5 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

5 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

| i | MİLLİYET CUMARTESİ 5 AĞUSTOS HA Şarköye kadar bir gezinti Şarköylüler vapurların dönüşte de buraya uğramalarını isteyorlar TEKİRDAĞI, (Milliyet) — Vilâ- yetimizin şirin kasabalarından biri olan Şarköye geçen gün bir vesile ile bir s6- yahat yapmıştım. Şarköy kazası Trakya arazisi çtek- lerinde Marmara sahilinde bol ziyalı, müreffeh ve şirin bir kasabadır. Sekenesi umumiyet itibariyle müba- dele dolayısile gelmiştir. Yerli halk pek azdır. Nefsi şehrin nüfusu 2357 ve mül hakatı ile beraber 12.000 arasındadır. Son tahriri nüfustan sönra bu miktarın yüzde on nisbetinde tezayüt etmiş ol- duğu söyleniyor. Şehrin ahvali sıhbiye- si çok mükemmeldir. Yalnız çeşmelerin den akan sular biraz kireçlidir. Evvelki seneler fazla miktarda sıtma mevcut i- ken bu sene hemen .hu hastalık tama- men zail olmuştur. Belediye işleri / Şarköy pek küçük bir kasaba olduğu için Belediyesinin bütçesi de o nisbetti zayiltir. Buna rağmen bu dar bütçe şehir işleri mehmaimlân görülüyor. İktisadi vaziyeti Şarköy kasahası ve civar köyleri da ha ziyade tütüncülüğe ehemmiyet ver- mişlerdir. Bu seneki istihsalât 200 bin bilo raddesinde olacağı | simdiden tah in ediliyor. Bundan maada bütün hu bubet burada merredilmektedir. r peyniri ihraç olunmaletadır. Oldukça kadim bir zamandanberi Şarköyde ipek böcekciliği de revaç bul- muştur, 1928 - 1929 senesinde mükem- mel surette talebe yetiştiren bir böcek- hane halen eski faaliyetini — gösterememektedir. e Şimdiki yeni ancak $ pâket tohumdan vücut re böcekleri yetiştirecek vaziyettedir. Bu böcekhane Şarköyün Eriklice köyünde ve 2800 sak dut ağacına maliktir. Bü- tün Şarköyde senevi 25 - 30 bin kilo raddesinde koza istihsal ediliyor. Harbiumumiye tekaddüm eden sene- lerde Şarköyde senevi 150,000 kutu to- hum istihsal edilerek İran ve Rusyaya kadar ihracat reltmeğe mahküm kılmış ise de basit bir sermaye ile ve muntazam dut ağaçları ye tiştirmek şartiyle bu sanatin ihyası pele mümkündür. Binaenaleyh kozacılığa faz la rağbet neticesi olarak kasabanın ci- varında bir bahçelerde dut ağaçlarının yetiştirilmekte oluduğu göze çarpmak» tadır. Bu itibarla pek yakın bir âtide'bu sanatin burada ihyası ve istihsalâtın te 3 ve edeceği galip bir ihtimal dahilin- edir. Vesaiti nakliye meselesi İşaret edeceğim en mühim bir nok- tayi teşki eden mevzu vesaiti nakliye Balıkesirlilerin şehitleri ziyareti BALIKESİR (Milliyet) — Bali- kesir Halkevi 9 ağustosta kale ve Gelibolu harp önbalarıdz Ve Şehitliklerini ziyaret için bir se yahat tertip etmiştir. Bu seyahata Balıkesir valisi ile Kolordu kuman danı Ali Hikmet Paşada iştirak edecektir. Hem yeni Balıkesir - Çanakkale yolu görülecek, ayni za i I Bahir, Maydos, Kaya Tepe, Anafartalar, Mehmet Çavuş Tepesi gibi harp sa haları tetkik ve Şehitlikler ziya- ret olunacaktır. Kafilenin mütead dit hatipleri olacak bu hatipler say yahlara harbin safahatını izah e- deceklerdir. Diğer ( taraftan bir matbuat ve tetkik heyeti seyahat hakkındaki intibalarmı birer brö- şür halinde toplayacaktır. Balıkesir Halkevinin temsil şu besi ikinci gece Çanakkale Halke- vi şerefine bir temsil verecektir. Seyahatın proğramı, geçilecek yollar ve görülecek yerler hakkın da, bütün resimlerile bir bröşür ta bedilmiştir. Seyahat eyi geçmesi ve çok fay dalı olması için her türlü tertibat alınmıştır. Balıkesir o Kafilesinin Mehmet Çavuş tepesinde İstanbul kafilesi ile karşılaşıp selâmlaşma- sı ihtimali vardır. —e—— Grizo iştialinden ölen 11 amele Alcan maden nöevklinda * griao İştiali yüzünden maalesef on bir amele- nin öldüğünü yazmıştık. Bu amelelerin isimleri e a Kabakçıoğlu Ali 20 yaşında üç çocuk babası, Terziler kö yünden Sarıoğlu Mustafa 19 yaşında bekâr, Terziler köyünden Boduroğlu Ahmet 26 yaşımda iki çocuk babası, Ter siler köyünden Bodur Ahmetoğlu Zi Yaşımda bir çocuk babası, Sücüllü kö- yünden Hasan oğlu Ali 34 yaşında dört çocuk babası, Sücüllü köyünden pe Oğlu Hasan Mehmet 25 yaşında cuk babası,Sücüllü köyünden Çukadar gölü Tahir Kasım 25 yaşında iki çocuk Süsillü köyünden Kabakoğlu He 21 yaşında bekâr, Bayat köyün- den İsmail 21 e ki çocuk kai Ba, Vanğaoğlu Hasan Yaşında bekâr, Bayat köyünden Hak cuoğlu Hasan 28 yaşında bir çocuk ba- meselesidir. Bu hatta işliyen Devlet de- nizyolları vapurları haftanın bir günün de ve yalnız azimette bu iskeleye uğre- yor. Azimette uğrıyan vapur karşıya Karabiğaya gideceği için bir göce Ka rabiğada kalıyor. Nihayet bu yüzden hiç bir tacir ve buradan vapura binmek istemiyor. Halbuki avdette bu iskeleye vapur uğramış olsa bundan i- darenin kaybedeceği bir şey yoktur. Esasen tahmil ve tabliye işi bir saat- te tamam olacağı cihetle gene vapın eyrine devam elmiş ve nihayet üç dört saat Tekirdağında kalacak olan vapur bir sâat programma bu hattin avdet şeklini sıkıştırmış ölabilir. Bu seklin te min edildiği takdirde kasaba halkı 15 - 20 kilometre mesafede olan Mürefteye kadar masraf ihtiyar etmemiş ve sevke- deceği malın nakil masraflarında ehem- miyetli hir tasarruf yapmış olur, Bir tahicikatıma si Asal Is tanbola sevk ve ihraç edilen kasar pey- nirinin beher okkası 35 - 40 kuruşa sa- tıldığı halde okkasında 10 kuruş maki- ye masrafı yapmış oluyorlar. Maamafih bu şekil idarenin aleyhine bir netice ver yük arzuları da yerine getirilmiş olur. Mürefte nahiyesi Bu nahiye Şarköyüne bağlıdır, İkti- sadi vaziyeti pek mükemmel ve halkı bu nahiyede imar faaliyeti de seneden seneye artmaktadır. Kim vurdu? Malatyaya tabi Keferdizde bir cinayet işlenmiş ve nahiye merke- zinde ticaret ile meşğul Babikza- de Osman efendi di av tüfeği ile öl, Necip efendi yayladaki bağ « vinden Keferdize gelirken yolda kurulan bir pusuya düşmüş ve atı lan kurşunlarla göbeğinden yara- lanarak iki saat sonra ölmüştür. Necip efendi ölmeden evvel, ken disini vuranların Hacı, İzzet, Ö- mer adlı şahıslar olduğunu ve on- a tarla sulamak yüzünden kavga olduğu İ- gin bu meseleden ea olarak cinayeti işlediklerini söylemiştir. İzzet ve Ömer yi dır. Ele geçirilemiyen Hacı da şi etle aranmaktadır. Yı suçtan haberleri olmadıklarını ide dia etmektedirler. ema, Marmariste sünger avcılığı MARMARIS, 4. A. A. — Vilâ- yetimizin sahillerinde Marmaris- ten sünger avculuğu ile çalışan i- ki makine 15 kangava vardır. Bun lar sünger avculuğuna iki ay ev. vel çıkmışlardır. Daha 3 ay deniz. de kalacaklardır. Sünger piyasası düşüktür. Geçen sene on üç - on beş liraya satılan sünger piyasası, bu sene 8 liraya satılıyor. Gene geçen seneye göre makine ve kan gavalar yarıya enmiştir. Bu sene 3 BERLERİ Fransanın Nisi varsa Tür- kiyenin de Antalyası var Akdenizin bu incisi aynı zamanda bir su ve çağlıyanlar. diyarıdır ANTALYA, (Milliyet) — Aledeniz sahillerinde Anadolumuzun cenup sahi- li koyları, giritnileri ve adacıklarile dün dünya insanlarını, milletleri gemicilerini çekmiş, buralarda üç milyo na yakın insan yaşattığı devirler olmuş tar, Fransanın Nisi varsa Türkiyemizin de Antalya sahilleri vardır. Akdenizin bu geniş körfezini deniz sularının asır- larca dövmesinden sahillerinde oyduğu kayalar, suların yaptığı mağarilar dik e dağlar bir ressamın fırçasile haya» linde çizmediği güzelliği vermiştir. An- talyayı Muğladan ayıran Esen çaymdan başlıyarak yüksek dağlardaki daimi membalarile hiç kurumuyan (küçük su lardan maada) yirmiyi geçen mak ve çayları, asırlarca körfez sahillerine ge- tirdiği tortularile körfez kıyılarını dü- zeltememişlerdir. sil si 3000 metreyi geçen ari çerçevelenen Antalya körfezi a daği yan dik ve tepelerinden sürüklenip inen itikâlâtile Akdenizin kıyılarma yığdığı kumlar, ırmak ve çay ağızlarını kapat- mış cski milletlerin domanmalarmın gir- diği bu ağızları bataklık göller haline koymuş ve fakat yüksek dağlardan inen fazla meyillerle akan bu irmak ve çay- lar pek çabuk bu gölleri doldurmuş ve işle Antalyanın münbit ali viyonlu Hop” tür. Şi metinin iska siyaseti başlayıncaya ka- dar bu kadar zengin suları olan Antal- yada yağmur duasile yazların kuraklığı na çare aranmıştır. Görüyoruz ve anlı- yoruz ki, poh günlerin ihmal ettiği şler pek kasa bir sulardan gi i an mi çin Küpeli miye çalışmışlar talihe bağlı bu geçişle. rile pek çokları bu wmaklarda boğul- maşlardır. Son üç dört sene içerisinde asırlara hediye edilecek beton arma mmazzam küyrüler kuran Cümhüriyet hükümeti tığı bu eserlerile yıkılan Osman Dala tmdan asırlarca sahibi olduğu kei ii işleri soruyor, w da Nil nasıl hediye etmişse An: YA gördüğü b feyizli Toprakla ede gör: de e izli ye etmiştir. Bu memleketin kıyas kabul etmez rüzellikleri toprağının fari ve bereketi, yaratılışmdaki zenginlik sula. rının eseridir. Antalyanın bu varlığı bez tikametinde veliyen Toros silsilesine bağlı üçer bin ve Tahtalı dağı rakamlı tepelerile edem hâkim ve mail satıhlarındaki sedir ve cam or- ii zenginliği gösteren bu topoğrafi vaziyetin Antalya iklimine sirini anlatan bir şahidi olarak gö sıkıştırdığı su hediyesi çiftlik toprakları çam, portakal ağaçlarile süslenmiş köy- bin okka kadar sünger istihsal e- dileceği tahmin ediliyor. —— Yozgatta lise YOZGAT,4.A.A. — Maarif vekâletinin burada açacağı lise i- çin gelen emir memlekette mühim tezahürata vesile olmuş, halkın şükranı memleket büyüklerine telg rafla bildirilmişti, —— Yozgatta hastahane YOZGAT, 4. A.A.— Onya- taklı vesair teşkilâtlı bir hastaha- | ne zy caktır. ler görünür. Antalyanın bu cihetinde bir yaz gü- nünde senenin dört mev: yaya ola- rak beş sant içerisinde görülür, D. yaz sıcakları hükmü; ken Çandır yaylasında baharı, Feri Yenilendi 1 ye erki Anialyanın. şarki ve şarkı cenubisi dahi yine yüksek dağlarIn çorçevelen- miştir, Fakat bu kısımda dağlar sahil. gen uzaklaşmış ve Antalya körfezinin en geniş ovasını bu dağlardan akan ır- mak ve çayları meydana getrmiştir. Körfezde dağların İstikameti şark ve garp kenarlarından itibaren daimi su- rette ecnuplan şimale doğru gitmekte- dir. Burâayede Akdenizin ratıp ve sıcak rüzgürlarını aralarına mütemadiyen çek mektedir, Dağların bu topokrafisi Antal yayı ülkemzde en farkı sühuneti az ve yüksek vasati bir sühunete malik bir ik- lin haline koymuştur. Memleketin bu yaradılışı havasındaki rutubeti, yağmur arı, çeşitli > denizi haline koymuş, asırlarca baltalı örmiyen bu eğ ha, tenebbü nan ve feğıni sym lar tüne mani ve men aralarında akan sayısız suları, rı nakleder ve muhiti coğrafi Antalya hayvanlarının e, çoğalma. sına ve binmetice insanların yaşayışları- tahrik eder. Merkeri Antalyada suların çevirdiği yedi büyük ve muntazam un fabrikası vardır. Dağlık parçalarında su lar pek dağınık, mekle; zayıf ve selli yerlerin meyli çok dik olduğundan bu sathı maillerden inen hesapsız teşebbü- satta nebatların istediği münbit madde- ler fazlaşile mevcuttur. Kışın ovalarda mii yaptığı feyezanlar | toprağı Nil nehri gibi zenginleştir. den mak kenarları arazileri çok mahsuldar- dır. Garpten şarka doğru Antaya körfe- zine akan srmaklar ve çaylar şunlardır: Bu ırmaklar hiç kurumıyan ve An- A Yüksek dağlarındaki menbala rından beslenen sulardır. Eşen çayı, Demre çayı, (Kaş kaza mızda) Gök su, Hacıveliler, meyal Alakır, Uluprar, ye srmakları Fini- ko kazamızda Kemer, Göynek, Boğa, Düden Aksu, çay, yar Antalyada rmağı » Gargı, Dim çayları, Alâ cereya nederek Antalya üye sahillerinden Akdenize dökülür der, vpn başka Kaş kazasında Ak dan doğan ve Gömbe yaylağında > halne gelen ve ba sebepten Uçar su ismi verilen Akçay da dahili bir çay dır ve Elmalı kazasındaki Avlan gölü- nü besler. Bundan başka dahilde akan pek çok sular ve çaylar vardır. Bu ka- dar suları bol olan bu memleket sular memleketi denmiye lâyıktır. Manvgat kazasında seksen metreyi geçen bir genişliği bariz Manvgat şelâ- lesi ve Antalya görfezinde 4 - 5 mil me- vaka görünen sulardan yapılmış sü- tunlar halinde ül lesinden başka Antalya içerisinde 15 küçük şütlar bu memleketi çağlıyam- Yüzme birincilikleridün Lido' da Ş8e, (Raşit 1 inci sahifede) lerdir. Yarışların teknik neticeleri şun lardır: 100 metre serbest erkekler: 1 — Orhan (GS.) 1112-10 2 — Saffan (Beykoz) 1,15 7-10 3 — Fuat (Fenerbahçe) 1,17 200 metre kurbağalama hanımlar, I — Leylâ Hanım, (Fenerbahçe) 400 metre serbest erkekler: 1 — Mehdi (G.S.) 6,46 2 — Leyli (Beykoz) 6,57 3 — Toma (Beykoz) 7,03 100 metre hanımlar serbesti 1 — Leylâ Hanım (Fenerbahçe) 1,43 yeni Türkiye rekoru. 200 metre kurbağalama erkekler: 1 — Jozef (G.S.) 3,42 8-10 2 — Orhan (Fenerbahçe) 3,50 3 — Haraç (Fenerbahçe) 402” Bu yarışta Saffan birinci gelmişti. Ancak yüzüş tarzında bir hata yap- tığından dolayı diskalife edilmiştir. Adnan da tek elle dokunduğu için o da diskalife edildi 100 metre sart üstü 1 — Orhan (G:5.) 1,12 6-10 yeni rekor. 2 — Garbis (Fenerbahçe) 1,39 Beykozdan Niko efendi diskaliğe e- dilmiştir. , Atlamalar: Trampenden atlama: 1 — Ahmet (G.5.) 52,24. 2 — Suat (G.S.) 50,88, 3 — Talât (Fenerbahçe) 32,06. Kaleden atlama: 1 — Ahmet (G.S.) 41,64. 2 — Sabri (Deniz Lisesi) 36,71 en Behcet Geylan) 35,40, ürk hayrak yarı, 1 — Gantasaray ay 838 4/10. 3 — Beykoz 6,51 1/10. 3 — Fenerbahçe 6,52 8/10. 200 metre serbest hanımlar: 1 Leylâ Hanım 3,48 8-10 yeni Türkiye rekoru. 200 metre serbest erkekler: 1 — Orhan (G.S. 2,53,2.10 2 — Saffan (Beykoz) 2,57,2.10 3 — Fuat (Fenerbahçe 3,03,2-10 1500 metre serbest erkekler: 1 — Toma (Beykoz) 27,58 4.10 2 — Ömer (Fanerbahçe)28,02 8-10 3 — Leyli Perkaz 2 28,18 400 metre hanımlar serbest, 1 — Leylâ Hanım (Fenerbahçe) 7,50 yeni Türkiye rekoru . 200) 2 — Galatasaray 12,35 2-10 3 — Fenerbahçe 14,35 8-10 Vaterpolo maçı: Nücede 115 puvan Galatasaray 91 pavan Fı 49 puvan kazanmışlardır. YELKEN: Dün Modada yelken yarışları ez dı. Geçen sene olduğu gibi bu sene de yarışlar büyük bir intizam ile yapıl- mıştır. Müsabakalara girmek için İz- mitten üç tane bahriye takımı ve İz- mirden de bir şarpi gelmiştir. Yarış yapılış tarzı da çok iyi idi. İstanbul muntal deniz heyeti, romorkörler temin etmiş bulunuyordu. Birçex merakibi bahriye yarışlarda hazır bulunuyordu. Havanın gayet gü zel esmesi çok güzel olmasında büyük bir âmil imis Yarışlar aşağıdaki kategorilerde ya- Pılmaştır. Ding, şarpi, yole, yat ve büyük yat lar. lar diyarı denilmesine sebep tegkl eder. Antalya sularının hedyesidir. Ve onlar. , Suların memleketin kendi evlâtları Türk mühendisleri tara fından ük bir alika ile yapılmakta ve şimdiye kadar meçhul kalan hakikat ler meydana çıkarılmaktadır. Diğer ta- raftan Antalyanın mahsullerni sevkede- e artık tr. Şimdi çevirdiğin fabrikalar ibi sa- yısız ve çeşitli fabrikaların olacak ve ya- kın zaman refaha kavuşacaksım. Her Antalyalı yüksek Cümhuriyet hü- kümeti önünde saygı ile eyilir. Çünkü asırlarca unutulan yurdu üç dört sene içerisinde cennet olacaktır. Çiftçi Mumcu oğlu Hayrettin Murat 5 yapıldı Be Ding sınıfında birinci Misis Mislayt vanını kazanmış olan teknesi bile bi- geldi. Şarpi smıfında Torx İli rakip- lerinden çok fazla ileride olarak ve hattâ başka bir tekne tarafından ta- kip edilemiyerek birinci geldi. Geçen sene Harun Beyin (en seri tekne) ün rinciden beş dakika sonra arive hat- tuna ulaşabilmiştir. Trix İli çü bizzat yelken komitesi reisi ve beynelmilel yelken yarışçısı olan Demir Turgut B. kullanıyordu. Bu suretle memleketi- mizde ilk defa yarış yapan bu genç hakikaten iyi bir yelkenci şöhretine lâyik olduğunu isbat etmiş oldu. Yole smıfı: Bu smifa pek çok iştirak eden oldu. ğu için müsabaka grup şeklinde pılmış ve handikap verilmiştir. Neti- cede Hazan Beyin (Meşhur) isminde ki teknesi birinci gelmiştir. Yat amıfı: Bu koşu da çok hararetli olmuş ve neticede (Atak) birinci gelmiştir. Büyük yatlar: Koşu çok hararetli — ve tekne lerim © hepsi mı tara- fından idare edildikleri için heme» hepsi aynı zamanda bitirmişler gibi- dir. Yalnız bunlarm içinde yelkenci Mehmet Beyin Tayfunu rakiplerinden dört beş saniye evvel yarışı bitirmeğe muvaffak olmuştur. Teknik neticeler şunlardır: 12 kademlik dingi smıfında: Mis Mislaytım Nansi ismindeki yel kenlisi 1.14 saatte birinci, 12 metre murabba: şarpi sınıfı? Dr. Demir Turgut (Bey çok güzel bir müsabakadan sonra 54 dakikada birinci, 15 metre murabbaı yole sınıfı? Vessaf Beyin Çoşkunu tam hir saat te birinci, Yole sınıfı: Hasan Beyin (Meşhur) ismindeki teknesi 1.07.59 saatte birinci. Muzaf- Yelken yarışlarından bir enstantane Talât Beyin İN 1.38.30 - 1.15.30 da birinci. Edip Beyin Tehlikesi ikin ci, Belkir Beyin Haydudu üçüncü. Büyük yatlar: z Yelkenci Mehmet Beyin Tayfunu 1,2 de birinci. At yarışları Yarış ve ulah encümeninin tertip ittiği yaz koşularının ikincisi dün ve. fendi koşu mahallinde icra edilmiş Koşularm birinci gününde görü im intizam, bu hafta daha kalabalık bir meraklı kütlesinin toplanmasına sebep olmuştur. Birinci koşu — Dört ve daha yukarı yaştaki yerli , yarım ve haliskan arap hayvanlarına mahsus olan bu çeş mükâfatı 185 lira ve mesafesi 2,000 met ze idi. Koşu, satış koşusu idi. Neticede Ali Beyin Rüzgârı birinci geldi, İkinci koşu — Üç yaşından yukarı haliskan ingliz hayvanlarma © mahsus alan bu koşuya 3 hayvan iştirak etti. Mükâfat yekünü 500 lira ve mesafe 1800 metre idi, Neticede, ni Halim Beyin Akna- tonu birinci oldu. Üçüncü koşu — Dört yaşından yuka ti, yerli, yarım ve haliskan arap hay- vanlarma mahsustu .Mesafe 2,400 metre, mükâfat yekünu 400 lira idi. Neticede Prens Halim Beyin Hakanı birinci oldu. Dördüncü koşu — Dört yaşından yu karı haliskan ingiliz hayvanlarına mah süstu. Mesafe, 2000 metre, mükâfat ye künu da 375 lira idi. Neticede Mr. Bin sin Plaştigti birinci oldu. Beşinci ve son koşu — Taylara mah «sus olan bu koşunun mesafesi (1200 metre ve mükâfatı da 300 lira idi. Kerr Mustafa efendinin Gi kimini