7 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

7 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Küçük yaramaz bir adamı korkutmak istedi amme, nafile... Bu adam âsrzi mankeni değil mi imiş? | Dünyanın en ve tünelleri Sinplon Tünelinin içinden bir manzara Memleketimizde birçok de- | miryolları yapılıyor ve arazinin en de derelerin üs kuruluyor, dağ- İnen içinden tüneller açılıyor. | bin 608, Mont Cenis e er ei neller açılmış ve toprak altında yollar vüğude erer öm .Me- sel& Napoli civarında tor Claude bir gölü İieratmeke içim #ki kilometre boyunda bir laylaştırmak için adedi is mıyacak derecede çok tünel, ka nal ve saire vardır. Avrupanın bazı tünelleri hay k uzundur, Meselâ, o Semplon tüneli 19.825 metre, Saint Go- thard 14,985, Loetschberg 14. 12.850 metre tulündedirler. Tünel deyip te geçmemeli. Tünel açmak o kadar kolay iş değil"r. Çünkü bazı öyle sert kayalara tesadüf edilir ki, de Hci aletler işliyemez olur. Ba zan da kmluk bir tabaka mey- dana çıkar. Delmeğe lüzum ha sıl olmadan kum kenrİliğinden akar kiye Bazan da su sızımtıları mâni lar, Bütün bunlardan başka tü- nellerde öyle boğucu bir sicak- lik ve havasızlık vardır ki, en kuvvetli hava verici tertibat ai le kâfi gelmez. Basit kibrit oyunlarından Arkadaşlarınıza bir beyaz | kibritle iırmadan bir murabba iğ yapmasını söyleyiniz. Ta- şekil 1) ve bu dört | bil imkânsızlığı görünce şaşı a rağ O zamansiz bir kibritle murabba vücude ge tirebileceğinizi korkmadan söy İddianızı isbat için de | İğ Bun- | kibritin ucunu yakınız, biraz | yandıktan sonra söndürünüz. Kararmış kısmile kâğıdm üze- rine kurşun kalemle çizer gibi 1, Sö üzerinde dört kibrit gö: ill e) üzerinde bir Mmurabba vücude getirmelerini söyleyiniz. Tabiatile onlar ikin <i şekilde görüldüğü gibi bir murabba yapacaklardır. dan kolay bir şey yok. Fakat kibritlerden üçünü alınız. Kâğr dın üzerinde yalnız bir tek kib- tit bırakınız (şekil 3) ve mu” Tabbai yapan zata bu bir tek leyiniz. alelâde bir murabba çizi zünüzde halef yoktur. Fotoğraf makinası Yüz sene evvel İcat edilmişti Mühüm hâdiselerin yıldönümle- rini tes'it etmek âdettir, 1932 se- mesinde de fotoğrafçılık yüz yaşı- na girmiş oluyor. Hakikaten insan larm ve aşyanm hassas bir plâte üzerine resimlerinin ilk defa alm dığı seneden beri yür yıl geçmiş bulunuyor. Fotoğraf icat edilmeden âlim- ler, kalemle yapılmış resimlerden nzetilmiş heykellerden ziya- nevi makine bularak, gn Maslü Lpanard de Vösü yalı İ büyük bir ressam değildi. Ayni | zamanda muhteridi. Karanlık bir odaya girildiği zaman, bir küçük delikten giren ışığın hariçteki eş- Sk kutunun içine aksediyordu. Objektif bu su retle icat edildi. Tam o sıralarda Fabrics is- minde bir kimyagerde ışığın İ “kloriyeti fıdda” yı kararttığını keşfetti. Ondan sonra uzun bir zaman geçti. Kimse yeni bir şey icat ede medi. 1780 de Charles isminde bir Fransiz, Fabrici in rinde uğraşmak; 8 fıddalı bir kâğıt nın fotoğrafını tesbit etmeğe mu- vaffak oldu, Bu suretle fotoğraf plâğı da icat edilmiş demekti. Fakat resim meydana gelmekle beraber, çok geçmeden büsbütün kararıp kayboluyordu. Onun için karartmadan muhafaza etmek ça releri arandı. Bir İngiliz bu işle ze uğraştı. Muvaffak olama- . D. Ondan sonra Niepce ve Louis erre isminde iki Fransız bu raştılar, bunlar cama iodür mahlülü sürerek, karanlık ten sonra, camı civa buharma ar- zettiler, Yavaş yavaş resim camı NİEPCE Birincisi fotoyrajfçılığı buldu, öteki mükem- melleştirdi DAGUERRE üzerinde meydana çıkıyor ve ar- tık kaybolmuyordu. Fotoğraf icat edilmişti, İ giyordu. Ertesi sene Niepce İ Niepce ismi o kadar malüm de- öildir.. Son senelerde , bilirsiniz ki, fotoğrafçılar kendi sana'tları- mak isteyorlar. Filhakika öyle gü zel ve harikulâde resimler alıyor lar ki... İnsan hayatı Amerikalıların istatistik iş- lerile çok uğraştıkları malüm- dur. Bunlardan bir £ tanesi de | insan hayatınm bir blânçosu- bu blâçoya nazaran seksen yaşında bir adam haya- tını şöyle geçirmektedir. 26 sene, 312 gün, 18 saat, 22 dakika uykuda, 21 sene, 95 gün 14 saat, 40 dakika işte 6 sene, 186 gün, 14 saat, 10 dakika sof rada. . İstatistikte daha fazla tefer İ rünt var, Fakat asıl mühim nok ta bir itisan hayatının en mü- him kısmını yemek, içmek. uyu mak ve saire gibi uzvi ihtiyaç- | lara sarfetmekte olmasıdır. Ça | lışmak, tetkik ve tetebbu etmek için çok az zaman kalıyor. 7 Acaba kayıkçı nerde? Resimde arayınız. Kayık suda kendi kendine gidiyor. nı güzel san'atlar âyarma çıkar. || ) İ “Bir millet Jeanne Helbling' Stüdyoda artistin dairesi. Di- vanın üstünde rengârenk yastık. lar. Alelâsul kocaman bir bebek... Potişler, çiçekler. Jeanne Helb- Jesüne Helbling "in ince vezkine göre, tatlı bir lâvanta rayihası..- | herşeyden evvel Aİ | kendi evi Hollivood'ta sevi im zaman, bu itiyadı aldım. Ora- da her stüdyoda artistlerin daire- leri, aşağı yukarı kendi adları gi- bidir. Çünkü bir defa Hollivood”- ta artistler durmadan çalışırlar. Ömrünün kısmı âzamı stüdyoda geçer, Sabah 'erken gelen artist ak gamin geç vaktinde çıkar. Onun | içindir ki #üdyoda kendisinin biz | şartile, Canan uyanıyor, Türkiyede çevrilen ilk sesli filmin bugün gösterilmesine başlanıyor İpek Film stüdyosunda çevrilen ve senaryosu Nizamettin Nazif Bey tarafından yazılan “Bir Millet Uyanıyor” filmi bu akşamdan itibaren Elhamra ve Melek sinemalarında gösterilme- ğe başlanacaktır. “Bir Millet Uyanıyor” Türkiyede çevrilen ilk sesli bir filmdir. Mevzuu İstiklâl mücadelemizin bazı safhalarmı tasvir etmekte olduğu bildirilmektedir. Resmimiz filmde başerolü yapan Atıf Beyin Yahya Kaptan rolü kıyafetinde çekilmiş bir fotoğrafıdır. Novarro'nun Asıl ismi nedir Ramon Novarro'nun hakiki isminin ne oduğunu biliyor mu sunuz: Bilmeyorsanız, söyleye lim, Bilhassa beyaz perdede o- nu en ziyade beğenen genç kız ların, dudaklarında . sevdikleri || bu artist gencin ismini hiç ek- sik etmemeleri için bire birdir. İşte Novarro'nun “hakiki ismi: Jose Ramon Gil del Segrado Corogos de jesus Samanicgo y Ghrilan v Signeiros y Guerrero çevirdiniz Ve hiç durmadan dinlenmeden.. Evvelâ “Devler yo- lu”, sonra ntre - Enguöte”, «Haydut Lopez», «Tayyareci; Daha sonra o«Ötekinin oğlun, «İspanya gecesir. — Sizin için en Amerikalı Fran | sız yıldızı diyorlar. — Bilmem bunu da nerden çı- kardılar?, Yalnız şunu söyliyeyim randevular var, yazılacak mek- dın değilim, ekranda. Şimdi Cenupta biraz istirahat edeceğim. — Saint - Tropez'de bir sayfiyem var. Boş zamanlarımda vaktimi orada geçirmekten derin bir zevk alıyorum. o Limanda da Petrel isminde ayım bir yatım mi hülyalarıma bırakıyorum. Ben- de bahriyeli kanı mı var, nedir? Denizden büyük haz duyuyorum. Ondan sonra Parite döneceğim, belki de sahnede bir operet veya komedi oynarım. Biz sinema ar öistlerinin de tiyatroda pek iyi oy- nıyabileceklerini göstermek istiyo rum, Fakat sinemayı birakmamak Memlekette SİNEMA Sİ Derikilan Öldürdüler Malatya civarında feci bir cinayet MALATYA (Milliyet) — Bura- ya on iki saatlık mesafede Porga nahiyesine merbut köyünde şayanı kayıt bir hâdise olmuştur. Gece yarımı Dılgır oğlu Alinin evinin kapısı çalınmış, Ali aşağı indiği zaman böyle geç va- kit kimseye kapı | açamıyacağını söyleme) serilmiş, temiz bir sopadan geçiril miştir. Ali ağa dayaktan kurtul. ler Ali ağanın nu tahdit etmi; linini ve torunu” lemiştir. Gelenler paraları aldık- tan sonra, Ali ağayı tekrar sopn- ya ve zavallı adamı s0- pa altında can verinceye (o kadar dövmüşlerdir. Kaçan şerirler ta- kip edilmektedir. Koyunları Alamayınca MALATYA (Milliyet) — latyanm Fethiye nahiyesinin nan köyünden Abo oğlu Ali, oği ve çobanı Gaziantebe davar götü | rürlerken, karşılarına birkaç şa- his çıkıp, güzellikle bir kaç ko- yun vermesini istemişler. Ali ko- yun vermek istemeyince bıçareyi feci surette öldürüp kaçmışlardır. Şerirler aranıyor. 13 yaşında katil KAYSERİ, 6 — Burada 13 ya- sında bir çocuk kin ve intikam hırama kapılarak feci bir cinayet işledi. Osman isminde ki bu kü- sük çocuk bundan doltuz sene ev- vel ağabeysini öldüren ve bir kar- 'daşını da yaralıyan Hacı İbrahim isminde ki adamın hapishaneden çıktığını öğrenmiş ve yolumu bek- lemiye başlamıştır. Hacı İbrahim. evvelki gün büyük camiin önün- den geçerken küçük Osman, ya- amda taşıdığı iki tabancayı çıkar muş ve ikisini de boşaltmıştır. Ne- bieede Hacı Ibrahim sekiz yerin- den yaralanarak derhal © ölmüş- tür. Küçük katil kaçmıştır. Jan: darmalar kendisini aramaktadır. daha iyidir. Külliyetli ihracat ya- pılmaktadır.. Alâiyenin portakalı nefaseti ve vitamini itibarile her tarafın ma- lina faiktir. Piyasada portakal ve mandarinalarımız daima birincili- ği kazanmıştır. Eski bir kin TOKAT 1 — Bundan dört beş sene evvel Ali isminde birisi Os- man Efendi isminde birisinin pe- derini öldürmüş ve on beş seneye mahküm edilmişti. — Bir mütldet sonia Osman Efendi hapishaneye düşmüş, biribirlerine kindar ma- zarlarla bakmıya Dün saat on başlamışlardır. beş buçukta da biribirlerile ağız kavgası etmeye Gemlikte Menenjit Orhangazi (Milliyet) — Hur- sit oğlu Mehmet Efendinin iki ço- Menenjit tecrit zere kontrol altma alınmışlardır. ; Ma-| na Pota üpheli lümler İki ölüm ski tahkik ediliyor Şehremininde oturan Cemal Seminde birisi evvelki gün bir fenalık gelmiş ve birdenbire dü şüp bayılmıştır. Bu sırada Ce- malin ağzından burnundan da kan gelmeye başlamıştır. Bu va i İ ziyet karşısında yanındaki ar. * | kadlaşları derhal Cemali al vine götürmüşlerdir, Cemal ev de gündüz akşama kadar bay- gın yatmış, gece tekrar fena- İaşmış ve gece yarısı ölmüştür. Vak'a zabıtaya haber verilmiş, doktor tarafından yapılan mu- ayene neticesinde Cemalin ölü münde şüphe edilecek nokta" lar görülmüş ve otopsi yapıl- mak üzere cesedi Morga kaldı- rılmıştır. Cemalin arkadaşlari- le beraber içtiği içkiden ölmüş olmasından da şüphe edilmekte dir, Hadise günü Cemalin kim- lerle ve nerelerde dolaştığı za- bıta tarafından tahkik edilmek tedir, Birkaç kişi isticvap altı. mıştır. * Tarlabaşı caddesinde 88 numaralı evde oturan ve Per. | şembepazarında Yarmiyan ma” ğazasmda çalışan hamal Arda- şın zevcesi 45 yaşında Madam Vartanın iki gün evvel, evin merdivenlerinden düşüp lanmıştı, Kadın dün vefat et- miştir. Belediye zabıta tababer | yen müş, ceset Morga kaldırılmış- tur, Anahtarla cerh Haydarpaşa arabacılarından Salâhattin #le Mummer bir a- nahtar meselesinden kavga et- mişler, Muammer Salâhattini anahtarla ağzından yaraladığı için yakalanmıştır. Mecidiye üzerine yıldız Düzceli hatip Mustafa Efen- di Balıkpazarından sarraf Ya- kodan 137 liraya üç adet beşi” birlik almış, biraz ilerde başka bir sarrafa beşi birlikleri gös- termiştir, İkinci sarraf dikkatli bir muayeneden sonra beşibir- liklerden birinin mecidiye üze- rine altın kaplama olduğu anla sılmış. sarraf Yako yakalan muştar. # Ot biçerken Ok meydanmda çoban Hüse yinle Lütfi isminde bir van ot biçmek meselesi: karga etmişler, Lâtfi bıçakla Hüseyini tehlikeli surette yara lamıştır. Hüseyin hastahaneye | kaldırılmış, Lütfi yakalanmış- Eroin Galatada bir kahvede Alek- sandr isminde bir beyaz Rusun üzerinde 12 küçük paket eroin bulunmuştur. Musiki san tatkâr- larının konseri İstanbul Musiki San'atkâr: “İları cemiyeti her onbeş günde bir konserler vermektedir. Önü müzdeki cuma günü saat onbeş te'de cemiyetin Bursa sokağın daki merkezinde bir konser ve iİ rilecektir. Cemiyetin bu konser leri bir çok zevatı bir ara Beyin kitap halinde çıkan