31 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

31 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

EK İşletme kilometre teminatlarının se- nelik mürettebatr azami 890,000 türk altınıdır. Düyunu umumiyeye cibayeti ilen karşılıklar şunlardır: 1 — Haydanpaşa -Ankara hattı, kar- , Ertuğrul, Kütahya, An- gel lrim her nevi varidatı uşriyesi ve hattın ge geceği yerlerin aşar fazlalarından mü- reti tep. $ — İzmir kasaba battı karşılığı. Trabzon, Gümüşane sancaklarının ber nevi varıdatı üşriyesi ve battın geçece- ji yerlerin aşar fazlasmın müretiep hissesi. & 6 — Alaşehir Afyon - Karahisar hat- tr, El işletme, bazılktımdan hük- met hisse ile o tarihe kadar imtiyaz ve rilmiş olan hatlara teminat olarak tah sis edilen aşarı mürettebat | fazlaların- dan sayla 7 Konya Ereğli battı, kargı- lığa hattın hasılâtından hükümet his- sesile yüzde dört faizli bir istikraz ak- dedilerek bu istikraz basılı karşılık ola caktır. 3 — Hama - Reyak hattı, . karşılığı Şam, Akâhama sancakları ayarı, 9 — Bağdat ikinci ve üçüncül kısım la Konya - Adana hatları, karşılığı Halep vilâyeti Ağnam rüsümundan tazminatı harbiye karşılığından ği el kilan ikimiz sin 10 — Alpufle, Kırkkilise, hattr ile Haydarpaşa - Ankara - Eskişehir » Kon ya batlarında Seyrisefer seri katarları tahkimatı için düyunu umumiye vari- dat fazlaları üzerine açılan avanelardan temin . Kilometre teminatı karşılıkları see ağtmi 800 bin altın olmasına te bu hatların İşletmeye açıldığı 48 ten itibaren otuz seneden evvel isti veya işletmeye de mevcut olmad göre bu tediatm Asgari iz Sene devam eden mecburiyeti | mezarı dikkate alınırsa o zamanın cari faizine öne yüzde beş faizli ve otuz senede itla 13,700,000 altının senelik mürette- batr elür ba sermayeye de Abdülhamit devrinin istikrazlarına ilâve etmek icap eder, yine bu devrin mühim muamclâ- te maliyesinden biri de tevhit düyunu meselesidir, 1903 tarihinde Muharrem kararma. esine tâbi borçlardan a, tertibi hi- tam bulmuş b. tertibinden de bir miktar ödenmişti. B. tertibinden kâlan bakiye ile T. D. tertipleri aşağıda söyleneceği şekil. de birleştirilerek Düyunu muyakkate nam altında yeniden dört faizli, 45 amortisman mübadele edilmiştir. — mübadele âmeliyesi B, tertibi da yüzde tahvil ile 100 yüzü ve Ne tertibi yüzü 42, tertibi 37, Besal tahvil ile eitim. vi Düyunu umumiyenin talep ve muva- fakatinden doğmuş borç yekfinu tizeri olmuşsa da tedi- ye cihetinden hazine için kârlr bir iş ol- mamıştır. Tevhit düymnündan Evvel bu tertip. lerin sırasile borçlarda kıymetleri daha pi aşağı olduğundan kolayca itfa edi- Faizleri 299 tarihindeki tasfiyede yüzde | -3 yüzde birden üçe kadar ok dukları halde tevhit muamelesi her ter- Ya yüzde 4 faizle kabul edilmiş- Çok sonra itfasna (başlanacak olan 8. D. tertipleri daha evvel B. tertibiyle beraber muayyen miktarlar üzerine itfa esası kabul edildiğinden mühim bir is- pekülasyon zemini hazırlanmıştır. «Bu tevhit muamelesi için 1,460,000 2) Mi hazine deruhte ct- ve a düyunu umumiyeni in akçasna 300 bin ilâveten vermiştir. Bu muksvelede tevhit harici bırakılan şerk demiryolları o tahvillerinin o sene ik mürettebatı 27000 altın tesbit edil. dikten sonra tahvilâtı mümtaze karşılı- fı olan 430.000 lirasına da mürettebe. tın tahvili mümtazenin tamamen im- basında düyunu muahhideye | tahsis © dimesl de ilâve olunmuştur. 1906 tarihinde tahvilâtı mümtazenin düyunu muahhide evsafındaki tahville. rin mübadelesi başta düyunu umumiye olmak üzere alâkadarlar teklii üzerine 1.367.970 liralık fazla tahvil çıkarılmış. tor. Milliyet'in romanı: 16 ERKEK KISMI — Icap edere " iz Baci ene hükmet “Sir Fran- şuuruna sa- Dorothy cevap verdi: — Lady, bizimle çene yarıştırmak azametinize o kadar mı dokundu!,.. Mübadele kararnamesinde ağır ka- ıtları düşünmeksizin kabul edilmiştir. stikrazlarda olduğu gibi tevhit ve mü- badelelerde komisyonlar sair masraflar hazineye tahmil edilmiştir. 1899 tarihinden evvelki o borçlardan gâamısır vergisi addedilmiş olanlar hariç olmak üzre bakıye kalanlar için kırk küsür milyonluk yeni tahvil ve- rilmiştir, 200 senesi (o sönreki borçlar bunun harieindedir. Üçüncü devre : Meşrutiyetin ilânından harbi umumi- ye girdiğimiz tarihe kadar. 1908 senesi meşrutiyet, arzı izah olunan ağır şe. rait altında devir aldığı maliyeyi düyu nü humiye cebhesinden en ufak bir değişikliği dahi düşürmeksizin düşün- sede hiç bir seye muvaffak olamaksı- zın zaten hazneni elinde şikaret düyu mu umumiye İntikal eden vari- dat mebalarından o mahrum kaldığın- dan yine istikraz siyasete daha ziyade vüsat ve revaç vermiyor. Meşrutiyet i- lânından harp umumiye girdiğimiz ta- rihe kadar yedi sene zarında 48,633,442 Jiralık uzun vadeli harici istikraz ve se kiz buçuk milyon hazine tahvilâtı ibra &r ve dahil ve hariçteki o mücsseseler- den 19,731,286 liralık uzun ve kısa va- deli avans muamelesi yapılmıştır. Yekün 76,864,728 liraya balığdir. Bunların miktarlarıla karşılıklarını arzetiyorum : i — 1908 istikrazı 4411/212 türk ak tina itibarı ve karşılığı eüsumat emane ti basılâ umumiyesinden aşar hasılâtı ve düyunü umumiyeye muhavvel kilo- metre teminatı aşar basılâtı fazlaları, 2 — 1909 istikrazı 7.000.004 itibari Kıymet türk lirası karşılığı kısmen Si- vas, Konya, Kastamonu, Adana vilâyet leri amarlarından ve Kalecik kazası a- sarından, 3 1011 ierilerazı iki tertip — fi — onbir milyon İtibarı kıymet türk altını karşılığı İstanbul vilâyeti - gümrükler hasrlâtından senede 550 bin altın, 4 — 1914 iştiktazı — 22 — yirmi iki on itibari kıydı türk altını kar- 1014 senesine kadar akdedilmiş ömle istikrazların karşılıkları olan datın mukaveleleri müeibince ken- tertipleri alındıktan sonra artacak mebaliğden ve aşar üzerine mevzu his- #ei ine ibtidai mektepler için zamme dilmiş idareci hüsusiyelere ait hissedir - hissei ianenin düyunu © umumiye tah- sisinden ve Reji şirketin maliyeye ait temettü hissesi Reji avanslar: karşı hğı tefrik olunduktan sonra Kalacak ba kıyelerden, 5 — Hüdeyde — Sana demir yolu is tikrazı bir milyon on lira itibari kıy- imeti karşılığı Hilleyde ve Cidde güm- rükleri hasızdı, ©— Havızlar ve'doklar İstikrazı — 1210,000 — itibaren kıymeti karşılığı Sivas vilâyeti aşarından, 71908 Bandırma - Soma battı istile Tazı <— 1712404 — bir milyon yediyüz oniki bin üçyüz dört itibari kıymeti Izmir - Kasaba (demir yolları hasılâ. tından hükümet hisecleri ve demir yol Yarı işletme kilometre teminatı karşı- Hklarından artacak miktarlardır. 8 — Hazine tahvilleri : Yüzde bir altı faizli tahvilât 3,000,000 2 beş İsizli talıvilât 5,500,000, bu tahvil Jerin beş Büçuk milyonlağu alman ban kerlerin ve üç milyonluğu da Periye bankası yüzde vasati seksen © beş he- sabiyle satın almışlardır. Bunlardan başka Balkan harbi nibayctlerinde da- hilde de iki buçuk milyon 1 Yiralık ay- rıca hatine tahvili satılmıştır bu son kısım yukarıki yeküne dahil değildir. Meşrutiyet devrinde uzun ve kısa va deler ile alınmış avanslar ve karşılıkla tını şunlardır: 1 — Bank de Prans 1911, 1912, 1913 senelerinde, üç defası 1,320,000 türk lirası karşılığı İstanbul viliyeti güm- rükleri, ? — Bağdat demir yolu şirketinden 1913 te 510,059 türk birası karşılığı dü yunu ümümiye fazlaların ve hattın hü kümet hissesinden evvelki taahhütlerin den kalacak kısimlardan vesair mahsu battan. 3 Türkiye milli ve Selânik bankalar rından 1912 de 1,ö50,000 türk.lirası kar şılığı Edirne, Selânik, Aydın, Hüdaven dikâr, Beyrut vilâyetleri gümrükleri ha sılâtmdan evvelce düyunu umumiye mü rettip miktardan artacak bakiyeler, 4 — Türkiye milli bankasından 1911 2.054,60 Reşadiye zırhlısı için karşılığı hazinece yaridatı ümümiyeden ve do- vim cemiyeti basılâtından ödenmek ere Si — m bankasında 1914de (000.000 lira karşılığı hazine tahvili xebnetmek mukabilinde. Tercüme: Kamran Şerif Ya sizi karşımızda görmek bizim göz- lerimize ne kadar dokundu, onu hiç sormıyorsunuz!. . - Bu sözler Lady Francis Beckman'ı biraz daha kızdırdı. Bunun üzerine işi bir avukata vere- ceğini söyledi. Hiddetle dışarı çıkar- ken ayağı fistanının uzun eteğine ta- kıldı, az kaldı düşecekti. O Zaman Dorothy kapıdan uzanıp ykırdı ha; — 1925 modeli eteklik görmediniz- se hiç üzülmeyin! İşte bir nümunesi geliyor!,, Bu vaka üzerine ben çok üzüldüm. Böyle m Beskman gibi ne- MİLLİYET ÇARŞAMBA 31 © “Osmanlı borçları itilâfı: (Dünkü nüshamızdan mabat) | 8 — Osmanlı 1913-1914 senelerine meşrut hesap ca- ri haricinde olarak altı defa da beş mil yon 622,200 türk altını karşılığı düyu- Du umumiyece cibayet edilmekte olan ağnam ve aşar fazlalarında ve tütün Uşru ile Bağdat, İskenderon, Haydar- paşa da dahil olduğu halde gümrük va- ridatından bu tarihe kadar düyunu u- ( mumiyeye mütahassis mürettep meba- lığın temininden sonra kalacak miktar ve harp vergisinden hazineye ait kısım ve Sivas aşarından düyünu umumiyeye mürettep kısımdan bakiye alacak mik- tar ve Diyanbekir, Sivas, Trabzon, Kastamonu, Şam, Musi), Karasi, Bolu, Hudavendikâr, Erzurum vilâyetleri ağ #Mamından, 7 — Tütün Reji şirketinden iki se Dede ve beş defa 160,000 türk altını Karşılığı reji şirketinin temettuundan aşarından bu iyunu umümiyeye göste rilmiş karşılıklardan bökiye kalacak kısım, 8 — Anadolu demir yolu şirketinden i yüz bin alım karşılığı gümrük ler hasılâtı #&mümiyesinden, 9 — Düyunü umumiye meclisinden 1913 ve 14 senelerinde onbeş defada kar şılığı gümrük resmi munzammı düyu- nu umumiyeye mevdu 2,951,167 Hira mü teferrika aşarının hissei — ianeleri Ay- dın, Hüdavendikâr o Ağüai Bakiyesi, Sivas aşar bakiyesi, kısmen “de evvelce zlardan satılamayip hazinede ka- lan tahvillerin terhini ve seir karşılık ları fazlaları, 10 — Deyçe Bankt'an 1911-1912 se- nelerinde üç milyon üç bin'lira karşılı. ğı kısmen gümrükler varidatından ev- İ welki karşılıklar temin edildikten son ra bakiyeside bir sene sonra tadat edi lecek olan Ağnam hasilatından hazine tavili rehin mukabilinde, 1 — Fenerler idaresinden 1013 sene sinde beşyüz bin altın karşılığı, Fener ler idaresi hasilâtından hükümet his- sesi, bu hisse 16 da yedisi hükümete ait olduğundan bu hisse fenerler ajanela- rının yı faizlerine kifayet etme re sülmali imha için karşılık kazadığı be siben anlaşıldığı halde fenerler işletme imtiyazınn bu avenelar hükümet hesse leriyle itfa edilinceye kadar — ki ebe diyet ifade eder — temdit edildiği bu mukavelede münderiçtir. Mukaveleyi meclis enciknenleri senelerce tetkik et- mediğinden tasdiksiz kalmış bu suretle meşrutiyetin yedi senelik istikraz işle ri 76 milyon sekiz yüz altmış dört bin küsur Tiraya baliğ olmuştur, Avansların bir kısım uzun vadeli iş- tikrazlar ile kapatılmış isede bir krsmı kendi karşılıklarila devam ederek Cüm huriyet idaresine devredilmiştir. Bu avansların alınmasını başlıca se- bep istikraz karşılıkla geniş, mikyasta düyunu umumiye idaresine tahsis edil diğinden sene nihayetindö' “karşılık fazlalarmı istirdada kadar tahamnüI edilemiyerek daba evvel yüksek faiz devlete ait parayi avansı Şeklinde ala rak sene nihüyetinde mahsup ediler dü yünü umümiyeye avanmları mahi- yettedir. Diğeri kısa vadeli ikraz- dar, Gerek Abdülhamit ve gerek meşruti yet istikrazları yüzde 70 den başlıyarak yüzde 85 e kadar muhtelif kıymetlerle ihraç edildiği, komisyon, tap ücreti, a Giyo ve sair masraflar da nazarı dikka te alınırsa bu iki devrin yaptığı istik- razların hasılı yüzde 30 noksiniyle he- sabedilebilir. Bazı mukavelelerde istikraz besılın- dan eşya müluyaa etmek ve © memilc- ketin fabrikalarına siparişler vermek ve istikraz dahilde yapılacak bir iş için ise bebemehal toptan ve ögtürü bir bedel mukabilinde parayi ikraz eden memleketin teahhütlerine vermek arte arr vardır. Yine bir kasım istikrazlarda ipatiyaz li şirketlerin haksız taleplerini lehleri- ne olarak kabul ederek hemen hal €t- mek, veya yeniden imtiyaz vermek ve yahut mevcut imtiyazları Jehlerinc ola rak genişlettirmek, tarifelerini artır” mak kayıt ve şartlarına ve teati edilen mektuplara ve karara istikraz mukave- lelerinde oka tesadüf edilir. Bu devreye ait olen mülâçhazama şu iki noktayi da ilâve etmekte fayda görürüm: o a istikrazmdan harbi x üzerine Paris mileşseçıti m”'i- yesinden henüz almamıyap bekiyelerin araştırılması, harbi umumi içinde Bağ dat inşaat şirketine Toros öi Sep ril inşası için maliyeden verilen 3 Mil yon liralık avans hesabi. ği Gerek Berlin müahedesiyle ve gere! Balkan harbinden sonra Londra muahe Aesiyle başka memleketlere tefrik edi- 30 Nisan Dün Lady Francis Beekman'ın avu- katı geldi. Yalnız kendisi avukat de- İsmini kartında okudum. Anla- Dorothy, dedi ki: — Bu adam tıpkı buranın Mulen rujuna benziyor! Sahi, adam bu halile tıpkı bir yek üdinmzliğin MAYIS 1933 selerini tamam (vermelerinden bizim i menbalarımızın mek icabeder. Bunları, imkâf? ve za- man İle araştırmak maliye ve hariciye mizin işidir. Dördüncü devre: Harbi umumiye dahil olduktan Mon doros mütarekesine kadar yapılan mua meleler ile Cümhuriyet idaresinin İs- tanbula hakim olduğu güne kadar İs- tanbul idaresinin marifetleri : 1.— 1915 senesinde Avusturya - Ma- caristan bankalarının verdiği avans 5. milyon altın harp içerisinde Almanların harp masrafına ve bilhassa İrak Filis- tin cephelerine yardım olarak yendiği altınlar muahede ile ibra edi! bunlardan fazla baheştmiyeceğim. 1.— Dahili muamele ve neticeleri, 1.— 1914 il4 1917 senelerinde muhte- lif tertiplere çikarılmış evrakı nakdiye 158,000,000. Bu evrakı — nakdiye harp masrafı için müttefiklerden bir yardım teahhüdü almaksızm harbe girildiği i çin kâğıt çıkarmak zarâreti dolayisiyle Almanlarla aktedilen mali mukavelele- rele mezkür meblâğın sulhun aktinden altı ay sonra bu evrakı nakdiyc hamil- leriyle mübadele etmek üzre İstanbul- da düyunu umumiye idaresine teslim edilmiş, diğer tertiplerin karşılığı da sufi aktinden sönta mühtelif tarih. “lerde bedeli ödenmek üzre Alman ba gine tahvilâtr yine düyunu © umumiye emrine verilmişti. Neticede gerek bu altınların ve gerek Alman hazins tahvil lerinin mukabilini uzun vadeli istikra za kalbederek Türklerin barları “asır larca ödemesi mükedder idi; Versay muahedesi Almanları. bu teahhütlerin den ibre ve hazine tahvillerini küküm- süz bırakmıştır. İstanbulun — işaglinde mubasım devletler düyunu umümiyede “Türk evrakı nakdiyesi birinci tertibi ha #nillerinin hesebına emanet bulunan al tınları Londraya nakletmiş ve düyuru umumiye de bi ime seyirci kalmıştır. Bu suretle evrakı nakdiye karşılık- siz olarak yalnız Türklerin omuzların- da bırakıldı. 2— Harbi umuminin üçüncü muame lesi vatandaşlardan aldığı tekâlifi hâr- biye vesaiti nakliye, aşar iaşe emsalleri ve tenhhüdet bedelleriyle maaş, mas- raf terakümleri bu meblâğ maliye na- zaretinin hesabına göre 45 milyon lira yi mütecavız idi. Bu hesabi Ankara i- dareleri 1336 senesinden itibaren esha br istihkâkinm veya köylerinin vergi borçlarına mahsup suretiyle ve sonra da mahsubu umumi O kanuniyle geniş mikyasta mahsup yaparak kalan cüzi bakiyeyi de tasfiyei düyun £ tahviline raptederek mehma emkân vatandaşla rn matlüplarına cevap vermiştir. 3.— Dördüncü muamelesi 18,000,000 #milyonluk istikraz dahili a) bun dan yalnız bir buçuk senelik faizi ver- mis restilma! ile diğer faizlerini olduğu gibi bısakmıştır. Bu istikrazın faizi al im ve karşılığı oda ağnam basilâtm- dan hazineye kalan kısmından olacak 4. damadm Oo düyunu © umemi- yeden aldığı avans takriben iki milyon İira, bu para ile kuvayi inzibatiye teş kil edeceğinden işgal kumumdanlarının muvafakat ve yardımlariyle alınmış. Karşılığı aykeri demir yolları anbarla & da dahil olmek üzre (o İstanbuldaki anbarlarda devlet meli olân eşyanın sa taş muamelâti satılmış ve para veril. mistir, 5— Osmanlı bankasından meşrut be sabr eariden başka iki defa da iki bu- çuk milyon lirahk avans, | Bunların karşılığı kismen satılacak €şya bedelinden ve mühim kısmı da ie tikraz dahili kuponları için olan altınları rehin vermek suretiyle. $— İetikrazı dahili kuponları bedeli için Osmen'r bankasına bırakılmış olan 460 bin altından © 80 bin altının rehin fazlası âktedilerek işgal kumandenları- Din talebi Üzerine ve düyemu umumiye pin delâletiyle satılarak tutari Demat ükümetine » verilmiştir. Kalan 380 bin altmı elden kaçmma- mak için Ankara hükümeti Istanbula vaziyet etmeden evvel rehin bedelleri- ni vererek altınları bedel mukabilinde almış ve Ankaraya nakletmiştir. 71.— Damet Ferit İstanbulda bulunan Ziraat Banlmer merkez vezmesinden al dığı 1,500,000 Vira, karşılığı yoktur ve İstanbul idaresi bu paradan birimi ver. memiştir. Bu dahili muamelelerin yekün AL ani ve e alınan altın hariç olmak 000,000 mile Yiradır. Satılan altın bedelleri hariçtir. İstiklâl muharebeleri böyük zaferle bittiği zaman büyük Gazinin yeni Ira e Yer 3 — Yalnız bunun yeldeğirmeninden bir farkı var: hem daha fazla gürültü diyor, hem de kendi rüzgürile dönü. yor! Büyük Millet Meclisinde Hasan Fehmi B.in nutku bankasından 1912 - | len düyunu umumiye mürettebat bis | cağı Türki düyanu umumiye cephe- sinden şimdiye kadar izah | eylediğim balaşıklığın içinde idi. Harici borçlar. dan 6 tarihe kadar ödenmiş olanlardan gayri mısır vergisiyle alınmış paralar da yine dışarıda olmak üzre 161,303/833 lira baş paradan müterakim faizlerden ibaret düyunu umumiye işiyle karşılaş tı. Son altın bütçe olan 1330, 2914, se- nesi düyunu umumiye bütçesindeki bir senelik müretteba faiz ve amortişman- lar ile idare masrafı 11,4004000 altın- dır. Bu sene devletin umum varidat 32,600,000 altındır. Sulh kongresinin haledeceği işler arasında bir de bu dev e dü- yamu umumiye İşleri mevcuttu. Bu me- selenin üç büyük yüzü vardı 1.— Borcun aslı ve nası) taksim cdi- leceği, 2— Düyunu umumiye © mücesesesi ve onun haiz olduğu imtiyazlar ile ha miller emrine bu idareye terk veya tah sisan tevdi edilmiş vergi ve sesim men baları bunları hariç rehinler kelimesiy- le ifade ediyorlardı. 3.— Senelik mürettebatın hangi cins para ile hesap olunacağı meselesi. Di- ğer bir ifade ile kuponlar meselesiy: Uzun muharebelerde gençliğini şehit vermiş bir millet, istilâlar altında ra- mwreleri harap olmuş bir vatan için bundan daha fena bir miras tasavvür olunur mu? İşte Cümhuriyet bu berbat mirası ister istemez eline alarak halet mek çarelerini aradı. Düyunu umumiye imtiyazatına dökun mak Türkiye için harabıyı mücip ola cağını söyliyenler de eksik değildi. Fa kat o büyük Gazinin saçtığı İstiklâl nu rundan istidatfarı derecesinde hisse a- Yanlar yine en başta © © büyük mürşid olduğu halde bu muğlak ve çetin mese lenin dahi diğer işler gibi hallinimu kaddts emel adettiler. senelerce alış- tılar, uğraştılar bugüçnkü hale getir- Siler, Nasıl halettiler ? * 1.— Birinci mesele, dilyunu tmumiye nin taksimi: Bu taksim işi Berlin muahedesiyle barbr üzerine Londra smahede Jerinde Türkiyeden ayrılmış yerler için imparatorluk borçlarına isabet eden se nelik mürettebattan hisse tefriki şek- Hide olmadı. Çünkü bu teksim şeklin de borçlu olan Türk devletinin resülma le ait tahvili hamllin yedinde Kâlaca- ğından senelik mürettebetta hisse gyr an diğer devlet hissesini vermediği takdirde Türk hazinesi hatta hazineye sormaksızın düyunü ümümiye miesse- sesi kendisine mevdü vergi menbaların dan bunları da ödemekte devam ediyor da. Genç Türkiye idaresi mazının düş- tüğü hatlara düşmedi, Borcun aslının yani resülmelnın taksimiyle hisse ay- rılan diğer devletlere isabet edecek mik tar için Türkiyenin sarev mutlükada ibras istedi. Bu tabif talebin gayesini sezen dü- yunu umumiye müessesesi kürrei arz erinden kopmuş gibi vaveyla kopardı İlarıçte ve dahilde dedikodukir başlar dı. Bu nevi sermaye fennen kabili tak- sim değildir. diyenler oldu. . Bin bir müşkülât (içerisinde kabili taksim olsa bile Türkiyeye mahsus- ye mı tahviller ile mübadele masarafı sekiz on milyoh Jia olacağını ve inma ne lü zum olduğunu iddia edenler de bulun du. Bunlara rağmen selâhiyetli maka- mat sermayenin taksiminde iarar etti. ve mi na tefrik edildikten sonra bekiye kalan baş para ve faiz 161,5 milyon lira mu- harebelerin başladığı bir evvelki sene variğötma göre hisseler tefrik edildi. Taksim tarihine kadar teraküm etmiş faizler de nazarı dikkate alındı. Bu wi retle faizler de dahil 107 milyon Jira Türkiye Cümbhuriyetine ve 54,5 milyon lira da Balkan devletleriyle Suriye, İ- rak, Arabistan devletlerine ayrıldı. Tür kiye hissesi diğerlerine | nisbeten çok görülürme de bunun sebebi yine idarei sabıkadır. Çünkü vergileri sakin ve mü ti olan Anadolu halkının üzerine yük“ Jenmesinden doleyi ayrılmış olan mem Deketler az vergi verdikleri için borg- tan da az hisse isabet eylemiş oldu. başladı. Bunun üzerine lied meyüs oldu ve avukata dönüp: ati, Hattı, Dorothy dedi ki: — Eğer bu telefonda istediğin numa rayı bulacağına aklın kesiyorsa hiç dur- ma... Biz kendi hesahimiza tecrübe et ik, bulamadık. Ha duvardan numara İs temişsin, ha bu telefondan! O telefonla konuştu, Dorothy ile ben de giyinmeğe gittik. Adam telefonu bi- Birdikten sonra bir benim odamın kapı sma, bir Dorothy'nin odasının kapısına koştu, mütemadiyen ağladı ve bir çok konuştu. Fakat artık iş yeniliğini kay- bettiği için biz oralı olmadık. Derken kapı bir daha vuruldu, onun kapıya koştuğunu işittik, biz de ne ölu- yor diye salona girdik, girdiğimize iyi ettik, çünkü manzara cidden görülmeğe Biyıktı, Bu sefer başka bir Fransız gel- mişti, Yeni gelen Fransız; “Babe...” di- ye haykırp avukatın boynuna serilip | Dr. A. KUTİE Karaköy Börekçi fırma sıras (2648) 5; Üsküdar 2 inci sulh hukuk ğinden: Kuzguncukta Taht sokağında 24'No. Tu hanede 26-1-932 tarihinde vefat eden ve” sine mahkememizce vaziyet lunan Katina hanımdan alacak * iddiasında bulunanların bir S raset iddiasından bulunanları! mah zarfıtida vesaik ve sene: niyelerile birlikte Üsküdar # hukuk hâkimliğine müracaat ri ve aksi halde kanunu mede: vadı mabsusası alıkâmı tatbik ğı ilân olunur. Fatih içrasmdin : İksan tih At pazarında Refahiye cat 85 No. hanede Mukim iken belei Jen ikameti meçhul kalmasına Jânen tebliğat icrasına karar Hüseyin Hüsnü efendinin ta dari itibaren 15 gün zarfında etmediği bizzat veyahut bil vel razda bulunmadığı takdirde koi nün bitanima mebni kendisine edilmiş addelunarak muamelei # devam ve hanenin tahliye cdile olunur. İstanbu! asliye mahkemesi bi kuk: dairesinden : Müddei Ale mik Şimit daymon fabrikası ve sin vekilleri Gabay Biraderler) ten avukat İbrahim Beyin mid Pangaltıda Vali konağı caddesi dam Sakelaridi Apartman 1 Nos Laski efenâi aleyhine ikame alacak davasından dolayi tebtiği #i davetiyenin mümaileyh B, fendinin iksmetgâhr bazırmın yeti h iğne tebliğine ii rilmiş olduğundan tahkikatın bulunduğu 20-6-933 terihine mük Ir günü saat 14 te bizzat gel ya bir vekil göndermedliği takt kında müsmelei giyabiyeye de leceği tebliğ makamına kaim zere keyfiyet ilân olunur. (3634) ZAYİ — Bisilletimin 2492 Ne. sayi olmuştur. Hükmü yoktur. yoki Bağdat caddesi No. 165 hil olmak üzre 161,5 kusür mil, sehedi ecnebilerin elinde mahfu# nacajınıdan şimdiki mesut neti ha çok müşkül ve belki de daba veya tahsisan tevdi edilmiş olar hıklar bunun en mühimi mahreni namesi meseleleri Ankara idaresi cendi eenriride üye vekâletine raptederek bütün Iitinı eline almak süretiyle ka rivaki ihdas eylemişti. Düyunü miye meclisi bunu geçici 2: beraber müteaddit protestolar de geri durmadı. Gerek mahrem karamamesi ve diğer mukavelenamelerin mehi hakkında Lozan muahedesine dercedilmemesine çok dikkat den bü mübim mesele hamille r kiye arasında muallel bir vazi; mış olması temin edilmişti. .Cümhuriyet hükümeti her sen# vakileri biraz daha tevsi ederek sene içerisinde d umumi Hinde vetmrinde vi bir varidat madı. 1928 itilifnamesi de bu vee imtiyazatı hulukan iptal fi Üçüncü cephesi kuponlar m Türkiyeye ayrılmış olan 107 m . meselesi idi Mi buna kapanlar si deniliyordu. (1) Mais papa, elles mantes” Yani “Ama babi, güzel kızlarl.”