29 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

29 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Köylülerle bir arada Burdur Valisi ile arasında geçen bir kaç gün BURDUR, (Milliyet) — Valimiz Hizm Beyefendi mekteplerin tatilin den istifade ederek yanlarında Mas- rit Müdürü Neşet Zühtü Bey olmak lik bir muallim grupile köylülerle konuşmak ve vilâyet dahi- lindeki tarihi harabeleri tetkik et- mek üzere bu hafta otomobille beş günlük bir tetkik gezintisi tertip et- miştir, Bu seyahat tarihi harabeleri sine- sinde yaşatan Tefenni kazası havali- sinde olmuştur. Gezinti çok canlı ve heyecanlı geçti. İlk günü erkenden hareket eden kafile Karamanlı Nahi- yesi merkezinde bir konak vererek Te fenni kazasında gecelemiştir. Kara- manlıda Vali Bey ( Karamanlıların vücuda getirdi li süslü kü şük bir parkın güzeliğini mevzu iti- haz ederek: belediyelerin vazifeleri, köylülerin cümhuriyet devrinde eriş- tikleri cemiyet hayatına ve kavuştuk- ilklere, medeni refaha mütoal- r müsahabede bulunmuştur. Tefenni kazasında program muci- bince Merkez Gazi mektebi limi Rıza Bey, Türk tarihinin ana hat- ları mevzuu içinde; milli benlik ve milli ülkülerimizi canlandıran bir kon ferans verdi. Kazada bulunan zabi- tan ve memurin ve halkın bu konfe- Fransa ekseriyetle iştirak etmek husu- sunda gösterdiği arzu ve tezahür çok takdire değer görülmüştür. Ertesi günü Tefenni Kaymakamı Şahap Bey ve kazadan bazı zevat ta heyete işti- rak ederek otomobillerle Gölhisar ha valisine yollanılmıştır. Bugün öğleyin Horzum köyü kena- rınds bulunan harabeler gezilmiştir. Leleç Türklerinin kurdukları, Ki- biyra veya Bibriyu adalarile anılan bu şehir muazzam stadı, ve anficatr- larile, hükümdar lâhitleri ve yerlere yuvarlanmış süslü ve nakışlı sütunla- rile cidden ğörmeğe ve araştırmıya değer bir yerdir. Kadim Pizidinin (Sağalsus) a mu- asır en kuvvetli ve zengin hükümetle- rinden dördünün merkezini teşkil e- den (Kibiyra) harabelerinde büyük bir medeniyetin izi görülmektedir.Yol üstündeki Yusufça köyünde gene Va- li Bey bütün köylüleri (o toplıyarak: mahsullerinin bu seneki bereketinden Köylülerin halini, — hatırını sormuş, ve Vöriminden bahisler açarak köylü- lerden beklemekte olduğumuz yanık. lığı ve cihan buhranı karşısında göster dikleri canlı dayanıklığı ve sebepleri- ni tahlil eylemiştir. z Çiftçiliğin çok verimli asil ve milli bir meslek olduğunu — çiftçilerimizin yerli malarımıza gösterdikleri ve bunları bizzat yapmak ve gi suretile hepimizden çok milli tasarruf ve iktisada yardım ettiklerini memnu- niyetle söyliyerek ep iz sinin yeniden doğmakta olduğunu an- kati Yerli eller ihmâl edil memesini ve bırakılan kilim, dokuma, menevrek, tezgâhlarmın hemen yeni- den kurularak milli sanayii canlandır malarını ehemmiyetle tavsiye etmiş- vr. Seyehatin ikinci gi daha bir kaç köye uğranılarak nihayetsiz çamlar, soğuk pmarlar ve şirin yamaçlarla tabiatin elile süslediği bir cennet ka- dar güzel Dirmil kö; geldik. Bu- rası vilâyetin smır O köylerindendir. Temiz havası, çalışkan ve görgülü hal kile Burdurun İsviçresi olan bu köy- ceğizde iki gün kalınmıştır. Burada Vali Bey Maarif Müdürü Neşet Bey ve muallim beyler köylülerle müsaha- be yaptılar. Akşam belki beş yüz s€- nelik bir çınarın gölgesinde meşale- lerin bol ışıkları altnda o köylülerle tatlı tatlı konuşulmuş, milli oyunlar ve milli türküler söyenilerek şen bir &cce yaşanmıştır. Seyahatin üçüncü günü kapakla- rında aslan heykelleri © oturtulmuş hükümdar lâhitlerini taşıyan ve ka: yalarmda kabartılmış bir çok tarihi batıralar bulunan kozağaç, — dirmil yaylaları tetkikatile geçmiştir. Deniz yüzünden iki bin metre yükseklikte bulunan bu yaylalarda asil Türk köy- lüsünün yüksek (konuk severliğile karşılaştık. Vali Beyfendi burada et- rafa toplanan köylülere: H tn xöylülere temin ettiği Cümhuriyet Hükümetinin aşârı kal- dırmak, köylüyü mültezimlerin zül münden kurtarmak ve vergileri azalt- mak hususunda gösterdiği ve yaptığı fedakârlık ve İ; te karşı olan vazifeler Köylülerin derin bir dikkatle, can ku lağile vali beyin sözlerini dinleyişle- ri ve bu sözlerde canlanan hakikatle ri anladıkça gösterdikeri uyanıklık ve takdir hisleri görülecek bir manza ra idi. Kızıllar ve Rahat dağlarının, kdağın yeşil yamaçlarında, bol su- larla zümrütleşen bu yaylada bu ak- şam gene sayısız meşalelerin köyl erin yanık çehrelerini yıkayan ve a- sil yüzlerini parlatan bol ışıkları alt da köylüler bize, biz köylülere karşı- h milli konserer verdik. Genç mu- alimlerin oynadıkları güzel ve âhenk tar Zeybek oyunlarını Kozağai lasının gürbüz zeybekleri asil fi taşıyan milli oyunlarla mukabele et- ler. z mz beraber köylüler yin ya; amaçlarına kadar ge- m a ker ği dar beş köyü gezdik. Eski (Sin- da) harabelerinin yakmında bulunan Dengere köyünü ve'oranm tarihi ca- milini de tetkik ettik, Akşam geç va- kit ulaştığımız Çavdır nahiyesi mer- kezi olan Çavdırköyü; gecenin koyu karanlıkları içinde gözlerimize Yıl- dıslarla bezenmiş bir ak ülke gibi gö ründü. Bütün köylüler geleceğimizi haber almış, bizi konuklamak için tertibatta bulunmuşlar. İsrarla otomo izin önüne geçerek, radyum lâm iyle aydmlattıkları nahiye par- bir müddetçik istirahat etmek- Li tediler. Buraya gündüz uğ- ramak mukarredi. Vali Beyefendi köy- lüleri kırmıyarak burada da bir iki saat konaklamamızı muvafık buldu- Ii: Köylüler, büyük soylarının ezeli hasleti, konuk severliği burada bü- tür samimiyet ve canlılığıyla gösterme öc çalışmışlardır. Etrafımızda perva- i dolaşan, ruhlarındaki sami yeti tatlı ve canlı bakışlariyle bi çalışan bu sevimli köylüle, ve temiz hisleriyle sösledik- leri ve zarif çiçeklerle bezettikleri bu güzel parklarında geçirdiğimiz | bir kaç saat çok tatlı ve heyecanlı geç Horzem — Kibriya harabeleri ti. Nahiye müdürü Yahya Vejdi Be- yin himmetiyle ilerlemeğe hız alan köylüler burada park, yol yapmak gi bi çok medeni varlıklar göstermekte- dirler. | Burada da kısa müsahabalerle köy lülere şükran borçlarımızı ödemeğe çalıştık. Çavdırın milli saz çalan genç leri, bizlere şen bir gecenin bir kaç saatini zevkle yaşattılar. Otomobilimiz son durağında köy- lülerin alkışları arasında” gece geç t karanlıkları yararak Tefenniye e en çok gözümüze çar pan şey, vilâyete mektep inşaatı fa- aliyeti olmuştur. Köylerin kıvrımlı yollarından dolaşan otomobilimizin aştığı tepelerin, silik yamaçlarından köy namına ilk gördüğümüz Bina kö yün en güzel yerine oturtulmuş, gü- zel kumrulara benziyen mektepleri idi, Gezdiğimiz köylerin hemen ek- serisinde ya yapılmış veya yapısı bit- mek üzere muazzam köy mektepleri le karşılaştık. Vali Beyefendi, Vilâ- yet Maarif müdürü Neşet Bey, Tefen ni kaymakamı Şahap Bey, ve vili başmühendisi Behran Beyler uğradı- ğımız köylerde ayni zamanda hep bu mektepleri de teftiş ve tetkik ettiler. | görgülü köy bü tep ve maarifseverliği ve köyüne mu allim verilmek hususundaki vaatle karşılaştığı zamandaki sevinç ve he- yecanı görülecek şeydi. Vilâyete yakım bir köy olan (Ha- cılar) da gördüğümüz bu sene bü- tün teferruatı tamamlanmış ve boyan mış güzel mektep, seyahatimizin ilk gününde gözlerimizi dolduran ve ok şıyan, göksümüzü kabartan bir var- İıktı. Köylüler mektepleri, mâhsulle- rinin para etmemesine rağmen çök sevinçle, derin bir arzu ve istekle se- verek yapmaktadırlar. Köyüne uğra- dığımız her muhtar bizi evvelâ mek- teple yaşatmak istediği bu yüksek varlıkla tanıtmak istemiştir. Uğradığımız, Beyköyü, Kavuncu, Kozağaç, Horzum, Armutlu, Dirmil, Bayır, Dengere köylerinden yeni ya- pılan mektepleri hep gezdik. Bütün Vekilet plânlarma uyğun olarak ya- pılan bu mektepler doğrusu hepi zin gururla göksünü kabartmış, için bizlerde çok emniyetli duyğular yaratmıştır. Yanma uğrıyamadığımız. bir çok köylerin, yeşil ağaçlıkları ve girin sırtları üstünde yükselen beyaz boyalı mektepleri de uzaklardan göz lerimizi okşıyordu. Bu sene vilâyet dahilinde otuzu geçik köyde böyle kıymetli köy mek- teplerinin yapıldığını Vali Beyfendi bizlere anlatırken içimizde duyduğu | muz sevinç ve heyecan pok sonsuz. | du. Faki hol paralı zamanlarda yapıl- Süleymaniye birinci takımı Samsunda SAMSUN, (Milliyet) — İstan- bul takımlarından © Süleymaniye | birinci takımı Samsuna gelmişti Kafile Hayri Beyin idaresindedir. Bugün ilk maç yapılmıştır. Fener sahasında altı binden fazla seyirci önünde oynanan bu futbol maçı çok heyecanlı, çok hararetli ve ay- ni derecede samimi olmuştur. Neticede sıfıra karşı iki sayı ile Süleymaniyeliler galip gelmişler. dir. Samsunlu Halksporlular da hayli güzel bir oyun göstermişler. dir. Hakem Fenerbahçeli o Hâdi Beydi. Samsun güzel spor günleri yaşa maktadır. Belediye sporcu misafirler şere- fine bir ziyafet vermiştir. Aydında çiçek aşısı AYDIN, (Milliyet) — Alaşehir. de göçebe kıptiler arasında bir çek vakası görüldüğünden ihtiyati tedbir olmak üzere Aydın Sıhhat Müdürlüğü vilâyet dahilinde u. mum çocuklara çiçek aşısı yapıl. masını karat mıştır. Belediye sıhhiye memurları ev- leri dolaşarak aşı yapmaktadırlar, — e-— Sporda dargınlık olur mu? İZMİT, (Milliyet) — Geçen haf. la yaptıkları lik maçında araların. da teessüre şayan vakalara sebe. biyet veren şehrimiz İdman Yurdu ve İttihat Spor klüpleri, kıymetli Emniyet Müdürümz Feyzi Beyin tavassutu ile barıştırılmıştır. Emniyet Müdürümüz her iki ku- lüp azaları C. H. Fırkası salonun da toplıyarak, yaptıkları hareketin doğru olmadığını, spor sahasında rekabetin makul ve iyi faydaları ol makla beraber, daima © samimi kardeşçe geçinmeleri lâzrmgeldi. ğini özün uzun anlatmış, barışma- larını istemiştir. Gençler Feyzi B. in haklı, makul sözleri karşısında tereddütsüz elele vererek beraber- ce bir müsamere vermeyi ve Ya- lovaya kadar bir seyahat tertip et- meyi düşünmüşlerdir. Ker; Harabeleri ziyaret AYDIN, — (Milliyet) — Aydın Halkevinin Sökede Priyen, Milet ve Didim harabelerine bir seyahat tertip ettiğini bildirmiştim. Bergama harabelerini kazdıran âsârtatika mimarlarımızdan Brüno Mayer elyevm Akköy hara- belerinde bulunmakta ve Akköy müzesini tamir ettirmektedir. Bu itibarla gidecek seyyahlar hara- beler hakkında mütehassıs bir a- ğızdan gezdikleri harabeler hak- kında tarihi malümat ve tafsilât öğreneceklerdir. —— Nazillide elektrik NAZİLLİ, (Milliyet) — Nazilli Belediye Meclisi önümüzdeki pa- zar günü fevkalâde toplantıya da- vet edilmistir. Bu toplantıda elektrik tesisatı- nm müteahhitten devir ve tesel. | lüm muamelesi ve elektrik müba- ya Ziraat Bankasından ya- pılacak istikraz için © bankanın yaptığı mukabil teklif konuşula- caktır. Nazilli Belediye azalarından ba- zılarmın daha a edecekleri ve bu suretle Belediye meclisinin in- hilâl ederek yeniden intihap yapı- lacağı hakkında burada bazı şa- yialar dönüyorsa da bu — hususta malümatına müracaat ettiğim sa- lâhiyettar bir zat böyle bir şeyden | haberi olmadığını ve buna ihtimal vermediğini söylemiştir. ——. Taze üzüm AYDIN, (Milliyet) — Dün pa- zara taze üzüm geldi. 15 ten 30 ku ruşa kadar satıldı. mıyan bu işleri muvaffakiyetle başa» ran ve çok alâka ve dikkatle takip eden vilâyetimizin maarifçi, değerli Valisi Hâzum Beyi ve bu yolda çok temiz bir ülkü, derin bir aşk ve iman la çalışan, uğraşan, yurdumuza yaşı- yacak eserler bırakmağa gayret eden çalışkan ve kıymetli Maarif müdürü Neşet Zühtü Beyi ne kadar tekrik ot- sek gene azdır. Tefenni kazası kaymakamı Şahap Bey de mektepçiliğe ehemmiyet ver. miş kıymetli bir gençtir. Vali Hâzım Beyfendinin Kayına- kam Şahap ve Maarif müdürü Neşet Beylerin seyahat esnasında gösterdik eri ve yaşattıkları yüksek samimiyet ve arkadaşlı ta cidden kayde değer büyüklüklere dolu idi. Gireson Valisi yeni ilhak edilen kazalarda ŞIBINKARAHİSAR, (Milliyet) — Vali Sı Cemal Bey berabe. rinde Maarif, Emniyet, busuşi mu hasebe müdürlerile başmüheni Halk Fırkası ve Halkevi ve Tica- ret Odası ve Belediye reisleri ve erkânı olduğu halde yeni ilhak e- dilen kazaları teftiş için Gireson- dan hareket etmiştir. 45 kilometre gittikten sonra Kolakkaya denilen sayfiyeye varıldı. Bu güzel yayla- nın doyulmaz manzarası ve şirin çamlıklarında bir müddet istirahat ten sonra yola devam edilerek ay- ni günün'akşamı (o Ş. Karahisara gelinmiştir. Muhtelif zamanlarda bir çok ta- rihi menkibelere sahne olan Ş. Karahisar iki tarafını meşhur ve tarihi kalesine yaslamış O havası bağ ve bahçeleri güzel iyi kasaba- larımızdandır. Büyük harpte halkı imha, ve or- dumuzu arkadan vurmağa tasad- di ve şehri'y bu meşhur ka- leye çekilen Ermeni komitecilerile bu kazanın cesur evlâtları canla- başla çarpışmış, yurtlarını müda- faa ederek ordumuza kıymetli yar dımlarda bulunmuş fedakâr insan- lardır. Ş. Karahisara muvasalat edilir edilmez Vali Salih (Cemal Bey Halk Fırkası, Halkevi ve Beledi- ze Reis ve azalarile görüşerek has bühallerde bulunmuştur. Gece Ma arif Müdürü Rifat Necdet Bey ta- rafından Halkevinde “Türk ink lâbinm psikolojisi,, mevzulu bir konferans verilmiştir. Valimiz kazanın mali, iktısadi, ticari, nafia, maarif ve içtimai mu avenet vaziyetini yakından tetkik ve vilâyete yeni rabıtalarnı tensik ve tanzimle meşgul olmuş, iktisadi inkişafı hakkımda riyasetlerinde Gireson,$.Karahisar Ticaret Oda- ları ve Gireson Ş. Karahisar Bele- diye reislerile kaza Kaymakamı | Ahmet Bey komisyon halinde, içti- ma yaptılar. Bu içtimada kazanın bütün ihtiyaçları gözden geçiril- miştir. l Kaza halkı hayli emekler sarfe- derek vücuda getirdikleri hastaha- nelerinin lâğvedilişinden mütees- sirdirler, Halkın sıhhi ihtiyaçları- na mehmaemken cevap veren has- tahanelerinin tekrar açılması ve yaşatılması için kâfi derecede tah- ağ t verilmesi ricasında bulundu- KR Dağda yangın AYDIN, (Milliyet) — Dün sa- bah Paşa dağlarında yangın çık- mışsa da on dönüm kadar bir yer yanmış ve köylülerin ve yolda ça- lışan amelelerin gayretile fazla bü ül e meydan © verilmiyerek Bir otomobil uçuruma gitti SÖKE, (Milliyet) — Perşembe günü saat on beşte bir tenezzüh o- tomobili beş kişilik bir aileyi alıp Kuşadasına götürmekte iken Kı ranta yokuşunda direksiyondan çı- kan ani bir arıza üzerine şoför oto- mobili zapta muvaffak olamamış ve uçuruma doğru yuvarlanmıştır. Devrilen otomobil parçalandı, yol- cular da muhtelif yerlerinden ha- fif surette yaralandılar. Şoför mu- avininin hayatı tehlikededir. İzmir kordon tramvayı İZMİR, 27 (Milliyet) — Kordon #ramvayları elektrikle işletilinceye ka dar muvakkaten Otoray işletilmesi €- tüt edi'mektedir. Yarın « kşam tecrü- beler yapılacaktır. Köylerde evciler GİRESUN, 28. A, A. — Halke- vi gençlerinden ayrılan bir kol be raberlerinde doktor, ilâç ve kitap olduğu halde Bektaş mmtakası köy lerine gittiler, Gençlerimizi köylü- lerle temas ederek fındık ziraati ve bakımı hakkında hasbihalde bu lunacaklardır. Köylülerin has talığını muayene ederek ilâçını vereceklerdir. Ki- tap odağıtacaklar ve köylü lerin iktisadi, sihhi ve içtimai va- ziyeti hakkında tetkikat yaptık- tan sonra avdet edeceklerdir. Sökeden ihracat SÖKE, (Milliyet) — Bu sene Yunan ve İtalyan adalarına pek çok hayvanat sevkedilmektedir. Son üç ay zarfında Söke mınta- Kasından dör bini mütecaviz sığır ve koyun ve keçilerden de 10.000 hayvan sevk ve ihraç edilmiştir. e Nm Aakhşehir ortamektep || talebesi kampta AKŞEHİR, (Milliyet) — Baka- lorya imtihanları 1 temmuzda hi- tama eren şehrimiz ortamektep talebeleri 2 temmuzda başladıkla- ri kampı evvelki gün bitirmişler- dir. Mektebin askerlik dersleri mu- allimi binbaşı Hulusi Bey talebe- lere muntazam surette askeri talim usullerini evvelce mektepte nazari olarak göstermişti. Talebe kampta bu nazari bilgisini ameli sahada tatbik ederek çok müfit neticeler almış, hakiki bir asker gibi sultan dağının tepelerine kadar muhtelif hareketlerle ilerliyerek taarruz, ta kip gibi talimler yapmış, bu suret- le vatan müdafaasına hazır bir as- ker olarak yetiştirilmiştir. Talebeler askeri derslerden im” han edilmiş, hepsi de imtihanları nı muvaffakiyetle vermişlerdir Feslikân bataklığı bahçe oldu * Arz Çankırı Valisi bataklığın kuratulmasına nezaret ederken ÇANKIRI, (Milliyet) — Geçen biri haberimle Ankara mınta- kası Sıtma mücadele heyeti reisi Talât Beyin himmetlerile şehrimi- zin sılmasına yegâne âmil teşkil Samsunlu bir gencin muvaffakıyeti SAMSUN, (Milliyet) — Sam- sunun tanınmış ve sayılı tüccarm- dan Altıkaçtı Zade Mustafa Beyin oğlu Vehpi Bey üç sene evvel Ga- latasaray lisesinden birincilikle mezun olmuş ve âli tahsilini yap- mak üzere Lozanda Yüksek Ulü. muticariye mektebine ( gitmişti. Şimdi büyük bir memnuniyetle öğ- reniyoruz ki Vehpi Bey İsviçrede doktorasını birincilikle vermiştir. —— Öldü zannedi'en Hacı Süleyman Eİ. bulundu İZMİT, (Milliyet) — Hazır el- bise satan Hacı Süleyman Ef, is- minde ihtiyar bir adam Kurban Bayramından evvel mal getirmek için İstanbula gitmiş; aradan ge- çen günler zarfında gelmeyince ailesi endişe ederek zabıtaya ha- ber vermiş, yapılan bütün araştır. malara rağmen Hacı Efendiyi bul- mak mümkün olamayınca bir cina- yete kurban gittiği zehabı hâsıl ol. İ muştu. Hacı Süleyman E£, öldü di- | ye ailesi dini merasimler yaptır. mış, tanıdık, bildikler ruhuna fati- nalar okumuştu. Evvelki gün Hacı Süleyman Et. birden bire ortaya çıkınca herkes derin bir hayret ve merek içinde kalmıştır. Yaptığım tahkikata gö- re yetmiş yaşında ve az çok paralı olan Hacı Efendi İzmir, Aydın ta- raflarında habersiz bir yolculuğa çıkmış, parası tükenince buraya dönmüştür. Zabıta tahkikat yap- maktadır. “TOKAT, (Milliyet) — Orta mektep talebesi bu sene larma muallimlerile birlikte kam pa gittilerdi. 15 eden Feslikân bataklığının kuru- tulması hakkında malümat ver- miştim. Bugün bataklığın kurutulma ameliyatma başlanmıştır. Cumhuriyet bayramı hazırlıkları TRABZUN, 28. A. A. — Cüm huriyet bayramı kutlulama hazır. lıkları için Belediye meclisi fevka- lâde içtimalar yapmaya davet e dilmiş valinin riyasetindeki komi- te yaptığı içtimada büyük bir program il başlamıştır. Eski paralar varında Köşke doğru temdi! mekte olan yolun hafriyatı es- nasında ameleler tarafından eski zamana ait bir avuç para bulun- muş ve bunları aralarında taksim etmişlerdir. Ameleden bazılarının bunları çarşıda beşer onar kuruş mukabilinde satmağa başlamaları üzerine keyfiyetten haberdar olan emniyet müdürlüğü tahkikat ve takibat yaptırarak paraları top- latmıştır. Trabzonda yağmur TRABZON, 28. A.A. — İki gündenberi yağmur yağmış kurak lıktan bunalan mahsulât çok istifa de etmiştir. pr İzmir avcılarının bayramı IZMIR, 27 (Milliyet) — Şehrimiz Avcılar kulübü azası yarın Urlaya gis derek senelik bayramlarını tesit ede ceklerdir. Kaçakçı bir İngiliz IZMIR, 27 (Milliyet) — İngiliz te baasından Anud isminde bir şahsm ü- zerinde 3400 kaçak çakmak taşı bu lundu ve müsadere edildi. kışla bağ- © kamp hayatın © gün dan sonra döndüler. Resim kapta talim gören talebeyi ve muallimleri- ni göstermektedir. Dİ alak Mİİ J