24 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yeni teşkilâtta dürleri orta tedrisata rapte- Maarif mü- diliyor.Maarif müdürleri 9000 kuruşa kadar maaş alacaklar. “FİATI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT lo. 26 PAZARTESİ 74 TEMMUZ 1933 Almanyada şiddetli tetbirler: Devletin haysiyet ve otorite- sine taarruz eden idam edilecek. Tel: Müdür: 2ağ1A, Yazı müdürü 24318, * N İdare ve Matham: 24310 Fransa bir dönüm Noktasında © Ahmet ŞUKRU PARIS — Büyük harpten © evvel Avrupada siyasi hayatın en bariz bir hususiyeti Fransa » Rusya ittifakı idi, len yalnızlığı ile asrın sonlarına doğ- ru Almanyanın Rusyadan ayrılarak Avusturya tarafını iltizam etmesin- den doi yalnızlığın tabii bir i idi. Almanya Fransayı o mağlüp ettikten ve 1874 senesinde Avusturya Binaenaleyh 1870 senesinden yalnızlık hayatı yaşıyan Fransa ile 1890 senesi: Almanyadan kat'i surette ayrılan Rusyanm, biri bu Al man dünyasının şarkında, digeri de garbinde bulunan bu iki büyük devle- araya gelmeleri zaruri idi, tin bi ber, Fransa Rus i neticeyi elde 4 — Fransa Rusya yı ve Amerika ile itlâflar ss |Çivril'deki zelzele zanne- siyasi itilâflara girmekten ekine. İngilterenin de Fransaya istediği em- niyeti temin etmek yolundaki taahhü- dut bir sahaya münhaar İngiltere, Fransanın iztediği histan hudutlarını kefalet aş mamıştır. Binaenaleyh denilel ki Fransanın harpten sonra İlci tini harpten eyvelki bir yük şark devleti yerinğ ikame etmesi yolundaki siyaseti bütün O manasile müspet bir netice vermemiştir. Bunun- la beraber Frapsızlar yakin zaman. lara kadar İngiltere ve Amerikadan koparabildikleri yardımla rek Rus dostluğuna iltifat lerdi. 3 — Fransanın üçüncü emniyet â- Ji, Belçika, İtilâf ve Lehis- tam gibi elti akalin dazlak rak Avrupada bir ittifak meydana bu, Fransanın Avrupada vaziyetini takviye ediyor. Ancak bu, daima büyük fedakâr- lıklarla takviye edilmeğe muhtaç bir teşekküldür. Fransa harpten sonra Rusyayı ter. ketmekle beraber, harpten evvel Rus dostluğunun Fransaya temin ettiği faydaları hatırlıyarak bunun ihyası- na taraftar olan zümre daima eksik almamıştır. Ancak bir çok amiller bu- na engeldi. Birdefa Rusyann yeni siyasi ve Iltısadi sistemi çok aykırı lar ihtilâfı var. maya teşkilât sız, zayıf ve Fransa İçin kuvvet teşkil edecek bir unsur olmaktan (ziyade il yı korkut bir ihtimal halindedir. Bir aralık Al- manların Versailles muahedesinin in- tikammı almak için Rusya ile beraber istiyen Fakat Almanya da siyasi hedeflerine varmak için başka yollardan yürüme- yi faydalı buldu. Harpten (o mağlöp ve münhezim çıkan o Almanya işin beliki bir şark siyaseti bir macera caktı. Bununla beraber, & Rusya ile Almanya © arasındalj samimi değilse de normal olmakta yik ile ekspluvate ediyorlardı. Bu fe- İlket arkadaşlığı iki memleket arasın- (Devamı 2 inci sahifede) “ei |On dört köy kâmilen mahvoldu, sarsıntı AKALAN AKARAK AAA AK Fransa da Türk istiklâl ve hakimi- || Istirak ediyor . . e ... . Londrada imzaladığımız yetinin imza edildiği gün Mm Fransa da giriyor. Bugünkü bayramımız hararetle tes'it edilecektir Merasime Lozan sulhünün fatihi İsmet Paşa Hazretleri de davet edildi M. Henderson ve M. Paul Boncour PARIS, 23 A.A. — Havas Ajan- bildiriyo: “a. Paul önccur dün sabah M. Henderson'a bir kahvaltı ikram etihiştir. Ziyafette M. Politis de vardı, Kahvaltıda M. Henderson Ro- (Devamı 5 inci sahifede) "Milliyet'in tarihi resimler kolleksiy onundan : | İsmet Paşa Lausanne'da İş Kanunu Türk istiklâlini ve Türk varlığını kayıtsız ve şartsız teyit ve kabul eden ——.. muahedenameyi imza ediyor... Âli İktısat Meclisinde Bügün 24 tonmuz 933... Luüsanne | muahede imza ettirdiler, Bu mua örüşülüyor sulhünün onuncu yıldönümüne giri- | hede, nefes almak hakkı bile çok bugün görüşülüy yoruz.. Umumi harpten ezilmiş, | görülen Türkün idam kararnamesi parçalanmış olarak çıkmıştık. Ya- | idi. 4 Osmanlı hükümeti, bu hülemü iti razuz kabul etti ve kendi ipini ken di elile çekerek tarihteki mağ'um hayatına nihayet verdi, Bu osnada Ankarada bir avuç (Devamı 5 inci sayıfada) Memleket, Kimsede ilerisi için ümit yoktu.. Galip Avrupa devletleri, korkak ye hain padişahm kadavra hâlinö gelen hükümetine“ “Sevr” de bir AN Iktısat Meclisinde Vehbi ve Murat Beyler dildiğindendaha tahripkâr man meselesini görüşecek ve İş kanunu lâyihası, iş yasası, mecli- sin bünyesile umumi kâtiplik teş- kilâtının alacağı şekle âit raporle- rmı Başvekâlete. takdim edecek ve bu devreye ait mesaisini bitire- cektir. Azadan bir kısmı yarın şehrimize avdet edeceklerdir. devam edivor.. İmdat heyetleri gitti Yaralılar Denizli'ye getirildi kindedir. Hafif sarsıntılar devam etmektedir. Halkın heyecanı geç- memiştir. Zelzele neticesinde 14 köy kâmilen mahvolmuş, birçok binalar yıkılmış, yıkılmıyan bina- lar da oturulamıyacak kadar teh- likeli Aa İnsan tele- fatı azdır. yaralılar Denizli- (5 ye nakledilmişlerdir. Pek çok hay- van telef olmuştur. Telef olan hay- vanların kısmı âzamı sığır ve eşek Gir. Hükümet ve Hilâliahmer zelze leden müteessir olan köylere im- dat ve muavenet heyetleri gönder- miştir. Denizli valisi Fuat Bey de K ayrıca sıhhi bir imdat heyetile felâ- | Yaralıların nakledildiği Deniz. © kete uğrayan köyleri dolaşmış, köy |! liden br görünüş lüye yapili ve muavenette bu» İ DENİZLİ, 23 (Milliyet) — Çiv- | lunmuş, çadır ve yiyecek tevziati- (4 ril mıntakasındaki zelzelenin e | Yo laa şi ula medi tığı zarar ve hasar tahminin fev- (Devam: 2 inci sahifede) — Pr AA MOSKOVA, 23 (A.A.) — Türk spor heyeti tam kadrosu ile 22 tem- muz gecesi Leningrada hareket etmiş tir. HARA EREN Yıldönümü O münasebetile Müşir Fevzi Pş. Hz. ile Hari- ciye, Adliye Vekilleri ve Re- cep B. in ibtisasları sor haber lerimizdedir. MAKAMLAR Galatasaraylılar Cemiyeti tarafınd an dün bir deniz teneasühü yapılmış» . Tenezsüh çok eğlenceli olmuştur. Vapur sabahleyin köprüden ine gidilmiştir. Öğleden sonra tehrar köprüye gelmiş, ve buradan Su. adiye ve Adalara gidilerek gece dönü lmüştür. Üniversite kadrosu son şeklini dün aldı Maarif Vekili: “Çalışıyoruz, beş altı gün sonra konuşacağız..,, diyor Tıp tedrisatina İstanbul tarafında teşrinievvelde başlanacaktır. Hazırlık ona göredir Maarif Vekili Doktor Reşit Galip Bey öğleden sonra Darülfünu: re ıslahat müşavirliği heyeti ile bi ak şam geç vakte kadar çalışmıştır. Dün çok esaslara son şekiller v tir. Üniversitenin bir e kadrosu tamamen tesbit edilmiş olda ğunda artık mesele mevzu müzakere teşki etmemektedir. Şimdiye kadar kad roda kalacak ve çıkacak hocaların isim leri etrafında yapılan neşriyat tahmin bu dutlarını göçmemektedir. Maarif Veli Boy Ve slahat müpavirlik heyeti bu inu ili ri Reşit Galip Bey M. Malche ile birlikte Darülfünunda kirağn bölüğünün teşrihane yapılma, telenrrür ettiğinden bu binanan tadiline başlanmıştır. Teşrinievvel ortalarında tıbbi tedri- sata İstanbul cihetinde başlanması mu- hakkak surette tekarrür ettiğinden bü- tün hazırlıklar o zamana kadar ikmal edilmiş olacaktır. Polis Bahriyeli Hasa nın ifadesini alıyor... Kadın ihtirası gene bir gencin başını yedi!.. Kocasını kaçırdı, rakibini ortadan kaldırmak istedi, kendisi de kaçtı Bir kondoktörün de ayağı kesildi Son günlerde kadın ve kadın ihtira sı yüzünden vuku bulan zabıta va 5 eelbetmeğe basla Jikayı öldüren Ari- fin, Bartında koca- latyada âşıkı ile ko cası arasmda yara- lanan kadının kor- kunç maceraları biribiri arkasma okuduk ve bunlara Bedri Efendi ve aşıkı Yeşildirekte Rüstempaşa medresesi sokağında Tahsin Bey isminde bir zat bir trikotaj fabrikası işletmektedir. Bu fabrikanm işçileri arasında Naz. miye isminde 35 yaşında bir kadm vardır. Nazmiye Hanım evlidir. Ko- cas Bursalı Hacı Mehmet Efendidir. Fakat Nazmiye Hanım evli olmasına rağmen Nuruosmaniyede bastonculuk eden Nuri Efendi isminde 22 yaşında (Devamı 5 inci sahifede) Tahsisatalınamıyor Belediye Halkevinin 30 bin lirasını niçin vermiyor? Halkevinin senelik bütçesi olan 48 bin liranın 30 bin lirasını belediye ver mektedir Belediye bu parayı yalnız geçen sene vermiş. tir. Bu sene oktru- va vergisinin lâğ- pamamıştır. Anka» rada bulunan Hal- kevi reisi Hâmit B. bu mesele hakkın- da Fırka umumi kâtipliği ile temasa ördlğii HAMİT B.