13 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

13 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Mim —— Söke harabelerini ziyaret Aydın Halkevi mensupları Söke civa- rındaki eski harabeleri gezdiler Milet harabelerinde Ay dın münevverleri. . AYDIN, (Milliyet) — Aydın Hal- kevinin Söke kazasında bulunan rabelere bir seyahat tertip ettiği azmıştım. N Seyahate fırka ve Halkevi | idare heyetleri azalarmdan doktor, mual- lim, tüccar ve lise talebesinden 40 ki- şi iştirak etti. 27.7.5933 perşembe günü saat 17 de kamyonlarla a ayrıldık. O akşamı Sökede geçirdik. Söke C. H. F. Reisi "Eyüp Bey ve idare heyetleri azaları daha evvelden tertibat almışlar. Misafirlerini bizzat ağırladılar. Hepsinin istirahatlerini temin ettiler. Cuma günü gün doğarken başta E- yüp Bey olmak üzere Sökeden iştirak edenlerle beraber yola çıktık. o Men- 'deres, Sarıkamer Köprüsünden geçtik- tik ve Bafa dalyanına uğrayarak Ba- ata vardık. Artık Milet harabelerindeyiz. Sey- yahlar grup grup dağılarak (| tetkike başladılar. Eyüp Bey, seyahatin mü rettibi Asaf Kenan Bey ve harabele- rin bekçisinin oğlu 15 yaşlarında Meh- met grupların başında izahat veriyor- lar ve gösteriyorlardı. Asya sahillerinden Menderesin 4€- iği teressübatla yaptığı tahavvül- iç bir nehir yapamamıştır. Bir taraftan denizden gelen gemilerle bir yandan da Menderes vadisi boyunca Friçyanın ta içlerine kadar (işleyen kervanlarile iki katlı ticaret yapmak düşüncesile bu yerde kurulan ve bu yüzden kazandığı rofah ve servet bu- gün bize kalan — harabelerinden de belli olan Milet şebrini de Menderes denizden hayli uzakta bırakmıştır. Harabelerin hepsini ve her yerini gezdikten sonra, “İlyasbeyi,, camisine ik. Cami tamamen Türk ve Sel çuk mimarisinde yapılmış Arap mima- ri tarzını gösteren pencereleri bilâha- büyük kıymeti olan camiin karrür etmiş, evkaf idaresi tahsisat ta verdiği halde henüz tamire başlan- tnaitış. Daha ziyade uzamasa da, bu çok kıymetli tarihi eser bir an evvel harap olmaktan kurtulsa. Balattam Akköye gittik ve Akköy müzesindeki eserleri gördük. Oradan sahili takiben Yorana hareket ettik. Artuk Akdeniz kıyısında gidiyorduk Burada çok iyi bir plâj yeri var. Tı şanburnu. Eyüp Bey burada otomobil leri durdurdu. Bir saat kadar kum- larda yuvarlandık. Ve deniz banyosu yaptık. Öğleye doğru Yorana vardık. Çam ve selvi ağaçları içinde muntazam bi- nalavile mamur bir köy olan Yorana giriliyorken nazarları ilk çeken Didim mabedinin muazzam sütunları görülü- yor. Rumların, kurulmasmı, Apollonun tevsccühüne mazhar olan kahraman Branbit'e nispet ettikleri Apollon Di- “im mabedi için les Teskier “Klaroünkine tefevvuk eder. Delf ma- bedine faik idi,, diyor. Dârâ'nm yakıp yıktığı bu o mabet İskenderin Küçük Asya (geçişinden sonra tekrar uyanmış e ve dirilmiş. 240 sene çalışılmasma rağmen ikmal edi- lemediği hakkındaki malümatın doğ- ruluğuna bazı sütunların işlenmediği canlı birer şahit. yenlerin Asya sahiline geçtiklerinde bu mabedin, Yunan (o mabutlarının mezheplerini Asya kıyılarma intişar sttirmekte olduğunu görmeleri imiş. Program mucibince hareket saati gectiği halde seyyahlar mabetten bir türlü ayrılamıyorlardı. Saat 15 te tekrar Dalyana geldik. Dalyanm a Hüseyin Bey ve refi- kaları Talât Hanrmefendi bizleri misa fir ederek dalyandan çıkarılan taze Yellere “— Yemeğini ikram etti- ler. Sonra dalyanı gezdik ve Aydın ortamektep tarih hocası Hulüsi Beyin, gezdiğimiz eserler hakkındaki melü- matlarrnı dinledik. Dalyandan Güllübahçe © köyüne “Priyen harabelerine,, giderken Sarı- kamer köylüleri kamyonlarımızdan bulunduğu tepeyi tırmanıyorduk. Mi- lâttan 10 asır evvel kurulan ve müto- hassıslar tarafından 18 inci © asırda bahsedilmeğe başlanan Priyen şehri- ni ilk defa Karyalılar kurmuş ve E- fselilerin muhaceretile sonradan Pri- yenler ele geçirmişler. İlk kuran Ati- nalı Nele'nin oğlu Aepytes'tir. Şehrin terakki ve tezyinatında Tepten gelen muhacirlerin de büyük himmetleri gö rölmüştür. Bugün denizden kilomet- relerce uzakta bulunan Priyen şehri Iştrabon zamanında denizden uzaklaş mya başlamış. Herodolun İyonyenle- re yardım için donanma gönderdiğini yazdığı Priyen şehrinin deniz kıyısn- da olduğuna bugün harabelerinde ge- rai bağlanacak babalardan da anlaşı. dıyor, Priyen harabelerinden çıkarılan bir çok kıymetli eserler bugün İstanbul müzesini süslemektedirler. Priyen harabeleri (o gezildikten ve digerlerinde olduğu gibi bir çok ve- simler alındıktan sonra © geceyarım Aydma döndük. Saltanat zamanmda hiç ehemmiyet verilmiyen ve çıkan eserleri yarıyarı- ya paylaşmak istiyen Avrupalılara a)- | tın gümüş varsa (o hazineyişabaneye gönderin, taşlara gelince memaliki- mahrusamızda böyle taşlar çoktur di- ye ecnebilere peşkeş çeken, Osman o- gullarmın beyinsizlikleri o yüzünden bugün beliren, Londra ve Pariste en zengin müzeler kurulmuştur. Şimdi ise hepsinin başında bekçileri © var, Evvelce tonlar ağırlığında © taşların aşırıldığı bu yerler bugün bir taş par- çasmın bile ziyama meydan verilmi- yor. Biz cümhuriyet çocukları bunun- la EN baş Malatyada çıkar çıkarılan heykeller MALATYA — Göçen sene Ordüzü Aslan tepesinde Fransız sarı atika mü- tehassısı M. Dölanorı tarafından yapılan hafriyatta meydana çıkarılan gayet kıy- mettar heykellerin Ankaraya nakli ta- karrür etmiştir. Bunun için Maairf Ve- Kületi 1300 İira tahsisat vermiştir. Ismet Pş. Dün geldi (Başı 1 inci sahifede) dan istikbal edilmişlerdir. İsmet Paşa Hazretleri trenden in- dikten sonra müstakbilinin ayrı ayrı ellerini sıkmış, iltifatta bulunmuştur. Başvekil Sakarya motoru ile Pen- dikten açıkta duran Ertuğrul yatma giderek, yatta bulunan Gazi Hz. ne mülâki olmuşlar ve Yalovaya azimet etmişlerdir. B. M. Meclisi Reisi Kâzm Paşa Hz. de birlikte Yalovaya gitmiştir. İsmet Paşa Hz. Ankaraya dönünci- ye kadar kısmen Yalovada ve kısmen Heybeli'de biraderlerinin köşklerinde. ikamet edeceklerdir. Ziraat Vekili ve Iktısat o Vekâleti Vekili Muhlis Bey de dün Ankaradan şehrimize gelmiş ve Nurullah Esat B. in de iltihakile Yalovaya gitmiştir. -Başvekilin salı veya çarşamba gü- nü Ankaraya avdetleri NE YALOVA 12 (telefonla) — Başve- kil Paşa Kerieri bugün Yalovaya geldiler. icümhur Hazretleri baş- vekili ei, yatlarına almışlar ve birlikte Yalovayı teşrif © “etmişlerdir. Başvekilin burada bir hafta okadar kalması muhtemeldir. İş arayanlar Kıbrıs İngiliz Darülfünundan mezun İngilizce, türkçe, muhasebe, re ve daktiloya vakıf bir genç banka ve sair müessesatta işarıyor. İngilizce dersler de verir İş bürosü Kıbrıs. Çene suyuna gezinti İzmit Halkevi bu meşhur suya eğlen- celi bir gezinti tertip etti | IZMIT, (Milliyet) — Çene suyuna gideceğiz. Şu şöhreti dillerde destan, şifalı, devalı suya. Halkevimiz burada bir gezinti tertip etmiş. Davetliler sabahleyin Belediyenin önünde toplandılar. 8 otomobil, 10 - 15 at var... Tayin edilen saatte gelmiyenleri bermutat bir hayli bekledikten sonra yola çıkabildik. Düz soseyi bir kenara bıral Çene suyuna girince iş sarpa sardı. Çok fena hir yoldan gidiyoruz. Yol değil de yola benzer bir şey. Yo- lumsu.. Çalı, çırpılar kulaklarımızı, sır tımızı kamçılıyor. Başımızı doğrulta- mıyoruz, bununla beraber çok şen ve neşeliyiz.. Bu âlem içerisinde menbam başına geldik... Kana kana su içtikten, bol bol yıkan dıktan sonra hazırlanan yerlerde yor- Kanlağmuzu gidermeğe çalıştık. İçi- Valimiz Eşref, mebuslarımızdan Karip, Ali, Belediye Reisi Kemal, C. H. F. Reisi Esat, Halkevi Reisi Y. Rifat, Inhisarlar beşmüdürü Rasim, Emniyet müdürü Feyzi, Ağırceza Reisi Nail, Ma cati Beylerle tanmmış bir çok zevat Varan Denizden 400 metre yükseklikte bü lunan Çene dağından & etrafı seyretmek büyük bir zevk... Öyle güzel manzara- lar, renk renk değişen sathimsiller, va- diler, yamaçlar var ki.. Insan baka baka kanamıyor.. Körfezin Gölcük sahilleri Çene suyunun başında. İzmit inhisar idaresinde IZMIT (Milliyet) - Şehrimiz Inhisar- lar Başmüdürü müfeti ünü Samsun müfâttişliğine, kıymetli gencle- rimizden Kadri Bey tayin edilerek gel- miş vazifesine başlamıştır. Halkevlerinde Köyeülük BOZDUAĞN (Milliyet) — Fırka ka- za heyeti beraberlerinde Belediye ve stt- ma mücadele memuru olduğu halde cu- ma günü Araplı köyüne giderek bayrak sekme merasimi yapmışlardır. Araplı köyünde fırkanın nahiye teşki- lâ bulunduğundan bütün ocak teşkilâ- tı oraya toplanmılardı. Bütün köy hal- kımın hüzurile merasim yapıldı. Köylü. lerle hasbihal yapıldı. Sıtma ve diğer hastalıklar köylüler muayene olundu. Sıtmulılara kinin dağıtıldı. meme Yeni bir su BALIKESİR, (Milliyet) — Ba- hkesir Belediyesi şehre yeni bir su getirtmektedir. Bu su daha evvel den getirtilmiş olan suya katıla caktır. Boru ferşiyatı bitmiştir. İ- ki gün evvel Kolordu Kumandı nı, Belediye reisi; Halkevi rei bakteriyoloğ, eczacı ve bir Kimya gerden mürekkep bir heyet suyün menbama kadar giderek tetkikat yapmışlar ve muhtelif tahliller ya pılmak üzere en fenni vesaitle su- dan nümüneler aldılar. Yeni suyun menba: şehre on iki kilometredir. v Kılavuzluk ve Romorkörlük Kudret Romorkörünün tamiri kapalı zarf usulile müna- kasaya konmuştur. Talip olanların şartname ve keşifname yi görmek üzere her gün ve yevmü ihale olan 15 Ağustos 933 salı günü saat 11 de yüzde 7,5 dürlüklerine yatırdıklarma' dair makbuz ve teklif mektupla- rile İstanbul Deniz Ticareti Müdü bayaa komisyonuna müracaatları ilân olunur. (3636) TİCARET İŞLERİ UMUM MÜDÜRLÜĞÜNDEN : Siğorta. şirketlerinin teftiş ve murakabesi hakkındaki 25 Haziran 927 tarihli kanas hükümlerine göre yanğın, âakliyat siğorta işlerile çalışmak üzre bedeli €- dilmiş olan ecnebi #iğorta şirketleririden (Nörâstem Nondâter © Ucoum Siğorta anonim şirketi) bu kerie müracaatla Türkiye Umumi vekilliğine şirket namına ya pacağı işlerden doğacak davalarda bütünmalkömelerde dava eden, edilen ve liçün çü yahis sıfatlarile hazır bulunmak üzre İstanbulda mükim Konstantin Hârisyadis <fendiyi tayin eylediğini bildirmiş ve lâzım gelen vesikayi vermiştir. Keyfiyet İ muha! İ me gizli celse şeklinde yapılmış ve bir. canlı birer tablo... İ © Etrafın bu bikilmaz zevkine hayran | baya bakarken bal bel su işiyor içtik | çe midelerimizde feryatlar başlıyor. Kar İ numızı tıka basa doyuruyoruz.. Bilmem | nasıl oluyer. Bakıyorum inidemde yine | etsy bir boşluk. İştehasızlıktam gk yet edenlere Çene suyu tavsiye ederim. Bu tabii işteha ilâcim kullananlar ya kında devasını bulacaklarında aslâ şüp- he etmesinler. CENE SUYU'na niçin bu ismi ver. mişler, kimse sarih bir malümata sahip değil. Yalnız diyorlar ki, evvel zaman içinde bir «Çenedede» varmış. Bu Dede ceğiz ermişlerdenmiş.. Bir gün suyun başımda sakalını sıvazlarken çenesi dü- şüvermiş, Ve rivayete göre su çenesin- den akmağa başlamış. Ve güya bundan kinaye olarak bu isim o zamandan arta | kalmış... Çenedede suyun biraz ilerisin- de yatıyor... .».. Çene menbasnın başında başlıyan ne âlemi git gide arta arta zevkle, Neşeler içinde felekten bir gün daha ça Imdı. Valimiz Eşref Beyin zarif, nükte- li sözleri umumi hir alâka ile ve büyük bir neşe ile dinlendi. Akşam güneşi ya- vaş yavaş Çene sırtlarında kayboluyor. du.. Biz, yine kulaklarımız, yüzi galılarla kamçılana taşkın bir âlem içinde ve'bu güzel günün Mae ankle son kadehleri tokuşturuyoruz, Ordu Vilâyetinin Uzunisa köyünde 1927 sönesinden beri Güzel Ordu iz- imile haftalık siyasi bir gazete çıkmak tadır. 31 temmuz tarihli 188 inci sa- yısında yenilik olmak üzere bir de ka- rikatür vardır. Sahte peygamberin muhake- mesine başlandı SIVAS, 11 — Bundan bir müddet ev- vel Zara'da Cavit isminde birisi ortaya çikarak peygamberlik iddiasma kalkış- mış, din maskesi altında ortalığı karış- tırmıya yeltenmişti, Cavit ile larının şehrimiz Ağırceza melerine başlanmıştır. çok şahitler dinlenilmüştir. Muhakeme başka hir güne ıştır. Sahte pey- gamber ve cürüm ortakları hallerde ve rilectk olan karı a ara heyecan ile intizar Fransadan bir katilin iadesi istendi VİRANŞEHİR, — Işhan köyünde a- lacak yüzünden bir cinayet olmuş, Ti- vooş oğlu Ali isminde bir adam muhacir racaat etmiş ve Alinin mallarını haczet- tirmiştir. Ali bundan mut ğber bir gece Halit uyurlam bayilne a Miş ya ee ürmüştür. Al müteakip ve Fransız toprağma geçmiştir. Katilin iadesi için Fransa nez dinde teşebbüsatta bulunulmuştur, vak'ayı Müd rlüğünden: teminat akçelerini Mal Mü- Tüğünde Müteşekkil mü kanuni hükümlere muvafık görülmüş olmakla ilân olunur. (6333) Bandırma Ziraat bankası eni bina acaba ne zaman yapılacak? || Ji Jandırma Ziraat Bankasının kira ile oturduğu binası BANDIRMA, -(Mülliyet) — Ziraat Bankası beş sene evvel Me m, mü racaat ederek memleketi klinde Zireni Bankasi yapmak ila” lerini ve bunun için münasip bir arsa- nın teminini Belediyeden istemişlerdi. Belediye heyeti memleketin şeref ve üm ehven bir fiatle vermiş ise de Ziraat Ban kası bu arsaya şimdiye kadar binasını yapmak fikrini tatbik etmemiştir. Memleketin en şerefli bir mahallin. de mezbelelik duran bu arsada hayalin ge dolaşan yereli bir Zirant Bankası ının görülmemesinden müteessir ve ve alli bulunan halkın nazarları buna daha ziyade tahammül edemiyecek- tir. Belediyeden, bu arsanın irtirdadı ta- lebinde bulunmak icin memlekette umu mi bir cereyan vardır. Ziraat Bankası. nın ehemmiyetle nazarı dikkate alarak Bankanın ihtiyacımı ve memleketin üm: ranını düşünmesi temenni olunur. i Bakımsız Kalecik Odasına kapanan halk ka. sabanın matemini tutuyor ÇANKIRI, (Milliyet) — Çankı- rıdan Ankaraya otobüsle yolculuk edenler Kalecik'e uğrayıp bir öğle yemeği ve kahvesi içerler. Her güt gelen, giden bir kaç otomobil bura Kalecikten bir köşe ya uğrıyarak yolcu bırakır ve yol- cu alır. Ben de çok zaman bu yolcular i buraya uğradım. Fakat haki- gil kati söylemek lâzrmgelirse, bu gü- zel kaza bakımsızlıktan her sene bir kat daha harap oluyor gidiyor. Sükünet ve atalet burda ne bir keser sesi ne bir çekiç takırtısı var. yor, ne de şehir için uğraşmak isti- yenler var. Herkes mevtai bir sükü netle hücrelerine kapanmış. Gün- gün yıkılan, biraz daha haraplaşan güzel Kalecik'in sanki matemini tutuyor. Yığın, yığın sokaklardaki taşlar, oyulmuş çukurlar, açılmış cadde P döşenmek için belediyeye yalvarı- yor... Burada inşaat denilen şeyden kaza bihaberdir. Şehirde su yok gibi.. Şaraplarile meşhur olan Ka- lecikte yalnız bir kaç tane beton, kârgir daireler şehre , başka bir i Her'ne de olsa cik'in bu derece bakımsızlığı hay- ret edilecek şeydir. İktisadi vaziye- ti yolunda olan, mevsimle şarap is- tihsal eden ve iptidai şekilde testi poyra kiremit çıkaran iki ocağı ve mıntakasında yetişen mebzül buğ- day vesaire sayesinde ayni zaman- da Çankırı - Ankara otobüs yolcü- larının konakladıkları bir merkez itibarile iktisadiyatını düzgün ve yolunda bulmak lâzımdır. Binaen- aleyh burasını köy ( vaziyetinden kurtararak terakki ve inkişafa doğ- ru ilerletmek kazanım idarecilerin- den beklenilen güzel ve yerinde bir arzudur iç Aydın zirai kredi kooperatifi kongresi AYDIN (Milliyet) — 200 numara» lı zirai kredi kooperatifi umumi kon- gre riyasetine avukat Osman, kâtip- İllere | Peştemalcı zade Reşat ve bak- kal Necati beyler seçilerek idare mec- lisi seçimine başlandı. Avukat Neşet, avukat Kemal, saatçi Halim beyler de yedek azalıklara seçildiler. Toplantı da bulunan ortaklar elbirli rir vererek, para aırken kesi! : nşr yüzde 10 şahsi masrafların kesilmesi ve Aydın da buğday mıntakası çor gevesine alımarak, rençberde borçları» almarak müstaceliyetile müzakeresi kabul olundu. Bu yüzde 10 lar ortakların şahsi tasarrufları hesabına kesilir beş sene sonra geri almak hakları vardır, Fa- kat bu parayı aldıklarında ortakların eline az para len bem ihtiyaç larını temin edemiyor ve hem de öde- me zamanında sıkunıtı çekiyorlar. Bu dilek kabul ve banka merkezine arzı kararlaştırıldı. Buğday satın alma işi görüşülürken çok ortaklar söz al dılar . Fırka reisi Etem bey bu husus- ta yapılan müracaatları ve bu işin mer kezde alâka ile karşılandığını anlattı. er ittifakla kabul olunarak, büyük- ize tel yazıile kongrenin saygı ia bildirilerek topatıya son veridi. Devredilecek ihtira beratı « Tayyatelere mahsus müccf satıh kanatlarma ai't islahat» hakkındaki ib- tira için istihsal edilmiş olan 25 Ağus- tos 1928 tarih ve 1352 numaralr ihtira beratı üzerindeki hukuk ba kerre baş kasma devir veyahut icara verileceğin den bu bapte fazla malümat edinmek isteyen zevatm İstanbulda, Bahçe kapı da, Taş hanımda 43-48 No, darda kâin ve kili H. W. Stock efendiye müracaat et meleri ilân olunur, (6311) İstanbul 2 inci iflâs memurluğundan: Beyoğlunda oturmakta ve Tepebaşı 103 İl No. de-hali ve antikacılıkla o möşgul bulunmakta olan $. Hayim © ef. iflâs 25-7-933 taritrinde açiltp tasfiyenin adi şekilde yapılmasına karar verilmiş ol- duğundan : 1 — Müflisten alacağı o lanların ve istihkak iddiasında bulunan ların alacaklarını ve istihkaklarını ilân dan bir ay içinde 2 inci iflâs dairesine geleiek kayd ettirmeleri ve delillerini İ epnet ve defter hulâsaları we saire) asd veya musaddak suretlerini tevdi eyleme eri, 2 — Hilâfma hareket cezat me- İ suliyeti müstelzim olmak üzere müfli İ sin borglularınm ayni müddet © içinde İ kendilerini ve borçlarini bildirmeleri 3 — Müflisin mallarını het ne stfatla © Turşa olsun ellerinde bulunduranların o mallar üzerindeki hakları mahfuz kal mak şörtüle bunları ayar müddet için de daire emrine tevdi etmeleri ve etmez lense makbul mazeretleri bulunmadıkça cezai mesuliyete uğrayacakları ve Tuçhan haklarından o mahrum (| kalackları, 4— 218-933 tarihine müsadif pazartesi | günü eaat 14 te alacaklıların ilk içtiman İ gelmeleri ve müflis ile mişterek borç- | Me olanlar ve kefillerinin ve borcunu te keffül eden sair kimselerin toplanma- da bulunmağa hakları olduğu ilân olu- nur (6341) İstanbul altıncı Noterliği memuriye tialiyesine: Efendim Bursa kaplıcaları türk ano- nim şirketi ile evvelce Galatada Yıldız hanında mukim (Foks Biraderler Bey- nelmilel Şirketi) arasında 17-6-030 tari- hinde bir mukavele aktedilmiş ve An- kata birinci Beyoğlu ikinci soterlikle- rinden tastik edilmiştir. (Foks Birader ler) şirketi bu mukavele ve şartname de muayyen şerait dairesinde kaplıca ve otel binaları inşasını deruhte etmiş ler idi, Kısmen inşa edilen mezkür bi nalarda mukavele ve şartname ahkâmi- Da nazacan inşaat noksanlığı olduğu gi bi #âmire muhtaç aksam dahi mevcut Olup inşaat Bursa kaplıcaları şirketi ta rafından kabulü kati suretile tesellüm ve kabul edilmemiştir. İnşaatın bu su- retle kalması Bursa kaplıcaları şirketi- nin mühim zârarmı mücip olmaktadır. #tlenin Milliyet, Cümhuriyet ve fran- aizca iotişar eden (L'Akşam) güzetele rile ilân suretile mezkür şirkete tebliği ni rica ederim. Protestaman tarihi ilâ- nından itibaren on beş gün zarfında in Şaatın ikmaline ve tamiratın & icrasına başlanmadığı ve müddeti mutade içinde itmam edilmediği tekdinde kaplıca şir- keti tarafından mezkür nevakıs İkmal ct tirilerek Foks biraderler hesabma kayt edileceği gibi bu yüzden tevellüt etmiyg ve edecek her türlü mesarifi ve zarar ve zivanların dahi talep edileceğini be yan eylerim efendim. Bursa Kaplıcaları Türk Anonim Şirketi Vekili Avukat Tamall İsa ij z 15347) : ği