27 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© MEMLEKETTE Samsunda imar faaliyeti Şehir meclisi bayramdan evvel toplanıyor, yollar yapılıyor SAMSUN, 26 (Milliyet) — Şe| yapılmaka olan timamm hararetli münakaşalara ve. sile vermesi tahmin olunabilir. Diğer taraftan memleket işle- rinde Belediye çalışmaktadır. Yol- lar mütemadiyen tamir olunmakta ve bu vadide faaliyet nazarı dik- kati, celbedecek mahiyette bulun- maktadır, Ayni suretle fskele işleri de ile- rilemektedir. Yoleu iskelesinin et- Etıbba Odası açıldı SAMSUN, 268 (Miliyet) — Dün Samsun Etibba odası yeni taşmdı ğı binanın küşat resmini yapmış- tar. Fırka reisi Antalya mebusu Dr. Nazifi Şerif Bey, Vali Mustafa A- rit Bey, Samsundaki 5 diş tabipleri, eczacılar ve sıhhiye mü- fetişi Sadrettin Bey ve gazeteci- ler açılma merasimine iştirak et- mişlerdir. Beş yumurta beş kuruş » ADANA, (Hususi) —” Şehri mizde yumurta çok ucuzlamıştır. Dükkânlarda beş yumurta beş ku- ruşa kadar satılmaktadır. Hattın devri ADANA, (Hususi) Fransa ile son Yapılan itilâf ve aktolunan mukavele mucibince Adana ile Fevzi Paşa Demiryolu 1 Nisandan itibaren bize devredilecektir. Bu münasebetle memur adedi. ni ve kadro miktarmı- tesbit et- mek üzere Konya İşletme müfetti ağirarmm ire > dünkü gün anaya gelmiş ve bu işlerle Gul olmuya e Dokuz gün sonra hattın bu kıs- mı bize devredilecek ve Devlet Demiryolları tarafından idare olu nacaktır. İzmitte iki konferans İZMİT 26 (Milliyet) — İzmit te bu hafa ikit mühim konferans alsin Birisi Darülfünun mü- errislerinden İsmail Hakkı B tarafından (Milli terbiye ei malıdır) mevzuu etrafında veri len bu konferans ta Kocaeli mual- Ümleri ve İzmitin münevverleri hazır bulunmuşlardır. Kıymetli müderrisimizin çok mühim olan bu konferans alâka ile dinlenik dilmiştir. İkinci Konferans Maa- rif Vekâleti İlktedrisat umum mü- dürü Ragıp Nurettin Bey tarafın- da (Son terbiye cereyanları ve Maarif hareketleri) mevzulu veri- len bu konferansa Kocaelinin en uzak köy ve kasabalarından gelen salonu doldurmuşlar. det, Şarköy Osman, ve Malkara Nazmi ve Saray Zeynel Abidin Beyler seçilmiştir. Ka- dıköy, Meletmez köyleri ehalisine " Hâkemler tetkiklerini bitirdikten > MA em aşıları temamen bitmiştir. Karataş'ın Adalı ve daha bazı köylerinde aşılara devam olun- maktadı Mürsnde kereste fabrikası careti üzerinde faaliyetini arttır. mıştır. Banka ecnebi memleketler le temasa gelmiştir. lerin ambalajile banka orman mü- dürü İbrahim B. bizzat alâkadar olmaktadır. Banka (şehrimizde fenni techizat ve tesisati havi bir keraste fabrikası açmak tasavvu- rundadır. AYDIN (Milliyet) — Vilâyeti- mizin her yerinde millet mektep- leri imtihanları yapılmış ve şeha- detnameler dağıtılmağa başlan. muştur. Nazilli elektriği NAZILLI (Milliyet) — Bele- diye ile elektrik müteahhidi ara- sında çıkan ve mahkemeye düşen ihtilâfm balli için teşkil olunan hâkem Heyeti Asliye Hukuk haki- mi Ali Rıza Beyin riyasetinde top lanarak iki tarafı dinledi. sonra bir'karar vereceklerdir. Bir konferansta dil araştırması AYDIN (Milliyet) — Halkevi salonunda dil, edebiyat komitesi azasından Hâkim Ziya Bey tara- fından “Milliyetçilik” milliyetçi- lik tarihi ve Türk “milliyetçiliği” mevzulu bir konferans verildi. Bu münasebetle Vilâyet fırka | reisi Etem Kadri B. in teklifi üze- rine dil araştırması yapıldı. 10 nu- maralı listedeki kelimeler teker teker okunarak beraberce araştır. malar yapıldı ve karşılıkları yazıl | dı. Aydın Himayeietfal AYDIN (Milliyet) — Himayei Etfal cemiyeti senelik kongresini yaptı. Aza aidatı ve milli günler- de postahanelerde sarfolunan fiş- lerin mahalli ihtiyaca sarfedil. mesi kararlaştı. l Aydın şimendifer kumpanyası- nın vilâyetimiz dahilindeki kişele- rinde cuma ve bayram günleri Hi- mayei Etfal fişlerinin sarfı için, | kumpanya nezdinde teşebbüsatta bulunulması da takarrür etti, | | Yeni idare heyetine: Dr. Sü. | leyman ve Kemal, Muhasip Os. | man, Karacasulu Ahmet, Başmu. alim: Sabri, fabrikacı Halim ve kadastro baş fen memuru Seyfi Beyler seçildiler. Hazırlık yapılıyor ÇEŞME, —Bu ay zarfında Çeşme mıntakasındaki kooperatif lerde hümmalı bir faaliyet göze çarpmaktadır. Kooperatiflerin se- nelik, umumi heyet toplantıları & yapılmaktadır. Buzkıran gemisi kurtuldu MİLLİYET PAZARTESİ 27 Yunanistanda.. Kralın yaveri ne mak- satla Atinaya gitti ALA. — Atina A- ır: Eski Yunan kra- | miralay Levidisin, | ” | kraliyetin iadesi imkânları hak.| kında malümat almak üzere Ati- | naya geldiğine dair olan haberler hakkında salâbiyettar mahafilden öğrendiğimize göre bu seyahatın maksadı hakkındaki şayialar asıl- sızdır. Miralay Levidisin ailesi A- tinada oturduğu için mumaileyh her sene ailesini görmek üzere Atinaya gelir. Bu seyahat siya- si hiç bir maksadı yoktur. Etnos gazetesi, başvekil M. Çal | darisin bu husustaki beyanatını neşretmektedir. Başvekil, miralay Levidisin siyasi maksatla Atinaya geldiği haberlerini gülünç ve ka- ba bulmaktadır. Yunan istiklâlinin yadödnümü ATİNA, 26 A.A. — jansı bildiriyor: ün gazeteler, Yunan istiklâli yıldönümünün bu seneki merasimine (o Darülfünun | gençliğinin ve mulitelif cemiyetle | rin candan ve yürekten iştirak et- | miş olduklarmı yazıyorlar. Gaze- i teler bu hâdiseyi milletin asayiş | istediğine ve komünist tahrikâtine | iştirak etmiyerek takbih eylediği- ne bir delil sayiyorlar. Müngesserile Coli'nin | iskeletleri mi? PARİS, 26 (A.A.) — Petit Marecilia | in gazetesi, bir takım oduncuların Ter Newve bir orman içinde bir tayyare en kazının yanı başında iki iskelet bulmus. | lardır. Bu iskeletlerin Nungesser ile Coli ye nit olduğu zannediliyor. Müstemlekât nazırları bu hususta tahkikat yapmaktadır. Atina A- | | ra 31 harp gemisi RİO DE JANEİRO, 26 (A.A. — Bah riye nazırı, 3İ harp gemisinin İnsasına ait masrafların tahmin edilmesini emret MOSKOVA, 26 (A.A.) — Fevkalâ- de güç şartlar altında çalışan Kurtarma Heyeti ili ay evvet batmış olan Malığın Burkıranını yüzdürmeğe | muvaffak ol muştur. Mala, Barahowrg limanma gö | türüleceletir. İ kişisi Fransa borçlarını vermeli TOULAN, 26 (A.A.) M Heryo; dün Toulon'nun büük ti- yatrosunda Fransiz - Amerikan münasebetler hakkında bir nutuk | söylemiş ve Fransanın Amerikaya karşı tahütlerini yerine getirmesi lâzım olduğu noktasında ısrar et- miştir, miele e Dört büyük Devlet (Başı 1 inci sahilede) dahelelere karşı... Bu gazete, M. Mac Donal'i bu ciheti Avam Kamarasındaki mutkunda göster- miş olduğundan ve M. Hitler'i Reiehstag” | da bu yolda teşriki mesaide bulunmağa prensip itibarile muvafakat etmiş bulun- duğundan dolayı tebrile etmiştir.” Ve netice olarak diyor ki: Birçok Fransız mehafilinde ve bu ara- da bilhassa bülcümet muhitinde ML. Hit- | lerin söylemiş olduğu sözlerin mutat i- ömmatsızlıktan ri olarak dinlenilmeş ve Tribuna diyor ki: Musselini plânı, hiç bir suretle Milletler dekildir. yapılan konuşmalar sırasında Portekiz | müstemlekeleri hakkında katiyyen bir- HARİCİ | etmiştir. MART 1935 HABERLER Almanya ve Yahudiler Yahudi hakimlere ceza mahkeme. lerinde vazife verilmiyecek mi? BERLİN, İansı nm : Bundan sonra Bavyera'daki Yahudi hâkimler, ceza mahkeme- lerinde vazife yapamiyacakları gibi Yahudi müddei umumilerle muavinleri de bu makamlarda bu- lunamiyacaklardır. Yahudiler, imkân dairesinde Ticaret mahkemelerinden uzaklaş tırılacaklardır. Berlin mahkemesi, hâkimler heyeti arasında Yahudi bir hâkim bulundukça davasınm i ne muvafakat edemiyeceğini söyli yen bir Hitlercinin bu arzusunu yerine getirmiştir. Protesto ediyorlar BERLİN, 26 A. A. — Alman gazeteleri, Yahudilere karşı fena muameleler yapılmakta olduğuna dair ecnebi memleketlerde ve bil- hassa Amerika'da intişar eden haberleri protesto etmekte devam ediyor, M. Von Papen, Nevyork'taki Alman - Amerikan Ticaret Oda- sına göndermiş olduğu bir telgraf namede bu havadisleri tekzip et- miş ve M. Goering, t mü- messillerine beyanatta bulunarak hükümetin münferit vak'alardan mes'ul olmadığını söylemiştir. Sosyalistler merasim yaptılar PARİS, 26 A.A. — Havas Ajan sı bildiriyor: Sosyalist fırkası, Conmunun ve Kari Marx'in ölümünün yıl dönü- mü hatırasını ihya için dün. Troca- dero'da bir takım merasim tertip 26 A.A. — Havas A- Oldukça kalabalık olan dinleyi siler, bilhassa M. Blum'u ve M. Vanderveld'i dinlemişlerdir. Nihayet Alman milliyetçileri na muna bir iane toplanmıştır. Lehistan ve Almanya PARİS, 26 A.A. — Paris. Soir- Amerika'daki muhabiri - Lehistan koridorunun Nekteperdaz babası - M. Paderewski ile yapmış olduğu bir mulâkatı neşretmektedir. Tanınmış piyanist, memleketi. nin mukadderatmı idare etmekte olduğu zamanları hatırlamış ve demiştir ki: Lehistan'in kendi erazisinden bir parça koparmak veya kendisi- ni parçalamak için yapılacak her türlü teşebbüslere mukavemet €- deceğinden asla şüphe etmem. Eğer Almanların herhangi bir arzusu tatmin edilecek olursa on- 5 bununla kanaat etmiyecekler- ir. Danzig'den sonra ahalisi Leh olmasına rağmen bütün koridoru ve sonra Silzya'yı, daha sonra AL sas ve Nihayet Avusurya'yı istiye- <eklerdir. Eğer boyun eğer olur, fe- rağat gösterecek gibi davranırsa- nız, Hitler muzaffer olacaktır, zi- ra Almanlar, bütün kaybettikleri- ni istiyorlar. Bunu iyi düşününüz, zira bütün bu işlerde hedef, Lehistan değil, Fransa'dır. Sabık komiser tevkif edildi BERLİN 26 (A.A.) — Wolf ajan sından: İstintak hâkimi dün sabah muvakka ten terkif edilmiş olan eski Alman ko- mmiseri M. Gereke aleyhinde kat'i bir tev kif müzekkeresi kesmiştir. Bir çok işler- de ihtilas yapmış olmakla ittibam edilen Gereke hapse atılmış olup adliyece me- seleye vaziyet olunmuştur. e ki .. neler görüşü lecek? Yugoslavya murahhası: Küçük devletler birleşmelidir,diyor BELGRAT, 26 A.A. — Avala Ajansından: Bâlkan konferanart konseyinin bu içtima devresinde Yugoslâvya | Heyeti Reisi olan M. Yovanowitch, Bükreşten avdet etmiş ve Pravada | gazetesine beyanatta bulunmuş- tur. Mumaileyh bu beyanatta küçük devletlerin kendilerini kurtarmak ve umumi sulhü tensik etmek mak. | ile birleşmeleri lüzumuna işaret | itilâf, çoktan bu gayenin | elde edilmesi için takip edilmesi Jâzımgelen yolu göstermiş ve baş- ka devletlere de kapıyı açık bırak mıştır. 4 Balkan konferansı mesaisi, mw ul hükümetleri hiç bir taahhüde sokmaz. Manmafi bir itilâfa 2e- min hazırlamak noktasından fay- dadan hâli değildir. ra M. Yovanowiteh, şa sözleri ilâ- ve etmiştir: aye Sl “Bulgar heyeitnin talebi üzeri- ne, dördüncü Balkan konferansı ! programına akalliyetler meselesi tan ve Arnavutluk o murahhasları bu meselenin ruznameye konul masına muhalefet etmişler ve bu | murahhasların bu teklifleri konfe- ransın mesaisini, faaliyeti arasma giren bir çok iktisadi, barsi ve içti- mai meselelere hasretmek suretile akalliyetler meselesini müzakere. den vazgeçmesi kaydile kabul e- | dilmiştir. “Konferanam hususi menfaatler için istinateâh teşkil edemiyeceği ehemmiyetle kaydedilmiştir. “Yugoslâvya heyeti, hiç bir Ya- goslâv akalliyet © bulunmadığını beyan etmiştir.” M. Yovanowiteh, önümüzdeki Balkan konferansı ruznamesinde konsoloslar mukavelelerinin bir- leştirilmesi, Balkan dillerinin ted- risi ve bir çok iktisadi, harst ve içtimai meseleler mevcut oldu- ğunu söylemek suretile sözlerini bitirmiştir. * betlerde bulunmak arzusunu teyit etmiş. | tir. Küçük İtilâf memnun değil CENEVRE, 26 A.A, — Küçük ltlsf devletleri daimi mezlisi, dün toplanmış ve bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğde - ge. rek imza eden devletleri müsbet kararlar matuf bir teşriki mesai yapılmasını her ne kadar temenniye şayan ve selâmet- bahşbulmakta ise de ne doğrudan doğru- ya ve ne de dolayısile başkasın buku- | kunda tasarrufta bulunmanın kat'iyyen €niz olamiyacağı ve Milletler Cemiyeti nin bu hukuki noktayi hatırlatmakla mü- kellef olduğu mütalenamdadır. Son günlerde yapılmış olan müzakere lerde kuvvetli aksülümeller husule getire <ek olan ve milletlerin zihinlerini tenvir edecek ve beynelmilel itimadı kuvvetlen- direcek mahiyette bulunmiyan - muahe- delerin yeniden gözden geçirilmesi siya- seti - düşüncesinin ortaya atılmış olması- na teessüf eden Küçük İtilâfşn derin ve müşterek hissi, şulhun smumi menfaati. dir. ç Bu sebepten dolayı ük İtilaf dev. karama olan manlihame işlere hasrodecektir Makdonalt — Mussolini mü- lâkatı ve Amerika VAŞINGTON, 26 (A.A.) — İstefa ni ajansı bildiriyor: için Mussolini”ile Makdonah (arasında yapılan itilâflera tam manasile müzhe. vet etmiye smada olduğunu bildirmekte | dir. Hususi idareler ANKARA, 26 (Telefonla) — İdarei hususiyeler hakkındaki lâ | yihanın Muhtelit Encümende mü zakeresine devam edilmektedir Bu idareler varidatırın tezyidi im kün dahilinde görülemediğinde" hiç olmazsa sanat ve yatımekteplt ri masraflarının İdarci husasiyel& bütçesinden © çıkarılarak maaril tarafından idaresi teemmül edil miştir, Hamit Beyin vaziyeti ANKARA, 25 (Telefonla) — Bugün almakta olduğu 70 lira m& aşı 90 liraya iblâğ edilmek üzere Darülfünun Edebiyat o Fakültesi tarih maallimi Hâmit Bey Maaril Müfettişliğine tayin edilmiştir. Mumaileyh bu maaşımın bütçe kanununun 19 uncu maddesine w- yan bir tarz ile Maarif Vekâleti Yüksek Tedrisat Umum Müdürlü: ğü makam maaşı olarak alacaktır. Yüksek Tedrisat Umum Müdür lüğü vekâleti gene Nadir Bey ia rafından ifa edilecektir. Edebiyat Fakültesi tarih muallimliğine Da- rülfünun tarafından yeni bir nam- zet gösterilecektir. İsmet Pg. ve çocuk haftası ANKARA, 26(A.A.) — Hi mayeietfal Cemiyeti Çocuk hafta- sı için Başvekil İsmet Paşa Hazret lerinden ihtisaslarını rica etmiş v€ Başvekil Hazretleri cemiyete ş& mektubu göndermişlerdir: “Himayeietfalin çalışmasını ba geçen yıl da yakından takip ettim. Çocuklara bakım, gençkızlara ba- kım ve onları yetiştirme ve işe gi- den anaların yavrularını koruma gibi çeşitli ve biribirinden değerli uğraşmalarını çok sevdim ve be- ğendim. En iyi ve yürekten dilek- lerim daima cemiyetle ( beraber- dir.,, Bergamada 16 kişi tevkif edildi IZMIR, 26 (Milliyet) — Berga ma köylerinden birinde ayin ya parlarken kaymakam tarafından yakalanan Tahtacı denilen Alevi- lerden 16 kişi tevkif edilmiştir. İzmir vilâyet meclisi IZMIR, 26 (Milliyet) — Vi Meclisi içtima 3 gün daha uzatıl mıştır. Edirnenin acı yıldönümü ANKARA, 26(A.4.)— Bur gün Edirnenin yirmi bir sene ew vel aylarca süren kahramanca dafaalardan sonra işgal edildiği nin yıldönümüdür. Bu münase betle Edirne Halkevinde hararet li tezahürat yapılarak Türk aske- rinin yüksek kahramanlığı (o hür metle anılmıştır. | hâtibi Tevfik Bey, Çankaya cad- Hakimiyeti Milliye gazetesi bu tezahürlerin bize dost ve samimi bir politika takip eden Bulgar Hü- kümetine ve milletine karşı olma” dığımı, ancak bugün bile Trakya hayali besliyenlere Türk sımr bek" Mısır sefareti başkâti” bi bir kaza geçirdi ANKARA, 26 (A. A.) — Bur gün saat 19 da Ankarapalastan & lomobil ile Yenişehirdeki (evin gelmekte olan Mısır Sefareti Baf desinde yan sokaktan önüne bir den bire çıkan Murat amındaki şoförün idaresinde — bulunan bif kum kamyonu ile çarpışan otom0” bili hasara uğramış ve Tevfik Bel de başından hafif surette yaralar” kinci yaveri Naşit Bey ve let ile Hariciye Vekâleti kalemi” mahsus müdürleri ziyaret etmif tir, Faşizm tesisinin 14 4” cü yıldönümü ROMA, 26(A.A4.) —Fi tesisinin 14 üncü yıldönümü 1! da hararetle kutlulanmıştır. Mussolini siyah gömleklilere Sen bir beyanname nesretmi ”