26 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tariht tefrika: 82 93 felâketleri ve Şeyhislâm kapısında toplantı —39— | Toplanma Rus sefareti böyle hazırlık” | lar yaparken, Türk ricali de «- ndaki anlaşmamazirları ortadan kaldırmak umuduyla hislân kapısında bir toplan tx yapıyordu. Bu toplantının re alk yerinde Sadrazam Müter | cim Rüştü Paşa vardı. Şeybis | im Hayrullah Efendi, Serar- ker Hüseyin Avni Paşa. Şürayi Devlet reisi Mithat Paşa, Bahr riye Nizırı Kayserili Ahmet Paşa, vükelâden Cevdet, Saf | Sürur, Yusuf, Galip, Rıza ; Hület; Halil Şerif Paşa- larla Müşir Namık Paşa, Dürr rayı askeri reisi Redif Paşa, İlerikliğe terfi edilmiş olan me kâtibi askeriye nâzırı Süleyman | Paşa, ülemadan Kazasker Sey | fettin ve fetva ü Halil EF. İer, heyette dahildi. Müzakere | sin mevzuu da meşrutiyet me- selesiydi. | Bu toplantı 1293 semei ka-| | meri Cemaziyelülâsınm 16 İl ncı ve 1292 mayısının 27 inci (8 haziran 1876) perşembe gü sü yapılmıştı ki Sultan Mure- İ dın cülüsundan 9 gün sonra idi. © Sultan Muradın cülüsu gü vü Mithat Paşa o meşrutiyetin kabulüne ve vükelânm Millet İ Meclisine karşı mes'uliyetine dair bir cülüs hattı müsveddesi İ yazmış, bunu sarayda (Süley- nan Paşaya da göstermişti. Bü bu mücadeleye meşrutiyet | İl İrazam, Şeyi İğde Mithat Paşa arasında ihti- İt çıktı. Seraskerin Abdülâzizi | "İtahttan devirmekle burmu Kaf ğı gibi büyümüştü. Sadra sam da onun gölgesine sığına- il devleti kendi bildiği yolda #ğdare hevesinde idi. Mütercim üştü ve Avni Paşaların asıl eri, Abdülâzizi tahttan in | nek, yeni padişahı kendile ne bağlayarak memleketi ken Yoksa meşrutiyete candan, yü- en hevesli değillerdi. Hüse Avni Paşa kendisini birkaç ere yerinden etmiş, hele bir de da tekertopar İspartaya ttimiş olan Abdülüzizden ın sevdasında idi. Fakat disi de askeri mübayaaların plan sorulmasından çekik i, Sultan Muradın cülüsu, işten dolayı kendisine min- lığı Seraskere tatmin edi- Hele padişahın devrili- ermesi pek hoşuna gitmiş i, Artrk ne istersem yaparım Siye düşünüyordu. Mütercim tü Paşa da Abdülüziz dev- nde uzun zaman mazul kaldı ıdan dolayı hiddetli idi. Ken kıymeti bilinemiyerek hir na atılmış sayıyordu, "akat iki devlet adamının fisi de meşrutiyetçi değillerdi. lar iyi bir padişah ve - kendi | de karşı ne yapayım? Üçümüz H Silâhları Bırakma İngilterenin yeni tekliflerde bulu- nacağı söyleniyor İgnatief leri gibi - devlet adamları ile iş lerin idare edilebileceğine kam muşlardı, İşet bunun için daha saray du müzakere başlar başlamaz, Sadrazam: — Hele acele etmiyelim. Bir | den bire ne olup ne olmadığı | beli bir meşrutiyet sözü or- | talığı karıştırır. Zaten vak'a” | dan dolayı zihinler karışıktır. | Diyerek hattın değiştirilme- sine kallamıştı. Mithat Paşa il Ziya Beyin yazdıkları hat mü veddesi yeni mabeyin baş kâti- bi Sadullah Beyin yazdığı müs vedde ile karıştırılmış, her iki- sineki açık ve kat'1 vaitler müp bemleştirilmişti. Hüseyin Avni Paşa, bu işi! meşrutiyetin ilânı şartile ü ne almış olan Süleyman Paşa ve arkadaşlarına karşı Müter cim Rüştü Paşayı kabahatli Cenevreye hareket etmiştir. dair bazı şayialar çıkmış tar. Bu şayinlarım tekzip ilmediği gitmediğine hükmedilebilir. velce Lausanne'da pek ziyade £ de toplanmış büyük devletleri: görülmektedir. İ tir. Harp borçları meselesinin or- ne mâni teşkil etmektedir. Fransa ve silâhlar san â de yanan ateşi küllendirmeğe çalışıyordu. Mütercim Rüştü ve Hüseyin Avni Paşalara karşı meşrutiyet taraftarlığında tek başına kar lan Mitat Paşa da, kendi taraf” tarlarına: — Bu iki müttefik müstebi | ki esası kabul eylemiştir. vari beygirinin kadrodan çıkarıl matrma medar olacaktır. . nı harbiyenin istediği birbirimizin sözünü Otutmağa söz vermiştik. Diye yanıp yakılmakla kal dı. .Cülüs hattında hafka ümitli; veren biricik fıkra: bul etmemiştir. “Devletin idari umumiyesi - nefsülemre ve kabiliyeti ahali- 9 » ye aya kyani bari e Suriyenin takyi urun â . .” şübanemizin bilâ istisna maili İstiklâli hürriyeti tamme olmakla bera- | e Fıkrası idi. Buda o kadar kayıtlı, kuyutlu yazılmıştı ki birax ümide düşenler, ümitsizli ğe kendini verenlerden çok de ğildi, Halk henüz Sultan Murat- tan umudunu kesmemişti, Hep kabahati Rüştü Paşa ile seras- kere atıyordu. Padişahım delir diği de daha duyulmamıştı. Mithat Paşayı susturmak i- in meseleyi, ekseriyetin kendi ine dalkavukluk edeceğinden emin olduğu, bir umumi mec liste müzakere fikri Sadreım tarafından ileri sürülmüştü. Se rasker Redif Paşa, Süleyman Paşa gibi ateşli meşrutiyetçile re ağız açtırmamak istiyorlar” dı, Bunun için toplnarlacağı sı rada askerden olanlara şu diva nı verdiler; — Bu içtimada askerliğe ta- allöku olmayan bahislere asker olanlar karışmasın! gelmiş telâkki edilemez seyi aktetmiştir. susunda mutabık kalmışlardır. Ta Suriyenin istiklâli mezelesind: mülki temamiy mamıştır, Konsey, mütenkiben İngiliz - rapor vermeğe memur etmiştir. (Devâme var) günü aktedilecektir. LONDRA, 25 A.A. — Harici ye nazırı, sir John Simon, doğruca Dün-akşam Sir John Simon'un | i silâhları bırakma meselesinde ye- | ayana teklif etmek hakkında takım toşebbüslerde buluna | kararımı M. Venizelasım kendisi” ne bakılırsa İngiliz hariciye nazırı | nın Cenevreye elleri boş | olarak| Herhalde, usul meselesinde ev- dası görülmüş olan komite halin | reyine müracant edilmesi fikri İn- giltere hükümetince pek muvafık Silâhları bırakma meselesi, dün | nazırlar meclisinde borçlar mese- | lesinden evvel müzakere edilmiş- taya çıkarmakta olduğu — karışık birçok meseleler, İngilterenin bu hususta derhal bir cevap vermesi- PARİS, 25 A.A. — Havas A- ? M. Daladier, meb'u- mecliri maliye encümeninde silâhlarınn simdiki vaziye- ti karşısında muhtelif askeri teşek küllerin tedafili kıymetini muhafa za etmek lüzumunda israr etmiş ve fakat ordu kadro ve techizat nın tedrici surette yenilen tensi- Orduyu “motorlaştırma” sinte- minin inkişafı, 10,000 topçu ve sü- M. Daladier, masarifin ve erkâ- malzeme, mühimmat ve iaşe maddeleri mik- tarımın da altıda bir nisbette ten zil edilebileceğini beyan etmistir. Diğer taraftan M. Leyguse, Mali- ve encümeninin bazı tekliflerini Fransız donanmasının hayatiyeti- kabili telif balmadığı için ka- Henüz olgun hale CENEVRE, 28 A.A, — Müillet- ler Cemiyeti komeyi dün sabah, 70 inci içtima devresine ait ilk çel Konsey, bilmassa mandalar me le meşgul olmuş ve M. Be- bir çok meseleler arasnda Suriye ve Lübnan meselelerinden de bahis olan raporunu kabul et- tir, Mümeasillerin ekserisi, bu me- selenin yeniden tehir edilmesi bu- in ouhafazası bahsinde henüz bir itilâf hâsıl ol ran meselesi ile meşgul olmuştur. M. Avenol'an teklifi üzerine konsey, M. Benes'i bu hususta bir Önümüzdeki celse perşembe Yunan i Meclisi Yeni intihabat 5 Martta yapılacak HM, Venizelos'un M. Za mis'e gönderdiği mektup ATİNA, 25 A.A. — Reisicüm- hur M. Zaimis, meclisin feshini | ne gönderdiği mektup üzerine ver İ Eniştir, M. Venizelos bu mektubun | da diyor kir | 4259932 intihal tesi günü bu intihabattan | çıkan İ meclisin ancak bütün siyasi ferka- İ inr elele verdikleri takdirde uzun müddet yaşayabileceği ve müsmir iş göreceği belli idi.Bu suretle te$ Kil olunacak bir milli birlik hükü- eti memleketin karşılamak mec- buriyetinde bulunduğu meseleleri en muvafık şekilde halledebilirdi. Maattoessüf bir milli birlik hükü- meti teşkili için sarfolunan bütün gayretler akim kalmıştır. Halkçı lar böyle bir hülür İ esrarla reddet diğer bütün siyasi fırkalar liberal ler de dahil olmak üzere hattâ M. Çaldarisin riyaseti altında böyle $ir hükümete girmeğe muvafakat etmislerdir. MM, Venizelos son kabine buhra nina tekaddüm eden ve bu buhra- nı takip eden ve kendi riyaseti al- tında bir temerküz hükümeti teş- ü leri am- tm daha er y| in | diyor ki etin meclise gitme- İ sinde hiçbir fayda yoktur. Hükü- met mecliste ancak 121 muhalife karşı 124 rey alacaktır. Bundan başka müzakereler çok kıymetli bir zaman kaybettirecektir. Bina- analeyh hükümet meclisin | feshi hususunda doğru ve samimi yolu takip etmeği tercih eylemistir. Ka nunu esasinin 88 uncu maddesinin | hükümete meclise girmek mecbu- riyetini yüklettiği iddia olunuyor. Fakat hukuki kaideler harfı har- fox alınmaz. Bir hükümetin tesri- ki mesai edemiyeceği hâdiselerle sabit olduğ" irin beraber calışamı yacağı ve feshetmek istediği bir meclise gitmesinde ne fayda var- der.” M. Venizelos bir takım misaller zil ve halkçı hükümetle vin ve haft parlâmente harici ka- binelerin meclisi | | söylemektedir. Yeni intihabat ATINA, 25 A.A. — Ayan mec isi dün göce M. V: va uzun izahatmı dinledikten sonra meb'- usan meclirinin feshine 20 muhali fe karır 79 reyle karar vermiştir. Yeni intihabat 5 martta yapılacak ve yeni meb'usan meclisi 27 mart. ta toplannenktır. Tattıktar sere Konferansı Milletler cemiyeti bir konfe- rans topluyor CENEVRE, 25 A.A. — Mület- ler Cemiyeti konseyi, Almanyanın teklifi üzerine Stresa, nım temennileri mucibince tütün #eselesinin tetkikine memur bir konferans teşkiline karar vermiş- Komisyonda Bulgaristan, Yu. Türkiye mümemilleri i nar. takım hazı u zamnamelerile Türk, Bulgar, Yu- nan tütünleri ithalâtma karşı mâ- nizlar cikaran devletler mümes- silleri hazer bulunacaktır. MILLIYET PERŞEMBE 26 KANUNUSANİ ARİCİ HABERLER | İ sah ettikten sonra nutkuna şe sa- Borçlarını | Verenler Amerika hepsi ile ayrı ayrı görüşecek VAŞİNGTON, 25 A.A. — İn- giltere ve İtalya gibi 15 inci Kâ- nun taksitini ödemiş olan Çekoslo- vakya, Finlandiya, Letonya ve Lit vanyanm da yakı harp borçla» rı meselesini müzakere | etmeğe davet edilmelerine intizar olun- maktadır. VARMSPRİNG, 25 A.A. — M. Roosevelt, M. Stimson'a tenhhüt- | lerini yerine getirmiş olan > di borçlarının yeniden tetkiki için müzakere talebinde bulunan borç Hu milletlerle ayrı ayrı konferans- lar tertip etmesi için mezuniyet vermiştir. | LONDRA, 25 A. A. — İngiliz | kabinesi dugün öğleden sonra top lanacaktır. İyi malümat alınmakta olan ma- bafil, nazırların Amerikan notası” na cek cevabı müzakere 6- deceklerini beyan etmektedi Bu müzakerat neticesinde Ame rikan davetinin bazı ihtirazi kayit larla kabul ve cevabın hemen Va- sington'a irsal edilmesi muhtemel dir. İngiliz Maliye nazırı nın nuihu LONDRA, 25 A.A. — Maliye nazım M. Neville | Chamberlain, Leeda'de söylediği bir nutukta bil hassa demiştir ki: “Lausanne'da husule gelen iti- lâf ancak muvakkat bir mahiyeti haiz olabilirdi. Çünkü harp ve t mirat borçları arasında (irtibat hakkındaki telâkkiler ne şekilde | olursa olsun Almanyadan alacak» | Ik olan hükümetlerin kendi teah- hütleri hakkında da ayni surette hareket edileceğine emniyet hâsıl ikçe mütalebatlarından vaz geçecekleri beklenemezdi.” M. Neville Chamberlain harp borçlarınm yeni şernite göre tai müstahsillerinin ve ihracat tacirle rinin menfa, olduğunu i- retie devam etmiştir: Ancak bu müzakerelere giriş- mek için bizce en belli | başlı ilki düşünceyi hatırımızdan çıkarmiya eağre: 1 — Yapılncak itil€ ient'i nihai olmalıdı | 2 — Bu itilâf Lausanne muka- | yelesince nih-yet verilmek isteni- len tamirat tediyatına tekrar baş- laması için Almanyadan mütale batta bulunmak neticesini hâsıl et memelidir. “ Lausanne'da kabul edilen tesviye sureti Avrupanm rışik ve perişan tarihinde bu son seneler zarfında | hissolu- nur derecede tahakkuk eden yegâne terekki (o adımını teşkil etmiştir. Bu tesviye suretinin şiredi bozulması esisi yaraları desebilir ve yalnız Ayrupanm değil fakat bütün dünyanın sandet ve refahı alökadar ve müteessir eden meseleler hak- knıda her türlü anlaşma ümitle rini sonu olmıyacak bir müd det için mahvedebilir.” M. Roosvelt'in fikri VASHINGTON, 25. A. &. Terle harp borçları hakkında müzakere kapılarının açık oldu ğu fikrindedir. ,M Roosvelt bu taksiti Muallim ve talebelerin | feyizli mesaileri Gazi Hz.nin Maarif vekiline gönderdikleri telgraf ANKARA, 25 A.A, — Reisicük bur Hazretleriyle Maarif | Vekili Reşit Galip Bey arasmda şa tek| graflar teati edilmişi | Büyük Reisicümhur Gazi Mas- teta Kemal Hazretlerine: Öz Gazi nesillerinin yetiştirici- | si mekteplere herzaman olduğu gibi bu seferki seyahatlerinde de ayrılan derin alâka payından de- layı müftehir ve minnettar bütün | muallim ve talebe evlâtlarınız na- ma sonsuz şükranlar sunarken 'arı daima isabet olan na | muza ilişecek hatalarımız ve eksile | lerimiz için ihtar ve irşatlarınızz istirham eder, en derin saygılarla ' ellerinizden öperim. Maarif Vekili Reşit Galip Maarif Vekili Dr. Reşit Galip Beytendiye; Ziyaret ettiğim o mekteplerde muallimlerin, talebelerin feyizli mesai ve yüksek heyecaninı gör“ mehteyim. Gözlerinizden öperim. Reisicümhur o © Gazi Mustafa Kemal * Me <<< Gümrük ve inhisarlar vekili ANKARA, 25 (Telefonla) — Gilmrük ve İnbisarlar vekili Ramm Bay İstanbula gitmiştir. Adliye vekilini davet ANKARA, 25 (Telefonla) — Antalyalılar Adliye vekifini daveğ etmişlerdir. Yusuf Kema! Bey kurban bayramında Antalyayı ziyaret | edebileceğini bildirmiştir. T. Rüştü Bey Cenevreye gidiyor ANKARA, 25 (Telefonla) — Cenevreye gidecek olan Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey yarın burada hareket edecektir. Sıhhat müdürlükleri arasında | ANKARA 25 (Telefonla) — Bursa belediye tabibi Esat Burdur sıhhat müdürtüğüne, Niğde mhhat müdürü değ Halit Bey Kayseri | müdürlüğüne, Erzurum hükümet tabibi Salim Bey Errurum sıhhat müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. İçtimai muavenet müdürlüğü ANKARA, 25 (Telefonla) — Sıhhat ve i Muavenet vekd | leti, içtimai muavenet umum müdürlüğüne doktor Faruk Bey terfian tayin edilmiş m my Şarki Karaağaçta Yangın Mektep, hükümet konağı, 25 dükkân yandı KONYA, 24 A.A. — Şarki Ka- raağaçta büyük bir yangın olmuş tur. İlik mektep binasile hükümet konağı, telgrafhane ve 25 dükkün yanmıştır. Yangın ilk mektep binasmdan çıkmıştır. Nüfusca zayiat yoktur. | Hükümet dairesinde bulunan ka- salardaki paralar (o kurtarılmışın da evrakın çoğu yanmıştır... ——e.—— Yeni Elçilerimiz ANKARA. 24 (A.A) — Kâbil büyükelçiliğine sabik Tahran büyük elçisi Elâziz meb'usu Şevket, Kahire elçiliği ne de maslahatgüzarlığında bu lunan Mehmet Ali Şevki Bey- lerin tayinleri icra vekilleri he- yetince kararlaştırılmış ve Re | isicümhur Hazretlerinin tasdi- kma arzedilmiştir. denmemesinin bir teshbüdü ye rine getirmemekten ziyade bir tecil ve tehir mahiyetinde oldu ğu mütaleasmda bulunmakta” dır, Nev York bankerlerinden ve iktisatcılarından M, Bernard Baruch'un Varmspring gelme sinin barp borçları ba lerle alâkadar olduğu söylen İ tesinin Çi Aceleye Lüzum yok —. Cenevrede Çin-Ja- pon işi görüşülüyor TOKYO, 25 A.A. — Gazeleleii cin verdiği haberlere göre harici- ye nazırı M. Uchida, 19 lar komi Japon ihtilâfı hakkın da sarfettiği uzlaşma gayretlerin- den hemen hemen tamamile vaz» geçmiş olduğunu kabine arkadaş” larına bildirmiştir. M. Uchida, pek yakında büyük ehemmiyeti haiz bir karar almağa hazır bulunmaları lâzımgeldi Japon kabinesini kımda yaptığı müzakere, hiç bir, karara bağlanmaksızın, Conevrs- de yeni inkişaflar vukuuna kadaf talik edilmiştir. CENEVRE, 25 A.A. — Çim» Japon intilâfmen haline müteal- ik olarak milletler Cemiyeti bü- yük meclisine verilecek & raporü tanzim etmeğe 19 lar komitesi ta- rafmdan memur edilmiş olan tah- rir komitesi bu sabah toplanmış”, Komite, bir takım noktai na- zar taatilerinde bulunmuş ise de, bunlardan henüz o müzakeratın bundan sonraki sofahatmın ve ne- ticesinin ne olacağını tayin etmek mümkün değildi Bu vesikanın ihzarı oldukça & zun bir zamana mütevakkıftır. mektedir, Cihan İktisat Konferansının Cenev- de toplanan ihzari komisyonu, ge | tesbit, ve bunu dair birde rapor kizim ederek işini bitirdi. por, kat'i ve sürekli bir selâh el- edilmek isteniliyorsa, ilk önce milli tlarm menfaat ihtilâflarını hal. imek lâzım geldiğini söyledikten son suretle devam ediyor: | “Takip edilecek program, iktma- İİ bir silâhları bırakma programı Bundan evvel Uuusanne'da m iktısadi mütareke, selâh İndir. da akti kararlaştınlan gene idi sulh munhedesile ikmal et- « İâzundır. Şayet bu son teşebbüs waffakiyetsizlik ile netcelenecek a, bütün milletler, “autarchie' yani kendi kendine kifayet siya- bir gaye bilecekler, ki bu, ik- terakki ve inkişafm felce uğ- demektir. Böyle bir muvaffakiyetsizlik, ba- linde, beynelmilel mali bünye ta kö künden sarsılacağı gibi yaşşyış seviyesi de pek aşağılara İk insanların necek; ve nihayet içinde bulunduğu- | muz içtimai sistem payidar olamıya- caktır. Şayet bu hâdiseler tahakkuk edecek olurum bunları içtinabı. mü- hal herhangi bir tabii kanuna atfet» mek doğru olmayacak; bunun mü sebbibi ancak ve ancak zekâ ve ira- dei beşerin aczi, ve siyasi ve iktısa intizamı temin etmek hususunda gös- terdiği ehliyetsizlik olacaktır.” Iktısadi sahada cihanşümul şöb- reti hair mütehasuslar © tarafından söylenen bu sözler insanları | derin derin düşündürecek © mahiyettedir. Demek ki, medeniyet tehlikede. Fa- kat acaba bunun masebbipleri cim. lerdir ? Vaktile, başta İngiltere ol- mak üzere, snai memleketler, ikti sadi silâhla değil, fakat hakiki-top ve tüfekle dünya piyasalarını zapt ve kendilerine mekel ittihaz etmişler. di. Şimdi, bir taraftan nüfusları art- tığı halde, artık zaptedilecek piyasa kalmadığı ve yahut olgun bir parça- yı başkasmın elinden kapmağa güç“ leri yetmediği için (Japonyann Man- çuriyi istilân müstesna) ne yâpkcak- larını şaşırmışlar, iktrsadi terki silâh bağırıyorlar! Biz, tabii, milletlerin yekdiğerile uyuşmalarına taraftarız; fakat şim diye kadar pek çok defa aldandığı" muz için müteyakkız bulunmak mec buriyetindeyiz. İstihsal ve mübadele- nin “organisö” edilmesi keyfiyetinde ehemmiyetle wrar edildiğini görüyo- ruz. Bu çok lâstikli bir tabirdir. Bu iş hakkile tatbik edilebilirse, meselâ şeker istihsalinin yalnız Küba ve ya Java adası gibi birkaç yere bırakıl ması, ve Avrupadaki şeker fabrikala- ran kapatılması veya tahdidi icap edecektir; çünkü Avrupanın istihsal fiati ber halde Küba'nınkinden daha pahalıdır. Fakat, bu takdirde Avru- pada pancar ziraatile geçinen köylü- leri kim besliyecek? Küba mı? Evet, bu, kabil olabilir amma; o vakit yer yüzünde kapitalismden başka bir sis- temin cari olması lâzım gelir. Sonra, mnayi mamulâtının imali en iyi ve saitle mücehhez memlekete bırakıla. | ei elele ki, 22İ. la cak olsa, pusuda bekleyen Almanya, yalnız mamulâtı ile değil, nüfusu ile de bütün dünyayı istilâ eder. Onun için cihan iktisadi Kone. rassm akıbetinden şüphe ettiğimizi saklayamayacağız. .-.. Cümhuriyet Merkez Bankasının 19-1933 tarihli bilânçosu bir evvelki halta bilânçosuna nazaran stideki farkları göstermektedir: Kasa ve muhabirler ncadindeki mevcut 36 kusur o milyon liradan 40.327.726 liraya baliğ © olmuştur. Bunun 17,540,959 lirası o banknot, 1,980,987 lira (serbest (döviz 20,805.780 lirası da 14.792 kilo safi alından ibarettir, Geçen haftadan beri altın mevcudu 32 kilo artmıştır; serbest döviz miktarı da 365,841 lira kadar çoğalmıştır. Aktif kısmında Eaham ve tabvilât hesabı, 1.028,296 lirada, 73,297 lira bir fazlalık göstermektedir. Tedavüldeki banknotlar © gene 1900 liralık bir amortisman meticesin de 163,224,100 biraya inmiştir. Pasif kısmında, Türk lirası mer- duntı o 2552815 rayı tezayütle 17,741,880 liraya; döviz o mevduml si SİMİ 201 ii a da 1,443,114 lira fazlalıkla 4.755.377 liraya baliğ olmuştur. İki haftadan beri ba son hesapta vukubulan tezm. yüt, 9 numaralı kararave cucibin. ce, bankalarda oşhası hakikiye ve hükmiye namma wevent dövizlerin Merkez Bankasına devrinden hâsıl olmuş bulunmaktadır. Bundan anlaşı lyor ki bankalarda, bu dövizler, 30 milyon frank kadar itisgar oluna” mıyacak bir meblâğdan ibaret idi, Esham ve tahvilat hitanbul Menkul Kiymetler ve Kambiyo borsası, havaların seyrini takiben soğuk bir hafta geçirdi, Yı murlu ve karlı havalarda insan atil oluyor, ve tabiatile boran ile de moş- gul olamıyor. Bu sebepten dolayı muamelât mahdut bir sahada cere- yan etti Ünifiye 60 X4 de hicbir hareket göstermemi pek cüz'i bir surette geriledi. akşamki fiatler şunlardı: Aksiyon 23,45 Lira Obligayon ivell 42,90 Obligasyon m Mümeni İstikrazı dahili gene geçen hafta ki gibi 93,50 tır. İş Bankalarında da tebeddül yoktur; (10,05) lira). Tramvay 51 lirada bir buçuk lir: yükseldi. Derkos hisseleri de dığı için bir aralık 39,50 liraya ka” dar çıktıktan sonra 38 lirada kaldi lar. Bomonti 24,25; Telefon 14; ik tihat Değirmencilik 25,25; Şark D irmencilik 1,90; Reji 4,20; Şirket Hayriye 16; Rumeli Şimendiferi 5,50): Aslan Cimento da 11,55 lira simekti dir, Kota harici Mısr Krodi Fonsiye! Bunların fiatinin yükselmesi, Mi hükümetinin düyunu umumiye fnizl rini altm olarak tediyeye karar ve: mesinden ileri geldiği dir, Gayri mübadil bonoları 34 1/4 vuşta iki puan gerilediler. Altın 924 kuruşta bir kuruş sald KR söylenmekt;