5 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Beynelmilel Lucerne konferansı Londra cihan (iktisat konfaransının devam ettiği bir sırada bu konferan- sa nasıl ehemmiyet veriliyor ise rad- yo dünyasının da ümit ve ümitsielik- İe neticesini beklediği bir beynelmi- lel radyo konferansının İsviçredeki e şehrinde devam etmekte ol- Yağa karilerimize kısaca bildirilmiş- ti. 4 Konferansa 15 Mayısta başlanıl- mış ve bugüne kadar bir çok müşkülâ ta rastlanıldı. Konferansa riyaset e- den Amerikalı Mister A, Murry'nin İyi taktili sayesinde konferans inki- taa uğramamıştır. Konferansın bozulmasına Rus azaların bazı noktalarda rı sebep olmakta idi. Amerikalı Reis Mister Murry'nin büyük soğuk kanlı- lık ve Ruslarm kabul edilmiyecek tek iflerine karşı hüsmü niyetle yaptığı ve kabul ettirmeğe muvaffak olduğu tekliflerile vaziyeti kurtarmıştır. Bi Avrupa mecmuaları Mister Murry'yi idaresinden — dolayi alkışla” maktadırlar. Ibtil⣠en çok Rusların kullandık- ları yüksek dalğalar üzerinde vuku bulmuştur. Bu dalgakırda yalnız 15 kuv- vetli dalgalı istasyon bulunması lâzım gelirken bunların beşini Ruslar işğal etmek istiyorlar. En son yapılan tek- lifte Rusların hiç olmazsa bu dalga- larda bir merkezden sarfı nazar et- meleri teklif edilmiştir. İkinci bir ihtilâf ta İngiltere ile Kransa arasında olmuştur. Fransızlar o yüksek dalgalarda kendilerine iki merkez verilmesini tek lif etmişler ise de buna İngilizler ra- 21 olmamışlardır. Bu meyanda memnuniyetle haber alıyoruz ki İltanbul merkezine dalga sı yakın bulunup bizi Avrupaya din- letmiye mani olan Lüksenburg merke zinin şimdiki çalıştığı (1190) metre dalgada bırakılmıyacağı “ anlaşılmış Lüksenburg biz olduğu gibi İsviç- re ve İslanda'da bulunan Monte Ce- Beri ve Reykjavik istasyonları da hatsrz etmekle imiş. Bu mem- murahhasları Lüksemburg dalğasının kısaya tahvilini lerdir. Lwcerne konferansında kati olarak | az çek dalgalarm birbirini taciz etmemesi temin edilmiş bulu- huyer, Fakat bütün dalğaların ne su- Londra mektupları Viyana'da bir müsabaka Avrupa radyolarında her zaman mükâfat mukabilinde müsabaka lar yapılır. Bugünlerde £ Viyana radyosunda da yeni bir müsabaka | yapılmaktadır. Müsabaka mevzua şadar: “Viyananın Türkler tarafından muhasarası tasvir edilecek ve bir | skeç halinde hazırlanan bu tarihi | vak'ayı en iyi anlatanın eseri Vi- " yanayı muhasara eti i Viyana radyosunda temsil olarak umuma dinletilecektir. Müsabaka- yı kazanana mükâfat olarak rad- yo şirketi tarafından 1000 Şilin verilecektir. Şimdiye kadar yüz den fazla eser hazırlanmıştır. Avusturya hükümetinin radyo ile tamimi 19 Haziran günü Avusturya hükü- meti fevkalâde bir toplantı yapmış ve toplantı neticesinde halka bildirilme- si lâzım gelen kararlar radyo vasıta- sile neşredilmiştir. Mikrofonda Avus- turya Adliye ve Maarif nazırı vekili Mr. Kurt Schuschnig beyannameyi o | kkumuştur. İ Bu tamim gazetelerde bir gün son- ra intişar etmiştir. Çekoslovak radyosu ve reklâm Çekoslovak radyoları lisan itiba- rile dünya radyolarmın en zengini bulunmaktadır. Prag merkezinde Çek ve Alman lisanları muntazaman kul- lanılır, haftada bir kaç gün Fransız, Rus ve İngiliz lisanlarile propaganda lar yapılır. Bazan Leh ve Sırp lisan ları da istimal olunur. Bratislava merkezinde de İslâvca, Macarca, Almanca. Kaşova islasyo- ancak konferan- #in sonunda anlaşılacaktır. Konferansta hususi Fransız mer- kezlerine hiç bir dalga müsaade edil- memiştir. Bu hesapça bir yangın neticesin. de yanmış ve dinleyicilerce sevilmek- t8 olan Toulouz merkezinin yeniden faaliyetine imkân görülemiyor. Konferansta daha bir çok şeylere karar verileceği muhtemeldir. Turgut NİTHAT Konferansta buhran! Doların sukutu, altından ve Fransız tutumundan ayrılmıyanlar.. Fransa ne istiyor, İngiltere ne yapıyor? (Başı 1 inci sahifede) sıtalarının tahdidi demektir. komisyonunun bütün tâli ları tahdidat meselesile meşgul, Bu- gün Alman murahhası Posse gümrük tarifelerini tetkik eden tâli komisyon- da dün Sami Beyin nutkunü mevzu- ubahis ederek, Türkiyenin sanayi sa- kasında bir tokümül devri geçirmekte olduğu hakkındaki sözlere cevap ola- rak dedi ki; İktısat kömisyon- Bi sen fazladır. i Türkiyenin sanayii teş- Cihan iktisat konferansma iştirak €den bazı muruhhaslar vaziyeti bu ka- dar tek cepheli görmektedirler. Ge- çen hafta Mac Donald, her heyetimu- rahhasanin, diger memleketlerin va- ziyetini anlaması lâzımgeldiğini söyle- mişti. Bu Alman murahhası Türkiye- nin vaziyetini, hiç te anlamak külfe- tine katlanmamış. Diger taraftan Almanlar, kendi iş- lerine elveren teklifleri sürmek» tedirler. Meselâ bir mamül eşyanın i- Dal edildiği memleketi | göstermesi hakkında muhtelif memleketler tara- fından yapılan kanunların © ilgasını istiyorlar. Bir çok memleketler itha- lât eşyasının hangi memleketten gel- diğinin o eşya üzerine yazılmasını is- tilzam eden kanunlar yapmışlardır. Bunun içindir ki Almanlar ihracat eş yalarının üzerine “MADE İN GER- MANY, yani Alman mamulâtı keli- melerini yazıyorlar. Bu kanunların ti- tahdit eden bir tedbir olduğu- sürerek kaldırılmasını istiyor- Fakat bu komisyon ve tâli komis- yon içtimaları arkasındadır ki buh- ran belirmektedir, Buhran sebebi de Amerika dolarının kıymetindeki su- esasından ayrılmıyan mem- vaziyetlerini büsbütün iş- Hafta arası Estonya da altından ayrıldı. Gerçi bu küçük Bal. tik devletinin cihan maliye âleminde büyük ehemmiyeti yoktur. Ancak al- tm etasmı muhafaza eden devletler artık bir elin parmaklarile sayılabile- cek derecede azalmıştır. Altına sap- lanıp kalan küçük devletlerden biri de iki üç gün evvel büyük bir tehlike atlattı. Holânda parası Fransanın yar- dmile altın esasını muhafaza edebil- li, Binmenaleyh ü letleri kendi doların kıymetindeki tenezzül dolayı" sile husule gelen vaziyeti tetkik et- mektedirler, Hususü içtiman ieabet © | den devletler şunlardır: Fransa, Ital- ya, Belçika, İsviçre ve Holünda. Fransız Maliye Nazırı M. Bonnet içtimadan çıktıktan sonra İngiliz Baş. vekili Mac Donald'ı görmüş ve alin devletlerinin müzakerelerinden ken- disini haberdar etmiştir. — Bir takım ihtimallerden bahsediliyor: 1 — Fransa ve Fransa etrafıma top- lanan devletlerin konferanstan bir ne. tice çıkmıyacağını söyliyerek Londra- yı terketmeleri, 2 — Konferansı, para kıymetleri. nin istikrarı hakkında bir karar ver- miye davet etmek. , 3 — Bir beyanname meşrederek va- siyeti dünya efkârumumiyesine bil- dirmek. Ve bu beyannameye İngilte- renin de iştirakini temin etmek. Filhakika Fransız taraftarları Ikon pe büyük bir kuvveti e teşkil e- ler. Bir defa paralarının altın esasına bağlı bulunması dolayısile mesele ile doğrudan doğruya alâkadar olan dev- letler vardır. Sonra Fransaya siyase- lan Küçük İtilâf gibi grup- Bunlar hep Fransaya tâ- bidirler. Binaenaleyh konferansı ter- ketmek veyahut para İstikrarı hakkın- da bir karar almak gibi meselelerde Fransa daima kendisile beraber yü- rüyecek büyük bir kitle temin edebi Tir. İngiliz Başvekili Mac Donald Fran: sızları böylö bir yolu takipten vazge- girmeğe çalışmaktadır. İngiltere bu para istikrarı bahsinde Fransa ve ta- raftarl ika arasında çikan ihtilâfta aracı rolünü © görmektedir. İngiltere Fransız zümresine iştirak etmekten çekiniyor. O zaman Ameri- kaya karşı müttehit bir Avrupa cephe- i edilmiş olacağımdan, böyle yet belki de Amerikanın kon- ın büsbütün çekilmesine sebep | olabilir diye korkulmaktadır. o Her halde İngilizler Amerikaya karşı aza- mi derecede muhterizdirler. mali ve gerek siyasi meselelerde A- merikayı idare etmeyi siyasetlerinin hedefi olarak kabul etmişlerdir. Üç günden beri bir taraftan Fransa ve altın taraftarları, diger taraftan da Amerika heyetimurahhasası arala- rında hususi surette müzakere etmek- tedirler. İngiliz Başvekili de iki heyet arasında mekik dokumaktadır. Kon- feransm mukadderatı bu temasların neticesine bağlıdır. Amerikadan istenen şudur; Ameri- kanın para istikrarına yanaşmıyacağı artık anlaşılmıştır. Faks halda si ti bir f İYET “ÇARŞAMBA Cihan Radyo konferansına riyaset eden Mister A. Murry carca ve Lehçe konuşulmaktadır. Mısırda radyo faaliyeti Şimdiki halde Mısır da yeni radyo merkezleri imalile meşğul olmakta» dar, Merkezlerin en mühimleri İsken- deriye ve Kahirede tesis edilecektir. Bu hususta beynelmilel radyo © konfe. ransı olan Lucerne'deki toplantıda bazır bulunan Mısır azal taksimatında kendilerine üç muhtelif dalga ayırmağa muvaffak olmuşlar- dır. Merkezlerin çalıştırma imtiyazı 10 sene müdetle bir İngiliz grupuna tevdi edilmiştir. İngiltere aboneleri İngilterede abone miktarı ina- nılyacak bir surette artmaktadır. A- bene odedi. 6.000.000 na yaklaşmış- tar, Yalnız Mart aymda 4.50.0600 abo- e kaydedilmiş ve abonelerin son ye- künu 5.498.700 zü bulmuştur. Bu sürat devam edecek olursa İn- giliz raydo şirketi sene nihayetinde 6.000.000 nu geçecektir. Hoparlör düşmanları Berlinde çıkan bir Yahudi gazete- si radyo aleyhinde bulunanlardan mü rekkep bir cemiyet teşkili icin adresle rini bildirmelerini ilân etmiş, fak Yahudiler aleyhinde ve Hitlerciler elinde bulunan radyoya karşı cesaret gösteren bir tek kişi çıkmamıştır. Protokolu herkesten evvel biz imza ettik| (Başı 1 inci sahifede) landiya için de acık bulnomaktndır. Lehistan Hariciye Nazırının beyanatı VARŞOVA, 4 A.A. — Pat Ajansı bil diriyor: Hariciye nazırı M. Beck gazete- cilere su beyanatta bulunmuştur istan, Türkiye, Efganistan, Es- &tonya İran, Romanya, ve Sov- yet Rusya tarafından imza edilmiş olan ve mütecavizin tarifine muteallik bulu- Ban mukavelenameyi pek mühim ve ka: tiyyen müsbet mahiyette siyasi bir hü cet telâkki ederim. Şarka ait mntakavi misaklar sistemi içinde hu mukavelena- me, sulhun bilfiil tensikine matuf mesaj- nin bir muhassalasını teşkil ediyor. Mu- kavelenamenin şamil olduğu memleket- lerin coğrafi i onun ehemmiyetini en ziyade tekarüz ettiren noktasıdır. Hasantan Lehistana teallüku itibariyle bu mukavelensme Sovyet Rusya ile Le- histan arasında mevcut olan münaseba- tn heran daha müsait bir surette inki- şaf etmesinin esasını teskil etmis olan misaklar serisinin mantıki bir neticesi- dir. Bu misaklar Kelloy misakmın daha evvel tahakkuk ettirilmesi demek olan 1929 tarihli Moskova protokalu ile ade- mi tecavüz mirakını ve Lehistan ile Rus- ya arasında aktedilmiş olan tuzlama iti- lâfnamesidir. Lehistan ile Romanyayı biribirine bağlıyan ittifak dolayısıyle ve Leh - Sovyet münasebatı noktai naza rından Rusya ile Romanyanın Lehistanı da alikadar eden ü siyasi ovesikayı imza etmeleri bizim isin bilhassa memnu niyeti mucip olmaktadır. Romanyada memnuniyet BÜKRESŞ, 4 A.A. — Rad j Bildiriyor 5, lor. Ajansı “i büyük bir memnuniyetle karşılamaktadırlar, Bu Perii, nin Romanya ile Rusya arasındaki mü- > tanzim yolunda pek mühim bir safha telâkki edilmektedir. Tevfik Rüştü B. in Paris ziyareti | telif merhalelex vardır. 1929 da Türkiye Tevfik o Rüstü B. in Paris seyahati me gazetelerini alâkadar etmekte am , “Matin” diyor kiz «İki hükümet adamı iki memleketi a- lâkadar eden meseleleri ve umumi tarz- da da yakın sarktaki sulh teşkilâtı etra- —————— doların bu kadar çok temevvüç ede- rek alına bağlı olan paraların vaziyet lerini de sarsmasına mâni tedbirler a- lımabileceği ileri sürülmektedir. İşte Fransa bunu istiyor, Sonra Fransızlar İngilterenin “Tavşana kaç, tazıya tut,, diyen iki yüzlü siyasetinden de usan- mış görünüyorlar, Ve para istikrar meselesinde daha kat'i bir vaziyet al- malarını istiyorlar. Her halde konfe- ransn bu yüzden buhran devresi ge- cirmekte olduğu anlaşılıyor. Buhra- nın, Briand'ın dediği gibi beynelmilel konferanslarm hususiyetlerinden olan buhranlardan biri mi, yoksa mühlik bir buhran mı olacağı yakmda anla- sılacaktır. : Ahmet ŞOKRU da dalga | Anketimize gelen cevaplar Gelen şayanı dikkat cevapları neşre devam ediyoruz 1 — Şimdiki programa biraz ilâve edil. meli ve bu ilâve geç saatte umumi musi- ki mahallerinden alınmalıdır. 2 — Umumi prosramın takriben ya- rsi şark, yarısı garp musikisi olmalıdır. 3 — Alaturkanın ağır havalarını, ala- franganın da kulaklarımızı alışmış ol- duğu İtalyan operaları ile Viyana ope vetlerini severim. 4 — Prosramda tenevvü olur her za- man ayni şeyler dinlemiyecek olursak herhangisi olursa dinlenilir. 5 — Harici proparandaya ehemmiyet verilmeli ve ecnebi lisanlarla bütün rad- yolarda olduğu gibi- konferanslar veril- mek lizımdır. Geçen akşam bir saat süren Karagöz oldukça uzundur. Karasöz yarım saati geçmemelidir. 6 — Halka Müsait olan her yerden. 7 — Cuma günleri sabah, öğle ve çay saatlerinde musiki ve bir çocuk programı yapılmalıdır. 8 — Halırımda olanlar: Eftalya H. Refik Bey, Darüttalim, Beğenmediğim de akşam üzerleri din- letilen plâkların isimleri bildirilmemesi ve Karagözün bir saat programı işgal et- mesi 9 — Dersler uygun saatlerde iyi bir Bursa Mebusu Asaf ... 1 — Saat 18 den 24 de kadar. | 2 — Nısfından azı alaturka, çoğu | 3 — Alaturkanm halk şarkılarını ağır musikisini daha beyeniyorum. A- lafranganın ve olmıyan şarkı ve gustolu operalarını. 4 — Eftalya Hanım, Cemal Kâmil Bey, Vedia Riza Hanım, Cennet Hanım, * Yesari Asım Bey, o Refik Bey talimi, Darüttalim musiki he yeti ve solo havalar çalmak şartile Mesut Cemil ve Ruşen Ferit Beyleri radyoda: dinlemek isterim. | $ — İçtimai, iktesadi ve milli ma- hiyette konferanslar ve temsiller ile monoloğlar fazlalaşmalıdır. 6 — Ümmi mahallerden her Av- rupa radyosunda olduğu gibi nakil lerin yapılması pek doğru olur. Nere- lerden vö'ne gibi bir musiki nakledil. fında görüştüler, Tevfik Rüştü B. Fran- sız » Türiç dostluk muhadesinin uzun za- manlar Apkarada beklenen tasdikini bir neticeye İsal ettiğinden dolayı M. Paul 'a memnuniyetini beyan etti. Zaten son seneler icinde, mütekabil itilâf yolunda iki memleket arasmda hay li terakkiler elde edilmiştir. Fransa ile Türkiye arasında on sene- denberi muallakta bekleyen cetin mese- | iler vardı. meselesi ehemmiyeti mahsusayı haizdi. Bir defa hudut bin kilometre kadar bir saha dahilinde vza- yor. Onun için bu meseleyi halletmekte açık bir tesriki mesai zihniyeti lâzımdır. Ancak 1929 da, yani Lausanne mua- hedesinin imzasından altı sene sonra hu- dutlar kat'i sus tesbit edildi. Fransa ile Türkiye arasında bundan daha »z mühim olmıyan meseleler de doğrudan doğruya müzakerelerle #örü- şüldü: 1929 ticaret muahedesi, 1930 hâ- kem muahedesi, 1932 Süriyedeki emlâk mukavelesi, inde demiryolu mukavelesi nasebatında mühim inkişaflar o bekleni- yor. Tevfik Rüstü B. in Parisi ziyareti yeni bir muahede aktinin başlangıcıdır. Hareketinden sonra müzakerleri Türki- yenin Paristeki sefiri idare edecektir. «Türk vekilinin ziyaretine bütün bir ehemmiyet vermek lâzımdır. Bu sadece emperiyalist politikasmın nüfuzu altm- da, birinci Francois'danberi memleketi- mizi Türkiyeye bağlıyan münasebetler gevşemiş ve padişah Almanlarla beraber ulu orta bir safa gecince tam hâsıl olmuştu, Sulh muahedesinin imza- sından bir kac sene sonradır ki, tabii mü nasebatımız tekrar başladı. Bu münase- betlerin samimiyetinin inkisafında muh- Süriye hududunun tahdidi protokol ayni sene içinde bir Ticaret Munhedesi, 1930 da bir hâkem ve dostluk mukavele. si, 1932 de Süriyedeki emlâk ve ayni se- ne içinde demiryolu mukavelesi ve saire, Eskiden Fransa İstanbulu Rus hırsına karşı himaye ediyordu. Fakat bugün böy bir şey yoktur. Onun içindir ki tam bir itimat ve müşterek bir gaye içinde Fran- sız - Türk - Sovyet münasebetleri inki- saf etmektedir. Türk » Fransız dostluğunun canlan- ması Moskova ile aktedilen ademi teca- vüz misakınmn doğrudan doğruya bir ne- tcesi sayılabilir. Bu da on altmeı asra kadar cıkan Fransız siyasetinin sadece takip ettiği bir yel değil, sonrası Fransasmmn bütün Avrupaya yapılma: n: görmek istediği sulh şebekesinin inki elinden gelen bütün mesaiyi sar- fetmiş olmasının hir neticesidir. Fransa ile ticari müzakeremiz PARIS, 4 A.A. — M. Paul Boncour, dün Fransanın Ankara sefirini kabul et- mesini şirketin reyine bırakıyorum. Yalnız. dans musikisinin de nakline taraftarım. 7 — Cuma günleri üç saat kadar musiki olmalıdır. 8 — Eftalya Hanım, Refik Bey ta- kımı, Osman pehlivan (bizzat söyle- memek şartile), © Hanım. Ho- şuma gitmiyen gazel ve uzun meler ve programdaki yeknasal 9 — Dersi takip eden arkadaş ve | tanıdığım yoktur. 10 — Ciddi olmak şartile kadın da, erkek te olabilir. Bebek Dereboyu $ No. Firaz HAKKI ».. 1 — Istanbul radyosunun şimdiki İ çalıştığı saatlerde ediyorum. 2 — Programım üçte ikisi alafran- ga olmalı. 3 — Alaturka (saatleri, güzel ve muvaffak olunur parçalara, tahsis © dilmelidir. Alafranganın dans musiki- si proğramın çoğunu teşkil etmelidir. 4 — En sevdiğim radyo hanende- çalışmasını tercih si H. Riza Hanımla sazende Sadi Beydir. S5 — Proğ iden başka konferans, güzel şiir ve monoloğ, ka- ragöz, edebi bir tefrika, tiyatro na- killeri, ve ajansın bulunmasını arzu ederdim. 6 — Umumi mahallerden nakiller yapılmasına taraftarım. İstanbulun musiki bulunan, büyük lokanta gibi semtlerinden Radyo şirketi konseri çin daimi kablo tesis etmeli ve nakil- lerin çoğunu da dans musikisi teşkil etmelidir. 7 — Cuma günleri gündüz neşri» yatı olması taraftarıyım. Ve bu neş- riyat alafranga hoş bir programla ol- malıdır. 8 — Şimdiki halde radyo progra- mının plâk neşriyatı hoşuma gidiyor. En beğenmediğim alaturka gazeli konseridir. 9 — Radyoda ders takip edemedi- ğim için bu suale muvafık bir cevap veremiyeceğim. 10 — Spiker kadm olmalıdır. Balıkesir: N. B. M. M. No. 177 MEHMET Cihan Radyo konferansının aktedild iği Lucern şehrine bir bakış... Londra konferansının mukadderatı (Basri inci sahifede) İran, Lehistan, Romanyü, — Estonya, Litvanya, Afganistan arasında dün imzalanan Londra mukavelesi konfe- ransın en ehemmiyetli neticesidir. Bu makavelenin imzası üzerine konfe- ransta bir zat şunu söyledi: — Nihayet konferans kısır değil mige ss. Ahmet ŞÜKRÜ ... LONDRA, 4 (A. A.) — Murahhas- lar M. Roosevelt'in ateşli ve açık be- yanı murahhaslar etraflarmı yoklamalar. la geçirmişler ve tedbir almak husu- sunda bir karar vermemişlerdir. M. Rist, gazetecilere M. Roosevelt” in beyanatından bilhassa © Fransayı kastettiği zannında olduğunu söyle- miş, Fransanın Amerikadan bir şey is temediğini etmiştir. Esasen konferans muhiti, Amerika nın Amerika tarafından tutulmasını temin etmek istiyen altın esasa bağ- lı devletlere son darbe olarak telâkki etmektedir. Komisyon ve tâli komisyon reisleri işlerini hafta ortasma kadar geri bı- rakmak mecburiyetinde kalmışlardır. hiç bir hatip müzakerelere de- vam için ismini yazdırmış değildir. Konferans koridorlarında dün ak- şam intibalara açıkça bedbin idi. Ve konferansın tehir edileceği rivayetle» ri dolaşmaktadır. M. Mac Donald, müzakeratın inkı- taa uğramaması için şüphesiz elinden geleni yapacaktır. Zaten şimdiki hal de konferansta mütehassıslar içtima- larına başlanacak, heyetimurahhasa reislerinin o yakında © memleketlerine dönecekleri söylenmektedir. Evvelâ istikrar. . LONDRA, 4 (A. A.) — Amerika- nım menfi cevabı ilk tesir olarak kon- ferans mesaisini yavaşlattı. ımadi komisyonun ti- caret siyaseti tâli komisyonu ittifakla perşembeye kadar tehir edildi. Tâli komisyon para istikrarı meselesi hal- ledilmedikçe hiç bir iktisadi mesele- in halledilmek imkânı olmadığı ka- naatindedir. Bu misalin bir çok tâli omisyonlar tarafından takip edilece- ği zannediliyor. Beynelmilel bir para ölçüsü LONDRA, 4 (A. A.) — İnzil İmparatorluğu Ticaret Odaları kong- resini hazırlıyacak olan komisyonu bir rapor neşretmiştir. Bu raporda, rekabet için kambiyo düşüklüğünün feci tesirlerinden kurtulmak üzere beynelmilel bir altın ölçüsüne gelmek lüzumu kaydedilmektedir. LONDRA, 4 (A. A.) — Beynelmi- lel bir para ölçüsü temini için tesi edilmiş olan teknik tâli komitenin li komisyonu toplantısında, dün, Fran sayı temsil edenler bulunmamışlardır. Londra Borsası e LONDRA, 4 (A. A.) — Dolar ve- | dönecektir. ından sarsılmışlardır. Dün sabah | ziyeli pek karışık (olmuştur. Sabah 4.95'o kadar inmiş, sonra bir İngiliz lirası 4,44 olarak yükselerek kalmış- tır. Frank hafifçe oyniyarak 86,12 olmuştur. S Holânda florini 8,43 te kapanmış- tır, Esham Borsası kapanmıştır. Sahah- leyin dolarm düşmesi, iptidai madde- ler eshamının yükselmesine sebep ol- muştur. Altına sadık kalacaklar LONDRA, 4 (A. A.) — Havas A- jansı bildiriyor: Altın mikyasma sadık olan memle- ketler mümessilleri saat o 16.30 da müşterek bir tebliğ imzaladılar. Bun- da hükümetlerinin altm o mikyasını muhafaza etmek azminden bahsedil- mekte ve merkezi bankalardan bu kararın azami surette tesir hâsıl ode- bilmesi için daimi temas halinde bu- lunmaları istenilmektedir. Dostça çekil NEW - YORK, 4(A A) —M. Walter Lippman, Londradan Herald Tribun'e göndermiş olduğu bir maka lede M. Roosevelt'e rakip olarak ay- rılmaktan ise dost olarak çekilmek müreççah olduğundan dolayı konfe- ransın tehiri hususunda bizzat öna- yak olmasını tavsiye etmektedir. Hiç bir konferansta görülmemiş şey PARİS, 4 (A. A.) — Havas Ajan sından: Petit Parisien gazetesinin düşün- cesine göre beynelmilel konferanslar İ tarihinde bir eşi daha görülmemiş ©- lan Amerika beyannamesi Londra konferansının kabul ettiği | Pittman takriri ile kat'i bir tezat teşkil etmek” tedir. Londra - İstanbul Yolu (Başı Linci sahifede) idare heyetinden Şükrü Âli B.le birlikte vali Muhittin B. i ziyaret etmiştir. M. Bradley Muhittin Be- ye Edirne - İstanbul yolunun pek fena bir halde bulunduğundan bahsetmiş, Vali B.de bu yolun nihayet iki seneye kadar yapılabi- leceğini İstanbul - Silivri yolunun da bir buçuk seneye kadar ikmal edileceğini lemiştir. Muhittin B. M. Bradley'i bugün Boğazm Anadolu sahilinde Karadenize kadar bir otomobil gezintisi yap- mağa davet etmiştir. İngiliz sefiri Sir George Clark, M. Bradley ve kerimesi | şerefine bir öğle yeme, vermiştir. M. Bradley perşembe iü Varna veya Köstence Londraya