1 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sahip ve Başmubarriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET ÇARŞAMBA 1 MART 1933 8 irci sene No. 2534 NUSHASI 5 KURUŞTUR Almanya Dehşetli Bir Suikasta Uğradı! Avrupa Müvazenesi Harmandere eyselmi kl münasebetlerin hüsusiyeti, Avru- Alman meclisi binası20yerden sokulan kundaklarla tutuşturuldu ve yakıldı Bütün Almanyada idarei-ürfiye ilân, komünist meb'us“ve' reisleri tevkif edildi Suikast merkezi keşfedildi. Hitler vaziyete hâkim BERLİN, 28 (Milliyet) — Alman Millet Meclisi binası k: “Yeni kontenjan karar- namesi neşredildi > Mühim ahkâmı muhtevi karar. i name 9 maddeden mürekkeptir ANKARA, 28 (Milliyet) — | sızın memlekete serbestçe ithal olunur. zetede neşredilecek olan karar- E Sİ beynelmi- bir defa daha eski müvazene sistemine avdete imkân bırakmayacak bir osasa istinat ettir- mek istenilmişti. Milletler Cemiyeti- Bin kuruluşundaki maksat budur. Ancak aradan geçen on dört sene göstermiştir ki beynelmilel münase- betlerin yeni bir nizama raptı Yolun- ALLA Yarınki (bugünkü) resmi ga- 3 — Bu kararnameye bağlı F nameyi aynen bildiriyorum: listesinde yazılı oşyanın nisan, Madde 1 — 1933 senesi nisan, | mayıs, haziran, temmuz, mayıs, haziran, temmuz ağustos ve eylül aylarına ait kontenjan listesi isbu kararnameye bağlan mıştır, 2 — 13497 numaralı kararna- | meye bağlı A ve D listeleri birleş tirilerek yeniden yapılan A liste | miştir. si bu kararnameye bağlanmıştır. Sıhhat Vekâleti ithalinde za- Bu A listesinde yazılı eşya kon- | ruret ön ilâçları, ilâçlar tenjan kaydile mukayyet olmak ! Devamı 4 üncü sahifede) AM ne geçmek için hükümet tetbir almak tadır. Polis tahkikatma göre Millet Meclisi binasının yakılması için terti- bat Komünist fırkası merkezi olan Ymda devletler derhal zümrelere ay rılmaktadır. Ve bu ayrılışı son Hirten berg silâh kaçakçılığı hödinesi de te barüz ettirmektedir. St, Germain muahedesinin 134 ün- cü maddesi, Avusturyaya silâh itha- lini, Avusturyadan silâh ihracını ve Avusturyada silâh imalini menetmek- tedir. Bu memnuiyete rağmen birkaç hafta evvel, Hirtenberg kasabasmda bir fabrikada bir mikdar silâh keşfe- Gülmiştir. Silkhlarm harptez evvelki A lâtından olup İtal- lât kıymetleri mecmuu bir bu- çuk milyon lira olmak üzere Sıhhat Vekâletinin müsaadesi kontenjan harici olarak memle- kete ithaline mezuniyet veril- ile birçok adamlar, kadınlı çocuklar alâkadardır. Su — Millet Meclisi binasına Hitler e s mensupları o kıyafetinde gil z Meclis binasının yakılması bütün Al- ME gönderilmek üzere, “Demir eşya” beny'de bir fabrikaya gönderildiği an 'de bir fabrikaya gi i an laşılmıştır. Bun derhal me- sele ile en yakından nlâkadar olan küçük itilâf devletleri harekete gel- mişler ve Avusturyayı Milletler Ce- ması tere ve de teşebbüsatta bulunarak maneleyi küçük itilâfın arzusuna uygun bir şe- kilde halletmeyi üzerlerine almışlar- dır, Bundan sonra İngiltere ve Fran- ta, Avusturyaya notadan ziyade ült- matoma benzeyen bir tabrirat gönde- Terek silâhları derhal | inde etmesini ve iade edildiğinin tasdik edilmiş bir mazbatasını da bu devletlere gönder- mesini talep etmişlerdir. İngiltere ve Fransanın meseleye bu şekilde müda- haleleri ihtilâfı teskin edeceği Filhakika beynelmilel alkali, rin tarihinde bir devletin diğer dev- letten tasdik edilmiş mazbata İstedi- ti emet “tupa devletleri iki zümreye ayrılmış- dardır. Ve bu ayrılış ikide bir çıkan her beynelmilel ihtilâfta tebarüz et- mektedir. Fransa ve küçük itilâf dev İetlerine karşı muarız Vaziyette bulu- ban devletler arasında bir anlaşma Var mıdır?. Filhakika çok defalar 1 talya ile Macaristan arasmda bir itti Almanyanın İtalya ile anlaş tığından bahsedilmiştir. Ancak harp- ten evvelki beynelmilel münasebetle- Tin tarihi göstermiştir ki, herhangi bir buhranlı vaziyette “devletlerin hare- ketlerini tayin eden mukaveleler ve Muahedeler değil, o dakikadaki men- İnat ve siyaset birlikleridir. İtalya it- pi müsellesin bir uzvu olduğu hal- ie harpte muarız zümreye Htihak et- ti. Binacnaleyh siyaset birliği imza- p müabededen daha sağlam te- Mnüt temin eden bir âmildir. Son za- çıkan beynelmilel ihtilâflar 4 da hangi devletlerin siyasetleri irleştiği ve hangilerinin hangilerin- 'en ayrıldığı hiç tereddüde mahal aç miyacak bir vuzuh ile anlaşılmış. Ahmet ŞÜKRÜ Bugün Almanyaya hökim olanlar, .. Hügenberg, Hitler, Von Papen.. Reichtag'ın tamamile yanan müzakerat salonu. manyada bir o tedhiş o hareketinin başlangısı kli: Komünist fırka mer kezinde alman tertibata göre, bütün resmi binalar yakılacak, köprüler ber hava edilecek, şimendifer istasyonla- rı yıkılacaktı. Hükümet erkânı ve yüksek memurlar katledilecekti.. Rel sicümhur Hindenbourg © neşrettiği bir beyanname ile Almanyada idarei ür- Giye ilân etmiştir. 6 maddeden ibaret bu beyannamede muhtelif suçlar © Meclis bugün açılıyor Büyük Reisimiz Gazi M. Kemal Hz. Ankara'yı © teşrifleri O esnasında ANKARA, 28 (Telefonla) — Bü- yük Millet vi ai saat on dört te dördüncü devrenin ikinci içtimamı 25 inci i yapacaktır. Ruzna- me hazırlanmıştır. Ruznamcye Anka. za meb'usu Akagündüz Beyin ini mazbatası, Tokat ve Trabzon meb?- usları Bekir Lütfi ve Halki Beylerin ve fat ettiklerine dair tezkereler, Başvekâ- let bütçesinde münakale yapılmasına dair lâyiha ve yüksek mühendis mek. tebi 932 bütçesine muntazam tahsi- sat konulması hakkımdaki lâyihanın geri verilmesine dair tezkere dahil- dir. Meclisin kış tatili esnasmda hükü etin Meclise takdim ettiği lâyiha ve kereler de alâkadar encümenlere wale edilerek evrakı varide meyan da gösterilmiştir. 933 bütçesi lâyil le mülhak bütçe projeleri bu mey: da bütçe encümenine havale olun muştur. Elâziz meb'usu Memduh Şev ket Beyin Kâbil büyük elçi yin edildiğine dair kararnameyi de Başvek: tezkere ile Meclise bil dirmiştir. İntihap dairelerinde bulu- nan meb'uslardan bir kısmı bugün gelmiştir. Diğer kısmının da yarın gel mesine intizar olunmaktadır. Bu sü- retle yarmki inikatta ekseriyotin bulu nacağı tahmin edilmektedir. Bütçenin esbabı mucibe lânhası ANKARA, 25 (Telefonla) — Cüna huriyetin onuncu senesinde yapılacak İntihap dairelerinde bulunan meb. usların ekserisi Ankaraya döndüler B. M. Meclisi Reisi Kâzum Paşa Hz. bütün işler yeni sene bütçesinin ssba- üne sında yeni bütçenin hususiyetlerini şöyle tebarüz ettirmektedir: Bütçede | (Devamı $ inci sabifede) için idama kadar ağır cezalar tayin edilmektedir. Berlinden telefonla.. BERLİN, 28. A.A — tarafından telefonla bildirilmiş Berlinde edilen komunist ih Glilile ait hazırlıklar hakkında yapılan tahkikatın neticeleri ihtilâl çıkarmak ga yesine varmak için türlü vasıta ve çare- | (Devamı $ inci sahifede) NUR Türk parası Yarın yeni bir karar- name neşredilecek ANKARA, 28 (Telefonla) — Bu lan hükümleri de hükümet tatbikatı teshil maksadile yeni bir kararname dahilinde toplamıştır. Bu hararna- me 2 Mart perşembe tarihli Resmi Ga zete ile neşrolunacaktır. Mevsuk bir membadan aldığım haberlere göre ba kararname ile döviz için bazı yeni tak maktadır. Kararnamed. eden ve yeniden tanzim iyor ihti yaç listesne nazaran evvelce ecneb memleketlerde ham ikamet eden, varidat membaları Ti takriben Türk lirası mukabili dövize tenzil 0- lunmuştar. Bu hat dairesinde her ay bu gibi himselere gönderilecek döviz Mücadele senelerin- den meraklı hatıra Pek yakında Milliyet sü- tunlarında okuyacaksınız. Bir müfettiş geldi Hadiseye sebebiyet veren şefin tebdil edileceği söyleniyor Ecnebi isimli sinemalarda adlarını arm Vagon Li şirketinin taşlanması hâ- Dün de bir çe isticvap ilmiştir. Dün hukuk fakültesi reisi ui Bey de gm 4 davet edile- rek malümatna MA Tahkikat afahatını tevkif edilmiş ve Tevkifine lüzum gö - rülmüş kimse yoktur. Kumpanya bir müfettiş gönderdi Zağrepte bulunmakta olan müfettişlerinden M. Touchefeu, Va- gon » Li kumpanyasının Karaköy ve Beyoğlu acentelerinde vuku bulan bâ direyi tahkik için Şirket merkezin den verilen emir üzerine, dün sabah şehrimize o gelmiştir. M. Touchefcu dünden itibaren tahkikata başlamış ve ilk önce şirketin İstanbul mümes- si Hüsnü Sadık ve Şirketin avukatı Mekki Beylerle görüşerek hâdise hak kında izahat almıştır, M. Touchefeu, ayni zamanda acente müdürü M. Jan Bone'yi isticvap etmitşir, Dün M. Touchefeu ile görüştük ve hâdise hak kındaki kanaatini sorduk. M. Touche feu bize dedi ki: — Ben kânunusani ayında burada idir; bazı teftişlerde sonra Yuğoslavya'ya —— te iken Paristen telefon ettiler. Güya İstanbulda — Lokantanız temiz midir? — Temiz de söz mü efendim, belediye memurları daha geçen sene kon» trol eitileri lak lg ülke