil İş nisbeten ucuz: bir fiatla bu- N km ve bri ivazenesinde bunun da lehi- Mizde tesiri oluyor. ia memleketlere nisbet- Yunanis- rkaç mem münasebetleri mağ, soktur. Tabii kir bize beş de Jon liralık eşya sattığı hal- İş, Pizden yalnız beş bin ira- Mal alan Japonya'ya karşı İ ği halde karşı ta rini saydığımız bu memleket- lere karşı alacağımız vaziyet, ayni olamaz. Bunlarla daha ge niş, daha müsamabhalı bir daire de görüşmek lâzımdır. Bizden mal almamak, memleketimize döviz sokmamak kararını alan ve bunu şiddetle (takip eden Avusturya'ya karşı elbette ka- pılarımızı açık © bırakamayız. Ancak Türkiyeden © alış veriş «tmiyen memleketler hakkında alacağımız taky tedbirleri; en iyi müşterilerimize de tat- bikte isabet olmaz. Lüzumsuz takyitler. o aleyhimize netice verir. Unutmamalı ki, her ted bir mukabil (o tedbirleri davet eder, İşleri yalnız bir cephe- den, yalnız menfaatimiz cep- hesinden tetkik edersek aldanı ! rız. Alınmış öyle tedbirler var ki, döviz müvazenesinde fay- dasını. ağırlığı settirmedi ii “İlassasi- yet doğurmuş, menfaatlerimi- ze dokunmuştur. Hükümetin son kararlarile ve bilhassa ileride dört aylık ve belki altı aylık için tanzim edilecek © geniş bir kontenjan listesile bütün bu yalnış anlaş- maların ortadan (kalkacağını umuyoruz. Her halde muhte- lif devletlerin o mümessillerile en balis o niyet ile bu noktai nazardan konuşmağa başlayan İktisat vekilinin bunu da kolay sökeceğine ve ihracat iş- lerimize daha (iyi bir cereyan vereceğine inanıyoruz. Siürt Meb'usu MAHMUT Celâl B.in Tetkikatı Bugün sanayicileri dinle- mesi muhtemel İktisat yekili Celâl Bey tet- kikatma devam etmektedir. Bu gün de Ticaret odasına gelerek son kararnamelerin piyasada tesirleri hakkında sanayi caret erbabınm fikir ve mütale- alarını dinlemesi muhtemeldir. Kontenjan Tatbikatı Son listenin bugünden itibaren tatbikına başlanıyor. Bugünden itibaren üç aylık son kontenjan kararnamesinin tatbikma başlanıyor. Bu defaki kontenjan listesi bundan evvel kilerine nazaran daha şümullü tutulmuş olması itibarile piya- sanın genişleyeceğine şüphe yoktur. Teşhilar encümeni içtima halinde Nizamname encümeni projesini hazırladı Projeye göre cemiyet faaliye. tini memleketin her köşesine teşmil edecektir.. Dün cuma olduğu için Büyük dil | nazaran daha dolgundur. Bunun da bi perşembe günkü içtimada söz alan Aptullah Battal, Zakir Kadiri, ve Fuat Beylerin tezlerini okuyama malardır. (Devamı 6 ıncı sahifede) Kurultayı içtimar yapılmamıştır. Bugün öğleden sonra Dolmabahçe sarayında kurultaya tahsis edilen salonda içtiman devam edilecektir. Bugünkü program diğer günlere Çaldaris bir şartla başvekil olabilir Yunan reisicümhuru M. Zaimis müşaverelerine başladı EN ATİNA, 30. A. A. — Reisicümbur M. Zaimis bugün M. Venizelos, Pa- panastasyou ve M. Cafandaris ile istişarede bulunmuştur. M. Cafandaris, matbuata verdiği beyanatta, gerek reiscümbur ile ge- rekse halkçılar fırkası reisi ile yaptı ğı mülâkatlardan vaziyetin normal bir surette halle doğru ilerlemekte olduğuna dair kısmen kanaat getirdi ğini söylemiştir. M. Venizelos, Ethnos gazetesine beyanatta bulunarak cümhuriyet re Jimi M. Caldaris — tarafından tama- men ve katiyen tanılır tanılmaz ka- binesinin istifn edeceğini ve rçisicüm bura yeni kabinenin teşkiline M, Çal daris'in memur edilmesini tavsiye edeceğini söylemiş ve yeni kabinenin ya bir milli ittihat kabinesi, yahutta “Coalision ” olacağını ilâve etmiştir. M. Çaldaris te gazetecilere beya- .natında, cümburiyet rejiminin tanın. ması meselesi için bir çarei hal bulu nacağını söylemiş ve rejim meselesi | mevzuu bahis olmadığını ilâve etmiş nin kendisi için zaten hiçbir zaman | tir, ia m. Venizelos Dünkü fatbol maçlarından bir an & Spor kısımımızda — İ şehrimizden Parise hareket ede | | cektir. Şükrü O Beye Nurullah Fırka nerek Kavahklara kadar bir deniz tenezzühü yapmışlar, Kavaklardan sonra (o Haliçtede bir gezinti yaparak saraya epdet buyurmuşlardır. Anlaşma Saracoğlu Şükrü B. yarın gidiyor Saraçoğlu Şükrü ve Nurullah Esat Beyler Saraçoğlu Şükrü Bey yarn Bey de refakat edecektir. e kupon hâmillerile hü- etimiz arasında vukua ge- son anlaşmaların esasları | edilecek ve itilâfname im | | za edilecektir, Saraçoğlu Şükrü | Bey bugün bazı veda ziyaretle | ri yapacaktır, Kongreleri Ocak kongreleri bugünden başlayor Cümhuriyet Halk fırkası kon greleri bugünden itibaren başla ı Bugün ocak kongreleri baş İayacak ve ayın sonuna kadar devam edecektir. Bu sene, biri- birine yakın ve küçük bazı o- caklar tevhit edilecek, tevhit ka rarları kongrelerde verilecek- tir. Ocak kongrelerinde mahal- H ihtiyaçlar görüşülecek, bir se Delik mesai raporları tanzim e- dilecek, halkın dilekleri ve ihti yaçları bu raporlarla ocaklara bildirilecektir. Teşrinisani ba- şında nahiye kongreleri ve s0- Bunda da ocak kongreleri yapı lacaktır. Vilâyet kongresi kânu Busanide toplanacaktır, Kış Temsilleri Darülbedayi bu ge- ceden itibaren temsillere başladı Darülbedayi bu geceden itibaren yeni temsillerine başlıyacaktır: İlk temsil Seniha Bedri hanımın Alman | muharrirlerinden Hauptmanın “Ro- | s5 Bernot” isimli Uoestrinden adapte | ettiği “Yedi köyün Zeynebi” dir. Her hafta yeni bir piyes temsil edilecek- tir, İngiliz kral ve kraliçesi LONDRES, 30. A. A. — Ingiliz kral ve kraliçesi Balmoraldan Lond E Vapurcuların İktısat vekili. £ > ne yeni bazı tekliflerde Posta vapurculuğu hakkında Meclisten çıkan kanun malümdur. Kanunun tatbikma hazırlanmak için verilen müddet bitmiştir. Fakat vapur sahiplerinden bazısı hâlâ beyanname vermemişlerdir. Bu zatlar, İktısat Vekâletin- deki son tebeddülden ümitlenmişler, kanunun değişece- ini, eski vaziyetin iade edileceğini düşünmüşler. Onlara idi veren şey; kanunun müzakeresi €s- nasmda yeni İktısat vekilinin bu iş hakkında tezahür eden | bulunacakları söyleniyor.. : ve kanaatidir. Meb'us Celâl Beyin bu mesele- işüncesi, vapurcularm belki lehinedir. Fakat or- tada bir kanun var. İktisat vekili her şeyden evvel bu kanunun tatbikma memurdur. Ancak gene bu kanunun yeni bir temdit kararı alabilir, Nihayet kanun. ayni me- (Devamı 6 rncr sahifede) Z veidiği salâhiyetten istifade ederek Mahmut Celâl Bey & — ALMALAR Evelki akşam sarayda bir düğün merasimi yapıldı Perşembe Ühü akşamı Dol çe saraymda mükellef bir düğün merasimi yapılmış- tır. Ordu müfettişi Fahrettin | Paşanın kerimeleri Hayrünnisa Hanımefendiyle Operatör Mim Kemal Beyin başmuavini yüz- başı Kâmil Beyin izdivaç meri simleri tes'it edilmiştir. Düğü- mü Reisicümhur Hazretleri de huzurlarile | şereflendirmişler. dir. Merasimde Maarif vekili Reşit Galip Beyle Cevat, Sait, Şükrü N Basri Paşalar ve bir çok güzide zevat hazır bu- lunmuşlardır. Milliyet yeni ev- ağ saadet ve bahtiyarlık di- ler. ALAMADAN ARAKAN Falih Rıfkı Beyin eserini bu gün tefrikaya başladık Muharrirle bir mülâkat başla. zete okuyucula- görmeğe alış- tıkları edebiyat çeşitine pek az- benzer. “ROMAN” : o kafamı kurcalayıp duran bir çok şeyleri söylemek için yazıyorum. Söyle- mek istediğim bu “şey” ler biri- birine benzemez, biribirini tut- maz, biribiri içine geçirilemez, kita- bumın hakiki bir romana benze- meyişi bundandır. Fakat hep bu- gün içinde bulunduğumuz ha- yat ve hakikat havasına sıkı sıkı karışmıştır: Kitabımın dağmıklık içinde bir vahdet manzarası alma bağı türlü, söyler. Ben bu sefer eğlen- direrek istedim. — “Roman” da bahsettiğiniz şahıslarda bugün yaşayan kimse- leri bulacak mışız, diyorlar. — Bu ne iskandal, me de bil- —— cü bir yeknesaklıkla ş şimdiki hayatımızda orijinal ne kadar azaldı! Hayatta olmayanı ben zorla nasıl yapayım? “Doğrusunu ister misiniz, ilâç içmeyen çocuk gibi, kariler “cid- Falih Rıfkı Bey di” den fazla bıkmışa benziyor. lar. Tatlıya karıştırılarak verilen çocuk ilâcı gibi, “ciddi” nin ka. tılığını ve somurtganlığını eğlen- cede eritmek isterim. Eğer fikir adamları fazla hafif, fikir işle rinden hazetmeyenler de fazla ağır bulurlarsa, muvaffak olma mışım demektir , Fakat sabrederek sonuna kar dar okuyanların arasıra eğlene- ceklerini zannederim.” Wep” Bugünden itibaren 4 üncü sahife- mizde takip edilecek emsalsiz bir eserdit KANALA AA LANAN det etmişlerdir.